Tsiviilkriisi ja riigikaitse seaduse eelnõu (668 SE) esimene lugemine

Sõnavõtte kokku: 115

Koosseis: 15

Päevakorra kestus: 1h 22m

AI kokkuvõtted: 115/115 Sõnavõtud (100.0%)

Analysis: Structured Analysis

Poliitikute Kõneaeg

Poliitikud

Analüüs

Kokkuvõte

Seitsmenda päevakorrapunktina arutati Vabariigi Valitsuse algatatud tsiviilkriisi ja riigikaitse seaduse eelnõu 668 esimene lugemine. See on märkimisväärne ja laiapindne õigusruumi revisjon, mille eesmärk on koondada senised sõltuvad õiguskordade tekstid ühtseks raamistikuks ja selgemaks juhtimiseks kriisiolukordades. Eelnõu põhieesmärk on suurendada Eesti valmisolekut ning luua selgem koordineerimise ja vastutuse süsteem tsiviilkriiside ja riigikaitse valdkonnas, võttes ühiselt arvesse COVID-19 õppetunde ja Ukraina sõja konteksti.

Peamised uuendused hõlmavad kriisiolukorra ja kriisiülesannete koondamist ning lisamist elanikkonnakaitse õiguslikku raami, kohalike omavalitsuste rollide selgemdamist, toimivus- ja varustuskindluse tagamist ning ametkondadevahelise dekonfliktimise mehhanismide loomist. Samuti rõhutati bürokraatia vähendamist ja õigusruumi järk-järgult ühtlustamist, et kriiside korral oleks reageerimine kiirem ja koordineeritum. Arutelus tõdeti, et ettevalmistused on tehtud põhjalikult ning seadus on koostatud mitme ministeeriumi ja institutsiooni koostöös ning jõuab lähiajal mitmesse fraktsiooni ja komisjoni tasandile põhjalikuks arutamiseks.

Tehtud otsused 1
Kollektiivne otsus

Ettepanek Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni poolt esimesel lugemisel eelnõu 668 tagasi lükata ei leidnud toetust: poolt 7, vastu 61, erapooletuid 0. Seetõttu esimene lugemine lõpetati ning muudatusettepanekute esitamise tähtaeg on 10. oktoober kell 16. Eelnõu suur mahukus ja mitmekülgsus vajab edasist menetlust neljas komisjonis ning põhiseaduslikkuse ja kooskõlastuste kontrolli jaoks.

Aktiivseimkõneleja
Vladimir Arhipov
Vladimir Arhipov

Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed

Kõige aktiivsem esineja oli Vladimir Arhipov (pid 0nFdBnElPyE). Ta esines mitu korda ning oli osaline mitmes arutelu punktis; tema poliitiline positsioon esindab “muu” kategooriat (kuna tema parteiline kuuluvus ei ole otseselt määratletud selles kontekstis). Ta osales aktiivselt aruteludes kriisiõiguste ja kohalike omavalitsuste rollide teemal ning esitas küsimusi ja kommentaare kriisihalduse praktiliste toimingute kohta riigi tasandil.

Aseesimees Toomas Kivimägi
23:42:18
AI kokkuvõte

Seitsmenda päevakorrapunktina käsitleti Vabariigi Valitsuse algatatud tsiviilkriisi ja riigikaitse seaduse eelnõu 668 esimene lugemine ning ettekandjaks oli kaitseminister Hanno Pevkur.

Kaitseminister Hanno Pevkur
23:42:30
AI kokkuvõte

Kaitseminister Hanno Pevkur esitles Riigikogule tsiviilkriisi ja riigikaitse seaduse eelnõu, mille eesmärk on koondada senised riigikaitse, erakorralise seisukorra ja hädaolukorra seadused ühtsesse raamistikku, et suurendada Eesti valmisolekut ja tagada selgus laiapindses riigikaitses. Uus seadus loob ühise mõiste- ja juhtimisraamistiku (sh kriisiolukorra mõiste), täpsustab kohalike omavalitsuste, elutähtsate teenuste osutajate ja põhiseaduslike institutsioonide rollid ning kohustused (sh valmistumine sõjaliseks kaitseks) ning võimaldab kriisidele paindlikumalt reageerida, kaitstes samal ajal põhiõigusi ja vähendades bürokraatiat.

Kaitseminister Hanno Pevkur
23:42:30
AI kokkuvõte

Riigikaitseminister Hanno Pevkur tutvustas eelnõu, mille eesmärk on koondada kolm seadust ühtsesse kriiside juhtimise raamistikku, selgitada kriisiolukorra ja kriisiülesannete mõisted ning suurendada Eesti valmisolekut, koostööd ja elutähtsate teenuste kaitset, vähendades bürokraatiat ning tagades põhiseaduslike õiguste kaitse.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:01:13
AI kokkuvõte

Aseesimees tänab publikut ja ütleb, et teil on mõned küsimused, mida avab Peeter Ernits.

Peeter Ernits
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:01:15
AI kokkuvõte

Peeter Ernits väljendab muret, kas tehisintellekt suudab tabada keerulise ja pika teksti – näiteks Tolstoi „Sõda ja rahu“ – ning rõhutab, et seaduste puhul tuleb lugeda kogu tekst tervikuna ja keskenduda täpsetele sõnastustele, sest lühikokkuvõtted võivad põhjustada probleeme.

Peeter Ernits
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:01:15
AI kokkuvõte

Peeter Ernits peab kaitseministri esitatud 1600-leheküljelist seaduseelnõu, mille keerukust ta võrdleb Lev Tolstoi "Sõja ja rahuga", ülemäära mahukaks ja raskesti hoomatavaks, rõhutades, et seaduse puhul on detailid eluliselt tähtsad ja küsides, kas keegi, isegi mitte tehisintellekt, on suutnud seda tervikut adekvaatselt haarata, kuna klassikat ja seadusi tuleb lugeda täielikult, mitte ainult kokkuvõttena.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:02:26
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi väljendas tänu.

Kaitseminister Hanno Pevkur
00:02:28
AI kokkuvõte

Kaitseminister Hanno Pevkur lükkab ümber vihjed seaduseelnõu liigsele mahukusele, selgitades, et eelnõu põhitekst on vaid 176 paragrahvi, mis on Eesti õigusruumis teiste seadustega võrreldes tagasihoidlik, ning rõhutab, et tegeliku mahu annavad seletuskiri ja rakendusaktid, lõpetades tänusõnadega Riigikantselei ja Justiitsministeeriumi tublidele inimestele normitehnilise kontrolli ja kooskõlastustöö eest.

Kaitseminister Hanno Pevkur
00:02:28
AI kokkuvõte

Kaitseminister Hanno Pevkur selgitas, et kavandatava tsiviilkriisi ja riigikaitse seaduse põhiline osa hõlmab umbes 176 paragrahvi, millele lisanduvad seletuskirjad ja rakendusaktid ning mis teeb teksti mahukaks, ning ta tänas selle kooskõlastustööd vedanud Riigikantselei ja teisi ametnikke.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:04:56
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palus ministril hilisel õhtutunnil mitte hirmutada rahvasaadikuid märkusega, et 1500-leheküljeline eelnõu on "nohu", ning uuris irooniliselt, kas Riigikogule on oodata veelgi mahukamaid seaduseelnõusid.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:04:56
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palub ministril mitte hirmutada rahvasaadikuid hilisel õhtutunnil, öeldes, et 1500 lehekülge on vähe, ja küsib, kas tulemas on veel pikemate eelnõude.

Kaitseminister Hanno Pevkur
00:05:07
AI kokkuvõte

Kaitseminister Hanno Pevkur rääkis normide hulgast.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:05:08
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi märgib, et see on mõeldud huumorina.

Kaitseminister Hanno Pevkur
00:05:10
AI kokkuvõte

Kaitseminister Hanno Pevkur rääkis normide hulgast.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:05:11
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi tundis huvi selle vastu, kas lähiajal on oodata veelgi mahukamate seaduseelnõude esitamist.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:05:11
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi küsib, kas tulevad veel paksemaid.

Kaitseminister Hanno Pevkur
00:05:13
AI kokkuvõte

Kaitseminister Hanno Pevkur märgib, et arutluse all olev seadusandlus on tsiviilkohtumenetluse regulatsiooniga võrreldes märkimisväärselt kompaktne, olles kuus korda lühem ja sisaldades vaid 176 paragrahvi.

Kaitseminister Hanno Pevkur
00:05:13
AI kokkuvõte

Kaitseminister Hanno Pevkur märgib, et 176 paragrahvi on kuus korda väiksem kui tsiviilkohtumenetlus.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:05:18
AI kokkuvõte

Kõneleja rõhutab lisade ja seletuskirja tähendust, vabandab väikese vaherepliigi eest ning pöördub Jaak Aabi poole.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:05:18
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi tegi lühikese vahemärkuse, rõhutades lisade ja seletuskirjade olulisust, ning palus seejärel kõnepulti Jaak Aabi.

Jaak Aab
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:05:25
AI kokkuvõte

Jaak Aab tunnustab pikalt ettevalmistatud hädaolukorra eelnõu, mis lahendab 2018. aasta tormi järel avastatud seaduseaugud, kuid rõhutab, et seaduse vastuvõtmisega töö alles algab, kuna riigiasutused, kohalikud omavalitsused ja elutähtsa teenuse osutajad peavad ümber tegema kõik oma hädaolukorra lahendamise plaanid (HOLP-id), mistõttu küsib ta osapoolte valmisoleku ja töömahu suuruse kohta.

Jaak Aab
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:05:25
AI kokkuvõte

Jaak Aab rõhutab, et isegi eelnõu seadusena vastu võttes ei lõppe töö ning riigi-, kohalike omavalitsuste ja elutähtsate teenuste osutajate HOLP’id tuleb üle vaadata, ning küsib, kas osapooled on selleks valmis, kui suur on töömaht ja millal selle alustada.

Kaitseminister Hanno Pevkur
00:06:30
AI kokkuvõte

Kaitseminister Hanno Pevkur rõhutab, et hädaolukorra lahendamise plaanid (HOLP) on pidevas täiendamises ning uue seaduse vastuvõtmine ei too kaasa suurt halduskoormust, kuid kinnitab, et omavalitsuste ja riigiasutuste (Päästeamet, PPA, Kaitsevägi) vastutused varude, inimeste ja finantside osas tuleb üle vaadata, märkides, et plaanide edasine käsitlus on kenasti sätestatud üleminekusätetes.

Kaitseminister Hanno Pevkur
00:06:30
AI kokkuvõte

Kaitseminister Hanno Pevkur ütles, et HOLPi ümberkujundused tehakse pidevalt ning senine hädaolukorra lahendamise plaan kehtib kuni muudatuste rakendumiseni, ning omavalitsused, Päästeamet, Politsei- ja Piirivalveamet ning Kaitseväe peavad üle vaatama oma varud, inimeste ja finantsid, kuid seaduse vastuvõtmisel ei peaks halduskoormus märkimisväärselt suurenema ning elu läheb edasi.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:08:13
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palub Irja Lutsarit võtta sõna.

00:08:14
AI kokkuvõte

Irja Lutsar ühineb eelkõnelejatega ja väljendab muret seaduse tohutu mahu pärast, küsides, kas Riigikogu liikmel on võimalik see kriisi ajal läbi lugeda, ning tõstatab küsimuse, kas ei peaks sõjalise ja tsiviilkriisi lahendamiseks olema eraldi seadused, kuna praegune tekst sisaldab tsiviilkriisi jaoks ebavajalikke, kuid sõjaliseks kriisiks hädavajalikke sätteid, mis muudavad tervikteksti liiga keeruliseks.

00:08:14
AI kokkuvõte

Irja Lutsar väljendas muret seaduse liigse mahukuse üle ning küsis, kas sõjalise kriisi ja tsiviilkriisi jaoks peaksid kehtima eraldi seadused.

Kaitseminister Hanno Pevkur
00:09:22
AI kokkuvõte

Kaitseminister Hanno Pevkur rõhutab, et COVID-19 kriisist õpitu ajendas ühendama riigikaitse ja tsiviilkriiside lahendamise regulatsioonid, luues kriiside üldosa, mis tagab, et kriiside olemuslikust sarnasusest lähtuvalt jätkaksid kõik asutused, sealhulgas Kaitseliit, sujuvas koostöös elanikkonna abistamist ja kaitset nii rahu- kui ka sõjaajal, tuues näiteks Ukraina politsei kogemuse.

Kaitseminister Hanno Pevkur
00:09:22
AI kokkuvõte

Kaitseminister Hanno Pevkur rõhutas, et COVID-i õppetundide põhjal leidsime mõistliku kompromissi kriiside juhtimises: erinevad asutused peavad oma töövood ühendama ning riigi tasandil langetama otsuseid, sest kriisid järgivad sama üldmustrit ning elanikkonna kaitse ja evakuatsioon on keskne osa vastutusest.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:12:14
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Vladimir Arhipovi esinema.

Vladimir Arhipov
Vladimir Arhipov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:12:17
AI kokkuvõte

Vladimir Arhipov tunnustab uue kriisireguleerimise õigusraamistiku loomist, mis annab kohalikele omavalitsustele (KOV) selged ja vajalikud ülesanded, kuid juhib teravalt tähelepanu sellele, et riik peab tagama ka piisava rahastuse ja väljaõppe, et KOV-id suudaksid neid kohustusi praktiliselt täita, eriti arvestades spetsialistide nappust elukaitse ja hädaolukordade valdkonnas.

Vladimir Arhipov
Vladimir Arhipov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:12:17
AI kokkuvõte

Vladimir Arhipov rõhutab, et kohalikel omavalitsustel on eriolukordade korral keskne roll ja konkreetseid ülesandeid, kuid riik peab neile tagama koolituse ja rahastuse, sest neil puuduvad kriisivaldkonna spetsialistid ja nad ei pruugi sellega toime tulla.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:13:26
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi piirdus vaid lühikese tänusõnaga.

Vladimir Arhipov
Vladimir Arhipov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:13:28
AI kokkuvõte

Vladimir Arhipov tõstatas küsimuse kohalike omavalitsuste suutlikkuse kohta tulla toime eesootava väljakutsega.

Kaitseminister Hanno Pevkur
00:13:31
AI kokkuvõte

Kaitseminister Hanno Pevkur ütles, et kohaliku omavalitsuse korralduse seadus ei loo uusi ülesandeid, vaid kriisi ajal annab omavalitsusele õiguse prioriseerida esmased ülesanded (nt evakuatsioon ja vee- ning kanalisatsiooniteenused) ning vajadusel mitte teostada teisi tegevusi, rõhutades kriisiplaanide olemasolu ja toimimise jätkamist.

Kaitseminister Hanno Pevkur
00:13:31
AI kokkuvõte

Kaitseminister Hanno Pevkur, tuginedes oma laialdasele ministri- ja omavalitsuskogemusele, selgitas, et uus seaduseelnõu annab kohalikele omavalitsustele kriisiolukorras õiguse prioritiseerida esmaseid ülesandeid, nagu evakuatsiooni ja elutähtsate teenuste tagamine, võimaldades samal ajal ajutiselt loobuda vähemtähtsatest tegevustest, et tagada fookus ja toimepidevus.

Kalev Stoicescu
Kalev Stoicescu
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:15:23
AI kokkuvõte

Kalev Stoicescu väljendas heameelt eelnõu jõudmise üle Riigikokku ning rõhutas, et see ühendab tsiviilkriisiohje ja riigikaitse ning nende vahel peab olema igas olukorras toetus, olgu tegemist sõja või mittesõjalise olukorraga, lisas Hanno jaoks kiituse ja viitas kirjanduslikule võrdlusele Tolstoi „Sõja ja rahu“ ning märkis, et NATO Washingtoni lepingul on vaid 14 artiklit ja see mahub pooleteisele A4-le.

Kalev Stoicescu
Kalev Stoicescu
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:15:23
AI kokkuvõte

Kalev Stoicescu väljendas heameelt Riigikogusse jõudnud eelnõu üle, mis ühendab tsiviilkriisiohje ja riigikaitse, rõhutades nende vastastikust toetust, tegi kolleegile humoorika komplimendi ning kritiseeris seaduseelnõu mahukust, tuues võrdluseks lühikese ja toimiva NATO Washingtoni lepingu.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:15:23
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palub Kalev Stoicescut.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:16:28
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi lõpetas oma sõnavõtu lühikese tänusõnaga.

Kalev Stoicescu
Kalev Stoicescu
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:16:30
AI kokkuvõte

Kalev Stoicescu võttis oma mõtte kokku tõdemusega, et kõik on muidugi väga suhteline.

Kaitseminister Hanno Pevkur
00:16:33
AI kokkuvõte

Kaitseminister Hanno Pevkur täpsustas, et kriisivalmiduse parandamiseks luuakse Päästeameti ja kohalike omavalitsuste vahel võrgustik, kusjuures Päästeamet palkab spetsialistid, kes hakkavad KOV-idele nõu ja abi pakkuma, juhendades neid kriisiolukordades.

Kaitseminister Hanno Pevkur
00:16:33
AI kokkuvõte

Plaan on Päästeametil tööle võtta kriisispetsialiste, kes juhendavad kohalikke omavalitsusi, luues võrgustiku, kust KOV-id saavad küsida nõu ja abi.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:16:57
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi kutsub Henn Põlluaas kõnelema.

Henn Põlluaas
Henn Põlluaas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:16:59
AI kokkuvõte

Henn Põlluaas palub ministrilt täpsustust Euroopa stabiilsusmehhanismi (ESM) toimimise kohta, küsides, kas mehhanism sekkub ja kompenseerib Eestile tehtud kulutused ka siis, kui riigi finantskriis ei ohusta tervet euroala, arvestades Eesti suuri sissemakseid ja kohustusi, ning kas see mehhanism ongi see, millele viidati seaduseelnõu arutelul.

Henn Põlluaas
Henn Põlluaas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:16:59
AI kokkuvõte

Henn Põlluaas küsib täpsustust, kas Euroopa stabiilsusmehhanism kompenseerib Eesti tehtud kulutused, kui Eesti panustab ESM-i, ning märgib, et Eesti kriis ei ohusta tervet Euroopa Liitu.

Kaitseminister Hanno Pevkur
00:18:12
AI kokkuvõte

Kaitseminister Hanno Pevkur täpsustas, et viidatud teema puudutab Euroopa Ühtset Kriisilahendusnõukogu rolli finantskriiside igapäevasel jälgimisel ja neisse sekkumisel, mitte aga Euroopa stabiilsusmehhanismi, rõhutades ühtlasi vajadust valitsuse riigisiseste kriisilahendusvõimaluste järele, mis on läbi arutatud Eesti Panga ja Finantsinspektsiooniga.

Kaitseminister Hanno Pevkur
00:18:12
AI kokkuvõte

Pevkur täpsustas, et Euroopa Ühtne Kriisilahendusnõukogu peab finantskriisidel silma peal hoidma ja vajadusel sekkuma, kuid see ei puuduta Euroopa Stabiilsusmehhanismi, ning riigisiseselt peab valitsusel olema võimalik finantskriise lahendada koostöös Eesti Panga ja Finantsinspektsiooniga.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:18:47
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi kuulutab, et Vladimir Arhipov esitab teise küsimuse.

Vladimir Arhipov
Vladimir Arhipov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:18:49
AI kokkuvõte

Vladimir Arhipov väljendab muret, et hädaolukorras elutähtsad teenused ei kuulu omavalitsustele ning riik eraldab väga vähe raha (kogu Eesti omavalitsuste peale umbes 3 miljonit) ühe ametniku kureerimisega kolme-nelja omavalitsuse kohta, sest seadus ei näe ette omavalitsustele rahalisi vahendeid ja ta kutsub riiki eraldama neile rohkem raha.

Vladimir Arhipov
Vladimir Arhipov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:18:49
AI kokkuvõte

Vladimir Arhipov, viidates oma pikaajalisele kogemusele omavalitsustes, kritiseerib teravalt riigi ebapiisavat rahastust ja tuge hädaolukordade lahendamisel, rõhutades, et omavalitsused jäävad elutähtsate teenuste tagamisel praktiliselt üksi ning vajavad selleks oluliselt suuremaid vahendeid, kuna praegused eraldised on ilmselgelt ebapiisavad.

Kaitseminister Hanno Pevkur
00:19:58
AI kokkuvõte

Kaitseminister Hanno Pevkur kinnitab, et kuigi tal pole täpseid numbreid, on omavalitsuste tulubaas kasvanud riigieelarvest kiiremini, neile on antud uusi maksustamisvõimalusi ning ta ei näe, et arutlusel olev seadus paneks kohalikele omavalitsustele mingeid uusi kohustusi.

Kaitseminister Hanno Pevkur
00:19:58
AI kokkuvõte

Kaitseminister Hanno Pevkur ütles, et omavalitsuste tulubaas ning eelarved on kasvanud kiiremini kui riigieelarve ning kuigi neile on antud võimalus maksude kehtestamiseks, ei näe ta, et see seadus annaks omavalitsustele uut ülesannet.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:20:37
AI kokkuvõte

Kõnelema kutsutakse Jaak Aab.

Jaak Aab
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:20:39
AI kokkuvõte

Jaak Aab rõhutab, et kohalike omavalitsuste jaoks tuleb koostada ning riskianalüüsidele ja kriisiplaanidele ettenähtud tähtajaks HOLP-id uuendada, ning ta küsib, miks varjendite kohustus uutele ehitistele edasi lükati, arvestades praegust julgeolekupoliitilist olukorda.

Jaak Aab
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:20:39
AI kokkuvõte

Jaak Aab kinnitas, et püsiva kriisiülesandega asutused, sealhulgas kohalikud omavalitsused, peavad oma riskianalüüsid ja kriisiplaanid uuendama 2027. aasta lõpuks, kuid tema peamine mure ja küsimus oli seotud sellega, miks lükati praegust julgeolekupoliitilist olukorda arvestades edasi uutele ehitistele varjendite rajamise kohustus, mis oli eelnõu esialgses variandis ette nähtud varasema tähtajaga.

Kaitseminister Hanno Pevkur
00:21:50
AI kokkuvõte

Kaitseminister Hanno Pevkur rõhutas, et kohalike omavalitsuste (KOV) kriisiplaanide koostamise nõue pole uus ja KOV-ide võimekus on paranenud, mistõttu uus seadus lihtsustab protsessi, lubades koostada vaid ühe tervikliku kriisiplaani mitme eraldi toimepidevuse plaani asemel; varjendite osas otsustati aga kompromissi kasuks, et vältida sisutühjade tähtaegade seadmist ja anda omavalitsustele aega reaalse tulemuse saavutamiseks.

Kaitseminister Hanno Pevkur
00:21:50
AI kokkuvõte

Kaitseminister Hanno Pevkur selgitab, et KOVide kriisiplaanide kohustus on tegelikult kehtiv nõue alates hädaolukorra seaduse muudatustest ning seaduse jõustmise järgselt koostatakse üks ühtne ja lühem kriisiplaan, mille koostamises tehti varjendite osas kompromiss, et saavutada praktiline tulemus ning mitte kirjutada sisutühje norme.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:23:59
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palub Peeter Ernitsil esitada teise küsimuse.

Peeter Ernits
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:24:00
AI kokkuvõte

Peeter Ernits tunnistab seadusandluse keerukust ja labürintlikkust ning nõuab ministrilt selgitust, millistes osades on tegelikult kasutatud varem mainitud Soome ja Ukraina kogemusi, seades kahtluse alla õiguskomisjonis räägitud info tõesuse.

Peeter Ernits
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:24:00
AI kokkuvõte

Peeter Ernits kritiseerib liialt suurt paragrahvide ja institutsioonide labürinti ning küsib, kus kohapeal on Soome ja Ukraina kogemustest kõige rohkem tunda ning kas õiguskomisjonis räägitu vastab tõele.

Kaitseminister Hanno Pevkur
00:24:48
AI kokkuvõte

Kaitseminister Hanno Pevkur rõhutab, et parlamendis jagatakse parimaid õppetunde, mis on saadud kahest allikast: sõjaaja kogemused Ukrainast ja pikaajaliselt edukalt toiminud tsiviilkriiside lahendamise mudel Soomest, mis keskendub kriisiülesannete jaotamisele omavalitsuste ja elutähtsate teenuste osutajate vahel.

Kaitseminister Hanno Pevkur
00:24:48
AI kokkuvõte

Kaitseminister Hanno Pevkur tõi välja Soome pikaajalise kriisiülesannete mudeli, kus vastutus jaguneb omavalitsustele, elutähtsatele teenustele ja valitsusasutustele, ning rõhutas Ukraina sõja kogemustest õppimise vajalikkust tsiviilkriisi maailmas.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:25:33
AI kokkuvõte

Kõnes kutsutakse lavale Lauri Läänemets.

Lauri Läänemets
Lauri Läänemets
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
00:25:35
AI kokkuvõte

Lauri Läänemets heidab ministrile ette eelmisele küsimusele vastamata jätmist ning nõuab selgitust valitsuse otsusele, millega lükati edasi varjendite rajamise kohustus uutesse korterelamutesse, samas kui tööstushoonetelt nõutakse seda koheselt, pidades sellist prioriteeti inimeste ööbimiskohti arvestades ebaloogiliseks.

Lauri Läänemets
Lauri Läänemets
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
00:25:35
AI kokkuvõte

Lauri Läänemets kritiseerib valitsuse otsust, mille kohaselt peab varjend olema kõigis uutes hoonetes, kuid kortermajadele antakse kaheaastane lisatähtaeg ning ta küsib, miks öösel toimuvate rünnakute ajal kortermajades varjendid hiljem ehitatakse.

Kaitseminister Hanno Pevkur
00:26:35
AI kokkuvõte

Kaitseminister Hanno Pevkur vastab Laurile, rõhutades vajadust leida mõistlik kompromiss olemasolevate eelarveliste vahendite ja suurte ootuste vahel, viidates Riigikogu varjendi kehvale seisukorrale kui näitele, miks kõike ei saa kohe korda teha, ning märgib, et kriitikul on alati õigus esitada muudatusettepanekuid, kui valitud tempo ja lahendused ei sobi.

Kaitseminister Hanno Pevkur
00:26:35
AI kokkuvõte

Kaitseminister Hanno Pevkur rõhutas, et tuleb leida mõistlik tasakaal olemasolevate vahendite ja ootuste juhtimise vahel, ning märkis, et kompromiss on vajalik ning Riigikogu liikmetel on õigus teha muudatusettepanekuid.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:27:31
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi kutsub Leo Kunnast lavale.

Leo Kunnas
Leo Kunnas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:27:33
AI kokkuvõte

Komisjon konsensuslikult kiitis heaks hädaolukorra seaduse muudatusettepaneku, mille eesmärk on kehtestada kõigile ühtne ja kiirem tähtaeg, ning see läheb nüüd saali hääletusele ning hiljem ühtlustatakse; probleem, millest te rääkisite, on käsitlemist leidnud, küll mitte veel suures saalis hääletamise teel.

Leo Kunnas
Leo Kunnas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:27:33
AI kokkuvõte

Leo Kunnas täpsustas debatti, teatades, et komisjon käsitles äsja hädaolukorra seaduse muudatust ning kiitis konsensuslikult heaks ettepaneku ühtlase kiirema tähtaja kehtestamiseks kõigile, kinnitades, et ministri poolt tõstatatud probleem on seega lahendamist leidnud, kuigi see pole veel suures saalis hääletamisele jõudnud.

Kaitseminister Hanno Pevkur
00:28:16
AI kokkuvõte

Kaitseminister Hanno Pevkur rõhutas, et hädaolukorra seadus ning tsiviilkriisi ja riigikaitse seadus peavad õigustehniliselt kokku liituma, mille käigus vaadatakse ühiselt üle ka kõik seotud tähtajad.

Kaitseminister Hanno Pevkur
00:28:16
AI kokkuvõte

Lõpuks peavad hädaolukorra seadus ja tsiviilkriisi- ja riigikaitse seadus kokku saama, neid õigustehniliselt liidetakse ning koos vaadatakse üle kõik tähtajad.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:28:33
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palus Lauri Läänemetsal esitada teise küsimuse.

Lauri Läänemets
Lauri Läänemets
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
00:28:34
AI kokkuvõte

Lauri Läänemets küsib, miks valitsus tegi erandi ja ei nõua korterelamutele varjendite kiiret rajamist võrreldes tööstushoonete kohustusega, ning palub selgitust valitsuse arutuste motiivide kohta, viidates Kristen Michali ja Leo Kunnas’e seisukohtadele.

Lauri Läänemets
Lauri Läänemets
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
00:28:34
AI kokkuvõte

Lauri Läänemets nõuab ministrilt selgitust, miks valitsus tegi erandi uute korterelamute varjendite ehitamise kohustusest, samas kui tööstushoonetel see kohustus kehtib, pidades seda ebaloogiliseks ja kahtlustades, et inimeste turvalisuse tagamise asemel on otsuse taga arendajate rahalised huvid, ning kritiseerib saadud vastuseid kui teemast mööda rääkimist.

Kaitseminister Hanno Pevkur
00:29:35
AI kokkuvõte

Valitsus arutas noorte perede mõju korterihindadele ja ehitushinnale, pidas realistliku tähtaega ning lubas vajadusel tähtaega muuta ja arutada vastavaid muudatusettepanekuid.

Kaitseminister Hanno Pevkur
00:29:35
AI kokkuvõte

Kaitseminister Hanno Pevkur kinnitas, et jagab teemat, rõhutades, et valitsuses arutati põhjalikult uue kohustuse mõju noortele peredele ja korterihindadele, mis turureeglite kohaselt paratamatult ehitushinda sisse arvestatakse, ning kutsus oponenti üles esitama ametliku muudatusettepaneku, kui ta soovib kehtestatud tähtaega muuta.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:31:10
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palub Arvo Alleri sõna.

Arvo Aller
Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:31:12
AI kokkuvõte

Arvo Aller juhib tähelepanu vastuolule valitsuse bürokraatia vähendamise lubaduse ja esitatava seaduse vahel, millega muudetakse lausa 98 seadust, ning pärib otse, mitu seadust sellega tegelikult tühistatakse.

Arvo Aller
Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:31:12
AI kokkuvõte

Arvo Aller ütles, et selle seadusega muudetakse 98 seadust ning eesmärk on bürokraatia vähendamine, ning ta küsib, kui palju seadusi sellega tühistatakse.

Kaitseminister Hanno Pevkur
00:31:29
AI kokkuvõte

Kaitseminister Hanno Pevkur teatas, et kolm suuremahulist seadust – hädaolukorra, erakorralise seisukorra ja riigikaitse seadus – kaovad ning asemele tuleb üks, ning kogu normide arv langeb umbes 280-lt 176-ni, ülejäänud rakendussätted muudavad olemasolevaid seadusi kokku 98.

Kaitseminister Hanno Pevkur
00:31:29
AI kokkuvõte

Kaitseminister Hanno Pevkur annab ülevaate ulatuslikust seadusandlikust konsolideerimisest, mille käigus kaotatakse kolm mahukat seadust – hädaolukorra, erakorralise seisukorra ja riigikaitse seadused – ning asendatakse need ühe uue seadusega, vähendades põhiteksti norme 280-lt 176-le, samas kui rakendussätted puudutavad veel 98 teist seadust.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:32:01
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi tänas ministrit ning kinnitas, et kaitseminister Hanno Pevkur esines nende ees, kuigi AK-s eetris olnud osas ei saanud kinnitada, ja neil oli au.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:32:01
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi tänas kaitseminister Hanno Pevkurit tema esinemise eest, kinnitades ministri isikut, kuid jättis humoorikalt lahtiseks küsimuse, kas minister oli eelnevalt ka Aktuaalse Kaamera eetris.

Kaitseminister Hanno Pevkur
00:32:12
AI kokkuvõte

Kõne sisaldas ainult väljendit „Telemaagia!”.

Kaitseminister Hanno Pevkur
00:32:12
AI kokkuvõte

Kaitseminister Hanno Pevkur lõpetas oma esinemise entusiastliku hüüdega "Telemaagia!" ja väljendas lühidalt oma tänu.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:32:14
AI kokkuvõte

Head kolleegid saavad kuulata juhtivkomisjoni seisukohti, mida esitab riigikaitsekomisjoni liige Mati Raidma.

Mati Raidma
Mati Raidma
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
00:32:23
AI kokkuvõte

Riigikaitsekomisjon esitles ja toetas kaua oodatud tsiviilkriisi ja riigikaitse seaduse eelnõu, mis koondab 98 seadust ning loob kriisiolukorra, kriisiülesande ja elanikkonnakaitse mõisted ning suurendab riigikaitse kriisivalmidust kohalike omavalitsuste ja teiste ametkondade koostöö kaudu, ning otsustas esimese lugemise lõpetada ja anda muudatusettepanekute esitamisele pikema tähtaega 10. oktoobriks.

Mati Raidma
Mati Raidma
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
00:32:23
AI kokkuvõte

Mati Raidma, esindades Riigikaitsekomisjoni, toetas tungivalt kauaoodatud ja mahukat tsiviilkriisi ja riigikaitse seaduse eelnõu, mis koondab kolm senist seadust, loob ühtse kriisiolukorra mõiste ning süstematiseerib riigi valmisoleku ja elanikkonnakaitse, rõhutades, et tegemist on hädavajaliku sammuga riigi kriisikindluse suurendamiseks ja laiapindse riigikaitse arendamiseks, ning tegi ettepaneku esimene lugemine lõpetada, määrates muudatusettepanekuteks pikema tähtaja.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:40:45
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi tänas kohalolijaid ja andis küsimuste vooru alustamiseks sõna Riina Sikkutile, märkides, et tal on vähemalt üks küsimus.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:40:45
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi tänab publikut, märgib, et vähemalt on üks küsimus, ning kutsub Riina Sikkut esinema.

Riina Sikkut
Riina Sikkut
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
00:40:47
AI kokkuvõte

Riina Sikkut rõhutab valmisoleku ja kriisimeetmete olulisust ning küsib, kas varjendid peaksid olema kohustuslikud ka uutele kortermajadele, arvestades noorte perede vajadusi ja riigikaitsekomisjonis tehtud konsensust.

Riina Sikkut
Riina Sikkut
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
00:40:47
AI kokkuvõte

Riina Sikkut kritiseerib lähenemist, mis püüab kriisivalmidust ja hädaolukordadeks investeerimist Exceli tabeli järgi optimeerida, rõhutades, et valmisolek peab olema tagatud ka ebaregulaarsete vajaduste korral, ning küsib valitsuselt, kas on õige, et uutele kortermajadele ei rakendu nõue rajada varjendeid, kuna ka noored pered vajavad kaitset.

Mati Raidma
Mati Raidma
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
00:41:57
AI kokkuvõte

Komisjon otsustas eelnõu kuupäeva muuta ning jätta ühiseks kuupäevaks 2026, kaasates eksperte; debatt jätkub suurde saali istungil ja hetkeseis on konsensuslik.

Mati Raidma
Mati Raidma
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
00:41:57
AI kokkuvõte

Mati Raidma kinnitab, et vastav küsimus lahenes eile komisjonis, kus ekspertide osalusel ja konsensuslikult otsustati eelnõus muuta ühine tähtaeg 2026. aastale, rõhutades, et ettepanek tuleb suurde saali edasiseks debatiks, kuid hetkeseis on paigas.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:42:33
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi tänas, teatas, et küsimusi ei ole, avas läbirääkimised ning EKRE fraktsiooni nimel taotles Riigikogu kõnetooli, et Arvo Alleri saaks kõne pidada.

Arvo Aller
Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:42:46
AI kokkuvõte

Arvo Aller, esindades EKRE fraktsiooni, teeb ettepaneku mahukas kriisireguleerimist puudutav seaduseelnõu esimesel lugemisel tagasi lükata, kuna see muudab tühjaks kohalike omavalitsuste senise töö ning annab uue "kriisiolukorra" termini kaudu Vabariigi Valitsusele korralduse alusel piiramatu õiguse piirata inimeste liikumist ja rakendada sunnimeetmeid, minnes seeläbi mööda Riigikogu põhiseaduslikust kontrollist.

Arvo Aller
Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:42:46
AI kokkuvõte

Arvo Aller ütles, et EKRE ei toeta selle seaduseelnõu edasiliikumist, sest uus kriisiolukorra raamistik asendab kohalike omavalitsuste hädaolukorra ja kriiside lahendamise plaane ning annab valitsusele laialdased piirangu- ja kinnipidamisõigused ning Riigikogu rolli ainult heaks kiita, mistõttu ta soovib esimesel lugemisel tagasi lükata.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:46:32
AI kokkuvõte

Kalev Stoicescu esindab Eesti 200 fraktsiooni ja esitab palve.

Kalev Stoicescu
Kalev Stoicescu
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:46:41
AI kokkuvõte

Kalev Stoicescu rõhutab Tsiviilkriisi ja riigikaitse seaduse eelnõu 668 esimese lugemise elutähtsat rolli laiapindse riigikaitse tegelikul ülesehitamisel, luues kõigile panustajatele ühtse seadusliku raami, mis kaotab kriisiohjes ministeeriumide ja asutuste vahelise "silotornide efekti", tagades ressursside efektiivse ühendamise ning kiireloomulise elanikkonnakaitse tugevdamise idanaabri agressiooniohu taustal.

Kalev Stoicescu
Kalev Stoicescu
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:46:41
AI kokkuvõte

Kalev Stoicescu sõnul seab eelnõu 668 esimene lugemine aluse tõeliselt ühtsele riigikaitse ja kriisiohjakorraldusele, kaotades silotornide mõju, luues ühise raamistikku planeerimiseks, harjutamiseks ja tegutsemiseks ning kiirendades elanikkonna kaitse ja kriisivalmiduse arengut.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:51:17
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palub saada kolm minutit lisaks.

Kalev Stoicescu
Kalev Stoicescu
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:51:19
AI kokkuvõte

Kalev Stoicescu peab tsiviilkriiside ja riigikaitse seadust väga vajalikuks ja julgeks sammuks laia riigikaitse tugevdamisel, luues ühtse kriisiohje raamistiku, mis jaotab vastutuse riigi, kohalike omavalitsuste, erasektori ja elanike vahel, rõhutades seejuures inimeste hakkamasaamist ja valmisolekut abistada ka võõraid, et tagada Eesti parim võimalik kaitse mis tahes ohu vastu, olgu selleks sõjaline agressioon, epideemia või hübriidrünnak.

Kalev Stoicescu
Kalev Stoicescu
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:51:19
AI kokkuvõte

Kalev Stoicescu rõhutas, et tsiviilkriiside ja riigikaitse seadus loob ühtse kriisiohje raami, kus riik, kohalikud omavalitsused, erasektor ja kodanikud jagavad vastutust ning koos liitlastega, vajadusel kriisiolukordades, üksteist abistavad, et tagada Eesti julgeolek ja valmisolek kõigi ohtude vastu, paludes seaduseelnõu toetada.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:53:44
AI kokkuvõte

Ta tänab ja Reformierakonna fraktsiooni nimel palub Riigikogu kõnetooli oma kolleeg Mihkel Leesi jaoks.

Mihkel Lees
Mihkel Lees
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:53:53
AI kokkuvõte

Mihkel Lees rõhutab, et kiiresti muutuv julgeolekuolukord nõuab riigilt selget ja ühtset kriisideks valmisolekut, mistõttu toetatakse pikisilmi oodatud eelnõu, mis loob tervikliku süsteemi, ühendades senised killustatud reeglid, selgitades omavalitsuste ja asutuste kriisiülesandeid ning seadustades esimest korda elanikkonnakaitse, tagades parema reageerimisvõime ja tugevama kaitse.

Mihkel Lees
Mihkel Lees
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:53:53
AI kokkuvõte

Uus eelnõu loob ühtse kriisivalmiduse raamistiku, kus kriisidel tegutsetakse selge juhtimisahela alusel ning iga asutus ja kogukond teab oma rolli, omavalitsuste rollid saavad määratletud ja ühtlustuvad, elanikkonnakaitse saab lõpuks selge õigusliku raamistiku, riik hüvitab kriisiülesannete täitmisega kaasnevad kulud ning põhiseaduslike õiguste piirangud on läbimõeldud ja kaitsegarantidega seotud, mis suurendab usaldust ja võimaldab kiiremat reageerimist ning tugevamat kaitset nii tsiviil- kui riigikaitses.

Aseesimees Toomas Kivimägi
00:57:20
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi tänab ning Eesti Keskerakonna fraktsiooni nimel palub Riigikogu kõnetooli anda oma hea kolleeg Vladimir Arhipovile.

Vladimir Arhipov
Vladimir Arhipov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:57:33
AI kokkuvõte

Vladimir Arhipov rõhutab, et kriisiõiguse revisiooni tulemusena sündinud ühtne seadus loob eriolukordade toimimiseks tervikraamistiku ning paneb riigile, omavalitsustele, ettevõtjatele ja elanikele selged rollid, kuid selle rakendamisel tuleb tagada piisavad ressursid ja proportsioonid ning ajaliselt ja sisuliselt piiratud põhiõiguste piirangud, ning jätkata diskussiooni eelnõu praktiliste mõjude täpsustamiseks.

Vladimir Arhipov
Vladimir Arhipov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:57:33
AI kokkuvõte

Vladimir Arhipov peab uue, kolm senist seadust ühendava kriisireguleerimise õigusraamistiku loomist hädavajalikuks, et tagada Eesti ühtne julgeolek ja selged rollid kõigile osapooltele ettenägematute ohtude tingimustes. Samas tõstatab ta kriitilised küsimused seoses kohalike omavalitsuste ressursipuudusega uute kohustuste täitmisel, erasektorile pandavate ebaproportsionaalsete kuludega ning valitsusele antavate ulatuslike õigustega piirata kriisiolukorras põhiõigusi, nõudes seaduseelnõu realistlikkuse, jõukohasuse ja õigluse tagamiseks edasist diskussiooni.

Aseesimees Toomas Kivimägi
01:01:04
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi teatas läbirääkimiste lõpetamisest ning ütles, et juhtivkomisjoni ettepanek on eelnõu 668 esimene lugemine lõpetada, kuid EKRE fraktsioon esitas ettepaneku eelnõu 668 esimesel lugemisel tagasi lükata, ja pärast saalikutsungit hääletame selle üle.

Aseesimees Arvo Aller
01:03:37
AI kokkuvõte

Arvo Aller kutsus hääletusele EKRE fraktsiooni ettepaneku tagasi lükata valitsuse algatatud tsiviilkriisi ja riigikaitse seaduse eelnõu 668 esimesel lugemisel.

Aseesimees Arvo Aller
01:04:21
AI kokkuvõte

Ettepanek ei leidnud toetust (7 poolt, 61 vastu, erapooletuid 0); eelnõu 668 esimene lugemine on lõpetatud, muudatusettepanekute esitamise tähtaeg on käesoleva aasta 10. oktoober kell 16 ning oleme läbinud seitsmenda päevakorrapunkti.

Aseesimees Arvo Aller
01:04:21
AI kokkuvõte

Aseesimees Arvo Aller teatab, et Riigikogu lükkas esitatud ettepaneku tagasi, lõpetas eelnõu 668 esimese lugemise ning määras muudatusettepanekute esitamise tähtajaks käesoleva aasta 10. oktoobri kell 16, märkides ühtlasi seitsmenda päevakorrapunkti läbimist.