Liiklusseaduse muutmise seaduse (kergliikurite ja pisimopeedide regulatsioon) eelnõu (614 SE) esimene lugemine
Istung: XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kuupäev: 2025-06-05 00:03
Sõnavõtte kokku: 47
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 1h 9m
AI kokkuvõtted: 47/47 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Tänane päevakorrapunktRiigikogu ees oli riiklikul tasandil algatatud liiklusseaduse muutmise eelnõu 614 (Anastassia Kovalenko-Kõlvarti algatus), millega nähakse ette kergliikurite, pisimopeedide ja jalgrataste regulatsiooni täiendamine. Eelnõu esitati esimeseks lugemiseks ning selle eesmärk on parandada linnakeskkonna ohutust, vähendada õnnetuste arvu ning tagada paremad reeglid nii tarbijatele kui linnapolitsei ja tervishoiuinstitutsioonidele. Kõneisik rõhutas, et praegune olukord linnapildis ei ole jätkusuutlik ja reguleerimata teenusepakkujad võivad linnas sadu sõidukeid paigutada, mis tekitab ohutuse, riske ning ka keskkonna ja avaliku ruumi prügi- ja kaosepilti.
Tehtud otsused 1
Eelnõu 614 esimesel lugemisel tagasi lükata; langeb menetlusest välja. Hääletustulemus: poolt 42, vastu 15, erapooletuid 0.
Aktiivseimkõneleja
Anastassia Kovalenko-Kõlvart – Riigikogu liige, eelnõu algataja ja esimehe jaoks peamine ettekanne; positsioon: other
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar teatas, et päevakorrapunkt on Anastassia Kovalenko-Kõlvarti algatatud eelnõu 614 – liiklusseaduse muutmise seaduse (kergliikurite ja pisimopeedide regulatsioon) esimene lugemine, ning kutsus teda kõnetoolile ettekandeks.

Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Riigikogu ees esitatud eelnõu muudab liiklusseadust, et renditavad kergliikurid ja pisimopeedid linnas paremini reguleerida, sealhulgas piirata nende arvu, kehtestada vanuse- ja juhtimisõiguse kontroll ning kiivri laenutamise võimalus, andes omavalitsustele suuremad regulatiivsed õigused ning sellega vähendada liiklusõnnetusi ja parandada kõigi liiklejate turvalisust.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänab publikut ja kuulutab, et nüüd algab küsimustevoor ning kutsub Vladimir Arhipovi esinema.

Vladimir Arhipov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Vladimir Arhipov rõhutab, et see on väga oluline küsimus, kritiseerib majanduskomisjoni otsust tagasi lükata omavalitsustele suurem autonoomia ja otsustusõigus ning toob näite huvihariduse toetuse äravõtmisest, küsides, miks neid volitusi omavalitsustele ei anta.

Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anastassia Kovalenko-Kõlvart märkis, et Tallinna võimul olevate erakondade ja riigis võimul olevate erakondade vahel tuleb teema reguleerida, pakkus konsensuslikku lahendust ja on valmis teise lugemise käigus vastu võtma kõigi erakondade parandused, et kaitsta inimeste ja laste tervist.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar kutsub Vadim Belobrovtsevi lavale.

Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Vadim Belobrovtsev väidab, et probleem ei ole Boltis või mujal, vaid koalitsiooni a priori vastumeelsuses opositsiooni ettepanekutele, ning meenutab punaste mopeedide näidet, kus linnavalitsus algul rõõmsalt poseeris, kuid lõpuks mõistis, et see on linnale suur probleem.

Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anastassia Kovalenko-Kõlvart rõhutab, et kui on ühine vajadus muutuseks, võiks eelnõu edasi liikuda isegi opositsiooni poolt esitatud ning ta süüdistab, et pisimopeedide reguleerimine oleks pidanud toimuma varem linnavalitsuse ja riigi koostöös, sest vanusekontroll jäi puudulikuks ning probleemid ja õnnetused oleksid võinud olla ennetatud.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar palub kutsuda Peeter Ernits lavale.

Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ta küsib, kui kaugel me oleme Pariisi eeskuju järgides nende meetmete keelustamisel ning kas peab veel juhtuma vigastusi või laipu, enne kui edasi liikuda.

Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anastassia Kovalenko-Kõlvart ütles, et Tallinna linnavolikogul on õigus küsitlusi korraldada ning vajadusel rahvahääletus kergliikurite ja pisimopeedide keelustamise teemal läbi viia, kuid reguleerimine puudub ning kasvavad õnnetused—eelmisel aastal 400—nõuavad mõistlike piirangute ja mitmekülgse linnaruumiga lahendusi.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees kutsub Andrei Korobeiniku sõna võtma.

Andrei Korobeinik
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Andrei Korobeinik tänab võimaluse eest ja märgib, et hoolimata Lauri unisusest on tegemist väga olulise punktiga.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Kell on juba pool kümme, aga me jätkame.

Andrei Korobeinik
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Korobeinik märgib, et saalis on sotsiaaldemokraatide puudus – meil on kaks staažikat, Andre Hanimägi ja Jaak Aab, kuid terve ülejäänud fraktsioon on puudu – ja Tallinnas on tõukerattad suur mure, ning küsib, kas opositsioon on teemat arutanud ja kas sotsiaaldemokraatide hääled tulevad talle toeks.

Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ta tänab ja väljendab lootust, et eelnõu saab toeks mitte ainult sotsiaaldemokraatide, vaid ka teiste erakondade häältega, kurdab komisjonis sotsiaaldemokraatide mittetoetamist ning nende riigi- ja kohaliku tasandi vastandumist, rõhutab, et Tallinnas kõik erakonnad toetasid uute reeglite ja muudatuste vajadust, ja loodab sama toetamist Riigikogus, sest see oleks loogiline kohaliku omavalitsuse reguleerimise jaoks ning aitaks vältida silmakirjalikkust.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar palus Jüri Jaansonit tulla ette ja kõnelema.

Jüri Jaanson
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Jüri Jaanson märkis, et eelnõu eesmärk on õnnetuste vähendamine, kuid selle vahendid on tema hinnangul problemaatilised ning kui kergliiklejate, mopeedide ja jalgrataste piirarvu hakata kehtestama, tekib küsimus järgmise sammu kohta – kas piirata ka autosid või renditeenuseid – ning ta pakkus lahenduseks liikluskasvatust.

Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anastassia Kovalenko-Kõlvart rõhutab, et eelnõu eesmärk on tagada ohutu linnaruum ja inimeste tervise kaitse, ning kuigi see võib olla maailmavaateline küsimus, on vajalik kehtestada piirarv renditõukeratastele, sest õnnetuste ja nende kulude kasv ning ressursisurve nõuavad tasakaalu ettevõtlusvabaduse ja tervise kaitse vahel.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar palub Vadim Belobrovtsevit esinema.

Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
See kõne käsitleb liikluse kindlustuse reguleerimist ning küsib, kas kergliiklejate ja pisimopeedide puhul tekkinud kahjud saab kindlustusest hüvitada ja kas teised liiklejad võivad õnnetuse korral oma kahju tagasi saada.

Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anastassia Kovalenko-Kõlvart ütles, et käesolev eelnõu ei reguleeri liikluskindlustust ning ta on esitanud teise eelnõu, millega kehtestatakse liikluskindlustuskohustus kõigile kergliikuritele, kuna korruptsioonivastases erikomisjonis tõstatati, et Bolt’i tõukeratastele laieneb kindlustus vaid üle 24 kg kaaluvatele, Tuule tõukeratatele mitte, mis põhjustab turu moonutust ja suurendab Tervisekassale kulu; rahandusministeerium soovis ühtset regulatsiooni kõigile turuosalistele kindlustust, kuid see ei saanud poliitilist heakskiitu; Bolt väidab, et nende vabatahtlik kindlustus ei kaitse kasutajat, ning Politsei- ja Piirivalveamet rõhutab vajadust parema ja ühtse regulatsiooni järele.

Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
See sõnavõtt märgib, et eelnõu aitab vähendada vigastusi ja võimalikke surmasid, kuid küsib lõpuks, kas lugupeetud Riigikogu esimees Lauri Hussar kannab tulevaste tagajärgede eest vastutust, kui kutsub kolleegid mitte eelnõu toetama.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar palub Peeter Ernitsa esinema.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar selgitab, et Riigikogu istungi juhataja paneb hääletusele juhtivkomisjoni ettepaneku ning ei tee seda ise, ning palub Anastassia Kovalenko-Kõlvarti kommenteerida.

Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anastassia Kovalenko-Kõlvart rõhutab, et Riigikogu liikmed kannavad vastutust nii vastu võetud kui ka tagasi lükatud seaduste eest ning kutsub eelnõu enne suve vastu võtma, et tagada laste tervis ja ohutu liiklemine.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar kutsus Andrei Korobeiniku kohale.

Andrei Korobeinik
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Andrei Korobeinik märgib, et kuigi omavalitsustele võiks anda rohkem vahendeid, võib Tallinna linnavalitsusele lisatavate vahendite arv tuua kehva tulemuse, viidates pingide ebaõnnestunud paigutusele ja küsib seadusandja seisukohta pisimopeedide ja tõukerataste reguleerimise osas.

Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anastassia Kovalenko-Kõlvart rõhutab, et ta pooldab kohalikele omavalitsustele suuremaid õigusi, kuid kritiseerib Tallinna viimase aasta juhtimist ja kulukaid otsuseid, viitab kobarkäkk.ee lehele ning jääb siiski eelnõu toetamise juurde, sest teised omavalitsused võivad tulevikus vajada täiendavaid regulatsioone.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänas ja teatas, et rohkem küsimusi ei ole, ning esitas Peeter Ernitsale küsimuse istungi läbiviimise protseduuri kohta.

Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Peeter Ernits vabandab ja küsib, kellele seaduseelnõu vastutus tegelikult kuulub — Riigikogu esimehele või majanduskomisjoni esimehele Marek Reinaasale või Urve Tiidusele — ning rõhutab, et vastutus on oluline.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Antud juhul tuleb järgida kodu- ja töökorra seadust, mille järgi istungi juhataja paneb ettepaneku hääletusele ja ei oma kaalutlusõigust, ning mul on hea meel kutsuda majanduskomisjoni liige Urve Tiidus arutelu tutvustama.

Urve Tiidus
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Majanduskomisjon arutas eelnõu 614, mis annaks kohalikele omavalitsustele kaalutlusruumi piirata rendisõidukite arvu ning kehtestada vanusekontroll ja kiivri pakkumise nõuded, kuid valitsuse seisukohad ja ohutusega seotud argumendid tingisid kaks ettepanekut: viia eelnõu täiskogu päevakorda või see tagasi lükata.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänas, kutsus küsimusi ja andis Lauri Laatsile sõna.

Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Lauri Laats tõstatab küsimuse, kuidas parandada kergliiklejate ja jalakäijate ohutust ning miks koalitsioon ei toeta eelnõu, küsides samas, milliseid lahendusi komisjonis on arutatud.

Urve Tiidus
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Urve Tiidus ütles, et eelnõu kohta ei ole teemat arutatud üldsõnaliselt ning on ilmnenud probleeme, kinnitas, et liiklusseaduse muudatused andsid omavalitsustele olulised volitused, kuid nende rakendamine pole veel laialt jõustatud, rõhutas riskide hindamise ja koduse kasvatuse tähtsust ning omavalitsuste rolli ning kinnitas, et ideaalset lahendust ei ole ning suurtes linnades täielik keelamine ei ole mõistlik, kui soovime jätkusuutlikku ja loodussäästlikku liikumist.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar kutsub Anastassia Kovalenko-Kõlvarti kõnelema.

Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anastassia Kovalenko-Kõlvart rõhutab, et tehtud liiklusseaduse muudatused on ebapiisavad ning lastele on vaja lisareguleerimist ja täiendavat kaitset, ning märgib, et Reformierakonna fraktsioon ja Tallinna linnavalitsus on selles küsimuses vastuolulistes seisukohtades.

Urve Tiidus
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Urve Tiidus märkis, et ta ei kuulu Tallinna volikogusse ning enamik majanduskomisjonistki vist ei kuulu, ning palus Anastassia Kovalenko-Kõlvartil pöörduda kohalike volikogu liikmete poole ja küsida, miks nii on, rõhutades samal ajal, et hääletus pole veel toimunud.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänas ettekandjat, teatas, et küsimusi enam ei ole, ning avas läbirääkimised ja kutsus Keskerakonna fraktsiooni nimel Vadim Belobrovtsevi Riigikogu kõnetooli kõnelema.

Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ettekandja rõhutab, et kergliikurite arv kasvab kiiresti ja regulatsioon puudub, ning näeb lahendusena kohalikele omavalitsustele suuremat reguleerimisõigust riigi poolt, mida on toetanud ka Tallinna linn, kuid riik ei ole veel lõplikku otsust teinud ning aega on vaja juurde.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palus kolme minutit juurde.

Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Väga lühidalt: Belobrovtsev märgib, et parlamendis kiputakse tihti nägema opositsiooni algatuste varjus huve ning kergliiklus- ja automopedide teemaga kaasnevad riskid, ning kuigi Tallinna linnavolikogu on kolme eelnõuga üksmeelselt toetanud, ei ole saalis kõigi erakondade toetus veel kindel, sest komisjonis toetas Keskerakond SDE initsiatiivi, kuid SDE seda ei toetanud — mida ta loodab olla tehniline praag.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Ta tänab kuulajaid, teatab, et tema sõnavõtt on Reformierakonna fraktsiooni nimel ning palub Mati Raidma sõna võtma.

Mati Raidma
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ta rõhutas, et probleem on olemas ja tuleb lahendada, ning õige tee on pöörduda Tallinna Linnavalitsuse poole, kes pöörduks Vabariigi Valitsuse poole, mitte praeguse poliitilise võidujooksu teel.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi lõpetas läbirääkimised ja teavitas, et juhtiv-komisjoni ettepanek eelnõu 614 esimesel lugemisel tagasi lükata viiakse hääletusele.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Riigikogu hääletas 42 poolt, 15 vastu ning erapooletuid ei olnud; eelnõu 614 lükati tagasi ja langes menetlusest välja.