Päevakorra profiil: Jaak Aab
Haridus- ja teadusministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest
2025-05-15
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab tugevalt riigikaitse rahastamist praeguses julgeolekuolukorras, kuid väljendab selget muret haridussektori ressursside kärpimise pärast. Võtab tasakaalustatud positsiooni, tunnistades riigikaitse olulisust, kuid nõuab läbipaistvust selle kohta, milliseid haridusprogramme tuleb selleks ohverdada.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab head orienteerumist haridusministeeriumi eelarves ja eurorahade kasutamises. Demonstreerib täpset teadlikkust konkreetsetest summadest (200 miljonit eurot, 38 miljonit haridusministeeriumile) ning valdkondadest nagu täiskasvanuharidus, noorsootöö ja keelevaldkond, kus eurorahad on kasutamata jäänud.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kasutab diplomaatilist ja konstruktiivset tooni, alustades viisakalt ("Tänan, austatud juhataja!"). Esitab küsimusi faktipõhiselt, rõhutades oma toetust riigikaitsele enne kriitiliste küsimuste esitamist. Retooriline stiil on otsekohene, kuid austav.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Piiratud andmete põhjal ei ole võimalik tegevusmustrite kohta järeldusi teha.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Ei avalda otsest vastandumist valitsuskabinetile, vaid küsitleb kriitiliselt otsuste tagajärgi. Keskendub protseduurilistele küsimustele ja nõuab selgitusi, mitte ei ründa isiklikult või ideoloogiliselt.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Näitab koostöövalmis lähenemist, tunnistades riigikaitse vajadust ja otsides konstruktiivseid lahendusi. Ei sea ultimaatumeid, vaid küsib selgitusi otsuste elluviimise kohta.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Piiratud andmete põhjal ei ole võimalik regionaalse fookuse kohta järeldusi teha.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab riigikaitse investeeringuid, kuid väljendab muret haridussektori rahastuse kärpimise pärast. Näitab pragmaatilist lähenemist eelarve ümberjaotamisele, nõudes selgitusi prioriteetide seadmise kohta.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Rõhutab hariduse olulisust, eriti täiskasvanuhariduse, noorsootöö ja keeleõppe valdkonnas. Näitab muret nende programmide võimaliku kärpimise pärast, mis viitab hariduse kui sotsiaalse prioriteedi toetamisele.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskendub eelarveküsimustele ja eurorahade ümberjaotamisele haridusministeeriumi kontekstis. Nõuab läbipaistvust otsuste tegemisel ja konkreetsete programmide mõju hindamisel.
1 Analüüsitud kõnesid