Päevakorra profiil: Jaak Aab
Meresõiduohutuse seaduse täiendamise seaduse eelnõu (526 SE) esimene lugemine
2024-11-04
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab tugevalt meresõiduohutuse seaduse muudatust, mis vähendab veeteetasu 14% võrra 2025. aastal konkurentsivõime tagamiseks. Pooldab pragmaatilist lähenemist majanduspoliitikale, tunnistades riigieelarve kitsaskohti, kuid rõhutades vajadust toetada laevandussektorit Venemaa sõja mõjude leevendamiseks. Näitab mõõdukat toetust maksupoliitika muudatustele, põhjendades neid riigikaitsekulude kasvu ja eelarvedefitsiidi vähendamise vajadusega.
11 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Demonstreerib sügavat asjatundlikkust merenduse ja sadamanduse valdkonnas, kasutades täpseid statistilisi andmeid (kaubaveo maht langenud ligi poole võrra, veeteetasu võrdlus Soomega). Näitab head orienteerumist riigieelarve küsimustes ja maksupoliitikas, viidates konkurentsivõime eksperdikogu soovitustele. Kasutab tehnilisi termineid ja konkreetseid numbreid (1,6 miljonit eurot, 500 miljonit intressidena 2028. aastal).
11 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kasutab ametlikku ja faktipõhist stiili, tuginedes peamiselt loogilistele argumentidele ja konkreetsetele andmetele. Toon on koostööaldis ja selgitav, vastates kannatliku ja põhjalikkusega kõikidele küsimustele, isegi kui need kalduvad teemast kõrvale. Tunnistab avatult keerulisi otsuseid ja kompromisse, vältides populistlikke lubadusi.
11 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegutseb aktiivselt majanduskomisjoni esimehena, juhtides eelnõu menetlemist ja koordineerides komisjoni tööd. Osaleb regulaarselt komisjoni istungitel (viidatud 21. oktoobri istungile) ja teeb koostööd Kliimaministeeriumi merendusosakonnaga. Planeerib kevadistungjärgu ajal konkurentsivõime küsimuste põhjalikumat arutamist.
11 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Ei avalda otsest kriitikat konkreetsetele isikutele või erakondadele, vaid keskendub faktipõhistele argumentidele. Tunnistab erinevaid seisukohti maksupoliitika osas, märkides et tarbimismaksud ei ole sotsiaaldemokraatide eelistus. Ei näita vaenulikku suhtumist opositsiooniliikmete küsimustesse, vastates neile konstruktiivselt.
11 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Rõhutab konsensuslikku otsustamist majanduskomisjoni töös, märkides et enamik otsuseid tehti ühehäälselt. Teeb tihedat koostööd Kliimaministeeriumi ja selle ametnikega, kaasates eksperte otsustusprotsessi. Viitab valitsuse majanduskabineti koostööle ja konkurentsivõime eksperdikogu kaasamisele.
11 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendub Eesti sadamate ja laevandussektori konkurentsivõimele rahvusvahelisel tasandil, võrreldes Eesti positsiooni naaberriikide sadamatega. Rõhutab transiitsadamate ja kaldasektori ettevõtete olukorda. Käsitleb peamiselt üleriigilisi majandusküsimusi, konkreetset regionaalset fookust ei ilmne.
11 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab majanduse konkurentsivõime parandamist läbi sihipäraste soodustuste ja toetusmeetmete. Tunnistab vajadust tasakaalustada riigieelarvet, toetades nii kulutuste kokkuhoidu kui ka maksutõuse. Rõhutab pikaajalise finantsstabiilsuse tähtsust, hoiatades riskimarginaalide kasvu eest laenukoormuse suurenemisel. Pooldab ettevõtete toetamist kriisiolukorras.
11 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Piisavalt andmeid ei ole.
11 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Juhib meresõiduohutuse seaduse täiendamise eelnõu menetlemist, määrates selle kiirmenetlusele koos riigieelarve eelnõuga. Keskendub majandusseadusandlusele ja konkurentsivõime parandamisele. Planeerib konkurentsivõime eksperdikogu soovituste elluviimise seiret ja hindamist kevadistungjärgus.
11 Analüüsitud kõnesid