Atmosfääriõhu kaitse seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (kasvuhoonegaaside heitkogustega kauplemise süsteemi direktiivi muudatuste osaline ülevõtmine) eelnõu (667 SE) esimene lugemine
Istung: XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kuupäev: 2025-06-18 23:27
Osalevad Poliitikud:
Sõnavõtte kokku: 23
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 27m
AI kokkuvõtted: 23/23 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Riigikogu alustas Vabariigi Valitsuse algatatud atmosfääriõhu kaitse seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (kasvuhoonegaaside heitkogustega kauplemise süsteemi direktiivi muudatuste osaline ülevõtmine) eelnõu 667 esimest lugemist. Energeetika- ja keskkonnaminister Andres Sutt tutvustas eelnõu, mille peamine eesmärk on laiendada kasvuhoonegaaside heitkogustega kauplemise süsteemi (HKS) merendussektorile (laevad kogumahutavusega vähemalt 5000 GT). Minister rõhutas, et HKS on efektiivne kliimapoliitika tööriist ning prognoosis Eestile süsteemist nelja aasta jooksul ligikaudu miljardi euro suurust tulu. Sutt kinnitas, et laevandussektori toetamiseks on ette nähtud 25 miljonit eurot laevade keskkonnasõbralikumaks ümberehitamiseks ning taastatakse reisilaevanduse toetusmeede.
Debati käigus kritiseeris opositsioon (eelkõige Isamaa fraktsioon) eelnõu teravalt, väites, et see kehtestab tagasiulatuvaid kohustusi, mis kahjustavad Eesti laevandusettevõtete, eriti Tallinki, konkurentsivõimet. Urmas Reinsalu nimetas seda "ogarduseks" ja küsis, kas tegemist pole "kummalise sotsialismiga", kus valitsus esmalt maksustab ja seejärel toetab. Minister Sutt lükkas tagasi süüdistused tagasiulatuvas mõjus, märkides, et seirekohustus on kehtinud juba 2018. aastast ning toetusmeetmed on mõeldud just konkurentsivõime parandamiseks. Juhtivkomisjoni esindaja Tarmo Tamm kinnitas, et keskkonnakomisjon toetas eelnõu konsensuslikult, leides, et põhiseaduslikkusega probleeme ei ole ning et Läänemere jääklassilaevadele kehtib erand, mis on Eesti laevandusele kasulik. Isamaa fraktsioon tegi ettepaneku eelnõu tagasi lükata, kuid see hääletati maha.
Tehtud otsused 3

Isamaa fraktsiooni ettepanek Vabariigi Valitsuse algatatud atmosfääriõhu kaitse seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu 667 esimesel lugemisel tagasi lükata ei leidnud toetust (poolt 11, vastu 44).
Eelnõu 667 esimene lugemine lõpetati.
Muudatusettepanekute esitamise tähtajaks määrati 4. juuli 2025 kell 16.
Aktiivseimkõneleja
Urmas Reinsalu (Isamaa fraktsioon) oli debatis väga aktiivne ja kriitiline, esitades ministrile mitu teravat küsimust eelnõu tagasiulatuva mõju ja Eesti merenduse konkurentsivõime kahjustamise kohta. Tema positsioon oli parempoolne/opositsiooniline.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Riigikogu ees tervitati energeetika- ja keskkonnaminister Andres Sutti ja tutvustati 20. päevakorrapunkti, mille raames käsitletakse eelnõu 667 esimese lugemise kaudu atmosfääriõhu kaitse seaduse ja teiste seaduste muutmise seadust (kasvuhoonegaaside heitkogustega kauplemise süsteemi direktiivi muudatuste osaline ülevõtmine).
Energeetika- ja keskkonnaminister Andres Sutt
AI kokkuvõte
Andres Sutt tänab juhatajat lahke tervituse eest ja ütleb, et tal on siin suur rõõm olla.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Ta on siin tagasi.
Energeetika- ja keskkonnaminister Andres Sutt
AI kokkuvõte
Riigikogu ees tutvustas Energeetika- ja keskkonnaminister Andres Sutt atmosfääriõhu kaitse seaduse eelnõu, mille eesmärk on võtta üle ELi kasvuhoonegaaside heitkogustega kauplemise süsteemi laiendus merendusele (laevad üle 5000 GT), teha muudatusi lennunduses ja maismaakäitluses, rakendada astmelist üleminekut, suunata 25 miljonit eurot laevanduse moderniseerimiseks, asendada tasuta lennundusühikud säästlike kütuste ühikutega ning lubada alla 20 MW võimsusega maismaaseadmed, et vähendada heitkoguseid ja säilitada Eesti ettevõtete konkurentsivõimet, ilma et piletihinnad otseselt muutuksid.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi tänas, teatas, et on vähemalt üks küsimus, ning kutsus Maido Ruusmann'i vastama.

Maido Ruusmann
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Maido Ruusmann märkis, et kvootide süsteem on keeruline, ning küsis Andreselt, kas antud muudatus on Eestile kasulik või kahjulik.
Energeetika- ja keskkonnaminister Andres Sutt
AI kokkuvõte
Kvootide süsteemist oleme me rahastanud palju projekte ning prognoosi järgi nelja aasta jooksul laekub sellest umbes miljard eurot, mis annab hoogu laevandusele ning kaasab laevade retrofit’i või ümberehitamise ning reisilaevade toetuste meetmed.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Andres Metsoja esinema.

Andres Metsoja
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Merendussektori esindajad ei saa eelnõu toetada, sest selle kehtestamine laieneb tagasiulatuvalt, ohustab konkurentsivõimet ning toob tarbijatele täiendavaid hinnatõuse, ning kuigi ministeeriumiga kohtuti korduvalt, jäi hea kokkulepe lõpuks sõlmimata.
Energeetika- ja keskkonnaminister Andres Sutt
AI kokkuvõte
Energeetika- ja keskkonnaminister Andres Sutt teatas kahest toetusmeetmest laevanduse konkurentsivõime jaoks: 25 miljonit eurot, mis on juba avatud laevade efektiivsuse parandamiseks, ning selle aasta lõpus tulev reisilaevade tööjõukulude toetus, lisades, et seire- ja heitkoguste aruandekohustus kehtib merenduses alates 2018. aastast ning esimesed maksed möödunud aasta eest tuleb teha 30. septembriks, ning kuigi on olnud juhtumeid lisatasu kandmisest piletihindadele, ei näe me siin vastuolu põhiseadusega.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõne alguses paluti kutsuda lavale Urmas Reinsalu.

Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Reinsalu kritiseerib riigi plaani panna Tallinkile aastas 19 miljonit eurot maksu ja samal ajal hakata tagasi maksma 9 miljonit eurot toetusmeetmest, nimedes selle sotsialismiks ja Põhja-Korea meenutavaks ning küsides, mis toimub meie riigis.
Energeetika- ja keskkonnaminister Andres Sutt
AI kokkuvõte
Ettekandest jääb mulje, et alates 2018. aastast kehtiv seirekohustus jälgib merenduse heitkoguseid ning kui kohustusi ei täideta, muutub Euroopa Liidus teenuste osutamine võimatuks, kuid need meetmed on mõeldud Eesti ettevõtete konkurentsivõime ja puhta keskkonna nimel ning me liigume kaasa 2028. aastast suurte laevade heitmete piirangute suunas.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi ütles, et Urmas Reinsalul on veel varuks küsimusi, ning palus need esitada.

Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Reinsalu väitis, et tagasiulatuvad maksud Eesti ettevõtetele ja nende peale makstavate toetuste kaudu raha tagasi maksmine moonutavad konkurentsi ning tuleks koostada rahvuslik ja majandushuvisid kajastav tervikkäsitlus ning alustada ETS‑süsteemi ümbervaatamist dialoogis, samas märkides, et ELi merendus on globaalses konkurentsis järjest kahjustanud ning küsides, kas kuulaja on tema väitega nõus.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Ta tänas.
Energeetika- ja keskkonnaminister Andres Sutt
AI kokkuvõte
Energeetika- ja keskkonnaminister Andres Sutt ütles, et 2025. aasta nõuded ei ole uut sisult ning konkurentsivõimeline laevandus tähendab efektiivset kütusekulu, innovatsiooni ja alternatiivsete kütuste kasutuselevõttu ning samad toetusmeetmed, mida me oleme plaaninud, aitavad Eesti laevandust, sest Euroopa on eeskujuks ja IMO rahvusvaheliselt sellele järele tuleb.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänas ministeri, ütles, et küsimusi enam ei ole, ning kutsus juhtivkomisjoni Riigikogu ees tutvustama keskkonnakomisjoni liikme Tarmo Tamme arutelu ja langetatud otsuseid.

Tarmo Tamm
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Riigikogu keskkonnakomisjoni 9. juuni istungil arutati jääklassilaevade erandeid, HKS‑i tulu ja jaotust, Eesti laevanduse heidet ning selle kompenseerimise mahtu, ning konsensuslikult otsustati võtta eelnõu täiskogu päevakorda 18. juunil 2025, esimene lugemine lõpetada ning juhtivkomisjoniks määrata Tarmo Tamm.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi tänab teid, teatab, et küsimusi ei ole, avab läbirääkimised ja annab sõna Isamaa fraktsiooni nimel Andres Metsojale.

Andres Metsoja
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Isamaa fraktsioon teeb ettepaneku eelnõu tagasi lükata, kuna selle jõustumine oleks tagantjärele ning tooks laevandusele ja tarbijale suurenevaid kulusid ning merenduse olukord on ebakindel, mistõttu tuleb leida paremini toimiv uus lahendus.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Räägitakse, et esimene lugemine lõpetatakse ning Isamaa fraktsioon esitas ettepaneku eelnõu 667 esimese lugemise tagasi lükamiseks, mille üle hääletatakse pärast saalikutsungi.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Riigikogu hääletas eelnõu 667 esimeses lugemises 11 poolt, 44 vastu ja 0 erapooletut, eelnõu ei leidnud toetust ning esimene lugemine on lõpetatud ning muudatusettepanekute esitamise tähtaeg on 4. juuli kell 16.