Istungi profiil: Jaak Aab
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
2025-06-18
Poliitiline positsioon
Kõneleja võtab selgelt kaitsva positsiooni sotsiaaldemokraatide suhtes, lükkab tagasi süüdistused automaksu küsimuses ja rõhutab, et nende maailmavaateline seisukoht toetas luksusautode maksustamist registreerimismaksu kaudu. Konkurentsiseaduse osas kritiseerib tugevalt minister Pakosta tegevust ja toetab eelmist, haldusmenetlusel põhinevat lähenemist. Seisukoht on kindel ja põhimõtteline, keskendudes protseduurilisele korrektsusele ja õiglasele maksusüsteemile.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab sügavat asjatundlikkust nii maksusüsteemi kui ka õigusloome valdkonnas. Viitab konkreetsetele summadele (500 miljonit, 2%-line tulumaksu tõus), tundub hästi kursis koalitsiooni töörühmade töö ja valitsuse protokollidega. Demonstreerib detailset teadmist konkurentsiseaduse ettevalmistamisprotsessist, sealhulgas erinevate ministrite rollide ja ajalooga. Kasutab täpseid menetluslikke termineid ja viitab õiguskantslerile.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kasutab emotsionaalset ja kaitsvat tooni, alustades märkusega "Jõle mugav on siin jälle sotsiaaldemokraate süüdistada". Retoorika on detailne ja faktipõhine, sisaldab palju konkreetseid viiteid ja ajaloolisi andmeid. Stiil on pigem süüdistav ja kriitiline, eriti minister Pakosta suhtes. Kasutab retoorilisi küsimusi vastase survestamiseks ja rõhutab protseduurilisi puudujääke.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Viitab aktiivsele osalemisele koalitsiooni töörühmades ja koalitsiooniõukogus. Mainib oma rolli majanduskomisjoni esimehena ja konkreetseid samme, mida võttis eelnõu edendamiseks. Näitab järjepidevat tegelemist nii automaksu kui ka konkurentsiseaduse küsimustega pikema perioodi vältel. Rõhutab osalemist läbirääkimistes ja töörühmades.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kritiseerib teravalt minister Pakosta tegevust, süüdistades teda ametnikele keelu andmises ja eelnõu ettevalmistamise saboteerimises. Väidab, et toimus tugev lobi- ja mõjutustegevus konkurentsiseaduse puhul. Kritiseerib ka advokatuuri rolli huvigrupina, keda peetakse ekslikult eksperdiks. Opositsioon on konkreetne ja isikustatud, keskendudes protseduurilistele rikkumistele.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Rõhutab koostööd koalitsiooni raames, mainides töörühmi ja läbirääkimisi. Näitab valmisolekut kompromissideks, kuid väidab, et automaksu puhul ei leitud ühisosa puuetega inimeste ja lastega perede probleemide lahendamisel. Viitab koostööle Riigikogu asespiikeriga, kes toetas tema seisukohta. Koostööstiil tundub konstruktiivne, kuid printsiipiline.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Piisavalt andmeid pole saadaval.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab progressiivset maksustamist, rõhutades, et kallimaid ja luksuslikumaid autosid tuleb maksustada. Kritiseerib automaksu võrdset jaotamist kõigi peale, mis tema arvates ei ole õiglane. Näitab muret maksusüsteemi küüru kaotamise kulude (500 miljonit) katmise pärast. Majandusvaated on sotsiaaldemokraatlikud, rõhutades õiglast maksustamist ja sotsiaalset vastutust.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Rõhutab muret puuetega inimeste ja lastega perede olukorra pärast automaksu kontekstis. Viitab õiguskantsleri seisukohale, mis toetas tema muret nende gruppide õiguste pärast. Sotsiaalne fookus on haavatavate gruppide kaitsmisel ja nende õiguste tagamisel maksusüsteemi kujundamisel.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskendub konkurentsiseaduse ja maksusüsteemi reformile. Toetab haldusmenetlusel põhinevat konkurentsiseadust, mille kiitis heaks Kaja Kallase valitsus. Kritiseerib uue eelnõu kiiret ettevalmistamist ilma korraliku kooskõlastamiseta. Rõhutab õigeaegse seadusandluse vajalikkust ja korraliku menetluse järgimist. Seadusandlik fookus on protseduurilisel korrektusel ja põhjalikkusel.
3 Analüüsitud kõnesid