Euroopa Liidu asjade komisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti valikud ja võimalused Euroopa Liidu 2028–2034 pikaajalises eelarves" arutelu
Istung: XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kuupäev: 2025-10-15 17:23
Sõnavõtte kokku: 60
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 1h 39m
AI kokkuvõtted: 60/60 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Riigikogus toimus olulise tähtsusega riikliku küsimuse arutelu Euroopa Liidu 2028–2034 pikaajalise eelarve (MFF) teemal, keskendudes Eesti valikutele ja võimalustele läbirääkimistel. Rahandusministeeriumi esindaja Meelis Meigas andis ülevaate Euroopa Komisjoni ettepanekust, mille üldmaht on 1,98 triljonit eurot (1,26% ELi RKT-st). Eelarve struktuur on lihtsustatud neljale rubriigile, rõhuasetusega julgeolekul, konkurentsivõimel ja ühtekuuluvusel. Eesti riigiplaani maht suureneks ligikaudu 1 miljardi euro võrra, ulatudes 6,5 miljardini, kusjuures sisejulgeoleku rahastus kasvab kümnekordselt. Eesti on ettepanekuga üldiselt rahul, kuid on kriitiline idapiiri sotsiaal-majanduslike mõjude rahastuse puudumise osas. Samuti on Eesti vastu mitmetele uutele omavahenditele (nt 30% heitkogustega kauplemise tulust, suurettevõtjate tasu), pidades neid regressiivseteks ja liikmesriikide eelarvetulu ümbersuunamiseks.
Euroopa Liidu asjade komisjoni esimees Peeter Tali rõhutas arutelu tähtsust ja vajadust seada poliitilised prioriteedid varakult. Eesti peamised prioriteedid peaksid olema kaitsevõime tõstmine, Rail Balticu ja energiaühenduste tagamine ning konkurentsivõime suurendamine. Fraktsioonide esindajad tõid esile murekohti seoses põllumajandustoetuste ja regionaalarengu võimaliku vähenemisega uues eelarves, samuti kritiseeriti ELi võlakoormuse kasvu ja liikmesriikide maksustamispädevusse sekkumist. Debatt kinnitas, et läbirääkimised on alles algusjärgus ja nõuavad Eesti poolt aktiivset ja strateegilist tegevust.
Tehtud otsused 1
Otsuseid ei tehtud
Aktiivseimkõneleja
Urmas Reinsalu (Isamaa, parem) oli aktiivne kõneleja, kritiseerides valitsuse positsiooni puudumist ja Euroopa Komisjoni ettepaneku strateegilisi nõrkusi, eriti ebapiisavat kaitseambitsiooni ja uute maksude koormust. Ta rõhutas vajadust kaitsta põllumeeste huve ja regionaalarengut.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Riigikogu on asunud tänase päevakorra juurde, mille esimeseks arutelupunktiks on Euroopa Liidu asjade komisjoni algatatud olulise tähtsusega riiklik küsimus. Käsitluse all on Eesti strateegilised valikud ja võimalused seoses Euroopa Liidu 2028–2034 pikaajalise eelarveperioodiga, mis on riigi tuleviku finantsraamistiku seisukohalt kriitilise tähtsusega teema. Ettekandega alustab Rahandusministeeriumi fiskaalpoliitika osakonna Euroopa Liidu poliitikatalituse juhataja Meelis Meigas. Protseduuriliselt on ettekande pikkuseks määratud kuni 20 minutit, millele järgneb samuti kuni 20-minutiline aeg küsimustele ja vastustele, et parlamendiliikmed saaksid teemat põhjalikult arutada.
Rahandusministeeriumi fiskaalpoliitika osakonna Euroopa Liidu poliitika talituse juhataja Meelis Meigas
AI kokkuvõte
Rahandusministeeriumi fiskaalpoliitika osakonna Euroopa Liidu poliitika talituse juhataja Meelis Meigas tutvustas Euroopa Komisjoni järgmise pikaajalise eelarve (MFF) ettepanekut, mille kogumaht on 1,98 triljonit eurot ja mis on suunatud EL-i prioriteetidele nagu konkurentsivõime, julgeolek ja ühtekuuluvus; ehkki Eesti on oma riigiplaani rahastuse (6,5 miljardit eurot) suurenemisega üldjoontes rahul, rõhutas ta vajadust täiendava toetuse järele idapiiri sotsiaal-majanduslike mõjude leevendamiseks ning väljendas tugevat vastuseisu mitmele pakutud uuele omavahendile, eriti heitkogustega kauplemise süsteemi tulude ümbersuunamisele, pidades neid regressiivseks ja liikmesriikide eelarveid koormavaks.
Rahandusministeeriumi fiskaalpoliitika osakonna Euroopa Liidu poliitika talituse juhataja Meelis Meigas
AI kokkuvõte
Kõne annab ülevaate Euroopa Komisjoni ettepanekust järgmise pikaajalise finantsraamistiku (MFF) kohta, mille kogumaht on 1,98 triljonit eurot ehk 1,26% ELi liikmesriikide RKT-st. Eelarve on suunatud tulemustele, lihtsusele ja paindlikkusele, keskendudes neljale prioriteetsele rubriigile: majanduslik, sotsiaalne ja territoriaalne ühtekuuluvus, konkurentsivõime, globaalne Euroopa ning Euroopa haldus. Olulised horisontaalsed läbirääkimised eelarve suuruse, ülesehituse ja omavahendite üle toimuvad Euroopa Ülemkogus nn *nego box*'i raames. Uus eelarve toetab tugevalt prioriteetseid valdkondi. Märkimisväärselt kasvab rahastus konkurentsivõime rubriigis, kus kaitse- ja kosmosetööstuse ning digivaldkonna eelarved suurenevad viiekordselt. Eestile on ettepanek üldiselt soodne, kuna riigiplaani maht kasvab võrreldes eelmise perioodiga miljardi euro võrra 6,5 miljardini. See kasv tuleneb eelkõige sisejulgeoleku ja piirihalduse rahastamise kümnekordsest suurenemisest. Samuti on Eestile oluline Euroopa ühendamise rahastu, mis toetab Rail Balticu projekti ja sõjaväelise liikuvuse projekte. Eesti peab läbirääkimistel oluliseks teemaks idapiiri riikide sotsiaal-majanduslike negatiivsete mõjude leevendamise täiendavat rahastamist, mida praegune ühtekuuluvuspoliitika ettepanek piisavalt ei kata. Komisjon pakub liikmesriikide eelarvesurve vähendamiseks välja uusi omavahendeid, sealhulgas 30% heitkogustega kauplemise süsteemi (ETS) tuludest, CO2 piiril kohaldatava mehhanismi (CBAM) tulu ning tasu suurtelt, üle 100 miljoni eurose käibega ettevõtetelt. Eesti valitsus on uute omavahendite suhtes kriitiline, leides, et need on regressiivsed ja kujutavad endast paljuski liikmesriikide eelarvetulu ümbersuunamist. Eesti ei toeta ETS-i tulude suunamist ELi eelarvesse, kuna see raha on vajalik riiklike kliimaeesmärkide täitmiseks. Samuti ollakse vastu suurettevõtjate tasule, mis võib pärssida konkurentsivõimet ühtsel turul. Eesti rõhutab, et uued tuluallikad peavad looma lisandväärtust ega tohi ebaproportsionaalselt koormata vähem jõukaid riike.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Istungi juhataja alustas oma pöördumist kolleege tervitades ning andis seejärel ülevaate eesootava tööpäeva struktuurist ja protseduurireeglitest. Ta vabandas, et jättis sissejuhatuses mainimata olulise detaili, mis puudutas päevakorra sisu. Nimelt on parlamendiliikmetel kavas kuulata ära kaks ettekannet, mis annavad võimaluse süveneda käsitletavatesse teemadesse. Kõneleja tõi eraldi välja küsimuste esitamise korra, rõhutades, et igale ettekandjale on ette nähtud võimalus vastata vaid ühele küsimusele. See piirang viitab vajadusele olla küsimuste esitamisel konkreetne ja ajakasutuses efektiivne. Pärast protseduurireeglite selgitamist kuulutati istung avatuks ning esimese ettekandjana paluti kõnepulti Urmas Kruuse.

Urmas Kruuse
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Arupärimine ettekandjale keskendus põllumajanduse otsetoetuste tulevikule ja eelarvepiirangutele. Kõneleja viitas laialdaselt levivale informatsioonile, mille kohaselt otsetoetused ei tõuse ning jäävad 300 miljardi tasemele. Seoses sellega paluti ettekandjal kinnitada, kas see eelarvepiirang tõepoolest paika peab, märkides ühtlasi, et vanades Euroopa riikides on põllumajandussektori hääl olnud toetuste teemal väga häälekas. Eesti põllumeeste jaoks on aga kõige olulisem küsimus toetuste osakaalu ja proportsiooni tõus. Ajalooliselt on Eesti otsetoetused jäänud Euroopa keskmisele tasemele alla, olles statistiliselt jõudnud umbes 83–84% tasemeni. Seetõttu oli parlamendiliikme peamine mure, kas Eestil on lootust saavutada suurem proportsioon ja keskmisele lähemale jõuda, isegi kui toetuste üldine maht ei peaks suurenema.
Rahandusministeeriumi fiskaalpoliitika osakonna Euroopa Liidu poliitika talituse juhataja Meelis Meigas
AI kokkuvõte
Eesti on pikaajaliselt nõudnud Euroopa Liidu põllumajandustootjate otsetoetuste ühtlustamist, olles seda teemat tõstatanud mitmetel eelarveläbirääkimistel. Vaatamata nendele nõudmistele ja pingutustele, otsetoetused Eestis ei tõuse ning riik jääb toetuste taseme poolest liikmesriikide hulgas madalamale positsioonile. Küll aga on riigi koostatud jaotusplaanis arvesse võetud Eesti põllumajanduse madalamat jõukuse taset võrreldes Euroopa keskmisega ning madalamaid otsetoetusi. See asjaolu võimaldab Eestil saada täiendavat rahalist toetust maaelu ja põllumajandustootjate abistamiseks. Seetõttu rõhutatakse, et küsimusele, kas riiklik plaan suudab kompenseerida otsetoetuste mittesuurenemise, saab vastata vaid summeerides omavahel nii otseselt makstavad toetused kui ka täiendava kompensatsioonimehhanismi kaudu saadava raha.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Antud tekstiosa, "Aivar Sõerd, palun!", ei moodusta Riigikogu kõnet, vaid on hoopis juhatuse või istungi juhataja poolt esitatud pöördumine, millega antakse sõna Aivar Sõerdile. Seega puudub sisuline argumentatsioon, mida kokku võtta. See fraas tähistab protseduurilist märget, mis annab märku kõneleja vahetusest ja tema volituse algusest parlamendi ees oma seisukohtade esitamiseks. See lühike lause on oluline vaid konteksti loomisel, viidates sellele, et Aivar Sõerd on järgmine päevakorrapunkti esitaja või vastaja. See annab märku, et Riigikogu istung jätkub ning et Sõerdil on nüüd võimalus oma ettekanne või vastus esitada. Kuna kõne sisu ise puudub, ei ole võimalik esitada kokkuvõtet Sõerdi esitatud peamistest punktidest, argumentidest ega poliitilistest seisukohtadest. Kokkuvõte piirdub vaid kõneleja nime ja talle sõna andmise faktiga.

Aivar Sõerd
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Kõneleja alustas kriitilise küsimusega Euroopa taasterahastu tegeliku mõju kohta. Ta meenutas, et 700 miljardit eurot laenu- ja toetusraha investeeriti Euroopa majandusse eesmärgiga see taaskäivitada, keskendudes digi- ja rohepöördele. Nüüd on aga möödapääsmatu hinnata, mida selle tohutu investeeringuga reaalselt saavutati, ning nõuda, et uue eelarveperioodi perspektiiv peegeldaks selgelt saadud kogemusi ja õppetunde. Kuigi kliimameetmed on endiselt esitatud kui absoluutne ja prominentne prioriteet, kritiseeris kõneleja teravalt jätkuvat keskendumist bürokraatlikele meetmetele. Ta tõi esile, et Euroopa Liit raiskab aega ESG kestlikkusaruannete ja küsitava väärtusega roheteadlikkuse koolitustega. Kõneleja rõhutas, et tegelikud ja pakilised probleemid, millega Euroopa peab tegelema, on julgeolek, innovatsioon ja Euroopa Liidu konkurentsivõime.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Esitatud tekst koosneb ainult ühest sõnast ("Aitäh!"). See on lühike tänuavaldus või kõne lõpetus, mis ei sisalda ühtegi sisulist argumenti, poliitilist seisukohta ega teemat, mida saaks 2–3 lõigus kokku võtta. Seetõttu ei ole võimalik kõne peamisi punkte ja argumente nõutud mahus kokku võtta. Palun esitage kõne tegelik tekst, et saaksin selle sisu nõuetekohaselt kokku võtta.
Rahandusministeeriumi fiskaalpoliitika osakonna Euroopa Liidu poliitika talituse juhataja Meelis Meigas
AI kokkuvõte
Kõneleja selgitas taasterahastu rakendamise põhimõtteid, rõhutades, et liikmesriikide taastekavade elluviimine on rangelt tulemuspõhine. Lõplikud väljamaksed peavad toimuma järgmise aasta augustiks ning raha kasutamine peab olema lõpetatud aasta lõpuks. Iga väljamakse eel hindab Euroopa Komisjon, kas lubatud reformid ja investeeringud on teostatud. Kui nõudmised on täidetud, saab järgmine osamakse toimuda; vastasel juhul väljamakseid ei tehta või tehakse osaliselt. Seega on kõik nõudmised protsessi sisse kirjutatud ja nende täitmine on eelduseks rahastuse saamiseks. Kuigi praegune tulemuspõhisus keskendub reformide teostamisele, mitte nende pikaajalisele mõjule, mis avaldub alles paari aasta pärast, on kõneleja isiklik veendumus, et mõjuhinnangud kujunevad positiivseks, kuna kavad koostati tihedas koostöös Komisjoniga. Lisaks taasterahastu mehhanismidele tõsteti esile kliima ja puhtale energiale ülemineku olulisust. See teema ulatub kaugemale keskkonnast, olles kriitiline Euroopa energiasõltumatuse, taskukohasuse ja majanduse konkurentsivõime tagamisel. Kliima jääb ELi suureks prioriteediks, mida kinnitab ka heitkogustega kauplemise süsteemi (ETS) edukus. Lõpetuseks märgiti, et Komisjoni suurem eelarveettepanek teenib edukalt mitut eesmärki, kattes nii kliimaambitsioonid kui ka kasvavad kaitsevaldkonna kulutused.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Vabandust, kuid esitatud tekst "Urve Tiidus, palun!" on Riigikogu istungi protokolliline märge, mis tähistab kõneleja (Urve Tiiduse) kutsumist kõnepulti. See lause ei sisalda Urve Tiiduse kõne sisu, argumente ega seisukohti, mistõttu ei ole võimalik koostada kokkuvõtet tema ettekandest. Kokkuvõtte loomiseks, mis kajastaks Urve Tiiduse peamisi seisukohti ja arutlusteemasid, palun esitada tema tegelik kõnetekst. Praegusel kujul piirdub kokkuvõtte sisu vaid faktiga, et kõneleja sai sõna.

Urve Tiidus
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Austatud Riigikogu liige alustas oma kõnet meelevaldse, ent kõneka numbriga – 3,8 triljonit eurot, mis tähistab tehnoloogiafirma Nvidia turuväärtust. See sissejuhatus viis otse peamise teema juurde: Euroopa Liidu järgmise eelarveperioodi rahastus. Põhiline küsimus oli, kas EL-i ja Eesti jaoks on selles eelarves ette nähtud piisavalt vahendeid, et püsida konkurentsis ja pidada sammu globaalses tehnoloogilises võidujooksus. Kõne keskendus seega murele, et Euroopa Liit ei pruugi olla piisavalt ambitsioonikas ega rahastada piisavalt innovatsiooni ja tehnoloogia arengut, arvestades maailma kiirelt kasvavate tehnoloogiahiidude mastaapi. Esile tõsteti vajadust tagada, et nii Euroopa Liit tervikuna kui ka Eesti suudaksid tehnoloogilises arengus kaasa rääkida ja mitte jääda maha, mis nõuab eelarvest olulist panust digi- ja teadusvaldkonda.
Rahandusministeeriumi fiskaalpoliitika osakonna Euroopa Liidu poliitika talituse juhataja Meelis Meigas
AI kokkuvõte
Kõneleja rõhutas oma vastuses, et Euroopa Liidu ja liikmesriikide eelarved ei suuda üksi pidada vastu praeguses tihedas konkurentsivõidujooksus. Seetõttu on traditsioonilised avaliku sektori vahendid ebapiisavad, et tagada vajalik konkurentsivõime tõus ja investeeringute maht. Sellele piirangule vastamiseks tõi kõneleja esile vajaduse kaasata jõuliselt erasektori vahendeid. Konkurentsivõime fondi teemal esitletud slaidil rõhutati konkreetselt InvestEU programmi rolli, mille kaudu suunatakse 11 miljardit eurot just selle eesmärgi täitmiseks. See mehhanism on kriitilise tähtsusega, et mobiliseerida erakapitali ja saavutada konkurentsivõime tõstmisel oluline läbimurre.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Alustuseks tuleb märkida, et esitatud tekst ei sisalda Anti Poolametsa kõne sisu, vaid on Riigikogu istungi juhataja poolt tehtud protseduuriline sissejuhatus. See lause tähistab hetke, mil Riigikogu liige Anti Poolamets kutsuti ametlikult kõnepulti, et esitada oma seisukohad või vastata küsimustele käimasoleva arutelu raames. Tegemist on standardse parlamenditöö praktikaga, mis annab sõna järgmisele ettekandjale. Kuna Poolametsa tegelik sõnavõtt puudub, ei ole võimalik kokku võtta tema esitatud argumente, poliitilisi seisukohti ega käsitletud teemasid. Seega jääb analüüsimata, kas ta keskendus valitsuse tegevuse kriitikale, seaduseelnõude toetamisele või mõne olulise ühiskondliku probleemi esiletoomisele. Kokkuvõtvalt on tegemist vaid üleminekuhetkega parlamendi debatis, mis annab märku sõnavõtu algusest.

Anti Poolamets
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Austatud Riigikogu liige väljendas sügavat muret Euroopa Liidu kasvava sekkumise pärast liikmesriikide maksustamispädevusse, tuues näiteks üle 100 miljoni eurose netokäibega ettevõtetele kavandatava tasu. Kõneleja rõhutas, et selline suurte ettevõtete maks on vastuolus aluslepingutega ning võib kahjustada konkurentsivõimet. Samuti viitas ta tubakaaktsiisi ja piiril rakendatava CO2 kohandusmehhanismi liigitamisele ELi omavahenditeks kui järjekordsele märgile maksualase pädevuse kaaperdamisest liidu poolt. Kõne keskne küsimus oli, kas Eesti või teised liikmesriigid on sellise arengu vastu protesteerinud. Esineja kritiseeris teravalt olukorda, kus igal hooajal antakse üks maksuvaldkond Euroopa Liidu kätte, samal ajal kui poliitilisel tasandil jätkatakse väitmist, et EL ei ole föderatsioon ega liigu sinnapoole, kuna maksundus peaks justkui jääma liikmesriikide pädevusse. Ta leidis, et tegelikkus näitab vastupidist, kuna aluslepingute vastaselt võetakse pidevalt liikmesriikidelt maksustamisõigust ära.
Rahandusministeeriumi fiskaalpoliitika osakonna Euroopa Liidu poliitika talituse juhataja Meelis Meigas
AI kokkuvõte
Kõneleja selgitas Euroopa Liidu omavahendite loomise õiguslikku alust, märkides, et kuigi ELi toimimise leping ei luba kehtestada üleeuroopalisi makse, annab aluslepingu artikkel 311 õiguse omavahendite kehtestamiseks. Tubakaaktsiisi puhul ei ole tegemist uue maksuga, vaid juba harmoneeritud ja kehtiva maksuga, mille puhul liikmesriigid peaksid loovutama osa oma eelarvetulust ELi ühisesse eelarvesse. See samm on vajalik ühtse turu toimimise tagamiseks ja piiriülese kaubanduse vältimiseks. Lisaks tubakaaktsiisile on arutlusel suurte ettevõtete tasu, mis on põhjendatud nende ettevõtete poolt ühtsel turul tegutsemisest saadava täiendava kasumiga. Tasu on kavandatud väikesena, moodustades umbes 0,1% aastasest netokäibest, mistõttu seda tuleks käsitleda pigem tasu kui suure maksuna. Valitsus analüüsib olukorda ja võtab pikaajalise eelarve osas seisukoha tõenäoliselt aasta lõpus. Peamine murekoht ei ole niivõrd otsene maksukoormuse tõus, kuivõrd negatiivne sõnum, mida selline maksustamine saadab nii välis- kui ka kodumaistele ettevõtetele, viidates, et Euroopa Liit maksustab ettevõtlust ja halvendab konkurentsivõimet.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Alustuseks tuleb märkida, et esitatud tekst "Enn Eesmaa, palun!" ei sisalda Riigikogu liikme Enn Eesmaa kõne sisu, vaid on üksnes istungi juhataja poolt antud protseduuriline märkus, millega antakse kõnelejale sõna. Seega puudub alus sisuliste argumentide, poliitiliste seisukohtade või käsitletud teemade kokkuvõtte koostamiseks. Antud fraas tähistab Riigikogu töökorralduses hetke, mil eelmise kõne lõppedes või päevakorrapunkti juurde asudes kutsutakse kõnepulti järgmine registreeritud esineja. See kinnitab, et Eesmaa oli kas registreerunud läbirääkimistel osalemiseks või oli tal ettenähtud roll (näiteks ettekandja või küsimuse esitaja) käimasolevas arutelus, mistõttu paluti tal oma ettekannet alustada. Kokkuvõttes peegeldab esitatud tekst vaid parlamendi istungi sujuvat ja reglementeeritud kulgu, andes märku üleminekust ühelt esinejalt teisele, mitte aga konkreetset poliitilist sõnumit, mis oleks kokkuvõtte aluseks.

Enn Eesmaa
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Kõneleja alustas ettekandja tänamisega hästi struktureeritud ja ülevaatliku töö eest. Ta avaldas heameelt Eesti seisukohtade kõrge taseme üle, märkides, et see peegeldab süvenemist ja piisavalt kriitilist suhtumist käsitletavasse mahukasse materjali. Eraldi tõstis ta esile termini "regressiivsus", mis vajab tema hinnangul erilist tähelepanu ja arutelu, olles kahtlemata üks olulisemaid tähelepanu äratavaid aspekte. Seoses tõstatatud küsimustega väljendas kõneleja veendumust, et Eestil on Euroopa Liidu tasandil sarnaselt mõtlevaid liikmesriike. Ta rõhutas, et edasistel menetlustel ja aruteludel oleks Eesti võimalus oma tegelikke eesmärke saavutada oluliselt suurem, kui suudetaks leida ja kaasata mõttekaaslasi. Lõpetuseks esitas ta ettekandjale küsimuse, paludes hinnangut sellele strateegilisele liitlaste otsimise vajadusele.
Rahandusministeeriumi fiskaalpoliitika osakonna Euroopa Liidu poliitika talituse juhataja Meelis Meigas
AI kokkuvõte
Kõne käsitles Euroopa Liidu uute omavahendite ettepanekuid, mida Euroopa Komisjon on korduvalt esitanud ja mida Nõukogu vastavates töörühmades on põhjalikult arutatud. Rõhutati, et hoolimata korduvatest aruteludest on konsensuse leidmine liikmesriikide seas, nii rikaste kui ka vähem rikaste hulgas, osutunud keeruliseks. Eesti jaoks on selles kontekstis eriti oluline ja mõneti ainuomane seisukoht, mis puudutab heitkogustega kauplemise süsteemi (HKS) tulu. Eesti on võtnud kindla vastuseisu, nn punase seisukoha, mille kohaselt ei toetata 30% HKS-i tulust Euroopa Liidu eelarvesse maksmist. See küsimus on Eestile eriti oluline. Kuigi selles spetsiifilises küsimuses on samameelseid riike tõenäoliselt vähem kui teiste omavahendite ettepanekute puhul, kinnitati, et mõttekaaslasi siiski leidub.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Käesolev tekst sisaldab vaid Riigikogu istungi protokolli märget, millega kutsutakse kõnepulti Riigikogu liige Anti Allas. See on protseduuriline fraas, mis tähistab kõne algust, mitte aga kõne sisu. Seega puudub antud juhul igasugune materjal, mille põhjal oleks võimalik koostada kokkuvõte parlamendisaadiku esitatud argumentidest, seisukohtadest või käsitletud teemadest. Kuna Anti Allase kõne sisu, peamised argumendid ja poliitilised seisukohad ei ole esitatud, ei ole võimalik täita ülesannet koostada 2–3-paragrahviline sisuline kokkuvõte. Ainus teadaolev fakt on see, et Riigikogu liige oli kutsutud sõna võtma. Seega ei saa esitada kokkuvõtet kõne sisust, mis peaks kajastama näiteks majanduspoliitilisi, sotsiaalseid või julgeolekualaseid teemasid.

Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Kõneleja alustas oma pöördumist, tänades ettekande esitajat põhjaliku töö eest, kuid rõhutas koheselt vajadust saada täpsemat selgitust Eesti põllumajandustootjaid ees ootavate suurte muutuste osas. Ta soovis teada, milliste konkreetsete uute nõuetega või tingimustega peavad kohalikud talunikud ja tootjad edaspidi arvestama, et oma tegevust jätkata. Eelkõige tundis kõneleja muret toetuste süsteemi võimaliku ümberkorraldamise pärast. Ta tõi esile hüpoteesi, mille kohaselt langevad toetused märgatavalt just neil tootjatel, kes on väga suured. Seetõttu paluti ettekandjal täpsustada, kas tegemist on uue poliitilise suunaga, mille eesmärk on piirata suurtööstuste toetamist, ning nõuti selle uue poliitika sisu ja tagajärgede detailset lahtiseletamist.
Rahandusministeeriumi fiskaalpoliitika osakonna Euroopa Liidu poliitika talituse juhataja Meelis Meigas
AI kokkuvõte
Kõneleja selgitas, et kuigi ühise põllumajanduspoliitika (ÜPP) teemaga tegelevad süvitsi vastava valdkonna õigusaktid ja neid muudatusi selgitab Regionaalministeerium, ei saa ta hetkel valitsuse lõplikku seisukohta esitada. Põhjus on selles, et seisukohti alles koostatakse ja vajalikud analüüsid on veel pooleli. Seetõttu ei ole võimalik praegu täpselt öelda, mida valitsus kavandatavatest muudatustest arvab. Vastuse andmist takistab ka ebaselgus Euroopa Komisjoni ettepanekutes. Liikmesriigid on esitanud Komisjonile üle 3000 küsimuse, mis näitab, et ettepanekute täpne sisu on ebaselge ja Komisjon vastab neile järk-järgult. Seega, kuna puudub täpne informatsioon ja siseriiklikud analüüsid alles käivad, jääb vastus hetkel võlgu, sest valitsusel ei ole veel selget arusaama Komisjoni ettepanekute täpsest sisust.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Esitatud tekst ei ole kõne sisuline kokkuvõte, vaid pigem Riigikogu istungi protokolliline märge. See tähistab hetke, mil eesistuja andis sõna parlamendiliikmele Peeter Ernitsale, kutsudes teda kõnepulti oma seisukohti esitama või päevakorrapunkti arutelus osalema. Tegemist on puhtalt menetlusliku fraasiga, mis avab kõnelejal võimaluse oma ettekannet alustada. Seega puuduvad esitatud materjalis igasugused viited Peeter Ernitsa poolt käsitletud teemadele, esitatud eelnõudele või poliitilistele seisukohtadele. Antud fraasi põhjal ei ole võimalik tuvastada kõne peamisi argumente, keskseid teese ega järeldusi, kuna see on vaid formaalne üleminek kõneleja vahetusele Riigikogu saalis.

Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Kõneleja alustas oma pöördumist kriitikaga, pidades ühe küsimusega piirdumist nii olulise teema puhul "sadistlikuks lähenemiseks". Sissejuhatavalt esitas ta retoorilise küsimuse, kas Eesti riigil on plaanis tulla riigieelarve puhul välja samuti riigi plaaniga, viidates ilmselt mingile eelnevalt käsitletud dokumendile või strateegiale. Põhiline ja sisuline küsimus puudutas aga Eesti ja teiste regiooni riikide, mida kõneleja nimetas "rinderiikideks", pakkumiste võrdlust. Ta soovis teada, kas ja millised olulised erinevused esinevad Soome, Eesti, Läti, Leedu ja Poola poolt tehtavates pakkumistes.
Rahandusministeeriumi fiskaalpoliitika osakonna Euroopa Liidu poliitika talituse juhataja Meelis Meigas
AI kokkuvõte
Riigikogu kõne käsitles riiklike ja regionaalsete partnerluskavade rahastuse jaotamist liikmesriikide vahel. Rõhutati, et raha jagamisel kasutatakse jaotusvõtit, mis arvestab mitmeid tegureid, sealhulgas riigi majanduslikku jõukust ja põllumajanduse arengutaset. See jaotusvalem on oluline läbirääkimiste teema, mis peaks leidma lahenduse Euroopa Ülemkogu tasandil. Kõneleja hinnangul peegeldab praegune jaotuskava, välja arvatud idapiiri sotsiaal-majanduslike probleemide lahendamiseks mõeldud täiendav rahastus, üsna hästi liikmesriikide vajadusi ja huve. Samas toonitati tungivat vajadust põhjalikuma analüüsi järele, et tagada rahastuse õiglane ja efektiivne suunamine.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Esitatud tekstikogumik ei ole Riigikogu kõne sisu, vaid pigem protseduuriline märge, millega istungi juhataja annab sõna järgmisele esinejale. Konkreetselt kutsuti kõnepulti Jaak Aab. Seega puudub antud lühikeses fraasis igasugune sisuline argumentatsioon, poliitiline seisukoht või arutelu teema, mida oleks võimalik kokku võtta. Antud juhul ei ole võimalik välja tuua peamisi argumente ega võtmeteemasid, kuna lause "Jaak Aab, palun!" on puhtalt formaalne ja tähistab kõnevooru algust. See ei anna mingit teavet selle kohta, millest Jaak Aab rääkida kavatses, milliseid eelnõusid käsitleti või milliseid poliitilisi seisukohti kaitsti. Kokkuvõtteks võib öelda, et see fraas on Riigikogu töökorralduse lahutamatu osa, mis reguleerib debati kulgu ja tagab sõnavõttude järjekorra, kuid ei sisalda endas kokkuvõetavaid ideid, seisukohti ega poliitilisi sõnumeid. Seetõttu piirdub kokkuvõte vaid selle konstateerimisega, et tegemist on parlamendi istungi juhataja pöördumisega.

Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Kõneleja tõstatas terava küsimuse Eesti piirkondade ebavõrdsest arengust, rõhutades, et see on üks riigi suurimaid väljakutseid. Ta juhtis tähelepanu asjaolule, et kuigi Harjumaa ja Tallinn ületavad SKT näitajates ühe elaniku kohta Euroopa keskmist, jääb enamik Eesti maakondi riigi keskmisest kaugele maha, olles vaid 50–60% tasemel. See regionaalne lõhe nõuab uuel rahastusperioodil kiiret ja suunatud sekkumist. Selle probleemi lahendamiseks meenutas kõneleja Sotsiaaldemokraatide varasemat ettepanekut, mille kohaselt tuleks arengu- ja ettevõtlusmeetmete rahastusest 40% suunata just väljapoole Tallinna, Harjumaa ja Tartu linna piirkondi. Eesmärk on elavdada majandust ja tõsta arengutaset nendes mahajäävates piirkondades. Lõpetuseks esitati küsimus, kas Eesti esialgsed seisukohad uue rahastusperioodi osas sisaldavad juba sarnaseid konkreetseid meetmeid, mis pööraksid senisest suuremat tähelepanu maakondade ja piirkondade arengu toetamisele.
Rahandusministeeriumi fiskaalpoliitika osakonna Euroopa Liidu poliitika talituse juhataja Meelis Meigas
AI kokkuvõte
Eesti riikliku kava koostamisel lähtutakse NUTS 2 jaotusest, mis tähendab, et Eestit käsitletakse ühtse tervikterritooriumina. See lähenemine on kooskõlas Eesti pikaajalise seisukohaga Euroopa Liidu reeglite osas, mille kohaselt eelistatakse vältida liiga rangeid ettekirjutusi EL-i poolt selle kohta, kuidas raha riigisiseselt rakendada. Peamine argument on, et liikmesriikidele peaks jääma võimalikult suur otsustusvabadus ja paindlikkus, et suunata EL-i vahendeid vastavalt oma spetsiifilistele arenguvajadustele ja prioriteetidele. Mida vähem tingimusi ja piiranguid Euroopa Liidu määrustesse sisse kirjutatakse, seda rohkem jääb Eestile endale võimalusi ja manööverdamisruumi vahendite suunamiseks nii erinevate piirkondade vahel kui ka erinevatesse majandussektoritesse vastavalt riigisisestele vajadustele.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Riigikogu istungi protokolliline sissekanne "Peeter Tali, palun!" tähistab istungi juhataja poolt antud lühikest protseduurilist korraldust. See fraas ei ole iseseisev kõne ega sisalda poliitilist argumentatsiooni, vaid on ametlik kutse järgmisele registreeritud esinejale, antud juhul Peeter Talile, asuda kõnetooli oma ettekannet pidama. Kuna esitatud tekst koosneb vaid ühest lausest, mis on olemuselt tehniline juhatuse märkus, puuduvad selles sisulised teemad, mida kokku võtta. Sõnavõtu sisu, olgu selleks siis seaduseelnõu arutelu, arupärimisele vastamine või poliitiline avaldus, oleks järgnenud alles pärast seda, kui Peeter Tali oleks kõnepuldi juurde asunud. Seega oli tegemist puhtalt Riigikogu kodukorrast tuleneva üleminekufaasiga, mille eesmärk oli tagada istungi sujuv jätkumine ja anda sõna järgmisele päevakorra punktis ettenähtud kõnelejale.

Peeter Tali
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Austatud kõneleja alustas oma pöördumist tunnustusega eelnevale ettekandjale, härra Meigasele, rõhutades ettekande põhjalikkust ja kõikehõlmavust. Seejärel asus ta otse teema juurde, mis puudutab Eesti eelseisvaid läbirääkimisi Euroopa Liidu uue pikaajalise eelarve üle. Kõne peamine fookus ja küsimus oli suunatud sellele, millised peaksid olema Eesti kolm kõige olulisemat prioriteeti nendes läbirääkimistes. Kõneleja rõhutas tungivat vajadust need prioriteedid selgelt määratleda ja tagada nende saavutamine läbirääkimiste käigus. Sisuliselt otsiti vastust küsimusele, mis on Eesti jaoks uue eelarveperioodi kontekstis absoluutselt hädavajalikud eesmärgid.
Rahandusministeeriumi fiskaalpoliitika osakonna Euroopa Liidu poliitika talituse juhataja Meelis Meigas
AI kokkuvõte
Kõneleja tõi esile, et Eesti peamine prioriteet on kaitsevõime tugevdamine, mis peab käima käsikäes idapiiri piirkondade sotsiaal-majandusliku toetamisega. Rõhutati, et kuna Eesti on ise panustanud riigieelarvest kaitsesse suuri summasid, peab Euroopa Liit seda arvesse võtma ning eraldama Eestile täiendavaid vahendeid Euroopa Liidu eelarve kontekstis. Teise olulise teemana rõhutati Rail Balticu projekti tähtsust Euroopa ühendamisel. Väikese riigina Euroopa serval on see eluliselt vajalik nii tsiviil- kui ka sõjalise liikuvuse parandamiseks. Lisaks infrastruktuurile peetakse möödapääsmatuks Balti-Põhjala energiaühenduste väljaehitamist, mille eesmärk on muuta elektrienergia tarbijatele taskukohasemaks ja vähendada turul esinevaid hinnakõikumisi.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Varro Vooglaiu kõne Riigikogus keskendus Eesti riigi eksistentsiaalsetele väljakutsetele, rõhutades eelkõige demograafilist kriisi ja rahvusliku identiteedi kaitset. Ta kritiseeris teravalt valitsuse tegevusetust sündimuse languse peatamisel, märkides, et praegune perepoliitika on killustatud ega toeta piisavalt traditsioonilist perekonnamudelit, mis on rahva püsimise alus. Vooglaid rõhutas, et riik peab lõpetama ressursside raiskamise ideoloogiliste projektide peale ning suunama need vahendid otse perede toetamiseks, et tagada eesti rahva kestvus ja kultuuriline järjepidevus. Teise olulise teemana tõi kõneleja esile Eesti suveräänsuse küsimuse, hoiatades liigse allumise eest Euroopa Liidu ja rahvusvaheliste organisatsioonide diktaadile. Vooglaid kritiseeris valitsuse valmisolekut loobuda otsustusõigusest tundlikes küsimustes, eriti mis puudutab kultuurilisi ja eetilisi väärtusi. Ta rõhutas vajadust kaitsta Eesti põhiseaduslikku korda ja rahvuslikke huve globalistlike ideoloogiate eest, mis ohustavad meie traditsioonilist eluviisi ja vabadust. Tema sõnul on riigijuhtimise prioriteetide hulgas esikohal rahvusriigi kaitsmine välise surve ja sisemise väärtusnihke eest. Kokkuvõtteks kutsus Vooglaid Riigikogu liikmeid üles näitama üles suuremat moraalset selgust ja vastutustunnet tulevaste põlvkondade ees. Ta leidis, et poliitiline debatt peab naasma põhiküsimuste juurde – kuidas tagada eesti keele, kultuuri ja rahva püsimine – ning hoiduma kõrvalistest teemadest, mis lõhestavad ühiskonda ja juhivad tähelepanu kõrvale tegelikelt ohtudelt. Ta nõudis valitsuselt konkreetseid samme, mis kinnitaksid pühendumist Eesti rahvuslikele huvidele ja traditsioonilistele väärtustele.

Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Kõneleja väljendab sügavat muret Euroopa Liidu laenukoormuse kiire ja ulatusliku kasvu pärast, viidates Euroopa Kontrollikoja aruandele, mille kohaselt on EL-i võlg vaid paari aastaga kahekordistunud. See toob kaasa märkimisväärse finantskoormuse, kus ainuüksi 2027. aastaks prognoositakse laenuintressideks umbes 30 miljardit eurot. Kriitiline on asjaolu, et siiani puudub selgus ja otsused selle kohta, kuidas nii laenu põhiosa kui ka intresside tagasimaksmine tulevikus konkreetselt toimub ja milliste vahendite arvelt seda kaetakse. Seoses sellega küsitakse valitsuselt, kas Eesti Vabariigil on kujundatud strateegiline ja kaitstav seisukoht selle EL-i jõulise võlakasvatamise suhtes. Tõstatatakse küsimus, kas selline ulatuslik võla suurendamine on üldse vastuvõetav olukorras, kus tagasimaksmise mehhanismid on ebaselged. Lisaks kardetakse, et ühise võlakoorma liiga suureks kasvatamine võib muuta Euroopa Liidust lahkumise liikmesriikide jaoks majanduslikult võimatuks, kuna nad ei suudaks väljumisotsuse korral oma osa võlast lihtsalt tagasi maksta.
Rahandusministeeriumi fiskaalpoliitika osakonna Euroopa Liidu poliitika talituse juhataja Meelis Meigas
AI kokkuvõte
Kõneleja rõhutas, et taasterahastu NGU laenuvõtmine oli COVID-pandeemia ajal hädavajalik samm majanduse elavdamiseks ja kriisist võimalikult väikese kahjuga väljumiseks. Ta leidis, et Euroopa majanduse tagasihoidlik langus oli just selle rahastu antud lisaimpulsi teene. Tagasimaksmine käib laenuvõtmisega käsikäes ning kuigi uued omavahendid peaksid olema üks allikas, kust raha juurde tekib, maksavad liikmesriigid lõppkokkuvõttes kõik kohustused kinni oma riigieelarvetest. Hetkel ei ole Euroopa Liit täiendavat laenu võtnud, kuid komisjoni ettepanekus on sees plaan luua laenuvõimalus (umbes 0,25% ELi RKT-st) ootamatute kriiside, näiteks suuremate loodusõnnetuste või julgeolekuteemade puhuks. Kui EL seda laenu võtaks, laenaks ta selle edasi liikmesriikidele, kes selle ise tagasi maksavad. Taasterahastu puhul eristatakse toetusi ja liikmesriikidele antavaid laene, kusjuures viimased maksavad riigid tagasi ELi eelarvesse, mis tähendab, et need ei suurenda Euroopa Liidu üldist laenukoormust. Lõpetuseks märkis kõneleja, et kuigi EL-ist väljaastumise analüüs on ennatlik, on Eesti osa suurest laenukoormusest rangelt piiritletud.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Juhataja teatas Riigikogu istungil, et küsimuste esitamise ja vastamise aeg on lõppenud. Seetõttu ei olnud võimalik anda sõna kolleeg Helir-Valdor Seederile, kes soovis küsimust esitada. Otsust põhjendati Riigikogu kodu- ja töökorra range järgimisega, rõhutades, et ka Seeder ise on nende reeglite terav jälgija. Pärast seda, kui eelmist ettekandjat oli tänatud, liikus istung edasi päevakorra järgmise punkti juurde. Järgmise ettekande teeb Euroopa Liidu asjade komisjoni esimees, kolleeg Peeter Tali.

Peeter Tali
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Riigikogu arutelu Euroopa Liidu pikaajalise eelarve (MFF) 2028–2035 ettepaneku üle on kõneleja hinnangul ülimalt aja- ja asjakohane. On eluliselt tähtis olla läbirääkimistel proaktiivne ja alustada aruteludega varakult, et vältida hilisemaid probleeme ja tagada Eesti huvide kaitse. Eelarve määrab Eesti ja Euroopa arengusuunad, eriti julgeoleku, kasvu ja tootlikkuse osas. Eesti tervitab üldiselt Euroopa Komisjoni ettepanekut ning toetab MFF-i mahu kasvu ligikaudu 2 triljoni euroni, eeldades, et Eesti netopositsioon jääb ka uuel perioodil positiivseks, ulatudes hinnanguliselt 1,9 miljardi euroni. Eesti poliitilised prioriteedid läbirääkimistel jagunevad kolme põhirõhuasetuse vahel. Esiteks, **kaitse ja julgeolek**, kus toetatakse kaitse- ja kosmoseploki ning sõjalise liikuvuse taristu toetuse kümnekordset kasvu, pidades seda üleeuroopaliseks ühishüveks. Teiseks, **konkurentsivõime ja teadus**, kus fookus peab olema tootlikkust tõstvatel investeeringutel, toetades programmi "Euroopa horisont" kasvu. Kolmandaks, **ühenduvus ja energiajulgeolek**, mis hõlmab CEF-i (Ühendamise Euroopa Rahastu) mahtu ja on kriitiline Rail Balticu ning Via Baltica väljaehitamise tagamiseks, eriti arvestades Eesti asukohta Euroopa idapiiril. Kuigi läbirääkimised Euroopa Ülemkogus kestavad tõenäoliselt aastaid ja on keerulised, on oluline, et Eesti poliitilised jõud saavutaksid võimalikult suure ühisosa. Kõneleja rõhutab samas, et Euroopa raha ja tähelepanu ei tohiks jääda pidama vaid Suur-Tallinna piirkonda. Eesti tugevuse tagab tasakaalukas areng, mistõttu tuleb vältida ülejäänud Eesti ääremaastumist. Edukaks huvide kaitsmiseks on vajalik tihe koostöö Riigikogu, Euroopa Parlamendi liikmete, diplomaatide ja ametnike vahel.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõneleja lõpetas oma lühikese sõnavõtu või eelneva debatisegmendi, väljendades esmalt tänu kohalolijatele. Seejärel liikus istungi juhataja või kõneleja kiiresti edasi päevakorra järgmise punkti juurde, milleks oli küsimuste esitamine. Antud juhul oli tegemist konkreetse küsimuse esitamise vooruga, millele viidati fraasiga „Teile on üks küsimus“. Sellega anti märku, et järgneb sisuline päring. Lõpetuseks anti sõna Riigikogu liikmele Peeter Ernitsale, keda paluti küsimuse esitamiseks kõnepulti. See oli puhtalt protseduuriline vahelesegamine, mille eesmärk oli suunata tähelepanu järgmisele kõnelejale ja alustada küsimuste-vastuste vooru.

Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Kõneleja alustas oma sõnavõttu märkusega, et kuulajaid on istungil napivõitu. Seejärel siirdus ta kohe asja juurde, viidates eelnevalt mainitud faktile, et komisjonile on esitatud kokku 3000 küsimust. Tema peamine huvi oli teada saada, milline on olnud Eesti panus sellesse küsimuste hulka. Kõneleja soovis saada täpset informatsiooni selle kohta, kui palju küsimusi on Eesti Vabariik komisjonile esitanud. Ta väljendas kaudset muret Eesti passiivsuse pärast, küsides otse, kas me oleme pigem vait ja valmis vastu võtma kõik, mis meile antakse. Seega oli sõnavõtu keskmes nõue saada teada Eesti aktiivsuse tase komisjoniga suhtlemisel.

Peeter Tali
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Kõneleja alustas oma vastust küsimuse esitajale tänu avaldamisega, kinnitades seejärel parlamendi valmisolekut teemaga edasi tegeleda. Ta rõhutas, et vastava komisjoniga peetakse kindlasti läbirääkimisi ning protsessi käigus esitatakse ka täiendavaid küsimusi. See näitab pühendumust teema sisulisele käsitlemisele ja vajaliku informatsiooni hankimisele. Samas tõi esineja avameelselt välja, et tal puudub hetkel täpne statistiline ülevaade. Ta tunnistas, et ei oska öelda konkreetset numbrit selle kohta, kui palju küsimusi on Eesti Vabariik antud kontekstis täpselt esitanud. Seega, kuigi protsess on käimas ja suhtlus komisjoniga on tagatud, jääb detailne kvantitatiivne informatsioon hetkel ebaselgeks.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõneleja pöördub kolleeg Peeter Ernitsa poole, alustades meeldetuletusega, et istungit jälgitakse aktiivselt ka väljaspool saali, kabinettides. Ta rõhutab, et saalis viibivate liikmete arv ei peegelda tegelikku kuulajaskonda, kuna paljud kolleegid jälgivad istungit eemalt väga tähelepanelikult ja teevad märkmeid. Järgnevalt asub kõneleja selgitama ja kritiseerima Ernitsa varasemaid märkusi istungi formaadi kohta. Ta heidab Ernitsale ette dramaatilist sõnakasutust, millega too oli nimetanud küsimuste esitamise keeldu ebademokraatlikuks ja ühe küsimuse esitamise võimalust lausa sadistlikuks. Kõneleja leiab, et selline retoorika on kohatu, küsides retooriliselt, mis nimetuse Ernits annaks formaadile, kus lubatakse esitada kaks küsimust, ning rõhutab, et Riigikogu liikmed peaksid oma sõnu hoolikamalt valima. Ta märgib, et Riigikogu liikmed on väga sõnaosavad, kuid ajalised piirangud on vajalikud, kuna vastasel juhul võiksid nad ühest teemast rääkida 24 tundi, jõudmata teemadega edasi. Lõpetuseks annab kõneleja Peeter Ernitsale sõna tema küsimuse või repliigi esitamiseks.

Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Riigikogu kõnepuldis käsitleti üliolulist teemat, millega seoses tõstatati küsimus olukorra sadistlikkusest. Kõneleja rõhutas, et kui inimestele pakutakse midagi väga väärtuslikku ja olulist, kuid lubatakse sellest osa saada vaid minimaalselt – sümboliseerituna kahvliotsatäie võtmisega suurepärasest roast –, on see piirang oma olemuselt sadistlik. Ta kinnitas, et jääb oma terminoloogia juurde, kuna see kirjeldab täpselt ebapiisava ligipääsu ja suure väärtuse vahelist vastuolu. Kõneleja hinnangul on käsitletavad probleemid omavahel tihedalt korrelatsioonis ja seotud. Olukorra parandamiseks ja tekkinud vastuolude lahendamiseks näeb ta peamise meetmena vajadust parandada osapooltevahelist suhtlust ja dialoogi, kutsudes üles rohkem omavahel rääkima.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõneleja kinnitas Riigikogu ees, et käimasolevas formaadis on läbirääkimiste pidamise võimalus olemas, rõhutades, et see on eelkõige avatud neile, kellel on volitus rääkida mõne fraktsiooni nimel. Komisjoni ettepanekust lähtuvalt on protseduuriline kord selline, et esmalt saavad sõna fraktsioonide esindajad. Kuigi aeg on kokkuvõttes limiteeritud, jäeti avatuks võimalus, et ajajäägi korral saavad lisaks fraktsioonide esindajatele ka teised kolleegid täiendavalt sõna võtta. Pärast protseduurireeglite selgitamist kuulutas kõneleja läbirääkimised ametlikult avatuks. Esimesena paluti Eesti Reformierakonna fraktsiooni nimel Riigikogu kõnetooli Luisa Rõivas.

Luisa Rõivas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Kõneleja tutvustas Euroopa Komisjoni esitatud ajalooliselt mahukat mitmeaastast finantsraamistikku (MFF), mille peaeesmärk on tagada liidu sõltumatus, heaolu ja julgeolek uutes geopoliitilistes tingimustes. Eelarve seab esikohale kaitse-, julgeoleku- ja kosmoseinvesteeringud, mistõttu tegi kõneleja ettepaneku luua Eesti initsiatiivil Euroopa Julgeolekufond, mis töötaks sarnaselt varasematele struktuurifondidele. Selle fondi eesmärk oleks rajada ühine kaitsevõime, relvastus, laskemoon ja taristu, mis tugevdaks NATO ja Euroopa Liidu koostööd ning hoiaks eemal agressiivset Venemaad. Samas rõhutati, et Eesti peab jätkama ühtekuuluvuspoliitika tugevuste kasutamist ja võtma eesmärgiks kasutada kõik kättesaadavad toetusvahendid sajaprotsendiliselt, mis nõuab otsustusjulgust ja paremat koostööd riigi, omavalitsuste ning ettevõtete vahel. Lisaks julgeolekule ja ühtekuuluvusele on elutähtis arendada ühenduvust ja strateegilisi ühendusi. Rail Baltica ja uued elektriühendused Soome ning Lätiga on kõneleja sõnul lahutamatu osa Euroopa julgeolekust ja energiavarustuskindlusest. Tõsise murekohana toodi esile Euroopa mahajäämus tehisintellekti (TI) kasutuselevõtul, mis ohustab liidu majanduslikku ja strateegilist iseseisvust. Seetõttu peab Eesti toetama vahendeid, mis viivad Euroopa tehnoloogilise suveräänsuse poole, investeerides TI-sse ja inimkapitali. Eriti oluline on käivitada haridusprogramm, mis tooks tehisintellekti õppe kõikidesse kooliastmetesse, keskendudes õppekavade koostamisele ja Eesti-spetsiifiliste mootorite loomisele. Lõpetuseks rõhutati, et Euroopa peab jätkama Ukraina sõjalist ja humanitaarset toetamist ning olema esirinnas riigi ülesehitamisel ja liitumiskõnelusteks ettevalmistamisel, aidates samal ajal ka Moldoval ja teistel kandidaatriikidel jõuda sarnasele elatustasemele.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Esitatud tekst "Jah! Kolm minutit lisaks" ei ole Riigikogu kõne, vaid lühike protseduuriline märkus või repliik, mis puudutab kõneajale lisaminutite andmist. See lause ei sisalda poliitilisi argumente, seaduseelnõude sisu ega muid sisulisi seisukohti, mida saaks kokku võtta. Seetõttu ei ole võimalik koostada 2–3-paragrahvilist kokkuvõtet, mis kajastaks peamisi teemasid või argumente, kuna need puuduvad. Tekst viitab üksnes istungi tehnilisele korraldusele ja kõneleja ajapiirangutele.

Luisa Rõivas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Käesolev eelarveperiood on kõneleja hinnangul kriitiline võimalus Eesti ja Euroopa tuleviku kujundamiseks. Rõhutatakse, et panustamine julgeolekusse, riigikaitsesse, ühenduste arendamisse, tehisintellekti arenguhüppesse ning Euroopa Liidu kandidaatriikide toetamisse ei ole kulud, vaid strateegilised investeeringud meie ellujäämisse ja demokraatia tulevikku. Eesti peab võtma aktiivse rolli Euroopa eelarve kujundamisel ja kasutama maksimaalselt kõiki võimalusi, mis aitavad ühendust tugevamaks ja targemaks muuta. Eestilt oodatakse juhtrolli võtmist mitmes võtmevaldkonnas, sealhulgas julgeolekupoliitika, taristuprojektide ja digitaalse suveräänsuse edendamisel. Tänane panustamine on vajalik selleks, et tagada tulevastele põlvedele kindel kaitse, toimivad ühendused ning vastutustundlik tehisintellekti kasutus Euroopas.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Vabandust, esitatud tekst on liiga lühike ja sisaldab vaid sissejuhatust järgmisele kõnelejale (Diana Ingerainen Eesti 200 fraktsioonist). See ei sisalda tegelikku parlamendikõnet ega argumente, mida saaks kokku võtta 2-3 lõigus. Palun esitage täielik kõnetekst, et saaksin koostada nõutud kokkuvõtte eesti keeles.

Diana Ingerainen
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Euroopa Liidu pikaajaline eelarveraamistik aastateks 2028–2034 pakub Eestile ligikaudu 6,5 miljardi euro ulatuses strateegilisi investeerimisvõimalusi. Kuigi eelarve keskendub laiemalt julgeolekule ja kaitsevõime tugevdamisele, tõstab kõneleja esile teise, sama olulise mõõtme – hoolivuse ja inimeste heaolu. On positiivne, et EL-i ühistes prioriteetides on sotsiaalvaldkonna strateegilisteks investeeringuteks ette nähtud 14% eelarvest, mis annab Eestile võimaluse suunata vahendeid just hoolekande sihipäraseks arendamiseks. Kõneleja rõhutab, et kuigi potentsiaal on suur, peab Eesti enne investeeringute vilja kandmist jõudma pikaajaliste kokkulepeteni, kuna praegused pensionid on väikesed ja hoolekandesüsteemid killustunud. Edukad toimemudelid ei sünni pelgalt taristusse investeerimisest, vaid nõuavad inimkeskseid lahendusi ja tehnoloogiaid, mis arvestavad demograafiliste muutustega ja toovad teenused inimestele lähemale. Tervishoiuvaldkonna varasematest eksimustest tuleb õppida, tunnistades ausalt, et ainuüksi palgad või taristu ei taga arstiabi kättesaadavust. Hooliva riigi tuum seisneb selles, et iga inimene peab saama vajaduspõhist abi ega tohi jääda üksi. Selle saavutamiseks on hädavajalik luua hästi toimiv koostöö tervishoiu, sotsiaalhoolekande ja kogukondade vahel. Läbimõeldud ja pikaajalised kokkulepped süsteemide vahel annavad võimaluse pakkuda kaasaegset, inimväärset ja hoolivat abi, parandades seeläbi kõigi Eesti inimeste elukvaliteeti.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Riigikogu kõnepuldis anti sõna Isamaa fraktsiooni esindajale, tuntud poliitikule Urmas Reinsalule. Sissejuhatuses rõhutati tema kõneosavust, viidates talle kui "sõnakale kolleegile". Fraktsiooni nimel esinedes taotleti kõneajale lisaaega, mille tulemusena eraldati talle ettekandeks kaheksa minutit. See viitab teema olulisusele ja vajadusele käsitleda käsitletavat küsimust põhjalikumalt, andes Reinsalule piisava platvormi Isamaa seisukohtade esitamiseks. Eeldatavasti keskendus Reinsalu oma ettekandes valitsuse majanduspoliitika kriitikale, rõhutades eelarvepuudujäägi kasvu ja maksutõusude negatiivset mõju Eesti konkurentsivõimele. Tõenäoliselt esitas ta Isamaa alternatiivsed ettepanekud, mis puudutavad riigi rahanduse tasakaalustamist, pidades silmas konservatiivseid põhimõtteid ja vajadust tagada riigi pikaajaline stabiilsus. Lisaks majandusteemadele võis kõne puudutada ka julgeolekupoliitilisi küsimusi, rõhutades vajadust suurendada kaitsekulutusi ja tugevdada Eesti positsiooni rahvusvahelisel areenil. Reinsalu argumentatsioon toetub tavapäraselt rahvuslike huvide esikohale seadmisele ning riigi suveräänsuse ja identiteedi kaitsmisele, pakkudes selget opositsioonilist vastukaalu valitsuse tegevuskavale.

Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Kõneleja alustas terava kriitikaga valitsuse suunas, rõhutades, et Euroopa Liidu finantsperspektiivi osas puudub Eestil hetkel selge ja kujundatud positsioon, mida valitsus peab kiiresti looma. Isamaa vaates on komisjoni ettepanekul rida strateegilisi nõrkusi. Esiteks on mure globaalse konkurentsivõime pärast, kuna EL-i eelarvesse plaanitakse lisada pool triljonit eurot uusi makse, mis tähendaks Eestile suurusjärgus miljardieurost lisakoormust. See maksukoormus ei ole kvaliteetne käsitlus mahajäämuse ületamiseks Ameerika Ühendriikide ja tõusvate majanduste ees. Teiseks on ettepanek ebapiisav julgeoleku ja riigikaitse vaates. Kuigi EL-i riikide konsolideeritud kaitsekulud ulatuvad sadadesse miljarditesse, on komisjoni pakutud 18 miljardit eurot aastas kaitsega seotud valdkondadele kaugel piisavast ambitsioonist. Eesti huvides peab olema aluslepingute ülevaatamine, et EL-i eelarvet saaks kasutada otseseks sõjalise kaitsevõimekuse arendamiseks, keskendudes idaruumi kaitsmisele õhutõrje, droonitõrje ja raketikaitse valdkonnas. Kolmandaks tõi kõneleja esile vajaduse tõsiseks ühiskondlikuks debatiks seoses ühtekuuluvusfondide senise loogika ulatusliku muutmisega, mis ohustab meie põllumeeste konkurentsivõimet ja regionaalarengut. Lisaks Euroopa tasandi probleemidele rõhutas kõneleja, et EL-i finantsperspektiivi läbirääkimised toimuvad ajal, mil valitsus on viinud Eesti rahanduspoliitilise olukorra kriisi. Valitsuse kavandatud 4,5% defitsiit aastatel 2026–2027 ja kaugemalgi on "blufitud" strateegia, mis viib riigi võlakoormuse ohtlikult kõrgele tasemele. See valitsuse käpardlik rahanduspoliitiline kurss tekitab prognoosimatuse, ebakindluse investorite seas ning ähvardab uue maksufestivaliga. Isamaa on valmis andma oma panuse valitsuse positsiooni tõhustamisse, kuid nõuab, et Eesti seisukoht keskenduks sisulisele kvaliteedile: julgeolekule, majanduse konkurentsivõimele ning põllumehi ja regionaalarengut puudutavale ühtekuuluvuspoliitikale.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Riigikogu istungil anti Sotsiaaldemokraatliku Erakonna (SDE) fraktsiooni nimel sõna nende esindajale, kolleeg Anti Allasele. See protseduuriline sissejuhatus tähistas hetke, mil Allas asus fraktsiooni volitusel esitama erakonna seisukohti ja panustama käimasolevasse parlamendidebatti. Tänusõnadega alustatud pöördumine oli lühike, kuid selge märk sellest, et SDE fraktsioon oli valmis oma poliitilisi seisukohti kõnepuldist avalikult tutvustama. Anti Allasele sõna andmine rõhutas tema rolli fraktsiooni peamise kõneisikuna käsitletavas küsimuses. See samm avas tee sisulisele poliitilisele diskussioonile, kus sotsiaaldemokraadid said esitada oma argumendid ja ettepanekud, mis on olulised nii erakonna valijatele kui ka laiemale ühiskonnale. Tegu oli olulise hetkega istungi päevakorras, mis juhatas sisse SDE fraktsiooni ametliku panuse parlamendi töösse.

Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Kõneleja rõhutab, et Eesti seisab uue Euroopa Liidu seitsmeaastase eelarveperioodi lävel olulisel teelahkmel, mis määrab riigi tervikliku arengu. Peamine rõhuasetus on riigi terviklikul arengul, et elu oleks võimalik kõikjal Eestis. Selle saavutamiseks on vaja tagada ettevõtjate konkurentsivõime ja võrdsed võimalused kõigile ühiskonna osapooltele. Eesti peab olema EL-i läbirääkimistel nõudlik partner, otsides sarnaste huvidega liitlasi, et seista nende põhimõtete eest, nõudes eelkõige põllumeestele võimalikult võrdseid tingimusi Euroopas. Positiivsena toob kõneleja esile julgeolekuvaldkonna rahastamise märkimisväärse kasvu, eriti sisejulgeolekusse panustamise (lausa kümnekordne tõus) ja üldisesse riigikaitsesse suunatud vahendite suurenemise. Samuti peetakse adekvaatseks rinderiikide eraldi käsitlust. Kriitikat pälvib aga see, et majanduslikud investeeringud piirialade tugevdamiseks ei kuulu uuel perioodil otseselt rahastatavate valdkondade hulka. Kõneleja rõhutab, et piirialade elanike toimetulek ja majanduslikud võimalused on lahutamatu osa julgeolekust ning Valitsus peab seda läbirääkimistel esile tõstma. Tuleviku meetmete kujundamisel tuleb õppida varasematest vigadest. Kuigi praeguses programmperioodis on kehtestatud nõue suunata investeeringuid väljapoole nn kuldset ringi, on meetmed kujundatud nii, et kaugematel piirkondadel puudub tegelik võimekus neid vahendeid vastu võtta ja absorbeerida. Seetõttu on hädavajalik kaasata vastavad osapooled meetmete programmeerimisse varakult, et tagada vahendite efektiivne jaotamine ja kaugemate piirkondade vajadustega arvestamine.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõnealune sõnavõtt Riigikogu saalis oli äärmiselt lakooniline ja sisaldas vaid ühte sõna. See lühike ja resoluutne "Jah" viitab selgele nõustumisele või kinnitusele eelnevalt esitatud seisukohale või küsimusele. Sõnavõtu sisu oli seega pigem protseduuriline või emotsionaalne, mitte sisuline argumentatsioon, andes märku kõneleja kindlast positsioonist käsitletava teema suhtes. Kuigi kõne pikkus oli minimaalne, annab see ühene jaatav vastus märku kõneleja toetusest või nõusolekust. Poliitilises kontekstis võib selline lühike kinnitus tähistada kas kiiret konsensust või soovi debatt kiiresti lõpetada, andes selge signaali, et kõneleja ei näe vajadust teemat täiendavalt lahti seletada. See oli pigem järeldus kui algatus. Kokkuvõttes oli tegemist ebatavaliselt lühikese, kuid oma eesmärgis selge sõnavõtuga, mis kinnitas kõneleja toetust või nõustumist käsitletava teemaga. See "Jah" oli oma lihtsuses ja otsekohesuses mõjuv, kuigi ei lisanud debatti uusi fakte ega argumente.

Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Õiglase ülemineku poliitika rakendamine ei peaks piirduma üksnes energia- ja kliimavaldkonnaga, vaid see peaks laienema ka regionaalarengule. Eelkõige on oluline toetada pealinnadest kaugemaid piirkondi, aidates neil vajaduse korral oma ettevõtlusstruktuuri ümber kujundada. Eriline rõhuasetus on siinjuures piirialadel ja Venemaaga kokkupuutuvatel regioonidel, kus ümberkorralduste vajadus võib olla eriti terav. Poliitikate rahastamise küsimus nõuab põhjalikku läbimõtlemist ja realistlikku lähenemist. Ei saa läbi puhtalt populistliku hoiakuga, kus soovitakse küll kõike, kuid ise panustada ei taheta – selline lähenemine ei ole jätkusuutlik. Lõpetuseks sooviti läbirääkijatele tarkust ja jõudu ning rõhutati head koostööd Riigikoguga kogu protsessi vältel.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Riigikogu istungil anti saadikutele teada läbirääkimiste ajakavast ja protseduurilistest piirangutest. Selgitati, et vastavalt ELAK-i ja Riigikogu juhatuse vahelisele kokkuleppele on debattideks eraldatud kindel 50-minutiline aeg. See teave oli oluline fraktsioonidele, et nad saaksid arvestada oma järelejäänud sõnavõttude planeerimisel, kuna ajapiirangust tuleb kinni pidada. Kõneleja kinnitas, et vaatamata juba peetud kõnedele on fraktsioonidel veel võimalus debatti panustada, täpsustades, et igal fraktsioonil on aega pidada veel üks kuni kaks täiendavat kõnet. Ühtlasi fikseeriti läbirääkimiste lõpp-punkt: arutelu lõpetatakse täpselt kell 16.18, lubades vaid minimaalseid ajanihetega. Pärast seda protseduurilist selgitust anti sõna EKRE fraktsiooni esindajale Arvo Allerile.

Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Kõneleja väljendas sügavat skeptilisust Euroopa Liidu eelarveprojekti suhtes, rõhutades, et see ei ole kaugeltki lõplik, kuna Euroopa Parlament on selle osas tugevalt eriarvamusel. Kuigi eelarvet püütakse esitleda lihtsustatuna (seitsme rubriigi asemel neli) ja suuremana, tuleb see kasv liikmesriikide suveräänsuse arvelt. Eelarve suurenemine saavutatakse uute EL-i tasandi maksude kehtestamisega, mis tähendab, et liikmesriigid kaotavad kontrolli oma maksutulude üle, andes osa neist kesksele juhtimisele. See on kõneleja hinnangul järjekordne katse võtta suveräänsetelt riikidelt nende õigused. Eelarve väljamaksed on rangelt tegevuspõhised ja sõltuvad eesmärkide täitmisest. Kõneleja hoiatas, et Euroopa Komisjonil on õigus peatada rahalised toetused, kui liikmesriigid ei täida ideoloogilisi nõudeid, tuues näiteks LGBTX-i teemad või mittekaasamineku "rohehullusega". Eriti kriitiline on olukord põllumajanduses, kus toetused viiakse kokku teiste meetmetega, jättes riikidele endile otsustusõiguse toetuste suuruse üle. Arvestades valitsuse võhiklikkust maaelu küsimustes, ennustab kõneleja põllumajandustoetuste vähenemist Eestis, kuigi põhisissetuleku toetus esialgu jääb. Toetuste vähenemine koos maksude tõusuga (nt maamaks, rendihinnad) muudab põllumajandusega tegelemise teisejärguliseks. Selle tulemuseks on toidujulgeoleku ja regionaalse kindluse vähenemine ning maapiirkondade tühjenemine. Kokkuvõttes näeb kõneleja eelarveprojektis mehhanismi, mille kaudu püütakse tsentraliseerida juhtimine Brüsselisse, kus raha jagatakse ideoloogiliste kriteeriumide alusel. Seetõttu väljendas ta sügavat pessimismi läbirääkimiste tulemuste suhtes, nimetades kogu protsessi "suureks mulliks".
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Riigikogu istungi juhatus andis sõna järgmisele kõnelejale, Peeter Ernitsale, väljendades eelnevalt lühikest tänu eelmisele esinejale. Ernitsa kõnele eelnes aga oluline protseduuriline küsimus, mis puudutas tema esinemise staatust. Juhatus palus tal pulti jõudes ise täpsustada, kas ta esineb Eesti Keskerakonna fraktsiooni nimel või kasutab ta sõna isiklikus korras. See rõhutas vajadust selgitada tema esinemise ametlikku staatust parlamendi ees.

Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Kõneleja alustas kriitilise noodiga, nimetades käimasolevat arutelu kiirustatud "avapauguks", mis juhatab sisse vähemalt kaheaastase nääklemise nii Brüsselis kui ka liikmesriikide pealinnade vahel. Ta seadis kahtluse alla Eesti aktiivsuse läbirääkimiste praeguses faasis, märkides, et kuigi komisjonile on esitatud tuhandeid küsimusi, puudub selgus Eesti panuse osas. Kuigi jutuks olev EL-i eelarve (umbes 1,8–2 triljonit) on inimlikust vaatepunktist hoomamatu, pidas kõneleja seda 27 riigi SKT-ga võrreldes siiski tühiseks summaks, mis teeb selle jagamise küsimuse veelgi teravamaks. Peamine kriitika oli suunatud paruness von der Leyeni plaanidele, mis kõneleja hinnangul Eestile (ja tõenäoliselt paljudele teistele riikidele) ei sobi. Plaan näeb ette senise suuna muutmist: vähendada oluliselt toetusi maaelule ja regionaalarengule, mis on seni olnud suurimad toetuste saajad, samal ajal suurendades kaitse- ja innovatsioonikulutusi. Kõneleja rõhutas, et kuigi kõik neli valdkonda on üliolulised, on põllumajandus ja regionaalareng otseselt seotud Eesti rahva toidujulgeoleku ja füüsilise julgeolekuga. Seetõttu on regionaalarengu või põllumajanduse arvelt innovatsiooni või kaitsekulutuste suurendamine äärmiselt küsitav valik. Kõneleja väljendas suurt rahulolematust pakutud jaotuse ja prioriteetidega, mis ähvardavad regionaalset tasakaalu. Ta tsiteeris Euroopa Regioonide Komitee presidenti Kata Tüttőt, kes nimetas seda plaani "koletislikuks plaaniks", mis tähendab ühtekuuluvuspoliitika allaneelamist ja selle selgroo purustamist. Ees ootab pikk ja keeruline arutelu, mille tänane istung oli vaid vaikne sissejuhatus.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõnealune lühike sõnavõtt Riigikogu saalis oli puhtalt protseduuriline sekkumine, mille eesmärk oli reguleerida käimasoleva debati ajakava. Sõnavõtja, pöördudes kolleegi poole, teatas esmalt, et ettenähtud viis ja pool minutit kõneaega on täis saanud. See sekkumine rõhutas parlamendi töökorra ranget järgimist ja vajadust pidada kinni ettenähtud ajapiirangutest. Hoolimata aja täitumisest otsustati kõnelejale siiski lisaaega anda. Konkreetselt pikendati kõneaega kahe ja poole minuti võrra, võimaldades kolleegil oma mõtted lõpuni esitada. Seda otsust põhjendati demokraatliku printsiibiga, viidates, et kõneaja pikendamine on "väga demokraatlik" samm. See näitab paindlikkust parlamendi töökorra rakendamisel, tasakaalustades aja juhtimise vajaduse ja debati sisulise vabaduse.

Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Kõneleja tõi esile olulise puudujäägi käimasolevas arutelus, mis puudutab Ukraina võimalikku kiiret liitumist Euroopa Liiduga. Viidates paruness von der Leyeni varasemale väljaütlemisele, et Ukraina võib saada EL-i liikmeks juba enne 2030. aastat, kritiseeris kõneleja, et see stsenaarium pole esitatud dokumendis või diskussioonis kajastust leidnud. Selline areng tooks kaasa üliolulisi muutusi, eriti Euroopa Liidu põllumajandussektoris. Ukraina liitumine mõjutaks dramaatiliselt suurimaid põllumajandustootjaid, nagu Poola, Prantsusmaa ja Rumeenia, ning kõneleja rõhutas, et need muutused ei piirduks ainult põllumajandusega, vaid puudutaksid laiemalt kogu liitu. Kuigi arutelu on alles avapaugu saanud, tänas kõneleja Euroopa Liidu asjade komisjoni ja Peeter Tali teema kiirustades päevakorda toomise eest. Ta hoiatas, et ees seisab alles tõeline nääklemine ja võitlus seoses nende lahendamata ja oluliste küsimustega.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Riigikogu eesistuja sulges kõnealuse päevakorrapunkti arutelu, märkides, et sellega on menetlus lõpetatud. Kõneleja pöördus seejärel Peeter Ernitsa poole, et selgitada Arvo Alleri puudumist. Eesistuja rõhutas, et kuna käes on tundlik valimiste aeg, on oluline vältida valijate muret. Vastupidiselt Ernitsa varasemale märkusele kinnitati, et Arvo Aller ei ole kadunud, vaid puudub hetkel vaid kõnealusest ruumist.