Arupärimine automaksu kehtestamise kohta (nr 304)
Istung: XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kuupäev: 2024-03-04 19:18
Sõnavõtte kokku: 45
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 42m
AI kokkuvõtted: 45/45 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Riigikogu istungil arutati Riigikogu liikmete Evelin Poolametsa ja Anti Poolametsa esitatud arupärimist nr 304 mootorsõidukimaksu kehtestamise kohta. Arupärijad väljendasid muret uue maksu negatiivse mõju pärast Eesti ettevõtlus- ja majanduskeskkonnale ning maapiirkondade elanike toimetulekule, kelle jaoks auto on hädavajalik liikumisvahend. Rahandusminister Mart Võrklaev kaitses maksu, rõhutades selle kahte peamist eesmärki: keskkonnasäästlikkuse suurendamine (autostumise vähendamine, säästlikuma sõiduki eelistamine) ja riigieelarve defitsiidi katmine. Minister selgitas, et maks on disainitud soosima säästlikumaid autosid ning vanemate sõidukite madalam aastamaks arvestab vähekindlustatud leibkondade maksevõimega. Samuti aitab maks lahendada romude probleemi. Debati käigus tõstatas opositsioon (peamiselt EKRE) küsimusi maksu põhiseaduslikkuse, ühistranspordi puudumise maapiirkondades ja registreerimistasu võimaliku vastuolu kohta Euroopa Liidu ühisturu reeglitega. Minister rõhutas, et inimesed on oma valikutes vabad, kuid maks suunab neid keskkonnasäästlikumate otsuste poole. Arutelu käigus käsitleti ka alternatiivseid maksutõuse (pangamaks) ja kaitseväe sõidukite maksuvabastust.
Tehtud otsused 1
Otsuseid ei tehtud
Aktiivseimkõneleja
Varro Vooglaid (EKRE, parem) oli üks aktiivsemaid küsijaid, esitades korduvalt küsimusi registreerimistasu võimaliku vastuolu kohta EL-i reeglitega ja kritiseerides ministri väidet inimeste valikuvabaduse kohta olukorras, kus maapiirkondades puudub ühistransport.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Järgmiseks päevakorrapunktiks on Evelin Poolametsa ja Anti Poolametsa 13. mai 2023 esitatud arupärimine automaksu kehtestamise kohta (nr 304), ning Evelin Poolamets paluti ettekandeks kõnetooli.

Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Evelin Poolamets esitas kriitilise sõnavõtu automaksu vastu, rõhutades, et see kahjustaks Eesti ettevõtlus- ja majanduskeskkonda ning inimeste toimetulekut, eriti maapiirkondade elanike jaoks, ning palus analüüsi mõjude kohta ning selgitusi kavandatavate muudatuste kohta.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi tänas ning kutsus arupärijate küsimustele vastama Riigikogu kõnetooli auväärt rahandusminister Mart Võrklaev.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahasminister Mart Võrklaev selgitab, et mootorsõidukimaksu eesmärk on autostumise vähendamine ning säästliku, keskkonnasõbralikuma liikumise edendamine, riigieelarve puudujäägi katmine ja romude probleemi vähendamine, koos tugimeetmetega puuetega inimestele ning lihtne, laia baasiga maks, mis põhineb liiklusregistri andmetel, ning kuigi negatiivsed mõjud on analüüsitud, on neile kavandatud leevendused ja maks võetakse kasutusele 2025. aastal.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänab ministeri, teatab, et on küsimusi, ning palub sõna Helle-Moonika Helmele.

Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Helle-Moonika Helme küsib, miks automaksu tõttu peaks autopark vähenema 1–2%, rõhutab eraomandi püha kaitset ning meenutab, et 76% eestimaalastest ei toeta maksu ning kui kõrgeim võim seda ei toeta, võiks automaks olla põhiseadusvastane.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev ütles, et mootorsõidukimaks ei ole põhiseadusevastane ja Riigikogu otsustab selle üle, ning eelnõu võiks vähendada autoparki 1–3%, mõjutada peamiselt linnapiirkonda, parandada õhukvaliteeti ja tervist ning vähendada ummikuid.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Arvo Aller esinema.

Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Arvo Aller ütles, et automaksu ei ole otstarbekas rakendada, sest maapiirkondades on auto esmatarbeks ning laste kooli viimiseks või teenuste kasutamiseks oluline ning bussiga sõitmine ei päde, ning ta küsis, miks ei kaalutud automaksu asemel pangamaksu.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahasminister Mart Võrklaev ütles, et liikuvusvalik jääb inimese enda otsustada, tõi näite romude tõsisest keskkonnamõjust ja mootorsõidukimaksi vajadusest ning teatas, et pankade avansiline tulumaks tõuseb 18%-le ja dividendimaks 22%-le 2025. aasta alguses, ning oodatakse nende muudatuste tõttu riigieelarvesse üle 200 miljoni euro lisalaekumist, mida valitsus on nende sammudena juba ette võtnud.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõneleja ei taha sellest teha reeglit, kuid võtab vastu protseduurilise küsimuse ning palub Rain Eplerit.

Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler tõi välja, et kuigi arutlus sisusse süübimise üle on püsinud, vastas minister kolleege küsimusele ja seejärel lükkas peale pangamaksuplaadi, ning ta soovitas valitsuse esindajatele teemas püsimise korrigeerivat märku anda, kui asi hakkab rappa minema.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi ütles, et küsimus ei olnud protseduuriline ja oli täiesti kohatu, palus jälgida, et üks küsiks ja teine vastaks, kinnitas, et ministri seletus alternatiivina pangamaksu kaalumise kohta oli asjakohane ning teatas, et ta ei võta enam protseduurilisi küsimusi.

Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Vooglaid märgib, et paljudel puudub ligipääs ühistranspordile ning auto kasutamine ei ole alati valik, ning küsib, kas Eesti esmakordsel registreerimisel kehtiv registreerimistasu oleks Euroopa ühisturu reeglitega kooskõlas ja mida ta selles osas lahendusena pakub.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev ütles, et kuigi esmaregistreerimise tasu võiks edendada säästlikumaid ja uuemaid autosid, tekitaks see raskusi vanemate autode omanikest loobumisel ning tuleb Euroopa Komisjoniga arutada, et hoida ühtset turgu ning edendada keskkonnahoidlikumat liikumist.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palub Rain Eplerit kõnelema.

Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler palus vabavormis nõu maapiirkonnas elavale perele, kellel on kaks autot ja kelle laste logistika jaoks on vaja suuremat autot kolmandast lapsest alates, ning küsis, milliseid korrektiive ta soovitab nende elu korraldamiseks vastavalt ministeri nägemusele; teises osas küsis ta, kuidas valida buss siis, kui buss ei käi, ning kas valitsus looks telefoninumbri, kuhu helistades saaks bussiliikumist tagada.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev rõhutas, et inimestel on vaba valik, kas sõita bussiga või autoga, ning pere otsused lähtuvad vajadustest ja tõekspidamistest, mitte tema ette kirjutatud elustiilist.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Ta rõhutas, et buss ei saa olla valik, kui bussiliiklus ei toimi.

Martin Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Martin Helme kritiseerib, et inimestele pakutakse ainult kallimaid valikuid ning küsib, mille vastu riik tegelikult võitleb, samas rõhutades, et Eesti õhk on Euroopa kõige puhtam.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Mart Võrklaev selgitab, et plaan ei piiraks inimeste valikut transpordiviisi ning ei muudaks autosid märkimisväärselt kallimaks, ning rõhutab puhta õhu hoidmise ja inimeste tervise tagamise olulisust.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Ta teatas, et võtab viimase protseduurilise küsimuse vastuste voorus, naaseb teema juurde ja märkis, et debatt võib tekkida, paludes Varro Vooglaidil sõna võtta.

Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Vooglaid palub saada ministri telefoninumbri, sest paljud sooviksid temaga automaksu teemal rääkida, ning küsib, kuidas numbri kättesaadavaks teha.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi rõhutas, et inimene võib vabalt valida auto või bussi, selgitas, et minister pole öelnud, et buss on valik ka siis, kui bussi ei käi, viitas avalikule telefoninumbrile ja soovitas Mart Võrklaevale helistamist automaksu teemal.

Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Evelin Poolamets tõstatab registreerimistasu tõttu tekkinud ebavõrdse olukorra, kus uued ja kallid autod võivad registreerida välisriikides, mis seab Eesti automüüjad ebaõigesse konkurentsiolukorda, ning küsib, kuidas sellist olukorda ära hoida.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahasminister Mart Võrklaev ütles, et välismaalt ostetud auto Eestisse toomisel tuleb püsiva elukohaga ostja puhul registreerida viie päeva jooksul ning võõrasnumbriga sõitmise osas kaalutakse teekasutustasu ja muid muudatusi mootorsõidukimaksu eelnõusse, kuid praegu see ei ole seal sees.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Anti Poolametsa rääkima.

Anti Poolamets
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anti Poolamets toob esile vastuolu: kuigi ministrid kinnitavad inimeste vabad valikud, rõhutatakse samal ajal nende käitumise mõjutamist maksu- ja reguleerimisvahendite kaudu.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev rõhutas, et inimestel on vabad valikud, kuid suuremate autode suurem keskkonnamõju seab eesmärgiks teha autod säästlikumaks ja keskkond puhtamaks ning kuigi säästlikuma auto üldkulud ja kütusekulu on väiksem ning see võib raha kokku hoida, jääb lõplik otsus igaühe enda kätte.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palus Henn Põlluaas võtta sõna.

Henn Põlluaas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Henn Põlluaas kritiseerib lausutud “vaba valik”‑ideed NKVD‑lase ütlusena, märgib, et automaks ja registreerimismaks on vaid tilk meres ning 80% inimestest ei taha neid, samal ajal tõuseb käibemaks ja kütuseaktsiis ning valitsus räägib veel maanteemaksudest ja ummikumaksudest, ning peaks olema selge arusaam kogu maksukoormuse suurusest.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänab publikut.

Henn Põlluaas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
See koormus saab suureks ja langeb ühe keskmise autoomaniku õlule.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev ütles, et käibemaksu muutused, tulumaksureform ja aktsiisimuudatused ning perehüvitiste parem kättesaadavus suurendavad 2000–2100 eurot teeniva inimese kuus netosissetulekut umbes 113 euro võrra ja aitavad katta kaitsekulude kasvu, mille eesmärk on 3% SKP-st.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi möönas, et viide NKVD‑le oli kohatu ja asjakohatu ning ütles, et sarnaseid võrdlusi ei kasutata; Anastassia Kovalenko-Kõlvart, palun!

Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ettekandja kritiseerib valitsuse autoomanikelt maksete kogumist mitmel moel, teede taristusse investeeringute kahenemist ja tasuta ühistranspordi kaotust maaliinidel ning küsib, kuidas nende sammude koosmõjus kavatsetakse parandada maapiirkondade inimeste mobiilsust.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev ütles, et riik suunab investeeringuid nii ühistransporti kui ka teede ehitusse, kuid defitsiidi vähendamiseks tuleb leida lisatulu ning tasuta ühistransport ei ole tegelikult tasuta, vaid maksjate kulu.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Leo Kunnase kõnelema.

Leo Kunnas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Leo Kunnas leiab, et automaksuvabastus peaks hõlmama kõigi Päästeameti, Politsei- ja Piirivalveameti, Kaitseväe ja Kaitseliidu käsutuses olevate sõidukite vabastamist, mitte ainult operatiivsõidukeid.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev ütles, et Kaitseväe sõidukid, mis ei ole tavaregistris, ning veoautod kuni 3,5 tonni ja operatiivsõidukid (politsei- ja päästeautod) on mootorsõidumaksuvabad, ning otsused on tehtud koostöös Siseministeeriumiga.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi teavitas, et arupärimises on ainult üks küsimus, ministrile enam küsimusi ei ole, ning palus lõpuks esitada küsimus istungi juhatajale Henn Põlluaasile.

Henn Põlluaas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Henn Põlluaas ütles, et minister ei vastanud tema küsimusele, kui suur on tavalise autoomaniku maksukoormus seoses kõigi muude maksutõusudega – käibemaks, aktsiisimaks, maanteemaks, ummikumaks jne – ning rahvas tahaks teada, mis neid ees ootab.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi kinnitas oma seisukohta kui ühest ja muutumatut, rõhutas, et küsitavad küsimused peavad olema teemakohased ja ministeride vastused nendega haakuvad, märkis mitme maksustamise mõju keerukust ja sõltuvust iga tarbija tarbimisest ning sissetulekust ning avas läbirääkimised, alustades Varro Vooglaidi kõnega.

Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Varro Vooglaid rõhutas, et kui piirkonnas ei ole võimalik kasutada ühistransporti, pole inimeste tegelik valik auto kasutamisest loobuda ning seetõttu on auto maksu kehtestamine ebaõiglane ja loogiliselt põhjendamatu.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi tänab kolleegi ja teatab, et läbirääkimised on suletud ning selle päevakorrapunkti menetlemine on lõpetatud.