Liikluskindlustuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (649 SE) esimene lugemine
Istung: XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kuupäev: 2025-09-24 20:58
Osalevad Poliitikud:
Sõnavõtte kokku: 20
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 18m
AI kokkuvõtted: 20/20 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Riigikogu asus esimesele lugemisele Isamaa fraktsiooni algatatud liikluskindlustuse seaduse muutmise seaduse eelnõu 649 juurde. Eelnõu eesmärk oli vähendada bürokraatiat, kaotades kohustuse kindlustada eraldi üle 750 kg täismassiga haagiseid. Ettekandja Andres Metsoja (Isamaa) selgitas, et haagis ei liikle iseseisvalt ning selle kindlustus peaks olema automaatselt kaetud vedava mootorsõiduki kindlustusega, tuues eeskujuks Norra Kuningriigi praktika. See aitaks vältida sundkindlustuse rakendamist haagistele, mida kasutatakse harva. Metsoja rõhutas, et tegemist on kasutajamugavuse ja süsteemi lihtsustamise küsimusega.
Majanduskomisjoni ettekandja Mario Kadastik tutvustas komisjoni seisukohta, mis oli eelnõu suhtes kriitiline. Rahandusministeerium ja Liikluskindlustuse Fond olid eelnõule vastu, viidates Euroopa Liidu direktiividele, mis nõuavad kõigi registris olevate sõidukite kindlustamist. Samuti toodi välja rahvusvahelised riskid, eriti Saksamaa näitel, kus kahju jaguneb haagise ja veduki kindlustuste vahel. Komisjon tegi ettepaneku eelnõu tagasi lükata (poolt 7, vastu 3). Hääletusel toetas eelnõu tagasilükkamist 44 Riigikogu liiget, mistõttu eelnõu langes menetlusest välja.
Tehtud otsused 1
Juhtivkomisjoni ettepanek eelnõu 649 esimesel lugemisel tagasi lükata võeti vastu. Poolt hääletas 44 Riigikogu liiget, vastu 6. Eelnõu langes menetlusest välja.
Aktiivseimkõneleja
Andres Metsoja (Isamaa) oli eelnõu peamine ettekandja ja kaitsja, vastates küsimustele ja esitades fraktsiooni seisukohti bürokraatia vähendamise ja Norra mudeli rakendamise osas. Tema positsioon oli parempoolne/konservatiivne.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Me liigume edasi 14. päevakorrapunkti juurde; toimub Isamaa fraktsiooni algatatud liikluskindlustuse seaduse muutmise eelnõu 649 esimene lugemine, ettekandjaks on Riigikogu liige Andres Metsoja.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees Arvo Aller juhatas sisse 14. päevakorrapunkti, milleks oli Isamaa fraktsiooni esitatud liikluskindlustuse seaduse muutmise eelnõu 649 esimene lugemine, märkides, et ettekande teeb Riigikogu liige Andres Metsoja.

Andres Metsoja
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Isamaa eelnõu eesmärk on kinnitada mootorsõiduk koos selle juurde kuuluvate haagistega ning vähendada bürokraatiat, võttes eeskujuks Norra mudeli, kus haagiseid eraldi kindlustust ei vaja, kui need on kinnitatud mootorsõidukile.

Andres Metsoja
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Andres Metsoja tutvustas Isamaa Erakonna eelnõu, millega soovitakse Norra eeskujul kaotada üle 750 kg registrimassiga haagiste eraldi liikluskindlustuse kohustus, vähendades seeläbi bürokraatiat ja vältides sundkindlustuse rakendumist harva kasutatavatele haagistele, kuna haagis liigub liikluses vaid kindlustatud mootorsõiduki abil ning peaks seega olema kaetud veduki kindlustusega.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänab ettekandjat, kutsub küsimusi ning pöördub seejärel Henn Põlluaasile, paludes tal sõna võtta.

Henn Põlluaas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Henn Põlluaas väljendab nõusolekut ettepanekuga ja küsib, miks 750-kilogrammise järelkäru kasutamisel ei ole probleemi, kuid suurema tarvitamiseks peab hankima BE-kategooria juhiloa, mis nõuab täisliikluseksamit, ning kas see süsteem on mõistlik ja tuleks muuta.

Henn Põlluaas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Henn Põlluaas toetab eelnevat ettekannet, kuid tõstatab küsimuse BE-kategooria juhilubade taotlemise ebamõistlikkusest, kus 750 kg piiri ületava järelkäru vedamiseks peab autojuht sooritama täieliku liikluseksami, mitte ainult praktilise järelkäru kasutamise testi, mis justkui tühistab kõik tema varasemad liiklusalased teadmised ja oskused.

Andres Metsoja
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Andres Metsoja väidab, et 750 kg haagise piirang ei ole põhjendatud, kuna liikluse ohutus sõltub juhi kogemusest ja haagise piduritest ning suuremad, piduritega haagised võivad olla turvalisemad, mistõttu tuleks läbivaatada B96 eriloa ja teooriaeksamitega seotud nõuded.

Andres Metsoja
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Andres Metsoja kritiseerib teravalt kehtivaid haagiste massipiiranguid ja juhilubade kategooriaid, pidades 750 kg piiri ebareaalselt väikeseks ning kogu süsteemi ebapõhjendatuks, kuna see seab ebaõiglased nõuded (näiteks B96 ja BE eksamid) sõltuvalt autorongi täismassist, mitte juhi tegelikust kogemusest või raskemate, piduritega haagiste tegelikust ohutusest. Ta illustreerib probleemi isikliku näitega, kus sai trahvi renditud 3,5-tonnise haagise vedamise eest, kuigi tal on B96 luba ja kogemus vedada suuremaid, nähtavust piiravaid haagissuvilaid, mistõttu vajab kehtiv regulatsioon tema hinnangul ümbervaatamist.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänas eelmist ettekandjat, lõpetas küsimuste vooru ning andis seejärel sõna kolleeg Mario Kadastikule, et tutvustada Riigikogule majanduskomisjonis toimunud arutelu tulemusi.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänas ettekandjat, ütles, et küsimusi enam ei ole, ning palus Mario Kadastikut majanduskomisjonis toimunud arutelu Riigikogu kõnetooli tutvustama.

Mario Kadastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Majanduskomisjon arutas 15. septembril eelnõu, märkides et rahandusministeerium on vastu kuna liikluskindlustus on reguleeritud EL-direktiividega ning rahvusvahelised riskid võivad olla suuremad, ning konsensuslikult otsustati viia eelnõu täiskogu päevakorda ning teha ettepanek eelnõu tagasi lükata (7 poolt, 3 vastu).

Mario Kadastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Mario Kadastik andis ülevaate Majanduskomisjoni arutelust liikluskindlustuse eelnõu üle, millele Rahandusministeerium oli vastu, viidates EL-i direktiividele ja suurtele rahvusvahelistele riskidele, eriti haagiste puhul, kus kahjud võivad ulatuda sadadesse tuhandetesse; komisjon leidis, et kohustuslik kindlustus on madala aastamaksu tõttu ratsionaalne ja otsustas eelnõu häältega 7 poolt ja 3 vastu tagasi lükata.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänab ettekandjat ja kutsub Andres Metsoja esitama vähemalt ühe küsimuse.

Andres Metsoja
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Metsoja rõhutas, et tuleb kasutusele võtta mehhanism, mille puhul autodele, millel on haagri vedamise võimekus, lisandub viieeurone aastane kindlustus ja eraldi haagist ei pea kindlustama, vaid see kehtib mootorsõidukiga koos, mis on mugavuse ja digiühiskonna arendamise nimel.

Andres Metsoja
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Andres Metsoja tegi ettepaneku lihtsustada haagiste kindlustamist, lisades vedukauto kindlustusele automaatselt viieeurone aastamaks, mis annaks õiguse haagist vedada, rõhutades, et selline kasutajamugavust suurendav lahendus sobib digiühiskonna eesmärkidega, ilma et see kaotaks ülevaatuse kohustust.

Mario Kadastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Kadastik tõi välja, et haagise võimalusega sõidukite kindlustus võiks muutuda kallimaks ja nõuda haagise sidumist, kuid haagist sageli ei kasutata ning välisriikides eraldi intsidentide tõttu kehtivad reeglid võivad erinevad, mistõttu sellest on vähe kasu.

Mario Kadastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Mario Kadastik leiab, et automaatne kindlustuse kallinemine kõigile haagise vedamise võimekusega sõidukitele on ebaotstarbekas, kuna enamik neist haagist ei kasuta, ning rõhutab, et haagise kindlustuse sidumine autoga ei lahenda probleemi välismaal (nt Saksamaal), kus intsidendi korral nõutakse ikkagi eraldi haagise kindlustust.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar teatas, et küsimused lõppesid, avas ja sulges läbirääkimised ning pani Riigikogu hääletusele juhtivkomisjoni ettepaneku eelnõu 649 esimesel lugemisel tagasi lükata.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
44 Riigikogu liiget toetas ettepanekut, 6 oli vastu ning erapooletuid ei olnud, ning eelnõu 649 on tagasi lükatud ja langeb menetlusest välja.