Liikluskindlustuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (400 SE) esimene lugemine
Istung: XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kuupäev: 2024-05-08 23:19
Osalevad Poliitikud:
Sõnavõtte kokku: 30
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 25m
AI kokkuvõtted: 30/30 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Riigikogu alustas Vabariigi Valitsuse algatatud liikluskindlustuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu 400 esimest lugemist. Rahandusminister Mart Võrklaev tutvustas eelnõu, märkides, et muudatuste kandev mõte on õnnetustes kannatanute parem kaitse, mis tuleneb suuresti Euroopa Liidu direktiividest. Oluliste punktidena tõi minister välja fondi loomise kindlustusseltsi maksejõuetuse puhuks (Eestis täidab seda rolli LKF), kindlustushüvitise maksimaalsete piirmäärade tõstmise (isikukahju 6,45 miljonile, asjakahju 1,3 miljonile eurole) ning kindlustuskohustuse laienemise teatud maismaa mootorsõidukitele, sealhulgas võimsamatele elektritõukeratastele, mis ületavad teatud kiiruse ja kaalu piirmäärasid.
Debati käigus keskenduti peamiselt kergliiklusvahendite kindlustamise ulatusele ja mittevaralise kahju hüvitamise regulatsioonile. Lauri Laats ja Priit Lomp küsisid, miks ei laiene kindlustuskohustus kõikidele renditõukeratastele ja miks säilib paindlikkus hoida sõidukit 12 kuud kindlustamata. Minister selgitas, et eelnõu järgib direktiivi parameetreid ega soovi kehtestada Eestis liigseid piiranguid. Anastassia Kovalenko-Kõlvart juhtis tähelepanu Riigikohtu kriitikale mittevaralise kahju hüvitamise regulatsiooni osas, millele minister vastas, et teema vajab täiendavat arutelu Riigikogu menetluses, et tagada õiglasemad hüvitised. Juhtivkomisjoni (Majanduskomisjon) esindaja Mario Kadastik kinnitas, et komisjon arutas neid küsimusi ning tegi ettepaneku esimene lugemine lõpetada.
Tehtud otsused 2

Juhtivkomisjon (Majanduskomisjon) tegi konsensuslikult ettepaneku eelnõu 400 esimene lugemine lõpetada.
Määrati muudatusettepanekute esitamise tähtajaks 22. mai 2024. aastal kell 17.15.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Riigikogu liigub edasi päevakorrapunktiga nr 9, milleks on eelnõu 400 esimene lugemine — Vabariigi Valitsuse algatatud liikluskindlustuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seadus; ettekandeks palutakse rahandusminister Mart Võrklaeva.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Riigikogule esitatud liikluskindlustuse seaduse muudatused suurendavad kannatanute kaitset: luuakse Eesti Liikluskindlustuse Fond solvendi korral hüvitiste maksmiseks, laiendatakse kindlustust teatud kiiruse ja kaalu alusel sõidukitele (sealhulgas mõnele võimsamale elektritõukerattale), tõstetakse kindlustushüvitise piirmäärasid nii kahjude kui isikukahjude jaoks, kehtestatakse ühtne Euroopa vorm kindlustusajaloo tõendamiseks ning lisatakse kohustus meenutada lepingu uuendamist – ja seaduse jõustumine on kavandatud 1. juuliks 2024, vajadusel pikendustega.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänas ja kutsus küsimusi esitada, paludes Urmas Reinsalut võtta sõna.

Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Reinsalu küsis rahandusministrilt, kui suurel määral eelmisel aastal ja sellel aastal kasvavad liikluskindlustuse maksed ning kuidas see mõjutab auto ülalpidamiskulusid, ning kui palju jäi riik 2023. aastal eelarves plaanitust kulutusi tegemata võrreldes planeeritud eelarvega.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Ta rõhutab, et Riigikogu korda järgides võib korraga küsida ainult ühe küsimuse ning teine küsimus ei ole seotud eelnõuga, ning lisab, et liikluskindlustuse keskmine aastamaks on praegu 146 eurot ning täpse tõusu võrreldes eelmise aastaga saab vajadusel kirjalikult vastata, kuid praegune keskmine on selline.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi selgitas, et ministril ei ole kohustust vastata eelnõuga mitteseotud küsimustele, kuid on tihti tolereeritud, et ühes küsimuses on mitu küsimust või esitatakse need ühe minuti jooksul.

Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Lauri Laats tõdeb, et algsesse seaduseelnõusse oli planeeritud tõukerataste kindlustus, kuid see võeti välja, ning rõhutab, et kuni 12 kuud võib sõiduk olla kindlustamata hoolimata omaniku olemasolust ning varale peab kindlustus olema, mida käesolev eelnõu ei lahenda.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahasminister Mart Võrklaev ütles, et eelnõus on tõukerataste kindlustus, kuid Eestis säilitatakse hooajaliste sõidukite jaoks kuni 12 kuud kestvat kindlustuseta kasutamise paindlikkus ning sellega kaasneb suurem vastutus, sest kui kindlustus puudub ja tekib kahju, võivad kahjud jääda sõitja kanda.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõneleja palub Anastassia Kovalenko-Kõlvarti lavale.

Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Rääkides Eesti vajadusest paremini reguleerida liiklusõnnetuste mittevaralise kahju hüvitamist, toon välja, et summad on umbes kümme aastat püsinud samana, kohtupraktika on arenenud ning inimesed võivad jääda kaitseta, ning küsin ministrilt, kas selles osas on eelnõu kaalutud ja kas on mõtteid ja siseinfot.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Raskete tagajärgedega õnnetuse korral on kannatanul õigus nõuda mittevaralise kahju hüvitamist, mida hinnatakse tegelike kahjude alusel vastavalt võlaõigusseaduse üldistele kahju hüvitamise reeglitele, ning see õigus püsib ning mittevaraline kahju tuleb hüvitada seaduse järgi.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palus Anastassia Kovalenko-Kõlvartil esitada teise küsimuse.

Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anastassia Kovalenko-Kõlvart rõhutab, et eelnõu võib paragrahvi tühistada ning mittevaralise kahju hüvitiste summad pole täpsemalt reguleeritud, ning toob välja ettepaneku, et Eesti Liikluskindlustuse Fond avaldaks oma kodulehel 20 suurimat mittevaralise kahju hüvitist, mis suurendaks läbipaistvust ja võiks vähendada advokaadi vajadust, ning küsib selle kohta arvamust.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev rõhutas, et mittevaralise kahju hüvitamine on oluline ning seadus peab olema piisavalt paindlik, et mitte liigselt piirata kahju välja nõudmise võimalust võlaõigusseaduse alusel, Riigikogu peaks kaaluma advokatuurilt tulnud erinevaid ettepanekuid ja debatti jätkama, et parandada inimeste õigusi ja hüvitisi.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõneleja pöördub Lauri Laatsi poole ja palub teda.

Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Lauri Laats rõhutas, et kõigile tõukeratastele peaks kehtima kindlustuskohustus ja palus reguleerimist, mis kehtestaks selle kõigi tõukerataste puhul sõltumata kiirusest või kaalust.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänab.

Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ta ütleb, et ta läks ühe minuti võrra üle.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev ütles, et tõukerataste kindlustus tekitab lisakulutusi ja aitab katta kahjusid, kuid Eesti seadustes tuleb järgida Euroopa direktiivist tulenevaid parameetreid, mis sõltuvad kiirusest ja kaalust, ning valdkonda ei tohi liigselt piirata – olenemata sellest, kas tõukerattad on era- või firma omanduses – ning Riigikogu arutelu jätkub.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõne alguses kutsutakse lavale Priit Lomp.
Priit Lomp
AI kokkuvõte
Ettekanne keskendus renditõukerataste kindlustamise küsimusele: mitte kõik tõukerattad ei peaks kindlustatud olema, kuid renditõukeratad võiksid olla kindlustatud, ning arutleti, kuidas direktiivile võiks lisada täiendavaid piiranguid või „vinti“.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõne oli pelgalt tänusõna.
Priit Lomp
AI kokkuvõte
Priit Lomp kaalub ideed veidi direktiivile vinti keerata ja öelda, et renditõukerattad kuuluksid kindlustuse alla.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev ütles, et valitsuse eelnõu on direktiivikohaste parameetritega, Riigikogu arutab seda ja teeb lõplikud otsused; edasises menetluses jõutakse nende parameetriteni.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi tänas ministeri, märkis, et küsimusi pole, ja teatas, et juhtivkomisjoni arutelu ja otsused tutvustab majanduskomisjoni liige Mario Kadastik.

Mario Kadastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Majanduskomisjon arutas eelnõu, keskendudes 12 kuu kindlustuse kohustuslikkuse või vabatahtlikkuse küsimustele, teavitustööle ja valikuvabadusele ning elektritõukerataste ja teiste seadmete kindlustusnõuetele ning nende tuvastamise ja kontrollimise viisidele ning Liikluskindlustuse fondi rolli üle, ning Mario Kadastik määrati juhtivkomisjoni esindajaks, ning konsensuslikult otsustati esitada eelnõu täiskogule 30. aprillil ja lõpetada esimene lugemine.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi ütles, et kõigil on vähemalt üks küsimus, ja pöördus seejärel Vadim Belobrovtsevi poole.

Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ta kõneles seaduseelnõust, mis võiks lubada auto aasta aega kindlustamata hoida, märkides, et isegi seisva auto puhul võivad tekkida õnnetused või elektriautode põlemisrisk, ning küsis komisjonilt, kas selle võimaluse loobutakse ning et kindlustus peaks ikka kehtima.

Mario Kadastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Mario Kadastik märkis, et süttimisrisk ei ole piiratud elektriautodega, 12 kuu küsimust puudutati kergelt ning peamine arutelu läks tõukerataste peale, ning rõhutati kaasneva kahju ja selle hüvitamise teemat ning et menetlus jätkub arvamuste kogumisega.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Suur tänu – küsimusi polnud, avan läbirääkimised ja sulgen need, juhtivkomisjon soovib eelnõu 400 lugemise lõpetada, esimene lugemine on lõpetatud, muudatusettepanekute esitamise tähtaeg on 22. mai kell 17.15 ning päevakorrapunkti menetlemine on lõpetatud.