Arupärimine tugispetsialistide kohta (nr 487)
Istung: XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kuupäev: 2024-01-08 20:10
Osalevad Poliitikud:
Sõnavõtte kokku: 22
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 24m
AI kokkuvõtted: 22/22 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Riigikogu arutas 13. päevakorrapunktina Vadim Belobrovtsevi ja Tanel Kiige esitatud arupärimist nr 487, mis puudutas tugispetsialistide (logopeedid, psühholoogid, eripedagoogid, sotsiaalpedagoogid) puudust Eesti haridussüsteemis. Arupärijate esindaja Vadim Belobrovtsev rõhutas, et spetsialistide puudus on muutunud eriti aktuaalseks, arvestades COVID-i pandeemia mõju õpilaste vaimsele heaolule ja eestikeelsele õppele üleminekut. Ta küsis valitsuse konkreetsete meetmete ja strateegia kohta spetsialistide arvu suurendamiseks. Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas kinnitas, et tegemist on kasvava probleemiga, märkides, et OSKA raportite kohaselt on lähima seitsme aasta jooksul vaja juurde orienteeruvalt 620 tugispetsialisti. Minister selgitas, et kuigi ülikoolide vastuvõtuarvud on suurendatud ja konkurss erialadele on väga kõrge, suundub suur osa lõpetajatest erasektorisse, kus palgad on kõrgemad. Kallas pidas ebarealistlikuks koolipsühholoogide palga tõstmist erasektori tasemele ning nägi lahendusena kohalike omavalitsuste liikumist teenuse sisseostmise suunas. Belobrovtsev tõstatas läbirääkimistel ka küsimuse keelenõuete jäikusest, eriti HEV-lastega töötavate spetsialistide puhul. Minister Kallas täpsustas, et tugispetsialistide keelenõuded (B2/C1) on alati kehtinud ja neis ei saa teha ajutisi järeleandmisi, erinevalt teatud kutsekvalifikatsiooni nõuetest õpetajate puhul.
Tehtud otsused 1
Otsuseid ei tehtud
Aktiivseimkõneleja
Vadim Belobrovtsev oli aktiivne arupärija, kes tutvustas arupärimist, esitas täpsustava küsimuse ja osales läbirääkimistel, rõhutades probleemi akuutsust ja vajadust paindlikuma lähenemise järele keelenõuetes. (muu)
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Riigikogu liigub järgmise arupärimise juurde — 13. päevakorrapunktina käsitletakse 13. mail 2023 esitatud arupärimist tugispetsialistide kohta (nr 487) autoritelt Vadim Belobrovtsev ja Tanel Kiik, millele vastab haridus- ja teadusminister Kristina Kallas, ning arupärijate esindajat paluti arupärimist avalikkusele tutvustada.

Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ettekanne rõhutas, et Eesti koolides on tugispetsialistide (logopeedide, psühholoogide, eripedagoogide ja sotsiaalpedagoogide) puudus üha akuutsem ning COVID‑pandeemia mõju on selle süvendanud, ning paluti ministrilt konkreetset plaani ja meetmeid nende arvu suurendamiseks ning teadlikkuse tõstmiseks.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Rääkija palub Riigikogu kõnetoolil, et haridus- ja teadusminister Kristina Kallas vastaks arupärimisele nr 487.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Riigikogu ees kõnelenud haridus- ja teadusminister Kristina Kallas tõdes, et tugispetsialistide vajadus koolides on suur ja kasvav ning lõpetajate arv ei kata tulevase tööjõu nõudlust, mistõttu tuleb suurendada õppekohtade arvu ning leida lahendusi, nagu omavalitsuste või erasektori kaudu teenuseost, sest nõudlus püsib kõrge.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas pöördub Aleksei Jevgrafovi poole palvega.

Aleksei Jevgrafov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ettekandes esitati küsimus, kas ministeerium on analüüsinud Ukraina põgenike kaasamist õpetajate baasi suurendamiseks ning soovitati välja töötada programm, mis õpetaks neile eesti keelt ja võimaldaks tööle asuda vastavas erialal.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Kristina Kallas ütles, et tugispetsialistide keeleoskus peab olema C1 ning keelenõuded rakenduvad ühtemoodi kõigile, sealhulgas Ukraina sõjapõgenikele, ning kuigi kahe aasta jooksul B2- või C1-tasemeni jõudmine ei pruugi olla võimalik, erandeid ei tehta; kui vene koolides töötavate tugispetsialistide nõuded kehtivad, peavad need kehtima sama rangelt Ukrainast tulijatele, ning kui laps nõuab teenust eesti keeles, peab see olema tagatud ja keelelise ligipääsetavuse garantii olemas, sest haridussüsteem liigub eestikeelsele õppele.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas palub Vadim Belobrovtsevi lavale tulla.

Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Vadim Belobrovtsev ütles, et kultuurikomisjonis arutati HEV-lapsi ja tugispetsialistide rolli ning kuigi õpetajal on võimalik üheaastase lepingu jooksul eestikeelsed oskused parandada ja jätkata tööd, ei ole sama võimalus tugispetsialistidele ning nad taotlevad seaduse muutmist, et ka tugispetsialistid saaksid üheks aastaks tööle jääda ja samaaegselt eestikeelt õppida.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas annab küsijale aega ja palub ministril vastata.

Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Belobrovtsev küsib, kas ministeeriumil on plaan sellist asja teha, ning lisab vabanduse.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas ütles, et õpetajate puhul ei ole keelenõuete erandeid ning alates 1. augustist 2024 peavad kõik õpetajad vastama keelenõuetele, kuigi ajutisi järeleandmisi võib teha vaid kutsenõuetes, keelenõuetes mitte.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas kutsub Anastassia Kovalenko-Kõlvarti üles kõnelema.

Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anastassia Kovalenko-Kõlvart rõhutas, et tugispetsialistide järele on suur nõudlus ning noorte ja täiskasvanute vaimse tervise probleemide lahendamiseks on oluline koolide kaudu tagada koolipsühholoogide ja muu abi kättesaadavus ning ta pakkus välja idee luua tsentraalse süsteemi või fondi, kust kõik omavalitsused saaksid ühte kohta pöörduda ja leida vastavad tugispetsialistid.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Ta selgitab, et ettepanek oli, et riik palkaks tugispetsialistid ja jagaks neid edasi kohalikele omavalitsustele renditööjõuna.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Kõnes palutakse ministril vastata ja öeldakse, et meil puudub selline dialoogivõimalus.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Kristina Kallas rääkis Rajaleidja keskustest ja riigi nõustamisest erivajadustega lastel ning ütles, et koolipsühholoogide ja logopeedide keskuste loomine riigi tasandil pole väga tõenäoline, sest väiksemad omavalitsused on loonud teenusekeskused, kust koolid saavad teenuseid ning osa neist ostetakse eraturult.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas tänas ministrit, märkis, et küsimusi pole, ning teatas, et läbirääkimised avatakse vastavalt soovile ning kutsus Vadim Belobrovtsevi Riigikogu kõnetooli.

Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ettekanne rõhutab tugispetsialistide puudust ja madalaid palku koolis, vajadust kiiresti ja pikaajaliselt riikliku strateegia ning kolme-, viie- ja kümneaastaste plaanide järele ning paindlikumat seadusandlust, et erivajadustega vene emakeelega õpilaste eestikeelsele üleminekule kaasa aidata ning iga lapse areng keskmesse seada.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees teatas, et kõnesoove enam ei ole, ning andis haridus- ja teadusminister Kristina Kallasele sõna.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Kristina Kallas rõhutas Riigikogu puldist, et tugispetsialistide keelenõuded pole muutunud—eesti keele oskus tasemel B2 ning psühholoogidel C1 kehtivad ikka, kuid lisandub nõue, et tugiteenust tuleb osutada ka õppetöö keeles ning venekeelsetes koolides keelenõuded ei muutu.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas tänab ministrit, märgib, et telefon heliseb, lõpetab läbirääkimised ja teatab, et arupärimisele on vastatud.