Arupärimine haridusleppe läbikukkumise kohta (nr 704)
Istung: XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kuupäev: 2025-02-17 18:32
Osalevad Poliitikud:
Sõnavõtte kokku: 26
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 47m
AI kokkuvõtted: 26/26 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Riigikogu arutles neljanda päevakorrapunkti raames anti ülevaade arupärimisest haridusleppe läbikukkumise kohta ning esitati küsimusi ja kriitikat seoses haridusleppe sisuga ning selle rakendumisega koolipidajate ja omavalitsuste poolt. Sõnavõtud keskendusid sellele, et hariduslepe on puhas paberipealne dokument, mille järgi 70-st 79-st omavalitsusest ei antud allkirju ning millised võivad olla selle lepeteed ja nende pikaajalised mõjud õpetajate koormuse, palga ja järelkasvu küsimustes. Arutelu võttis käsitlemise alla rahastuse, diferentseerimisfondi rolli ning vajaduse jõuda pikaajalist palgapoliitikat säilitavate kollektiivlepingu vormide ja karjäärimudeli suunas. Samuti rõhutati, et koolipidajad ja omavalitsused vajavad selget garantiid, et rahastus ka tegelikult tuleb ning et seadusandluse muudatused on vajalikud, et haridusvaldkond püsivalt areneks. Lõppjäreldusena rõhutati koostööd ning vajadust jätkata laiapõhjalist kokkuleppeprotsessi, mis hõlmaks koolipidajaid, ametiühinguid ja riiki ning mille tulemusena tekiks stabiilne pikaajaline lahendus õpetajate karjäärimudelile, töötingimustele ja palgale.
Tehtud otsused 1
Ei võetud konkreetseid otsuseid seoses haridusleppe lõppversiooni juriidilise jõustamisega või kohustuste eest võtmisega. Arupärimise menetlemine jätkub ning osapooled lubasid jätkata dialoogi ning esitada konstruktiivseid ettepanekuid järgmisteks sammudeks, sealhulgas seadusandlike muudatuste ja rahastuse kindlustamise osas ning karjäärimudeli pikaajalise rakendamise ettevalmistuse osas.
Aktiivseimkõneleja
Kõige aktiivsemalt esinenud osaleja oli Vadim Belobrovtsev, kellel oli mitu põhjalikku ja pikalt kestvat aruteluaktiust ning esitasid küsimusi ning kriitikat haridusleppe ja selle mõjude kohta. Politiseerimise ja sisulise diskussiooni raamistikus võib tema roll paigutada vasak- või parempoolse spektri suhtes pigem kui „muu“ (erakonna parteilismaatiline identiteet ei olnud selgelt keskne), kuid esindas peamiselt opositsiooni kriitilist juttu ja küsimusteksti Riigikogu debatil.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Riigikogu neljandaks päevakorrapunktiks esitatud arupärimine haridusleppe läbikukkumise kohta, mille esitajateks on Vadim Belobrovtsevi, Lauri Laatsi, Vladimir Arhipovi, Andrei Korobeiniku, Anastassia Kovalenko-Kõlvarti, Aleksandr Tšaplõgini ja Aleksei Jevgrafovi, paluti tutvustada Vadim Belobrovtsevi.

Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Belobrovtsevi sõnul on hariduslepe ebaõnnestunud, sest vaid 9 neist 79 omavalitsusest on sellele alla kirjutanud ja 70 ei, mistõttu see ei lahenda koolipidajate ega õpetajate koormuse, palga ja järelkasvu probleeme ning ministril tuleb oma lubadus täita ning leida tõhus kollektiivlepingu lahendus.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänas ja palus arupärimisele vastamiseks Riigikogu kõnetooli tagasi anda haridus- ja teadusminister Kristina Kallas.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridusminister Kristina Kallas ütles, et erinevad osapooled on kokku tulnud, et vähendada õpetajate koormust ja klassikomplekte, tagada õpetajate järelkasv ja pikaajaline palgakindlus ning liikuda Põhjamaade mudelile sarnasele kollektiivlepingu süsteemile, mille rahastuse aluseks on 2026. aasta diferentseerimisfond ja mille raames põhikoolide pidaja on kohalike omavalitsuste või erakoolide ning gümnaasiumi pidaja riigi või erakooli, ning mis kaasab karjäärimudeli ja pikaajalisemad töötingimused.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänab ministeri, teatab, et on ka küsimusi, ja kutsub Mart Maastiku esinema.

Mart Maastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Maastik rõhutab, et Isamaa pole haridusleppe vastu viha või vastuseisu, vaid peamine põhjus on rahalised kohustused ja riigi lubaduste piiratus rohkem kui ühe eelarveaasta jooksul, mille tõttu omavalitsustel puuduvad ressursid ja lepe ei saanud kinnitatud paljudes omavalitsustes; ning ta küsib, kust tuleb info, et Isamaa oleks haridusleppe vastu viha.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Kristina Kallas väidab, et Tallinna polnud leppe mitteallkirjastamisele põhjust ning haridusleping on tasakaalus, kuna riik finantseerib karjäärimudeli ja 21 kontakti tunni kohta õpetaja kohta ning pearaha jagatakse omavalitsustele, samas töötingimuste ja koormuse reguleerimise kohustus jääb koolipidajale.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees kutsus Vadim Belobrovtsevi esinema.

Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ta küsib, kas haridusministeeriumi plaan muuta uute õpetajate palga alammäära üldise alampalgaga suurendab koolidesse tööle tulevate õpetajate arvu või hoopis süvendab õpetajate puudust.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas ütles, et väide ei vasta tõele: riiklik palga alammäär kehtib karjäärimudelil alustava õpetaja jaoks ning alustav õpetaja on selles mudelis esimene aste, kuid kvalifikatsioonile mittevastavate õpetajate kohta riiklikku alammäära ei kehtestata ja nende töötingimused ning palgad lepitakse kokku tööandja ja töövõtja vahel, rahastus ei vähene ning edaspidistes karjääriastmetes kehtivad riiklikult kokkulepitud alammäärad.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar palub kutsuda Aivar Kokk.

Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Kokk rõhutab, et Tallinn ei ole kogu Eesti ja omavalitsuste rahastus sõltub suuresti kokkulepetest Eesti 200-ga, ning arutleb haridussüsteemis, kas õpetajate palga maksmine peaks põhinema nende pädevusel või pelgalt staažil, mis peegeldab nooremõpetajast meistrini ulatuvaid koefitsiente.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Ta kuulutab, et on teie kord esineda.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Kristina Kallas selgitab, et omavalitsused, kes haridusleppele alla kirjutasid, tegid seda heatahtlikult ning mitte diili Eesti 200-ga, ja õpetajate palgad määrab koolipidaja kokkuleppe alusel autonoomses süsteemis, kus on kolm alammäära ja vanemõpetaja või meisterõpetaja kvalifikatsioon tõstab alammäära — see pole rahaliste vahendite puudumisest tingitud poliitiline diil.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Tõnis Lukasit esitama viimase küsimuse.

Tõnis Lukas
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Tõnis Lukas rõhutas, et hariduspoliitikas on olnud konsensus, kutsus sügisel sõlmima järgmiseks aastaks haridusleppe ja lisama eelarvesse kirje, mis annaks omavalitsustele kindluse, kinnitas lubaduste täitmist ning küsis, kas põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse venimine on Isamaa jaoks takistus valitsuses.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Eelnõu on tagasi kooskõlastusringilt ja vajab veel üht kooskõlastusringi Justiitsministeeriumis, enne kui jõuab valitsusse.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi tänab ja teatab, et küsimused enam ei ole ning oleme jõudnud läbirääkimiste juurde, kus on kaks läbirääkijat ning esimesena tuleb Vadim Belobrovtsev.

Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Belobrovtsev märgib, et kuigi Isamaa on populaarne, tekivad haridusleppe ümber poliitilised pingeid ning Tallinna läbirääkimised ja kriitika võivad viia kontakttundide vähendamiseni ning õpetajate koormuse suurendamiseni ületunnitöö kaudu palga suurendamise nimel, samas puudub kindel palga alammäär ja karjäärimudel on ebakindel, mis nõuab aega ja selgust.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Ta palub kolme minutit lisaks.

Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Belobrovtsev nendib, et kohalike omavalitsuste usaldus valitsuse vastu on kadunud rahastuse ebakindluse ja lubaduste mittetäitmise tõttu, ning kuigi haridusvaldkonnas on tehtud mõningaid samme, palgad ja koormused ei ole paranenud ning õpetajate streik näitas, et tulevik on üsna ebasoodne.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänab ja teatab, et Riigikogu liikmete nimel lõpetab läbirääkimised Tõnis Lukas.

Tõnis Lukas
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Ta rõhutas, et paanika pole põhjust, tuleb keskenduda haridusleppele ja haridusküsimuste arutelule ilma poliitiseerimiseta, ning märkis, et rahandusminister Ligi ei ole andnud kooskõlastust ning lepe ei lahenda kõiki haridusküsimusi, kuid annab ruumi parandustele ja kaasab kõiki erakondi, sealhulgas Isamaa, kes on valmis asjalikule arutelule.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänab ja teatab, et läbirääkimised lõpetab haridus- ja teadusminister Kristina Kallas.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridusminister Kristina Kallas rõhutas, et hariduslepp on kaasav ja alt-üles koostööprotsess, kus koolipidajad, õpetajad ja koolijuhid lepivad pikaajalised põhimõtted (karjäärimudel, palgaastmed, töötingimused) ning vältivad poliitilist mängu; palga tõus peab tulenema kompetentsusest ja professionaalsest arengust, mitte lisakoormustest.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Suur tänu kõigile – oleme lõpetanud neljanda päevakorrapunkti menetlemise.