Ühistransport
Istung: XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Kuupäev: 2024-02-07 14:48
Osalevad Poliitikud:
Sõnavõtte kokku: 13
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 13m
AI kokkuvõtted: 13/13 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Istungil käsitleti regionaalminister Madis Kallasele suunatud arupärimist maakonnaliinide ühistranspordi tasuliseks muutumise teemal tööealistele reisijatele. Küsimuse esitas Riigikogu liige Vadim Belobrovtsev, kes kritiseeris valitsuse sammu teravalt, pidades seda praeguses keerulises majandusolukorras (kõrge inflatsioon, maksutõusud) ebaproportsionaalseks koormaks maapiirkondade elanikele. Belobrovtsev seadis kahtluse alla, kas tegu on reaalse vajadusega ühistranspordivõrgu parandamiseks või pigem ideoloogilise poliitikaga, ning nõudis konkreetseid plaane investeeringute ja uute liinide osas.
Regionaalminister Madis Kallas kaitses otsust, rõhutades, et tasuta ühistransport ei täitnud oma eesmärki meelitada tööealisi inimesi isiklikest autodest ühistranspordi juurde. Minister selgitas, et piletitulu on hädavajalik, et katta riigi ühistranspordi dotatsioonide kasvavat puudujääki, mis ulatub kümnete miljoniteni. Kallas tutvustas ka plaanitavat "Liikuvusreformi", mis koosneb viiest sambast (analüüsid, liinivõrgu reform, ühtne piletisüsteem, taristuinvesteeringud ja administratiivsed muudatused) ning mille käivitamine on planeeritud 2025. aasta algusesse. Ta lisas, et kuna eakad ja alla 19-aastased lapsed moodustavad umbes 80% maakonnaliinide kasutajatest ja jäävad tasuta sõidu õigusega, on mõju pere-eelarvetele piiratud. Esimesi analüüsitulemusi sõitjate arvu muutuse kohta oodatakse aprilli alguseks.
Tehtud otsused 1
Käsitletud päevakorrapunkt oli informatiivne küsimuste ja vastuste voor, mistõttu formaalseid otsuseid vastu ei võetud.
Aktiivseimkõneleja
Kõige aktiivsem poliitik, kellele on määratud isikukood (PID), oli Vadim Belobrovtsev (t_eY-4TMMlc). Ta esitas regionaalministrile nii algse küsimuse kui ka detailse täpsustava järelküsimuse, seades teravalt kahtluse alla tasulise ühistranspordi taaskehtestamise õigsuse ja ajastuse. Belobrovtsev esindas kriitilist, vasakpoolset või tsentristlikku seisukohta, kaitstes tasuta ühistranspordi kontseptsiooni maapiirkondade elanike sotsiaalmajandusliku heaolu seisukohast.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar suunab neljanda küsimuse regionaalminister Madis Kallasele ning Riigikogu liige Vadim Belobrovtsev küsib ühistranspordi kohta.

Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
See on küsimus, kas te ei võtnud protseduurilist.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar ütles, et praegu ei võeta vastu protseduurilisi küsimusi, sest nende vastuvõtmine on lõpetatud ja küsimuse õigus antud Vadim Belobrovtsevile.

Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Vadim Belobrovtsev väljendab muret, et maakondades on tasuta ühistransport muutunud tasuliseks, ning küsib konkreetset plaani uute liinide, marsruutide ja riiklike investeeringute osas ning kas see samm on tõesti kasulik kohalikele või on tegemist Reformierakonnale tüüpilise poliitikaga, mis neid välistab.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar pöördub ministri poole palvega.
Regionaalminister Madis Kallas
AI kokkuvõte
Regionaalminister Madis Kallas ütles, et alates 22. jaanuarist on tööealistele reisijatele ühistransport tasuline nendes maakondades, kus see varem oli tasuta, ning 1. aprillil lisanduvad Põlvamaa ja Võrumaa, esimesed kaks nädalat on käivitunud hästi ja sanktsioone ei kavandata, ning edaspidi tehakse liikuvusreform viie sambaga (analüüsid, liinivõrgu reform, ühtne piletisüsteem, taristuinvesteringud ja administratiivsed muudatused), et pakkuda paremat ja selgemat ühistransporti.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänas ja palus Vadim Belobrovtsevi esitada täpsustavat küsimust.

Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Vadim Belobrovtsevi sõnavõtus tõdeti, et ühekordne pilet maksab piirkonniti 1,5–2 eurot ning kuukaart 25 eurot (algul lubati 20), mis teeb aastas sõidu kuukaardiga umbes 300 euroks või ühekordsete piletitega kuni 520 euroks per inimene, ning inflatsioon ja maksutõusud muudavad olukorra veel raskemaks, seega küsitakse, kas praegustes oludes on õige ja mõistlik lõpetada tasuta bussisõit ning inimestelt sõidumaksu küsida.
Regionaalminister Madis Kallas
AI kokkuvõte
Regionaalminister Madis Kallas ütles, et 25-eurone kuupilet kujunes koostöös osapooltega ja on piisavalt soodne, et pere eelarvet ei koormaks liig palju, ning kuigi tasuta ühistransport tööealistest kaob, loodetakse reformiga tagasi tuua kommertsliinid ja parandada liinivõrku, mida rõhutavad ka kohalikud omavalitsused ja tööandjad, kes on lubanud selle toetamist või töötajatele hüvitamist.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänas ja palus Aleksei Jevgrafovilt esitada lisaküsimuse.

Aleksei Jevgrafov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Aleksei Jevgrafov väljendab kurbust, et inimestel tuleb bussipileti eest ise maksta, kuigi lapsed, eakad ja puudega inimesed jäävad tasuta sõidule, märgib plaanide laienemist ja viitab oktoobrikuu intervjuule ning kutsub ministrit jagama analüüsi tulemusi selle kohta, kuidas tasuta ühistranspordist loobumine on mõjutanud sõitjate arvu vanuse- ja piirkonnagrupi lõikes ning millist reaalselt kasu see riigile ja elanikele on toonud.
Regionaalminister Madis Kallas
AI kokkuvõte
Regionaalminister Madis Kallas ütles, et tasuta ühistransport kehtib vaid teatud maakondade jaoks ning Harjumaa ei kuulu selle mõju alla, ning dotatsiooni puudujäägi katmiseks tuleb leida uued katteallikad, millest esialgne info antakse aprilli alguses, samas alustatakse liikuvusreformi 2025. aasta alguses ning plaanitakse piletihinda tõsta 0–1,50 euroni, eakad ja noored säilitades, et katta esialgne 2–3 miljoni euro suurune tulu ning tagada teenuse kättesaadavus.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänas regionaalministrit ning kiitis kolmeminutiliste vastuste eest ja stopperiga aja võtmist, öeldes, et lõpetab tänase neljanda küsimuse käsitlemise.