Mootorsõidukimaksu seaduse muutmise seaduse eelnõu (677 SE) teine lugemine
Istung: XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kuupäev: 2025-11-05 21:04
Sõnavõtte kokku: 88
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 1h 19m
AI kokkuvõtted: 88/88 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Riigikogu arutas rahanduskomisjoni algatatud mootorsõidukimaksu seaduse muutmise seaduse eelnõu 677 teist lugemist. Eelnõu peamine eesmärk oli viia maksuseadus kooskõlla põhiseadusega, arvestades õiguskantsleri märkusi. Muudatused puudutavad maksustamisperioodi lühendamist juhtudel, kui sõiduk kustutatakse liiklusregistrist (hävimine, vargus, riigist väljaviimine). Muudatusi kohaldatakse tagasiulatuvalt alates käesoleva aasta 1. jaanuarist. Rahanduskomisjoni esimees Annely Akkermann (Reformierakond) rõhutas, et tegemist on vajaliku vigade parandusega ja maksuseaduste kohandamine on igapäevane töö.
Arutelu oli äärmiselt kriitiline. Opositsioonierakonnad (EKRE, Isamaa, Keskerakond) süüdistasid koalitsiooni jäärapäisuses, kuna samadele puudustele juhiti tähelepanu juba eelnõu esialgsel menetlemisel, kuid need lükati jõuga tagasi. Kriitikud väitsid, et parandused tehakse vaid seetõttu, et õiguskantsler sekkus, vältimaks põhiseaduslikku kriisi. Opositsioon nõudis korduvalt mootorsõidukimaksu täielikku tühistamist, tuues esile selle ebaõigluse, madala laekumise (prognoositust kaks korda väiksem) ning negatiivse mõju maaelule ja autoostjate käitumisele. Akkermann kaitses maksu kui õiglast viisi koguda raha teede ja liikluskorralduse kulude katteks, märkides, et sotsiaaltoetusi on maksu arvelt juba suurendatud.
Tehtud otsused 3
Muudatusettepanek nr 1 (Isamaa fraktsioon) jäeti arvestamata.
Muudatusettepanekud nr 2 ja 3 (Rahanduskomisjon) arvestati täielikult.
Eelnõu 677 teine lugemine lõpetati.
Aktiivseimkõneleja
Annely Akkermann (Rahanduskomisjoni esimees, Parem) oli kõige aktiivsem kõneleja, vastates 16 küsimusele ja kaitstes eelnõu sisu ning maksupoliitikat laiemalt.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar juhatas sisse 17. päevakorrapunkti, milleks oli rahanduskomisjoni algatatud mootorsõidukimaksu seaduse muutmise seaduse eelnõu 677 teine lugemine, paludes komisjoni esimehel Annely Akkermannil ettekandeks kõnetooli tulla.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann esitles rahanduskomisjoni algatatud mootorsõidukimaksu seaduse muudatust, mille eesmärk on viia seadus õiguskantsleri ettepanekute alusel põhiseadusega kooskõlla, luues tagasiulatuvalt aluse maksustamisperioodi lühendamiseks sõiduki registrist kustutamisel või varguse tõttu tagaotsitavaks kuulutamisel, ning tegi komisjoni nimel ettepaneku eelnõu teine lugemine lõpetada ja viia läbi lõpphääletus.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänas lugupeetud ettekandjat, andis teada, et on saabunud küsimuste aeg, ning palus seejärel Peeter Ernitsal oma küsimuse esitada.
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Peeter Ernits tunnustas rahanduskomisjoni uuenduslikku lähenemist esitleda kahte eelnõu korraga aja kokkuhoiu mõttes, kuid küsis kriitiliselt, miks kulutatakse aega automaksu järjekordsetele õgvendamisele, selle asemel et see maks lihtsalt tühistada.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann rõhutab, et autosektori ettevõtjad ja liidud on poliitikutele edastanud palve lõpetada spekuleerimine mootorsõidukimaksu tühistamise teemal, kuna pidev ebakindlus segab nende äri ja takistab turul stabiilselt edasi töötamast.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar andis kõnelemisjärje üle Helmen Kütile, paludes tal oma sõnavõtuga alustada.
Helmen Kütt
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Helmen Kütt tunnustas ettekandja mainitud puuetega inimeste toetuste tõusu, kuid soovis teada, kui palju täpselt tõusis raske puudega isiku toetus, märkides, et toetuste tõus puudutas raske ja sügava puudega isikuid, jättes keskmise puude taseme välja.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann tunnistas, et tal puuduvad hetkel detailsed andmed puudega ja erivajadustega inimeste toetuste kohta, kuna ta ei jätnud sotsiaalkomisjonis ja Sotsiaalministeeriumis väljatöötatud summasid meelde ega võtnud vastavaid materjale kaasa.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar kutsus järgmise esinejana kõnepulti Anti Allase.
Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Anti Allas pöördus ettekandja ja eesistuja poole, et nõuda teravat selgitust selle kohta, kuidas on tekkinud käesolev olukord, mis tekitas saalis ka elavat vastukaja, mille juhataja pidi kellahelinaga vaigistama.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann rõhutab, et maksuseaduste, näiteks käibemaksu- ja tulumaksuseaduse, pidev muutmine on Riigikogu rahanduskomisjoni igapäevane töö, kuna seadusi on muudetud korduvalt ja parlamendis on tihti korraga menetluses mitu muudatuseelnõu, mistõttu on seadusemuudatustega tegelemine parlamenditöö lahutamatu osa.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar andis sõna Aivar Kokale, kutsudes teda kõnepulti.
Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Kokk kinnitas, et ollakse õigel teel, kuid palus komisjonilt tungivalt esitada konkreetsed andmed eelnõu mõju kohta, täpsemalt, mitut inimest see sel aastal puudutab ja milline on detsembris tagastatav rahasumma.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann lükkas tagasi süüdistuse kahe eelnõu samaaegsest menetlemisest, selgitas, et õiguskantsleri märkused laste soodustuste kohta on poliitiline küsimus, ning keskendus mootorsõidukimaksu seaduse muutmise eelnõule nr 677, mis näeb ette esimeses kvartalis riigist välja viidud enam kui 1200 sõiduki maksuotsuste ümberarvutamise.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar kutsus kõnepulti Peeter Ernitsa.
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Peeter Ernits seab kahtluse alla, kas praegune olukord oleks tekkinud ilma õiguskantsleri sekkumiseta, ning väljendab nördimust, et hoolimata ettevõtjate soovist äri mitte rikkuda, plaanitakse jätkuvalt uusi õgvendamisi ja eelnõusid, küsides otse, miks ei tühistata kogu seda regulatsioonide kupatust.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann osutas, et kuigi mootorsõidukimaksude kehtestamine on EL-is laialt levinud praktika, sisaldab käimasolev eelnõu veel lahendamata jäänud kitsaskohti, tuues näiteks olukorra, kus kasutatud auto ostu tagastamisel 14 päeva jooksul pole selge, kuidas inimene registreerimistasu tagasi saab, ehkki seaduse üldpõhimõtted jäävad püsima ja sarnaseid probleeme võib ajas veelgi esile tulla.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar Helmen Kütt kutsuti kõnelema, kui talle anti sõna lausega "Helmen Kütt, palun!".
Helmen Kütt
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Helmen Kütt edastab vaimse tervise päevakeskuse töötajate palve ja pahameele seoses sellega, et raske puudega inimeste toetused tõusid vaid 15 senti, mis on solvav kontrastis sügava puudega inimeste toetuste märkimisväärse tõusuga, ning kahtleb, kas rahanduskomisjon toetuste numbreid piisavalt käsitles.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann heidab ette toetuste ebaolulist ümardamist (näiteks 15 ja 54 senti) ning suunab vastutuse otse sotsiaalkomisjoni endisele koalitsiooniliikmele, rõhutades, et just tema peaks teadma, miks sellised määrad ja ümardamisreeglid välja töötati.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar andis sõna Anastassia Kovalenko-Kõlvartile, kutsudes ta kõnepulti.
Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anastassia Kovalenko-Kõlvart juhib tähelepanu uute maksude sisseviimisega seotud märkimisväärsetele ja kasvavatele administreerimiskuludele, tuues näiteks infosüsteemi loomise esialgse investeeringu 2,4 miljonit eurot ja korduvad aastased halduskulud, ning pärib, kas kõigi eelnõude ja hiljutiste muudatustega kaasnevad täiendavad administreerimiskulud on lõplikult kokku arvestatud.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann täpsustas eelnõuga seotud Maksu- ja Tolliameti ning Transpordiameti arenduskulud, kinnitades, et need esialgsed kulud kaetakse ameti eelarvest või reservist ning kuna andmebaasid on valmis, muutub nende püsikulu oodatava 200 miljoni eurose aastase maksutulu kõrval edaspidi järjest tühisemaks.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar andis istungi juhatajana sõna Helmen Kütile, kes soovis esitada protseduurilist küsimust istungi läbiviimise korra kohta.
Helmen Kütt
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Helmen Kütt väljendab rahulolematust istungijuhile esitatud konkreetsele protseduurilisele küsimusele saadud vastusega, heites ettekandjale ette sildistamist, moraali lugemist ja sotsiaalkomisjoni tegevuse hindamist, selle asemel et anda lihtne jaatav või eitav vastus.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar rõhutas vajadust püsida konkreetse teema raames, märkides, et tal puudub ülevaade sotsiaal- ja rahanduskomisjoni eelnevatest aruteludest, mistõttu on kõige mõistlikum minna teemaga edasi ning vajalikud täpsustused teha läbirääkimiste käigus.
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler kritiseerib teravalt automüüjate ärihuvidele viitamist kui demagoogiat, millega püütakse automaksu arutelu summutada, eriti kuna sama argumenti eirati maksu kehtestamise ajal. Ta heidab ette, et komisjon on sunnitud nüüd lahendama tehnilisi probleeme (nagu võõrandamine või hävimine), mida algse maksumenetluse käigus peeti ebaoluliseks, ning küsib, kas komisjonis arutati seda 180-kraadist seisukohapööret ja varasemaid stenogramme.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann viitas Vikerraadio saatele, kus autode müüjate ja teenindajate liidu esimees väljendas muret, et poliitikute, eriti Kristina Kallase, mõtlematu spekulatsioon mootorsõidukimaksu tühistamise teemal segab oluliselt autosektori äritegevust, tellimusi ja laojääke, kinnitades samas, et ta mäletab kõiki sündmusi ja oli seda meelt, et olukord tuli parandada.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar Andres Metsoja kutsuti kõnepulti, mis oli ka kogu esitatud teksti sisu, seega jäi tema tegelik ettekanne esitamata.
Andres Metsoja
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Andres Metsoja kritiseerib teravalt mootorsõidukimaksu, mis tema hinnangul rakendati hoolimata hoiatustest "praagiga" ning tekitab ebavõrdsust, ja küsib seejuures, miks kohalikud omavalitsused ei saa sellest ebaõiglasest maksust osa kohalike teede korrashoiuks.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann rõhutab esmalt vajadust parandada seadusi vastavalt õiguskantsleri osundatud põhiseadusega vastuolus olevatele punktidele, kuid keskendub seejärel mootorsõidukimaksule, kritiseerides selle rahalist loogikat, kuna maksust oodatav 100 miljoni euro suurune tulu on väiksem kui juba eraldatud kulud (sotsiaal-, laste- ja teedetoetused), mis kokkuvõttes ületavad kogutava summa.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar andis lühikese sissejuhatuse järel sõnajärje üle Rene Kokale, paludes tal kõnepulti astuda.
Rene Kokk
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Rene Kokk kritiseerib teravalt praeguse valitsuse tekitatud segadust, mis ootab järgmist valitsust (tuues näiteks automaksu, Rootsi vangide Eestisse toomise ja kallinemised), ning nõuab koalitsioonilt viiepallisüsteemis hinnangut automaksu eelnõu menetlemise eest, mis sai korda alles pärast õiguskantsleri sekkumist, hoolimata korduvatest hoiatustest.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann selgitas, et kuigi rahanduskomisjon viiepallisüsteemis hinnangu andmist ei arutanud, jõustub mootorsõidukimaksu eelnõu, mis hõlmab sõiduki hävimise, varguse ja riigist väljaviimise juhtumeid, tagasiulatuvalt alates 1. jaanuarist, mistõttu arvutatakse maksuteated ümber.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar kutsuti kõnepulti, et alustada oma ettekannet, mille sisu antud tekstis aga ei kajastu.
Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Helle-Moonika Helme selgitab Anneli poole pöördudes, et tema varasem avaldus oli iroonia, millega ta viitas lootusetule olukorrale, ning heidab ette, et esitatud eelnõud on vaid tühised purukesed, mida pakutakse pärast seda, kui oluline on juba ära võetud ehk "leib on varastatud".
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann rõhutab, et autode müüginumbrite langus käesoleva aasta esimesel poolel oli ootuspärane, kuna eelmisel aastal osteti sõidukeid massiliselt ette, mis on normaalne turukäitumine, ning automüüjad ja hooldajad ootavad nüüd turu stabiliseerumist.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar Rene Kokk kutsuti nimepidi kõnepulti, et ta saaks oma ettekannet alustada.
Rene Kokk
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Rene Kokk kritiseerib teravalt koalitsiooni töövõtteid automaksu seaduse menetlemisel, heites ette opositsioonist ülerullimist ja sisulise kaasamise puudumist, ning palub Annely Akkermannil astuda komisjoni esindaja rollist välja ja anda aus hinnang eelnõu menetlemise kvaliteedile viie palli süsteemis.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann kiidab mitme (vähemalt nelja) seaduseelnõu, mis puudutavad mootorsõidukimaksu, liiklusseadust ja romude käitlemist, vastuvõtmist, rõhutades, et need on edukalt arvestanud erinevate sihtgruppide ettepanekutega, pakkudes neile vajalikku leevendust ja lahendades kitsaskohti.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar andis sõna Rain Eplerile, kutsudes ta kõnepulti.
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler kritiseerib Reformierakonna poliitilist taktikat, kahtlustades, et nad tunnustavad oma liikmeid opositsiooni ideede elluviimise eest, ning seab kahtluse alla automaksu tegeliku eesmärgi, küsides irooniliselt, kas minister Võrklaev on nüüd rõõmus, et automüük on vähenenud, viidates, et maksu eesmärk polnudki rohestamine.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann jätab kõrvale komisjoni protokolli ja Mart Võrklaeva emotsioonid, rõhutades, et Mait Klaassen pälvis väljastpoolt erakonda ja "maja" tunnustuse romude probleemi oskusliku lahendamise eest.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar Aivar Kokk kutsuti kõnepulti oma ettekannet esitama.
Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Kokk leiab, et mootorsõidukimaksu eelnõu on täielikult untsu läinud, rõhutades, et see on kahjustanud valitsuse reitingut ja tekitanud olukorra, kus laekunud 50 miljonist tuleb suur osa tagasi maksta, mistõttu ei õigusta 23 miljoni eurose netotulu pärast jätkuv "meeletu tõmblemine" ebaõnnestunud seaduse parandamist.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann, lükates kõrvale vastaspoole kaastunde ja viidates selle laialdasele levikule Euroopa Liidus, kaitseb mootorsõidukimaksu õiglust, rõhutades, et see tagab teede ehitamise, hoolduse ja liikluskorraldusega seotud kulude katmise just autokasutajate, mitte kogu ühiskonna poolt.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänas eelmist esinejat ja andis sõnajärje üle Evelin Poolametsale.
Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Evelin Poolamets juhib tähelepanu automaksu ebaõnnestunud rahalistele prognoosidele, kuna algselt kavandatud 137 miljoni euro asemel jäi laekumine oluliselt väiksemaks (alla 50 miljoni), mistõttu küsib ta, kas seadus, mille eesmärgid olid nii riigieelarve täitmine kui ka keskkonnakaitse, on ennast õigustanud, arvestades vähenenud autode ostmist.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann rõhutab, et mootorsõidukimaks on täiesti põhjendatud ja mõistlik, kuna see on vajalik autoga sõitmisega kaasnevate ühiskondlike kulude (teed, hooldus, liiklusohutus ja politsei) katmiseks, ning rõhutab printsiipi, et rohkem autosid omavad isikud peaksidki maksma suuremat maksu.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar juhatas sisse järgmise aruteluetapi, märkides, et päevakorras on veel küsimusi, ning andis seejärel sõna Anti Allasele.
Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Anti Allas selgitas, et tema eelmine küsimus ei olnud irooniline, rõhutades vajadust saalis üksteist rohkem kuulata ning kritiseerides, et ka praegu menetluses olevad õiguskantsleri ettepanekud, mis tookord komisjonis laual olid, lükati kahjuks jõuga maha, hoolimata sellest, et ettepanekuid tuli nii koalitsioonilt kui ka opositsioonilt.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann täpsustas lühidalt, et tema eelnev lause või märkus ei olnud mõeldud küsimusena.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar Varro Vooglaid kutsuti kõnelema.
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Varro Vooglaid peab automaksu põhjendust, justkui oleks see vajalik autoga sõitmiseks, absurdseks, viidates, et kütuseaktsiisist laekuv raha peaks teede ülalpidamiseks piisama, ning kritiseerib teravalt valitsuse põhimõttelist keeldumist tunnistada tõsiseid vigu mootorsõidukimaksu kehtestamisel, millele opositsioon korduvalt tähelepanu juhtis.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann rõhutab, et kuna inimene on ekslik, eriti uskliku inimesena, on oluline oma vigadest õppida, tõusta ja edasi minna, ning käsitab esitatud eelnõusid just selle vajaliku vigade paranduse osana.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar andis sõna Anti Poolametsale, kutsudes ta kõnepulti.
Anti Poolamets
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anti Poolamets heidab kuulajatele ette mõistliku sõna eiramist ja põhiseadusvastasuse hoiatuste ignoreerimist, võrreldes nende tegevust juhmi jäära tuima seinajooksmisega, ning nõuab tungivalt selgitust seaduse tegelike eesmärkide kohta, kuna need näivad olevat vastuolulised – kas tegu on Euroopa Liidu kontekstis keskkonnasäästu või pelgalt maksukogumisega autode sõitmise võimaldamiseks.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann selgitab, et mootorsõidukimaks kiirendab Eestis elektriautode osakaalu kasvu, mis on kooskõlas Põhjamaade arenguga, ning toob Soome näitel esile vajaduse maksusüsteemi ümberkujundamiseks, kuna kütuseaktsiisi laekumine väheneb autopargi elektrifitseerumise tõttu, ohustades teede hoolduseks vajalikku rahastust, mille kogumiseks tuleb leida uus disain.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar andis kõnelemiseks sõna Vladimir Arhipovile.
Vladimir Arhipov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Vladimir Arhipov leiab, et kuna automüük on tunduvalt vähenenud ja maksulaekumine on oodatust kordades väiksem, tuleks automaks poliitilise sõnamängu lõpetamiseks koheselt tühistada, uskudes, et see elavdaks autoturgu ning kaotatud tulud kompenseeritaks suurenenud käibemaksu ja aktsiisilaekumise kaudu, jättes eelarve olukorra sisuliselt samaks.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann leiab, et kuigi autoturg on ettemüügi tõttu kõikunud, on mootorsõidukimaks ja registreerimistasu õiglane ja mõistlik viis katta autode kasutamisega seotud kulud (teed, liikluskorraldus), rõhutades samas, et maksu disainimisel tuleb tagada säästlik ja jõukohane autopark.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar Evelin Poolamets kutsuti lühidalt nimepidi kõnepulti, et oma sõnavõttu alustada.
Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Evelin Poolamets kritiseeris ettekandja automaksu õigustust, küsides otse, kas maks on teadlik sotsiaalne kihistamine, millega tõrjutakse vaesemad inimesed liiklusest kõrvale, et tagada mugavam liikumine niinimetatud eliidile.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann lükkab ümber väited kõrgest automaksust, selgitades, et mediaanmaks on tegelikult vaid 116 eurot aastas ehk veidi üle 10 euro kuus, mis on võrreldav umbes 100 kilomeetri läbimise kütusekuluga.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar andis sõna Helle-Moonika Helmele, paludes tal kõnepulti tulla.
Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Helle-Moonika Helme lükkab teravalt ja sarkastiliselt ümber kõik automaksu õigustused, nimetades neid "pärliteks", ning rõhutab, et maksutsunami on majanduse hävitanud ja taastumine pole võimalik enne, kui automaks kaotatakse, lisades, et see maksukoormus kandub üle ka auto mitteomavatele inimestele läbi esmatarbekaupade hinnatõusu.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann möönis, et tema esitatud selgitused olid kuulajatele ilmselt raskesti arusaadavad.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänas ettekandjat ja teatas lühidalt, et küsimuste voor on lõppenud.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann lõpetas oma esinemise lühikese ja konkreetse tänuavaldusega.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar teatas läbirääkimiste avamisest ning palus Riigikogu kõnetooli järgmise esineja, kolleeg Vladimir Arhipovi.
Vladimir Arhipov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Vladimir Arhipov kritiseerib teravalt mootorsõidukimaksu eelnõu, pidades seda pelgalt kosmeetiliseks katseks muuta olemuslikku pahategu nägusamaks, kuna automaks karistab maaelu ja tööl käimist, olles ebaõnnestunud eelarveaukude täitmise vahend; seetõttu nõuab ta maksu tühistamist tervikuna, mitte selle detailide parandamist, rõhutades, et Eesti vajab tarku otsuseid ja investeeringuid, mitte röövmakse.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar lõpetas eelneva ettekande, tänades osalejaid, ning andis sõna üle järgmisele kõnelejale, Arvo Allerile.
Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Arvo Aller kritiseerib teravalt koalitsiooni kehtestatud mootorsõidukimaksu, nimetades seda käpardlikuks omandimaksuks, mis on suunatud maainimeste vastu ning mis ei täida ühtegi lubatud eesmärki peale rahvale uue maksukoormuse panemise, rõhutades, et EKRE võimule tulles selle ebaõiglase maksu kaotab.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar andis pärast tänamist sõna üle kolleeg Anti Allasele ning palus talle edukalt kolm minutit lisaaega.
Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Anti Allas toetab mootorsõidukimaksu seaduse parandusi, mis muudavad selle õiglasemaks ja põhiseadusega kooskõlaliseks, tuues esile leevendused lastega peredele ja väikebussidele, kuid kritiseerib teravalt koalitsiooni soovimatust viia sisse kõiki hädavajalikke muudatusi korraga, eriti regionaalset leevenduskomponenti maaelanikele, kelle jaoks auto on hädavajadus, ning rõhutab, et toetab automaksu tühistamist seni, kuni kõik mõistlikud parandused on tegemata.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänas lühidalt ja andis seejärel sõna järgmisele esinejale, Aivar Kokale.
Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Kokk on kategooriliselt mootorsõidukimaksu vastu, rõhutades, et autoomanikud on juba kütuseaktsiisiga oma kohustuse täitnud, samas kui teedeehituseks vajalik raha (nt 1,9 miljardit kiirteede jaoks) jääb saamata ja aktsiisiraha suunatakse teadmata suundadesse või ühistranspordi toetuseks. Ta kritiseerib valitsuse poliitilist kahju ja on kindel, et maks tühistatakse hiljemalt 2027. aastal, mille Isamaa seab tulevase koalitsiooni eeltingimuseks.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi piirdus ülikoondund avaldusega, kinnitades lühidalt numbrit kolm.
Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Kokk, esindades Isamaa seisukohti, kritiseerib teravalt valitsuse maksupoliitikat, nimetades kodualuse maa maksustamise kaotamist rumalaks hetkeotsuseks ning rõhutades, et mootorsõidukimaks tuleks esimesel võimalusel tühistada, kuna see on kahjustanud automüüki ja riigieelarvet. Lisaks heidab ta ette üldist maksukoormuse tõusu (käibemaks, tulumaks, aktsiisid), mis sunnib inimesi raha hoidma, ning kritiseerib tulumaksuvabastuse skeemi, mis võtab raha pensionäridelt, et toetada kõrgepalgalisi.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi pöördus Rain Epleri poole, teatades, et proovib erandina lihtsamat ja tõhusamat lähenemist, alustades koheselt protseduurilise küsimusega, mille lahendamist ta soovis kiiresti näha.
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler tõstatas tõsise protseduurilise ja poliitilise küsimuse, viidates Anti Allase väitele, et kogenum koalitsioonipartner survestas teda otsuseid tegema, mis seab kahtluse alla Riigikogu liikmete vaba mandaadi ja ähvardab põhiseadusliku kriisiga. Ta palus aseesimehelt, kui Reformierakonna tipp-poliitikult, selgitust, kas survestamine toimus või tegid sotsiaaldemokraadid otsuse iseseisvalt, et vältida vajadust asja süvitsi uurida juhatuses ja vanematekogu tasandil.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi soovitas teema lahendamiseks luua lausa uurimiskomisjoni, kuid rõhutas, et tal puudub igasugune informatsioon Anti Allasti survestamise kohta Reformierakonna poolt, märkides, et see on pelgalt tema isiklik arvamus, ning lõpetas sõnavõtu protseduuriliste küsimustega.
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler peab rahanduskomisjoni esimehe ettekannet demagoogiaks, rõhutades opositsiooni stabiilset vastuseisu automaksule, ning kritiseerib valitsust valimislubaduste murdmise ja ebastabiilsuse tekitamise eest, juhtides samal ajal tähelepanu vastuolule, et sihtgrupile suunatud automaksu õigustatakse, kuid samal ajal kehtestati laiaulatuslik ja madalama sissetulekuga inimestele valus käibemaksu tõus.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänas eelmist esinejat, kiites humoorikalt kõne meeldivat lühidust, ning andis seejärel sõnajärje üle Rene Kokale.
Rene Kokk
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Rene Kokk heidab valitsusele ette automaksu eelnõu ebarahuldavat menetlemist, kus opositsiooni argumenteeritud ettepanekuid järjekindlalt ignoreeriti ja sisusse ei süvenetud, ning rõhutab, et maks ei täida keskkonnaeesmärke, vaid sunnib Eesti inimesi soetama vanemaid ja ohtlikumaid autosid, mis toob kaasa nii autode müügi languse kui ka raskete liiklusavariide arvu kasvu.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi lõpetas oma ettekande tänusõnadega ja andis seejärel sõnajärje üle Varro Vooglaiule.
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Varro Vooglaid rõhutab, et mootorsõidukimaksu seaduse vigade parandamine ei ole valitsuse vabatahtlik samm, vaid vältimatu reaktsioon õiguskantsleri märkusele põhiseadusvastasuse kohta, hoiatades, et parandamata jätmine tooks kaasa Riigikohtu kaotuse ja sissekasseeritud maksude tagasimaksmise kaose, eriti seoses paljulapselisi peresid ja puuetega inimesi karistavate aspektidega.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi sulges läbirääkimised ning asus eelnõu 677 muudatusettepanekute läbivaatamisele, kus juhtivkomisjon otsustas arvestada kahte rahanduskomisjoni esitatud ettepanekut, jätta arvestamata Isamaa ettepaneku, ning seejärel kuulutas eelnõu teise lugemise lõpetatuks.