Justiits- ja digiministri 2025. aasta ettekanne "Õigusloomepoliitika põhialused aastani 2030" elluviimisest

Istung: XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kuupäev: 2025-05-08 14:33

Sõnavõtte kokku: 24

Koosseis: 15

Päevakorra kestus: 53m

AI kokkuvõtted: 24/24 Sõnavõtud (100.0%)

Analysis: Structured Analysis

Poliitikute Kõneaeg

Poliitikud

Analüüs

Kokkuvõte

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta esitas Riigikogule ettekande "Õigusloomepoliitika põhialused aastani 2030" elluviimisest. Minister alustas positiivse noodiga, tuues esile OECD uuringu, mille kohaselt Eesti on õigusloome läbipaistvuse ja mõjude hindamise poolest 36 riigi hulgas neljandal kohal, ning kaasamise osas üheksandal kohal. Eelmise aasta jooksul muudeti Eestis 47% riigisisestest seadustest (186 seadust), kusjuures äärmiselt kiireloomuliste eelnõude arv vähenes.

Ettekande keskmes olid kaks peamist teemat: põhiseaduspärasuse analüüsi kvaliteet ja ülemäärase halduskoormuse vähendamine. Minister rõhutas põhiseaduslikkuse analüüsi olulisust vabaduste ülemäärase piiramise vältimisel ning teatas, et analüüsi kvaliteet on paranenud, kuid pole veel piisavalt hea. Ta toetas vandeadvokaat Hannes Vallikivi ettepanekut muuta seletuskirjade ülesehitust, et põhiseaduslikkuse analüüs oleks alati selgelt eraldi peatükis. Halduskoormuse vähendamiseks tutvustas minister valitsuse uut, jõulisemat lähenemist, mis nõuab iga uue halduskoormuse algatuse puhul ka koormust vähendava eelnõu esitamist ("üks-sisse-üks-välja" põhimõte), loobudes senisest vabatahtlikkuse printsiibist. Samuti mainiti 4000 määruse ülevaatamist ja tehisaru kasutamise kaalumist õigusloomes.

Debatis kritiseerisid Riigikogu liikmed, eriti Varro Vooglaid, asjaolu, et vaatamata kehtivale õigusloome ja normitehnika eeskirjale (HÕNTE) puudub põhiseaduslikkuse analüüs endiselt paljudes valitsuse eelnõudes. Vooglaid nõudis, et analüüsi tegemise kohustus peab jääma absoluutseks ning tegi ettepaneku, et Riigikogu juhatus ei lülitaks puudulikke eelnõusid päevakorda. Minister vastas, et äärmiselt tehniliste muudatuste puhul (nt asutuse nime muutmine) piisab lühikesest põhjendusest analüüsi puudumise kohta, et vältida tühisõnalist "sõnamulinat". Riina Solman tõstatas Pihlakodu juhtumi kontekstis vastutusahela selguse küsimuse õigusloomes.

Tehtud otsused 1
Kollektiivne otsus

Otsuseid ei tehtud

Aktiivseimkõneleja
Varro Vooglaid
Varro Vooglaid

Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed

Varro Vooglaid (EKRE fraktsioon, parem) oli ettekande ja läbirääkimiste käigus kõige aktiivsem kriitiline kõneleja, keskendudes põhiseaduslikkuse analüüsi kohustuslikkuse teemale ja esitades konkreetseid ettepanekuid Riigikogu juhatusele probleemi lahendamiseks.

Aseesimees Arvo Aller
14:33:40
AI kokkuvõte

Arutame tänase teise päevakorradi, mis käsitleb justiits- ja digiministri Liisa-Ly Pakosta 2025. aasta ettekanne „Õigusloomepoliitika põhialused aastani 2030“ elluviimist.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
14:33:57
AI kokkuvõte

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta märkis, et Eesti õigusloom on OECD võrdluses headel positsioonidel ning peab jääma kvaliteetseks, läbipaistvaks ja põhiseaduslikuks, samal ajal vähendades liigset bürokraatiat ning tagades, et iga eelnõu vähendaks koormust ning vajadusel määruste kontrolli jaoks kasutataks tehisaru.

Aseesimees Arvo Aller
14:51:55
AI kokkuvõte

Aseesimees Arvo Aller tänab ja kutsub küsimustevooru ning palub Madis Timpsonil edasi esineda.

Madis Timpson
Madis Timpson
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
14:51:57
AI kokkuvõte

Madis Timpson tõi kõnes välja põhiseaduspärasuse analüüsi ja halduskoormuse teema, märkides, et 25 eelnõu puhul koormus suurenes ja kaheksa puhul vähenes, viitas 13 eelnõu puudumisele analüüsis ning küsis, kas õigusloomejuristide ümarlaual kokku lepitud ühtne struktuur on olemas ja kas minister on selle ümarlaua liikmena kaasatud.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
14:52:57
AI kokkuvõte

Justiits- ja digiministri Liisa-Ly Pakosta sõnul on koostamisel põhiseaduslikkuse analüüsi juhendi mustand, mille valmimisele on kaasatud kõik ministeeriumid ja ametnikud ning mille eesmärk on pakkuda kvaliteetset ja sisulist analüüsi, vältida formaalset ja sisutühja tööd ning vajadusel selgitada, miks mõni tehniline muudatus ei vaja analüüsi, kui see ei riiva kellegi õigusi ja vabadusi.

Aseesimees Arvo Aller
14:54:46
AI kokkuvõte

See on aseesimees Arvo Alleri palve kutsuda lavale Urve Tiidus.

Urve Tiidus
Urve Tiidus
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
14:54:46
AI kokkuvõte

Urve Tiidus rõhutas, et küberturvalisuse regulatsioonide ülevõtt on vältimatu, kuna küberkuritegevuse kahjud kasvavad ning maailmas võivad jõuda 10,5 triljoni dollarini aastaks 2025, ning tema arvates on see eelnõu praktilisem mõjult kui kestlikkusaruanne, mis on saanud tugeva kriitika.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
14:55:39
AI kokkuvõte

Kõne rõhutab, et küberturvalisus on äärmiselt oluline, kuna küberrünnakud võivad katkestada elutähtsaid teenuseid, ning soovitab teha reeglid lihtsamaks ja madala halduskoormusega, kasutada automatiseeritud kontrolli ning tagada kõrged standardid ja tasakaal vabaduse ning konkurentsivõime vahel.

Aseesimees Arvo Aller
14:59:18
AI kokkuvõte

Aseesimees Arvo Aller kutsub Varro Vooglaid rääkima.

Varro Vooglaid
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
14:59:18
AI kokkuvõte

Varro Vooglaid rõhutas, et põhiseaduslikkuse analüüs peab olema kõigis Vabariigi Valitsuse eelnõudes ning palus justiitsministril jagada selle juhendi mustandi Riigikogu huvilistega, samal ajal kritiseerides seisukohta, et analüüs pole alati vajalik õiguste mitte riivet korral, ning illustreerides seda liikluse näitega, kuidas tavakodanik võiks sama hoiakut omaks võtta.

Aseesimees Arvo Aller
15:00:30
AI kokkuvõte

Kõne rõhutab, et nüüd on teie aeg, ning lõpetab tänusõnaga.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
15:00:33
AI kokkuvõte

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta ütles, et põhiseaduslik analüüs peab olema sisukas ja mitte pelgalt sõnade rida, ning üksnes tehniliste muudatuste puhul piisab lausest, milles märgitakse, et analüüs ei ole vaja.

Esimees Lauri Hussar
15:03:55
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar palub Riina Solmani esinema.

Riina Solman
Riina Solman
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
15:03:57
AI kokkuvõte

Riina Solman väljendab muret Pihlakodu juhtumi unustamise ohu üle ja kutsub seadusloomele selget vastutusahela määratlemist, küsides, kes peaks vastutama ning milline on hooldekodude juhtide vastutus, kui nad teadlikult lubasid üksi töötada inimest, kes ei tohtinud töötada, ning rõhutab, et ühiskonnale ja lähedastele peab jõudma selge sõnum ning kuni riik ei näita vastutust, tekib mitteametlik leevenduskultuur, mis saadab signaali, et parem on maksta lisaks, et lähedane oleks ohutu.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
15:05:06
AI kokkuvõte

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta rõhutas, et dementuse kasv ja hooldekodude vaimse tervise küsimused nõuavad õigusloome uuendamist, ning et ohvrite jaoks on olemas nii kriminaal- kui tsiviilvastutus ning riik pakub õigusabi, kuid Pihlakodu juhtumis hinnati, et hooldekodu ei saanud kriminaalmenetluse aluseid, kuid kahju hüvitamine ja ennetustöö tugevdamine on vajalik ning tuleb leida tasakaal järelevalve ja privaatsuse vahel.

Esimees Lauri Hussar
15:12:23
AI kokkuvõte

Esimees tänab põhjaliku vastuse eest, kuulutab läbirääkimiste algust ning rõhutab, et sõna võivad võtta ainult fraktsioonide esindajad; kõigepealt palub Isamaa fraktsiooni volitusega Jaanus Karilaiu Riigikogu kõnetooli ja küsib, kas lisaaega on vaja.

Jaanus Karilaid
Jaanus Karilaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
15:12:49
AI kokkuvõte

Sõnum on, et teemat vaadatakse jooksvalt üle.

Esimees Lauri Hussar
15:12:51
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar palub vaadata jooksvalt ja kutsub Jaanus Karilaidi.

Jaanus Karilaid
Jaanus Karilaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
15:12:55
AI kokkuvõte

Jaanus Karilaid rõhutas kohtunike autonoomia ja sõltumatuse säilitamise vajadust ning kinnitas, et kohtureform peab lähtuma kodaniku vaatevinklist, vältima tsentraliseerimist ning tagama parlamendi väärilise rolli ja bürokraatia vähendamise, et ühiskond toimiks paremini.

Esimees Lauri Hussar
15:17:26
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar teatas, et aruteluaega pikendatakse kolme minuti võrra.

Jaanus Karilaid
Jaanus Karilaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
15:17:27
AI kokkuvõte

Jaanus Karilaid rõhutas, et tuleb kiiresti rakendada tõhus tegevuskava bürokraatia vähendamiseks, mitte lasta halduskoormusel kasvama, ning et seadused peavad olema põhiseadusega kooskõlas, mida tagab parlament, ministeeriumid ning vajadusel presidendi veto.

Esimees Lauri Hussar
15:19:17
AI kokkuvõte

EKRE fraktsiooni nimel palutakse kutsuda Varro Vooglaiu kõnetooli ja anda kolm minutit lisaaega.

Varro Vooglaid
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
15:19:34
AI kokkuvõte

Varro Vooglaid rõhutas, et kõigi valitsuse eelnõude seletuskirjades peab olema põhiseaduspärasuse analüüs, ja pakkus neljaastmelist lahendust: ministeeriumid ei tohi esitada eelnõusid puuduliku analüüsiga, justiitsminister ei kooskõlasta neid, riigikogu komisjonid ei pane neid päevakorda ning Riigikogu juhatus ei luba päevakorda, ning kõigile riigikogu liikmetele tuleks pakkuda täiendkoolitus põhiseaduspärasuse hindamiseks.

Esimees Lauri Hussar
15:27:39
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar kuulutas läbirääkimised lõppenuks, päevakord ammendunuks ning tänane Riigikogu istung on lõppenud.