Päevakorra profiil: Jaak Aab

Planeerimisseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (taastuvenergia kasutuselevõtu kiirendamine) eelnõu (541 SE) teine lugemine

2025-05-07

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab tugevalt taastuvenergia kiire kasutuselevõttu ja elektritootmisvõimsuste arendamist, rõhutades Eesti energiajulgeoleku hädavajalikkust. Pooldab planeerimisprotsesside lihtsustamist ja tuuleenergia vähempakkumiste korraldamist, põhjendades seda riigi elektridefitsiidiga (8 TWh tarbimine vs 5,6 TWh tootmine). Seisab selle eest, et kohalike omavalitsuste otsustusõigus säiliks, kuid menetlusprotsessid muutuksid tõhusamaks.

12 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Demonstreerib sügavaid teadmisi energeetika ja planeerimisõiguse valdkonnas, kasutades täpseid tehnilisi termineid ja statistilisi andmeid. Selgitab detailselt elektrituruseaduse, planeerimisseaduse ja keskkonnatasude seaduse muudatusi, näidates head orienteerumist õigusaktide struktuuris ja seadusandliku protsessi nüansides. Valdab vähempakkumiste mehhanisme ja energiaturu toimimist.

12 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kasutab ametlikku, faktipõhist ja selgitavat stiili, keskendudes tehniliste detailide ja protseduuriliste küsimuste lahtiselgitamisele. Toon on rahulik ja konstruktiivne, isegi kriitiliste küsimuste korral püüab anda objektiivseid selgitusi. Eelistab loogilisi argumente emotsionaalsetele, tuginedes konkreetsetele andmetele ja seaduslikele nõuetele.

12 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Osalenud aktiivselt majanduskomisjoni töös, viidates mitmetele töörühma kohtumistele (27. veebruar, 10. ja 16. aprill). Mainib regulaarset suhtlust turuosaliste ja ministeeriumiga, samuti vastutust eelnõu ettekandmise eest. Näitab süstemaatilist lähenemist seadusandlike protsesside koordineerimisele.

12 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastulööke andmine Urmas Reinsalu kriitikale, kuid toon jääb diplomaatiliseks ja faktipõhiseks. Lükkab tagasi süüdistused ühe arendaja (Utilitas Wind) eelistamises, rõhutades, et ettepanekuid on tulnud kümnelt arendajalt. Ei näita tugevat isiklikku vaenulikkust, vaid keskendub faktide õiendamisele ja konteksti selgitamisele.

12 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Rõhutab konsensuslikku otsustamist majanduskomisjonis ja koostööd Kliimaministeeriumiga. Mainib regulaarset suhtlust erinevate turuosalistega ja nende arvamuste küsimist. Näitab avatust kompromissidele ja huvipoolte kaasamist, kuigi tunnistab, et mõnikord tuleb kiiresti otsustada.

12 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendub peamiselt riiklikele energiapoliitika küsimustele, kuid rõhutab kohalike omavalitsuste rolli säilimist planeerimisprotsessides. Mainib tuulikutasu jaotamist eluruumide vahel ja kohalike kogukondade kaasamist, näidates tasakaalu riikliku poliitika ja kohaliku omavalitsuse vahel.

12 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab turumehanismide kasutamist energeetikasektoris, sealhulgas vähempakkumiste korraldamist konkurentsivõimelise hinna saavutamiseks. Rõhutab, et paindlikumad tingimused toovad madalama elektrihinna, mitte kõrgema. Näitab mõistmist investeerimiskindluse tähtsusest ja riski maandamise vajadusest energiaarenduses.

12 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Piisavalt andmeid ei ole.

12 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskendub taastuvenergia seadusandluse edendamisele, hõlmates planeerimisseaduse, elektrituruseaduse ja keskkonnatasude seaduse muudatusi. Vastutab eelnõu menetlemise eest majanduskomisjonis ja teeb ettepaneku teise lugemise katkestamiseks täiendavate muudatusettepanekute võimaldamiseks. Rõhutab energiamajanduse arengukava vajadust tervikliku raamistiku loomiseks.

12 Analüüsitud kõnesid