Arupärimine riigi infrastruktuuri alarahastamise kohta (nr 334)
Istung: XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kuupäev: 2024-01-22 19:37
Osalevad Poliitikud:
Sõnavõtte kokku: 55
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 43m
AI kokkuvõtted: 55/55 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Päevakorrapunkt käsitles Riigikogu liikmete Helle-Moonika Helme ja Kalle Grünthali esitatud arupärimist (nr 334) riigi infrastruktuuri alarahastamise kohta. Arupärijad, esindades opositsiooni (EKRE), kritiseerisid teravalt valitsuse poliitikat, väites, et teede hoiu ja ehituse rahastus on alates 2021. aastast järsult vähenenud, mille tulemuseks on teede kvaliteedi halvenemine, remondivõla kasv ning liiklusohutuse langus, mis väljendub ahelavariides ja liiklussurmade sagenemises. Opositsioon tõi esile, et riik ei suuda täita kohustust ehitada välja põhimaanteid, nagu Tallinn–Tartu ja Via Baltica, ning süüdistas valitsust Eesti teetaristusektori teadlikus hävitamises.
Kliimaminister Kristen Michal (Reformierakond) vastas arupärimisele, rõhutades, et Eesti investeeringute ja SKP suhtarv (5,7%) on Euroopa Liidu keskmisest (3%) oluliselt kõrgem. Ta kinnitas, et kuigi välisvahendite osakaal on kahanenud, on riigieelarveline panus teehoiu kavas (2024–2027) suurem kui eelmisel perioodil, ulatudes 680,5 miljoni euroni. Michal suunas debati fookuse ka teistele suurtele taristuprojektidele, nagu Rail Baltic, mille ehitus on tema sõnul kiirenenud, ja korterelamute renoveerimisele, rõhutades, et ehitussektoris on tööd piisavalt. Opositsioon jäi oma seisukohtade juurde, süüdistades ministrit Rail Balticu eelistamises maanteede ees ja nõudes Rail Balticu ehituse külmutamist ning selle raha suunamist riigikaitsesse ja maanteetaristusse.
Tehtud otsused 1
Arupärimise arutelu käigus ei võetud vastu ühtegi otsust ega hääletatud seaduseelnõude üle.
Aktiivseimkõneleja
Kõige aktiivsem esineja, kellel on määratud kõneleja ID, oli arupärimise esitaja Helle-Moonika Helme (WP2Ws2FDJU0). Ta esindab opositsiooni (Eesti Konservatiivne Rahvaerakond, parempoolne) ning pidas pikima avakõne, kritiseerides valitsust teede alarahastamise ja liiklusohutuse halvenemise eest. Ka teised EKRE poliitikud (Rene Kokk, Martin Helme) olid debatis väga aktiivsed.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Viies päevakorrapunkt käsitleb Helle-Moonika Helme ja Kalle Grünthali 13. mai 2023 esitatud arupärimist riigi infrastruktuuri alarahastamise kohta (arupärimine nr 334), mille ettekandeks esineb kolleeg Helle-Moonika Helme.

Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Helle-Moonika Helme kritiseerib riigi infrastruktuuri alarahastamist ning teede hoolduse rahastuse vähendamist, märgib, et 12. mail 2023 esitatud arupärimine on jäänud menetlemata ning üle 20% vähendatud raha tõttu teede olukord halveneb ja liiklusohutus on ohus.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aeg on käes.

Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Helle-Moonika Helme ütles, et ta kardab, et siit tuleb jälle ainult ilusaid loosungeid nagu eelmise päevakorrapunkti arutelul.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palus Riigikogu kõnetooli auväärt kliimaministri Kristen Michali arupärijate küsimustele vastama.
Kliimaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Kliimaminister Kristen Michal kinnitab, et infrastruktuuri alarahastamise negatiivsete mõjude leevendamiseks suurendatakse Eesti investeeringuid ja rahastust (sh 5,7% SKP-st, RES-i ja CEF-i vahendid ning Rail Balticu ja teede ehitus), kaasatakse huvigruppide ja ettevõtjate koostööd ning kasutatakse innovatiivseid lahendusi (nt ligniinist ja plastjäätmetest teed), et tagada jätkusuutlik areng.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänas ministeri, ütles, et on küsimusi, ning kutsus Anti Poolametsa küsimuste esitamiseks.

Anti Poolamets
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anti Poolamets väljendab muret, et riik ei ehita lähiaastail Tallinna–Tartu maanteele uut neljarajalist lõiku ning 2024–2027 kavast kinnitamatus näitab, et peamine tuiksoon jääb seisma ja rahastus on alarahastatud.
Kliimaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Kristen Michal ütles, et kuigi on saavutatud Eesti ajaloo suurima tee-ehituse kokkulepe ja Tartu maantee laiendamine ning infrastruktuuri investeeringud kasvavad, on vaja lisaraha teedesse ning kasutada nii Euroopa rahastust kui Rail Balticu investeeringuid ja väikeelamute renoveerimist, ning kõigi osapoolte tahet ja valmisolekut ümberkorraldusteks.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palub Arvo Alleril võtta sõna.

Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Arvo Alleri sõnavõtt keskendus kriitikale, et umbes 600 miljonit infrastruktuuri raha läheb Rail Balticu ja korterelamute rekonstrueerimisele ning teedesse ei suunata midagi, mis võiks liiklusõnnetuste tõttu rohkem ohvreid tuua, ning kuigi Tallinn–Narva maantee Jõhvi ümbersõit on valmis ja ootab riigi heakskiitu ning hanke väljakuulutamist, küsib ta, millal me liigume ida poole?
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
See lühike kõne rõhutab aja tähtsust ja hetke olulisust.

Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Arvo Alleri sõnul võiks teede paranemine soodustada ettevõtlust, majanduse elavnemist ja töökohtade loomist.
Kliimaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Rääkides infrastruktuurist, ütles kliimaminister Kristen Michal, et 2024–2027 perioodil teehoiule eraldatakse 680,5 miljonit eurot, mis on rohkem kui eelnevas 2023–2026 perioodis, teistesse infrastruktuuriprojektidesse läheb samuti raha ning oleme esitanud taotlusi Euroopa ühendamise rahastu sõjalise liikuvuse meetmest, kuid vastus tuleb peagi ja ei oska öelda, kas need saavad positiivse vastuse.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsub Mart Helme kõnelema.

Mart Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Mart Helme väidab, et arupärimine puudutab tegelikult teid, mitte Rail Balticut, ning et riigis on teid ehitatud väga vähe ning Via Baltica ja neljarealine Tartu maantee on räägitud aastaid, kuid siiani valmis saanud pole.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõne keskendub vaid sõnale «Aeg», rõhutades, et on aeg tegutseda.

Mart Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ta viitab täna ilmunud uudisele, mille kohaselt üks mees sai liiklusõnnetuses surma.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänab head kolleegi ja palub midagi.

Mart Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ta küsib, kas ka kuulajatel on vastutus nende liiklussurmade eest.
Kliimaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Kõikidel poliitikutel, nii koalitsioonil kui opositsioonil, on vastutus Eesti riigis toimuva eest.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsub Siim Pohlaku võtma sõna.

Siim Pohlak
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Siim Pohlak toonitab, et Rail Balticu projekt on muutunud: esialgsest kahe rööpapaari variandist ehitatakse nüüd vaid üks ning kohalike peatuste osas võib esimene ots jääda realiseerimata, ning kutsub Riigikogu selle üle uuesti arutusele, samal ajal küsimata, mida tehakse Via Baltica liiklusohutuse tähtaegade täitmiseks ja kas neljarealine teelõik saab planeeritud ajal valmis.
Kliimaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Kristen Michal kinnitas, et trahvid pole probleem, Rail Balticu areng kiireneb ning Eesti jaoks on ühendus Euroopa südamega majanduse ja julgeoleku jaoks hädavajalik.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Martin Helme esinema.

Martin Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Martin Helme väidab, et Reformierakonna valitsuse ajal on Tartu maantee väljaehitus täielikult seiskunud ning riigi rahastus pole hoolduses ega investeeringutes piisav, mis ohustab 2030. aastaks ELi kohustuste täitmist Tallinna–Pärnu ja Ikla maanteedel, ning küsib, mis on Ikla neljarealise valmisehituse plaan ja millal see valmib.
Kliimaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Kliimaminister Kristen Michal ütles, et trahvi tõttu me seda ehitama ei pea, riigid küsivad lõikude jaoks erandeid, mida valmis ei jõua, hinnang on umbes 2027–2028, Kose–Mäo lõik on kokkulepitud tema taristuministri ametiajal, suuremate lõikude tegemiseks tuleb teha valikuid, kuigi eelarve on keeruline läheb teehoidu nüüd veidi rohkem raha kui eelmisel RES-i ajal ja on taotlus Euroopa ühendamise rahastu sõjalise liikuvuse meetmest, infrastruktuuri investeeringud jätkuvad.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Rene Kokk'i esinema.

Rene Kokk
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Rene Kokk rõhutas, et Rail Balticu puhul pole riik veel kõiki maad omandanud, palus täpseid andmeid omandamata maade koguse ja protsessi hetkeseisu kohta ning märkis samal ajal, et kuigi planeeritakse 190 miljonit eurot tänavu ja 250–300 miljonit järgmistel aastatel, on isegi Rail Balticu alune maa riigi omandamata.
Kliimaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Rail Balticu puhul oleme Eestis, Lätis ja Leedus jõudnud põhitrassi ehitusfaasi, kus järgmiseks aastaks on sellest üle 70 kilomeetri lepingutega kaetud ja ehitus käib, samas planeerimine ning maade omandamine toimuvad järk-järgult.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõnes palutakse kutsuda Helle-Moonika Helme esinema.

Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Helle-Moonika Helme tõi esile, et kuigi teede ehitus on seotud kliimapäästmisega ja materjalikoormus kasvab, puudub teede hoolduseks raha ning Rail Balticu ning tuuleparkide vedude tõttu teed lagunevad ja remondiks pole vahendeid.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi esitab väga lühikese tänuavalduse oma kolleegile.

Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Helle-Moonika Helme küsib, kas lisakoormus on kavandatud teehoiurahasse või mitte.
Kliimaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Kristen Michal kinnitas, et Eesti tee-ehitus peab olema kvaliteetne ja innovatiivne ning saama rohkem raha, sest uued lahendused, nagu Fibenoli ligniin, võivad avada uusi võimalusi, ning Eesti tee kvaliteet on Venemaaga võrreldes oluliselt parem ning me pürime selle jätkuvalt paremas suunas.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Kert Kingo üles esinema.
Kert Kingo
AI kokkuvõte
Kert Kingo esitas Rail Balticu kohta kriitilise küsimuse, rõhutades, et Tallinn–Tartu maanteel on tihe liiklus ja tööreisid ning küsib, kelle jaoks ja mida see kallis uus liin tegelikult kannab, kui Tartust see läbi ei liigu.
Kliimaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Rail Baltic ei läbi Tartust, kuid hakkab viima inimesi ja kaupu ning ühendab meid Euroopaga, loodetakse, et see saab õigeks ajaks valmis ning nagu ütlesite, saavad inimesed sellega ka loomaaiasse sõita.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Ants Froschi kõnelema.

Ants Frosch
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ants Frosch tänab juhatajat ja lugupeetud ministrit ning küsib, kas ta võib nüüd jätkata.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Ta märgib, et kui kolleegid ei sega, on vastus jah ning palutakse jätkata.

Ants Frosch
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ants Frosch märgib Venemaa oblastidega võrreldes tekkinud dissonantsi ning kiidab Poola viimase kümne kuni viieteist aasta teede ehituse ja valmimise dünaamikat, rõhutades nende ühendamist Euroopaga ja paremat ligipääsu ning soovitab ehk poolakate käest nõu küsida.
Kliimaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Kliimaminister Kristen Michal ütles, et tal puudub kohe võrdlus Poolaga teede indeksite ja näitajate kohta, kuid kui seal on head nõu, küsib ta kolleegidelt, kas poolakatelt nõu küsida.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palub Varro Vooglaidil sõna võtta.

Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Varro Vooglaid küsib, kas vastaja võib kinnitada, et tal ei ole teada, et tegelikus mahus kaupu ei ole ning seetõttu Rail Balticu ehitamine ei ole põhjendatud.
Kliimaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Kristen Michal rõhutas, et kiire ühendus Euroopa Liiduga on julgeoleku ja kuuluvuse jaoks hädavajalik ning kuigi kaupade liikumise täpne jaotus võib muutuda, maksab selle ehitamine suurel määral Euroopa maksumaksja raha ning seda tuleks vastu võtta positiivselt.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi tänab, lõpetab küsimused ja avab läbirääkimised, pöördudes Rene Kokk'i poole.

Rene Kokk
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Rene Kokk väidab, et Eesti teetaristu on kriitilises olukorras ja valitsuse ning Reformierakonna juhtimine on lühinägelik, ning Rail Balticu projekt pole päästja ning rõhutab riigi omandamata maa tõttu tulevikus taristuehituste ohtu, mis suurendab välisfirmade osalust ehitustel.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palub kolm minutit lisaks.

Rene Kokk
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Rene Kokk rõhutab, et Rail Balticu tõttu langevad omavalitsustele hoolduskoormused, ja soovitab Rail Balticu ehituse viieks–seitsmeks aastaks külmutada ning kasutada selle raha Euroopa tasandil riigikaitse ning taristu ja infra arendamiseks.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees tänab ja palub Martin Helmet võtta sõna.

Martin Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ta ütleb, et ei tea, kas on vaja, aga palub kolm minutit juurde.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Ta palub veel kolm minutit lisaks.

Martin Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Martin Helme väidab, et tänane valitsus hävitab Eesti maksutõusude, perekonna lammutamise, relvitustamise ja venestamise kaudu ning et taristuprojektid nagu Saaremaa sild ning neljarealised teed Tallinnast Tartusse, Tallinnast Narva ja Tallinnast Pärnusse on jäänud tegemata või asendunud ebaefektiivsete otsustega, mis toovad inimeste ja riigi jaoks suuri ohte, ning kutsub valitsuse kiiresti laiali saatuma.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aitäh! Oleme lõpetanud läbirääkimised ja selle päevakorrapunkti menetluse.