Sotsiaalhoolekande seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (732 SE) esimene lugemine

Istung: XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kuupäev: 2025-10-15 20:27

Sõnavõtte kokku: 26

Koosseis: 15

Päevakorra kestus: 36m

AI kokkuvõtted: 26/26 Sõnavõtud (100.0%)

Analysis: Structured Analysis

Poliitikute Kõneaeg

Poliitikud

Analüüs

Kokkuvõte

Riigikogus toimus Vabariigi Valitsuse algatatud sotsiaalhoolekande seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu 732 esimene lugemine. Eelnõu eesmärk on muuta toimetulekutoetuse taotlemine selgemaks ja õiglasemaks, võimaldada kuulmislangusega inimestele viipekeele kaugtõlke ja kirjutustõlke teenuseid riikliku püsirahastuse toel ning täpsustada hooldusteenuse osutajate kohustusi hügieenivahendite tagamisel. Samuti muudetakse paindlikumaks üksi elava pensionäri toetuse maksmise määra kehtestamine ja antakse Sotsiaalkindlustusametile volitused pensionikalkulaatori funktsioonide laiendamiseks (sh kolmas sammas). Sotsiaalminister Karmen Joller rõhutas, et muudatused toimetulekutoetuse süsteemis, mis mõjutavad umbes 28 000 inimest, vähendavad bürokraatiat ja toetavad õppivaid 18–19-aastaseid noori.

Debati käigus tõstatati mitu kriitilist küsimust. Rain Epler (EKRE) vaidlustas seaduseelnõus tehtud muudatuse, millega asendatakse toimetulekutoetuse arvestamise alustes "inimväärne äraelamine" "esmase toimetulekuga", leides, et see langetab sotsiaalset latti. Helmen Kütt (SDE) keskendus kahele murele: esiteks, et seaduse tekstis puudub säte säästude piirmäära kohta (kaks toimetulekupiiri ehk 440 eurot üksi elavale inimesele), mis on tema hinnangul liiga väike summa (nn. "kirsturaha") ja tekitab inimestes ebakindlust. Teiseks küsis Kütt vaegnägijatele mõeldud kirjeldustõlke teenuse seadustamise ja rahastamise kohta, mida eelnõu ei sisalda. Sotsiaalkomisjoni esimees Signe Riisalo kinnitas, et toimetulekupiiri tõus on planeeritud ka järgmisteks aastateks ning et elatusmiinimumi metoodika on ülevaatamisel.

Tehtud otsused 2
Kollektiivne otsus

Eelnõu 732 esimene lugemine lõpetati.

Kollektiivne otsus

Muudatusettepanekute esitamise tähtajaks määrati 29. oktoober kell 17.15.

Aktiivseimkõneleja
Helmen Kütt
Helmen Kütt

Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon

Helmen Kütt (Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon, vasak) oli istungil eriti aktiivne, esitades mitu sisulist küsimust nii kuulmispuudega inimeste teenuste kui ka säästude piirmäärade kohta toimetulekutoetuse taotlemisel, ning pidas fraktsiooni nimel kriitilise kõne, rõhutades vajadust sotsiaalsete normide täpsema seadustamise järele.

Aseesimees Arvo Aller
20:27:22
AI kokkuvõte

Riigikogu istungil asuti menetlema päevakorra neljandat punkti, milleks oli Vabariigi Valitsuse algatatud sotsiaalhoolekande seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu 732 esimene lugemine. See menetluslik samm tähistab olulise sotsiaalvaldkonna reformi algust parlamendis, andes märku valitsuse soovist ajakohastada ja muuta kehtivat sotsiaalsüsteemi. Kõnealune seaduseelnõu puudutab sotsiaalhoolekande seaduse terviklikku muutmist, mis viitab vajadusele lahendada praeguses süsteemis esinevaid kitsaskohti ja parandada sotsiaalteenuste kättesaadavust. Eelnõu esimese lugemise ettekandjaks paluti sotsiaalminister Karmen Joller, kelle ülesandeks oli tutvustada valitsuse seisukohti, selgitada kavandatavate muudatuste eesmärke ning anda ülevaade seaduseelnõu sisust. Eelnõu 732 esimese lugemise algatamine annab Riigikogu liikmetele võimaluse tutvuda valitsuse ettepanekutega ning alustada laiapõhjalist debatti sotsiaalhoolekande tuleviku üle Eestis. See on esimene etapp pikemas seadusandlikus protsessis, mis määrab sotsiaalteenuste kättesaadavuse ja kvaliteedi edaspidiseks.

Sotsiaalminister Karmen Joller
20:27:45
AI kokkuvõte

Eelnõu eesmärk on muuta sotsiaalhoolekande seadust ja mitmeid sellega seotud akte, sidudes muudatused 2026. aasta riigieelarvega. Peamine fookus on toimetulekutoetuse süsteemi muutmine selgemaks, tõhusamaks ja õiglasemaks, tuginedes Riigikontrolli audititele ja kohalike omavalitsuste tagasisidele. Muudatused puudutavad ligikaudu 28 000 inimest, eriti madala sissetulekuga ja lastega peresid. Oluline täiustus on õppivate 18–19-aastaste noorte toetamine, kes saavad edaspidi kõrgemat lapsetoetuse määra kauem (kuni 19. eluaastani), pakkudes peredele üle 100 euro lisatuge kuus alates 2027. aasta aprillist. Lisaks arvestatakse edaspidi lapse tegelikku elukorraldust vahelduva elukoha puhul ning vähendatakse bürokraatiat, standardiseerides taotlusprotsessi ja kasutades riiklikke registreid. Teine suur muudatuste valdkond puudutab kuulmislangusega inimesi. Alates 2026. aasta jaanuarist viiakse viipekeele kaugtõlketeenus ja kirjutustõlketeenus välisrahastuselt üle riiklikule püsirahastusele, tagades teenuste kättesaadavuse igapäevaseks toimetulekuks. Hooldusteenuste osutajate kohustusi täpsustatakse abivahendite tagamisel: üldised hügieenivahendid peab tagama teenuse osutaja, individuaalsed abivahendid (nt mähkmed) aga isik ise. Pensionisüsteemi puudutavad muudatused keskenduvad võrdsete õiguste loomisele ja teadlikkuse suurendamisele. Sotsiaalkindlustusametile antakse volitused täita pensionikalkulaatori funktsioone, lisades eesti.ee keskkonnas olemasolevale esimesele ja teisele sambale ka kolmanda samba andmed. See annab inimestele realistlikuma ülevaate tulevasest pensionist ja motiveerib säästma. Lisaks tagatakse võrdne kohtlemine kohustusliku kogumispensioni sissemaksete tegemisel, kus riik hakkab toetama osalise või puuduva töövõimega inimesi teise sambasse panustamisel.

Aseesimees Arvo Aller
20:36:37
AI kokkuvõte

Esitatud tekst ei ole iseseisev kõne, vaid Riigikogu istungi juhataja lühike protseduuriline märkus, mis tähistab üleminekut ühelt arutelu etapilt teisele. Seega puuduvad tekstis sisulised argumendid või poliitilised seisukohad, mida kokku võtta. Märkuse peamine sisu oli istungi tehniline juhtimine ja päevakorra järgimine. Kõneleja alustas tänuavaldusega eelnevale esinejale, millele järgnes teade, et kõnelejale on esitatud küsimusi. See viitab sellele, et lõppes sisuline ettekanne või debatt ning algas küsimuste-vastuste voor. See fraas kinnitab, et parlamenditöö käib ettenähtud korras, kus ettekannetele peab järgnema võimalus küsimusi esitada. Lõpetuseks kutsus istungi juhataja kõnepulti järgmise ettenähtud esineja, Helmen Küti, andes talle sõna. Kokkuvõttes oli tegemist istungi tehnilise juhtimisega, mis suunas arutelu edasi järgmise kõneleja juurde, mitte sisulise poliitilise avaldusega.

Helmen Kütt
Helmen Kütt
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
20:36:44
AI kokkuvõte

Austatud kõneleja alustas oma pöördumist, meenutades 15. oktoobril tähistatavat valge kepi päeva, mis on pühendatud vaegnägijatele, ning rõhutas pimedate abivahendi ajaloolist tausta Prantsusmaal. Ta väljendas heameelt selle üle, et seadustatakse ja rahastatakse viipekeele kaugtõlke ja kirjutustõlke teenused, pidades seda suurepäraseks sammuks. Samas tõi kõneleja teravalt esile puuduse käsitletavas eelnõus: vaegnägijatele mõeldud teenused, eelkõige kirjeldustõlge, on täielikult kõrvale jäetud. Ta rõhutas, et kirjeldustõlge on vaegnägijate jaoks väga oluline, kuid see ei ole eelnõusse sisse kirjutatud ega ka rahastatud. Lõpetuseks esitas kõneleja ministrile küsimuse, millal jõutakse selle olulise teenuse seadustamise ja rahastamiseni.

Sotsiaalminister Karmen Joller
20:37:28
AI kokkuvõte

Kõneleja tunnustas eelnevalt komisjonis esitatud sisulist kommentaari, mis puudutas ligipääsetavuse teemat, ning leidis, et see arutelu tuleks kindlasti parlamendis käsile võtta. Ta rõhutas, et ligipääsetavus on Eestis endiselt väga suur probleem, millele tuleb tõsiselt mõelda. Kõneleja viitas ka Valge Kepi päevale, mis ilmselt inspireeris teda teema olulisusele mõtlema. Kuigi ta ei osanud hetkel konkreetset vastust anda, lubas ta kindlasti teema oma "majas" ehk parlamendis või vastavas ministeeriumis tõstatada ja sellega edasi tegeleda.

Aseesimees Arvo Aller
20:38:06
AI kokkuvõte

Tuleb märkida, et esitatud tekst "Rain Epler, palun!" on pelgalt protseduuriline fraas, millega kutsutakse kõneleja puldi juurde. See ei sisalda parlamendikõne sisu, argumente ega seisukohti, mida saaks sisuliselt kokku võtta. Tegemist on Riigikogu istungi juhatamise käigus kasutatava sissejuhatusega, mitte Rain Epleri poolt peetud ettekande või sõnavõtuga. Seetõttu ei ole võimalik koostada 2–3-paragrahvilist kokkuvõtet Rain Epleri kõnest, kuna puudub kõne enda tekst. Kokkuvõtte loomiseks, mis kajastaks peamisi teemasid ja argumente, oleks vajalik Epleri poolt Riigikogu ees peetud ettekande või sõnavõtu täielik sisu.

Rain Epler
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:38:07
AI kokkuvõte

Riigikogu liige pöördus ministri poole, et saada selgitust kavandatava seadusemuudatuse kohta, mis puudutab toimetulekutoetuse arvestamise aluseid ja sellega seotud sotsiaalseid standardeid. Küsimuse keskmes oli kehtiva seaduse § 133 lõige 6, mis praegu sätestab, et toimetulekutoetuse määramisel kehtestatud kulude piirmäärad peavad tagama isikule ja tema pereliikmetele inimväärse äraelamise. Eelnõuga soovitakse see oluline säte asendada fraasiga "esmane toimetulek". Küsimuse esitaja rõhutas teravalt, et tegemist on lati olulise langetamisega, kuna inimväärne äraelamine ja esmane toimetulek on sisuliselt erinevad mõisted, millest viimane viitab madalamale sotsiaalsele standardile. Ministrilt nõuti selget põhjendust, miks valitsus peab vajalikuks seda sotsiaalset standardit alandavat muudatust ellu viia.

Sotsiaalminister Karmen Joller
20:38:59
AI kokkuvõte

Kõneleja käsitles sotsiaalvaldkonna rahastamise ja toetuste määramise keerukust, rõhutades, et mõiste "inimväärne äraelamine" on subjektiivne ja vaieldav. Ta tõi esile universaalse tõsiasja, et sotsiaal- ja tervishoiuvaldkonnas ei ole raha kunagi piisavalt. Seetõttu ei saa sotsiaaltoetuste määramisel lähtuda emotsioonidest, vaid otsused peavad põhinema andmetel ja riigi reaalsetel finantsvõimalustel. Kõneleja pidas väga oluliseks sõnumiks ja saavutuseks seda, et toimetulekutoetus on suudetud tõsta vastavaks absoluutse vaesuse piirmääraga, tagades inimestele toetuse vähemalt selles kriitilises piiris. Lisaks rahalisele abile rõhutas kõneleja teenuste olulisust. Sotsiaalvaldkonna abi ei piirdu ainult rahaga, vaid hõlmab ka teenuseid, mida pakutakse nii kohalike omavalitsuste ja Sotsiaalkindlustusameti kaudu kui ka kodanikuühiskonna (MTÜ-de ja heade inimeste) panusel. Kõneleja rõhutas, et teenused on sama tähtsad kui rahaline toetus. Lõpetuseks nentis ta, et kuigi toetus võiks loomulikult alati olla kõrgem – millega ta nõustub – peegeldab praegune toetuse tase riigi hetkevõimalusi ja suutlikkust.

Aseesimees Arvo Aller
20:41:00
AI kokkuvõte

Esitatud tekst on Riigikogu istungi protokolliline sissekanne, mis ei sisalda kõne sisu, vaid üksnes istungi juhataja pöördumist, millega antakse sõna Eero Merilinnule. Fookuses on seega protseduuriline moment, mis tähistab kõneleja etteastumise algust. Kuna tekst piirdub vaid fraasiga „Eero Merilind, palun!“, ei ole võimalik esitada kokkuvõtet tema poolt käsitletud teemadest, peamistest argumentidest ega poliitilistest seisukohtadest. Puuduvad igasugused viited seadusandlusele, valitsuse tegevusele, eelarvele või muudele päevakajalistele küsimustele, mis Riigikogu kõnedele tavaliselt iseloomulikud on. Kokkuvõtteks võib öelda, et tegemist on vaid sissejuhatusega, mis eelneb sisulisele ettekandele või debatile. Seega jääb kõne sisu ja selle peamiste sõnumite analüüs antud teksti põhjal teostamata.

Eero Merilind
Eero Merilind
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:41:01
AI kokkuvõte

Austatud Riigikogu istungil tõstatati oluline küsimus kaugtõlketeenuse ja viipekeele tõlketeenuse kättesaadavuse ning kasutusala laiendamise kohta. Kõneleja pöördus ministri poole, et saada selgust, kas neid elutähtsaid teenuseid, mis aitavad tagada võrdse ligipääsu informatsioonile ja teenustele, on võimalik kasutada ka esmatasandi arstiabi ehk perearsti vastuvõttude juures. See küsimus rõhutab vajadust tagada, et keelebarjääri või kuulmispuude tõttu ei jääks ükski inimene ilma vajalikust meditsiiniteenusest. Kaugtõlke ja viipekeele tõlke laiendamine perearstide juurde parandaks oluliselt nende inimeste elukvaliteeti ja tervishoiuteenuste kättesaadavust, kes muidu seisaksid silmitsi suhtlemisraskustega kriitilistes olukordades. Seega oli kõne peamine eesmärk uurida võimalusi ja poliitilist tahet nende teenuste integreerimiseks igapäevasesse esmatasandi tervishoidu.

Sotsiaalminister Karmen Joller
20:41:11
AI kokkuvõte

Kõneleja rõhutas, et spetsiifiliste rakenduste ja abivahendite kasutamine peab lähtuma otsesest vajadusest ning nende peamine sihtrühm on kuulmisraskustega inimesed. Kuigi rakendused on mõeldud patsiendile, lasub perearstidel endil vastutus leida võimalusi ja vahendeid suhtluse parandamiseks oma kurtide patsientidega. Rakenduste kasutamise paindlikkus on oluline, võimaldades neid rakendada seal, kus patsiendil on seda kõige enam vaja. Kõneleja tõi esile isikliku kogemuse, märkides, et on ise õppinud viipekeelt ja proovinud sõrmendamist, et parandada suhtlust oma nimistu kurtidega. Isegi piiratud oskustest on olnud abi, mis kinnitab, et professionaalide pingutused suhtlusbarjääride ületamisel on olulised ja väärtuslikud. Oluline on mõista, et need konkreetsed abivahendid on mõeldud eelkõige patsiendi isiklikuks kasutamiseks ja neid saab rakendada vastavalt tema vajadustele.

Aseesimees Arvo Aller
20:41:46
AI kokkuvõte

Esitatud tekst ei sisalda Helmen Küti parlamendikõne sisu, vaid üksnes viidet tema kõneleja puldi juurde kutsumisele. Lause "Helmen Kütt, palun!" on tüüpiline protseduuriline fraas, mida kasutatakse Riigikogus kõnevooru andmisel, märkides, et kõneleja on valmis oma ettekannet alustama. Seega puudub materjal sisuliste argumentide ja peamiste teemade kokkuvõtte koostamiseks. Kuna puudub tegelik kõnetekst, ei ole võimalik analüüsida ega esitada kokkuvõtet Helmen Küti poolt käsitletud teemade kohta, olgu nendeks siis sotsiaalpoliitika, seaduseelnõude arutelu või valitsuse tegevuse kriitika. Kokkuvõte piirdub seega tõdemusega, et kõneleja oli kutsutud, kuid tema seisukohad ja poliitilised argumendid jäid esitatud tekstist välja. Seetõttu ei ole võimalik täita palvet esitada 2–3-paragrahviline kokkuvõte kõne sisulistest punktidest ja argumentidest. Antud juhul on tegemist vaid kõneleja nime ja kutsega, mis eelneb igale parlamendi ettekandele.

Helmen Kütt
Helmen Kütt
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
20:41:47
AI kokkuvõte

Kõneleja väljendas Riigikogu ees muret arutlusel oleva eelnõu teksti pärast, juhtides tähelepanu sellele, et kuigi seaduseelnõus on "inimväärne äraelamine" asendatud "esmase toimetulekuga", puudub seaduse tekstist üks kriitilise tähtsusega norm. See oluline säte on kirjas vaid seletuskirja 13. leheküljel ja käsitleb pere toimetuleku tagamiseks soovituslikku summat. Puuduv norm sätestab, et perele toimetuleku tagamiseks vajalik summa on kaks toimetulekupiiri. Kõneleja rõhutas, et kuna toimetulekutoetus on otsene riiklik rahaline abi puudust kannatavatele inimestele, peab see kriteerium olema fikseeritud seaduse tekstis, mitte ainult seletuskirjas. Ta viitas varasemale pretsedendile, kus sarnane olukord viis Õiguskantsleri pöördumiseni Riigikohtusse, rõhutades vajadust vältida juriidilist ebaselgust ja tagada sotsiaalse abi normide õiguslik siduvus. Seega nõudis kõneleja, et norm kahe toimetulekupiiri kohta lisataks seaduse teksti, isegi kui ta pidas seda summat tegelikkuses liiga väikeseks.

Sotsiaalminister Karmen Joller
20:42:52
AI kokkuvõte

Kõneleja rõhutab, et parlamendi soov ja suund peaks kindlasti olema inimeste, eriti raskustes olevate isikute, suurem toetamine. See on valdkond, mis kõnelejale meeldiks ja mille poole tuleks püüelda, sest sotsiaalvaldkonnas on vajadusi alati rohkem kui riigil on võimalusi neid rahuldada. Samas toonitatakse, et toetamine ei piirdu ainult otseste rahaliste väljamaksetega, vaid panustatakse ka teenuste näol. Kuigi soovitakse inimesi rohkem toetada, juhitakse tähelepanu sellele, et teenuste väärtuse täpne arvutamine ja selle metoodika on omaette keeruline küsimus, mis vajab eraldi käsitlemist. Oluline on meeles pidada, et panustamine toimub mitmel rindel, kuigi võimalusi tuleb alati realistlikult hinnata.

Aseesimees Arvo Aller
20:43:29
AI kokkuvõte

Tuleb märkida, et esitatud tekst "Rain Epler, palun!" on kõigest sissejuhatus või kutse kõnelejale Riigikogu puldi juurde. See ei sisalda Rain Epleri tegelikku parlamendikõnet ega selle sisu. Seega ei ole võimalik esitada kokkuvõtet tema argumentidest, seisukohtadest või käsitletud teemadest, mida ta oleks pidanud parlamendisaadikutele esitama. Kokkuvõtte koostamiseks oleks vajalik Rain Epleri ettekanne tervikuna, et tuvastada tema peamised poliitilised sõnumid, olgu need siis seotud majanduse, riigikaitse, sotsiaalpoliitika või mõne muu päevakajalise teemaga. Ilma sisulise tekstita jääb kokkuvõte paratamatult esitamata, kuna puudub materjal, mida analüüsida ja mille põhjal järeldusi teha.

Rain Epler
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:43:30
AI kokkuvõte

Kõneleja tõstatas küsimuse pensionäritoetuse maksmise määra kehtestamise ja selle aluste selguse kohta seadusemuudatustes. Ta viitas paragrahv 1393 täiendustele, mis sisaldavad kahte omavahel seotud, kuid potentsiaalselt vastuolulist punkti. Esiteks näib seadusetekst viitavat sellele, et toetuse määr peaks lähtuma mingist Statistikaameti näitajast, näiteks 1,2-kordsest suurusest. Teisalt aga sätestatakse, et selle määra kehtestab valdkonna eest vastutav minister. Kõneleja jaoks jäi ebaselgeks, kas minister on kohustatud seda Statistikaameti näitajast tulenevat 1,2-kordset määra arvesse võtma või on tal vaba voli seda kasutada vaid soovitusliku alusena. Ta palus täpsustada, milline on ministri kaalutlusõigus ja kas seaduses sätestatud kordaja on ministrile siduv.

Sotsiaalminister Karmen Joller
20:44:13
AI kokkuvõte

Kõne, mis koosnes vaid ühestainsast sõnast, "Peab," oli oma lühiduses erakordselt resoluutne ja jõuline. See minimalistlik, kuid kaalukas deklaratsioon kandis endas edasi tungivat vajadust tegutseda, rõhutades, et mingi oluline samm või otsus on vältimatu ja ei kannata edasilükkamist. Kuigi kõne sisu jäi detailidesse laskumata, oli selle eesmärk selgelt suunatud parlamendi tähelepanu juhtimisele teemale, mis nõuab kohest ja kohustuslikku lahendust. Tegu oli pigem üleskutsega vastutuse võtmisele kui sisulise aruteluga. Sõna "Peab" iseloomustab poliitilist hetke, kus kõneleja näeb lahendust nõudvat probleemi, mille ees ei saa enam silmi sulgeda. See viitab varjatud, kuid tugevale argumendile, et senine tegevusetus või otsustusvõimetus on jõudnud kriitilise piirini. Kuigi puudusid konkreetsed ettepanekud, milles see "peab" täpselt seisneb – olgu selleks eelarve parandamine, julgeoleku tugevdamine või sotsiaalsete pingete leevendamine – oli toon vankumatu: kohustus on täita ja vastutus võtta. See esitus nõuab kuulajatelt endilt konteksti loomist ja kiireloomulise tegevuse järeldamist, rõhutades parlamendiliikmete ees seisvat vältimatut kohustust.

Rain Epler
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:44:14
AI kokkuvõte

Riigikogu kõnes tõstatati küsimused seaduseelnõu sõnastuse selguse ja selle tegeliku kehtestamise sisu osas. Kõneleja rõhutas, et kui mingi kohustus on ette nähtud, peaks see olema selgelt sõnastatud kui "peab". Eelkõige tekitas küsimusi see, mida eelnõu tegelikult kehtestab, kui allkirja andmine puudutab midagi, mis automaatselt välja arvestatakse – see näis olevat sisutu tegevus. Teine ja olulisem kriitika puudutas Riigikogu rolli vähendamist seadusloomes. Kui eelnõu kohaselt tegelikult mingit seadusepügalat järgima ei pea, siis mängitakse Riigikogu roll ühest kulureast justkui välja. Kõneleja nõudis täienduse lahtiselgitamist, et mõista, miks Riigikogu jäetakse kõrvale otsustamisprotsessist, mis puudutab teatud rahalisi kohustusi või arvestusi.

Sotsiaalminister Karmen Joller
20:44:34
AI kokkuvõte

Kõneleja selgitas pensionimäärade fikseerimise otsustustasandi langetamist, mis viiakse valitsuse tasandilt ministri tasandile. Muudatuse peamine eesmärk on protsessi lihtsustamine ja bürokraatia vähendamine. Rõhutati, et otsustustasandi toomine allapoole tagab selle, et vajalikud otsused saaksid kiiremini tehtud ning inimesed saaksid muutunud pensionimääraga pensioni kiiremini kätte, mis on otseselt inimeste huvides. Samas rõhutati, et kuigi fikseerimise protsess muutub vähem bürokraatlikuks, jääb pensioni arvestamise alus seaduses paika. Seadus määratleb, et pensioni indekseeritakse alati ülespoole ja pension kunagi ei vähene. Riigikogu säilitab seejuures oma õiguse sekkuda, kuid seda tehakse seaduse muutmise kaudu – ehk parlamendil on jätkuvalt voli muuta seda, kuidas pensioni arvestamise kord on üldiselt määratletud.

Aseesimees Arvo Aller
20:45:45
AI kokkuvõte

Riigikogu istungil märgiti ära eelneva arutelu faasi lõppemine, mille käigus olid parlamendiliikmed esitanud oma küsimused ja saanud vastused. Juhataja teatas, et küsimuste voor on ammendunud, ning tänas kõnelejaid nende panuse eest. Sellega lõpetati päevakorra eelmine punkt ning suunati tähelepanu edasi järgmisele olulisele etapile. Edasi liiguti juhtivkomisjonis toimunud sisulise arutelu tulemuste juurde. Selle kokkuvõtte esitamiseks paluti kõnepulti sotsiaalkomisjoni esimees Signe Riisalo. Riisalo ülesanne oli anda parlamendile ülevaade komisjoni tööst, esitleda peamised seisukohad ja järeldused, mis olid tekkinud eelnõu või teema põhjalikul käsitlemisel komisjoni tasandil. See tähistas üleminekut komisjoni töö tulemuste tutvustamisele täiskogule.

Signe Riisalo
Signe Riisalo
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
20:45:59
AI kokkuvõte

Sotsiaalkomisjon arutas sotsiaalhoolekande seaduse ja teiste seaduste muutmise eelnõu, tehes konsensuslikud otsused eelnõu täiskogu päevakorda toomise ja muudatusettepanekute esitamise tähtaja osas. Sisulises arutelus keskenduti peamiselt toimetulekupiiri suurusele ja õiglusele, mille osas tekkis komisjonis esialgu slaidide tõttu väike segadus. Minister kinnitas, et toimetulekutoetuse piir on esimesele täiskasvanule 200 eurot. Eelnõu kohaselt tõstetakse toimetulekupiiri riigieelarve seaduse eelnõuga 20 euro võrra, lähtudes elatusmiinimumi metoodikast, et tagada inimeste püsimine absoluutse vaesuse piirist kõrgemal. Riigi eelarvestrateegia näeb ette ka edasised tõusud järgmisteks aastateks. Kriitilist tähelepanu pöörati eakate puutumatu säästusumma piirile, mida nad võivad omada toimetulekutoetuse saamise tingimusi rikkumata. Praegune 440 euro suurune piir leidis komisjonis laialdast kriitikat, kuna seda peeti tänapäevaseid kulusid, sealhulgas matusekulusid arvestades, häbiväärselt väikeseks. Komisjon nõustus, et seda teemat tuleks eraldi käsitleda, kuna selle tõstmine parandaks inimeste turvatunnet, ilma et see oluliselt mõjutaks riigieelarvet. Lisaks selgitati üksi elava pensionäri toetuse arvutamise metoodikat, kus statistilistel andmetel põhinev arvutus võib eelarve planeerimise ja määruse väljastamise vahel veidi erineda; edaspidi hakkab määruse välja andma minister, et vältida segadust. Komisjon kinnitas ka, et vähenenud töövõimega inimeste teise pensionisambasse maksmine on jätkuvalt põhjendatud, kuna mitme pensionisamba olemasolu tagab parema majandusliku kindlustatuse vanaduspõlves. Viipekeeletõlke teenuse osas täpsustati, et tagatakse Eestis kasutatava viipekeele tõlketeenus.

Aseesimees Arvo Aller
20:53:16
AI kokkuvõte

Riigikogu istungil avati fraktsioonidele läbirääkimiste voor, mis järgnes küsimuste esitamise faasile. Juhatus andis esimesena sõna Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni esindajale, kelleks oli Helmen Kütt. Kõneleja palus oma ettekande jaoks lisaaega, et fraktsiooni seisukohti põhjalikult esitada. Riigikogu juhatus rahuldas selle palve, eraldades Helmen Kütile tema argumentide esitamiseks täiendavalt kolm minutit.

Helmen Kütt
Helmen Kütt
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
20:53:28
AI kokkuvõte

Kõne Riigikogus keskendus sotsiaalhoolekande seaduse ja teiste seaduste muutmise eelnõule 732, millega kaasnevaid positiivseid muudatusi, nagu näiteks "inimväärse äraelamise" asendamine "esmane toimetulekuga", kõneleja tervitas. Samas tõi ta esile kaks olulist murekohta. Esiteks, toimetulekutoetuse taotlemisel arvestatava säästude piirmäära jätmine seaduse tekstist välja. See soovituslik summa, mis on kaks toimetulekupiiri, on kirjas vaid seletuskirjas, mis kõneleja hinnangul on vastuolus seaduslikkuse põhimõttega. See juriidiline puudujääk loob ohu, et kohalikud omavalitsused võivad riikliku ülesande täitmisel hakata seaduses sätestatut kitsendavalt tõlgendama või kehtestama uusi täiendavaid nõudeid, mille eest on varasemalt hoiatanud ka Riigikohus. Teine ja sisuline probleem on säästude piirmäära äärmine nappus. Üksi elavale inimesele kehtestatav piir (tänasest 400, uuest aastast 440 eurot) on ebapiisav, kuna see ei kata isegi kõige odavamaid matusekulusid ehk nn kirsturaha, mis algavad 700–800 eurost. Kõneleja rõhutas, et nii madal piir seab kahtluse alla riigi eesmärgi julgustada säästmist ja meelerahufondi loomist. Neljaliikmelise pere 770-eurone piir on ebarealistlik ja sunnib inimesi oma sääste pangast välja võtma ja kodus hoidma, tekitades turvariske. Madal piir ei võimalda inimestel (näiteks töötuks jäädes) kasutada kogutud sääste ootamatute kulude katteks, nagu katkine külmkapp, sundides neid kohe toimetulekutoetust taotlema, selle asemel et aidata neil iseseisvalt raskest olukorrast välja tulla. Seega on probleemiks nii normi puudumine seaduse tekstis kui ka piirmäära ebarealistlikult väike suurus.

Aseesimees Arvo Aller
21:00:37
AI kokkuvõte

Riigikogu istungil anti sõna Eesti Reformierakonna fraktsiooni esindajale, et alustada fraktsiooni seisukohtade esitamist või arutelu päevakorrapunkti üle. Konkreetselt kutsuti kõnepulti Signe Riisalo, mis tähistab ametliku kõne algust tema poolt. See protseduuriline samm on standardne viis, kuidas parlamendis antakse fraktsioonidele võimalus oma poliitilisi seisukohti ja argumente täiskogu ees tutvustada. Tuleb rõhutada, et esitatud tekst on puhtalt sissejuhatav ja protseduuriline, sisaldades vaid kõneleja nime ja erakondlikku kuuluvust. Seega ei ole võimalik kokku võtta Riisalo poolt esitatava kõne sisu, peamisi argumente ega poliitilisi sõnumeid, kuna need tekstis puuduvad. Kokkuvõte piirdub seega vaid sellega, et Reformierakonna fraktsioon on saanud sõna ning nende esindaja on asunud kõnelema.

Signe Riisalo
Signe Riisalo
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
21:00:46
AI kokkuvõte

Kõneleja alustas sotsiaalvaldkonna olulisuse rõhutamisega ja avaldas heameelt, et valitsus on teinud olulise sammu toimetuleku tagamisel. Eelkõige tunnustati valitsust selle eest, et elatusmiinimumi ehk absoluutse vaesuse piiri säilitamiseks on ressursid planeeritud riigi eelarvestrateegiasse mitte ainult järgmiseks aastaks, vaid lausa neljaks aastaks. See on kriitilise tähtsusega, kuna varasemad ühekordsed tõstmised on osutunud keeruliseks – toimetulekupiiri korrigeerimine peab olema pidev ja ideaalis automaatne protsess. Lisaks pikaajalisele rahastamisele käsitleti ka elatusmiinimumi metoodika ajakohastamise vajadust, mis on praegu aegunud. Sotsiaalministeeriumi tellimusel on rakendusuuringute keskus CentAR-il käsil metoodika ülevaatamine, mis peaks valmima järgmise aasta kevadel ja andma adekvaatse aluse toimetulekupiiri edasiseks määratlemiseks. Eelnõusse on sisse viidud ka olulisi muudatusi toimetulekutoetuse määramisel, näiteks varalise seisu hindamine alles neljandal taotlemisel. See kaitseb ajutistes raskustes olevaid inimesi, kuigi kõneleja nõustus, et pikaajalistel toetuse saajatel võiks see nn hingerahu ressurss olla suurem kui praegune 440 eurot pereliikme kohta. Lõpetuseks rõõmustas kõneleja, et kuulmislangusega inimestele on tagatud kaugtõlketeenuse stabiilsus, kuna välisvahendid on asendatud riigieelarve rahastusega. Kõneleja tänas valitsust eelnõu eest ja kinnitas, et seadust on võimalik muudatusettepanekute käigus veelgi paremaks teha.

Aseesimees Arvo Aller
21:04:02
AI kokkuvõte

Riigikogu istungil lõpetati eelnõu 732 esimene lugemine, millele eelnes juhtivkomisjoni vastav ettepanek. Kuna kõnesoove enam ei olnud, sulges istungi juhataja läbirääkimised ning kuulutas esimese lugemise lõppenuks. Seejärel määrati eelnõu 732 muudatusettepanekute esitamise tähtaeg. Saadikud peavad oma parandusettepanekud esitama hiljemalt käesoleva aasta 29. oktoobril kell 17.15. Istungi lõpuks oli edukalt menetletud ja päevakorrast läbi võetud neljas päevakorrapunkt.