Piiritaristu, Saatse saabas ja kaitsevöönd

Istung: XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Kuupäev: 2025-10-15 16:25

Osalevad Poliitikud:

Sõnavõtte kokku: 10

Koosseis: 15

Päevakorra kestus: 12m

AI kokkuvõtted: 10/10 Sõnavõtud (100.0%)

Analysis: Structured Analysis

Poliitikute Kõneaeg

Poliitikud

Analüüs

Kokkuvõte

Peaminister Kristen Michali ja Riigikogu liikme Priit Sibula vahelises arutelus käsitleti Eesti idapiiri taristu ja julgeolekuga seotud küsimusi, keskendudes Saatse saapa teelõigu sulgemisele ja Balti kaitsevööndi rajamisele. Priit Sibul tundis muret Saatse tee sulgemise kiiruse ja alternatiivsete lahenduste puudumise pärast, rõhutades vajadust kiire lahenduse järele, mis arvestaks kohalike elanike huve. Sibul tõstatas ka mure Natura alade laiendamise ja maaomanike teavitamise puudumise pärast, kasutades selle kirjeldamiseks terminit "neonatsionaliseerimine".

Peaminister Michal kinnitas, et Transpordiamet tegeleb olemasoleva RMK tee laiendamise ja hooldusega ning uue tee rajamiseks kaalutakse seadusemuudatusi või riigikaitselist erandit, seades prioriteediks inimeste ohutuse ja julgeoleku. Michal andis ülevaate idapiiri taristu ehituse seisust, märkides, et maismaapiiri põhiosa peaks valmima 2025. aasta lõpuks ning seirevõimekus, sealhulgas droonimüür, saavutatakse 2027. aastaks. Balti kaitsevööndi osas selgitas peaminister, et 2024. aastal hangiti tõkestuselemente ning 2025. aastal alustatakse tugipunktide (punkrite) rajamist, valdavalt riigimaadele. Projekti eelarve on 60 miljonit eurot ja valmimine on planeeritud 2027. aastaks. Lisaküsimuses kritiseeris Martin Helme siseminister Igor Taro tegevust Saatse tee sulgemisel kui vastutustundetut hüsteeriat, mille Michal aga tagasi lükkas, kaitstes PPA otsust kui õiget ja kohast, mis tulenes Venemaa ebaratsionaalsest käitumisest.

Tehtud otsused 1
Kollektiivne otsus

Otsuseid ei tehtud

Esimees Lauri Hussar
16:25:51
AI kokkuvõte

Riigikogu istungil liiguti päevakorras edasi kaheksanda küsimuse juurde, mis oli suunatud otse peaminister Kristen Michalile. Küsimuse esitas Riigikogu liige Priit Sibul, keskendudes olulistele riigikaitselistele ja taristulistele teemadele Eesti idapiiril. Arutelu fookuses oli piiritaristu terviklik arendamine ja sellega seotud julgeolekumeetmed. Eelkõige tõsteti esile vajadus tagada piiri füüsiline tugevus ja valmisolek, mis hõlmab nii ehitustöid kui ka strateegiliste lahenduste rakendamist. Eraldi rõhutati kriitilisi geograafilisi punkte, nagu näiteks Saatse saabas, millega seonduvad nii logistilised kui ka julgeolekuriskid. Lisaks piiritaristule oli fookuses ka kaitsevööndi loomine ja sellega seotud strateegilised otsused, mis on vajalikud Eesti idapiiri tervikliku kaitse ja turvalisuse tagamiseks.

16:25:53
AI kokkuvõte

Riigikogu liige pöördus peaministri poole täpsustavate küsimustega seoses Saatse saapa teelõigu piirangutega, tundes huvi, millist teed pidi peaminister ise hiljuti Saatsesse jõudis – kas läbi praegu keelatud ala või tiiruga. Peamine murekoht oli, miks on piirangud kehtestatud vaid ühele teatud "nukile", samas kui Lutepää juures olev kolmnurk on endiselt läbitav. Sooviti teada, milline ohuhinnang on sellise osalise lahenduse aluseks, ning rõhutati vajadust kiire lahenduse järele, mida peaminister oli lubanud järgmiseks päevaks. Lisaks Saatse tee probleemile hoiatas kõneleja valitsust keskkonnakaitseliste piirangute kehtestamise vigade eest, tuues näiteks Vastseliina piirkonna. Seal on Keskkonnaamet laiendanud Natura alasid ja kehtestanud sihtkaitsevööndeid ilma maaomanikke teavitamata või nendega suheldes, mis on kaasa toonud "neonatsionaliseerimised". Rõhutati, et Saatse tee lahenduse otsimisel ei tohi inimesi jätta ootama ega jätta neid teadmatusse, kuna tegemist on kohalikele elanikele väga vajaliku teega. Lõpetuseks küsiti peaministrilt parimat teadmist piiritaristu ehitamise hetkeseisust, millega alustati Pevkuri ajal ja mis on vahepeal palju muutunud.

Peaminister Kristen Michal
16:27:53
AI kokkuvõte

Kõneleja alustas teede ja taristu teemaga, kinnitades, et Transpordiametil on ülesanne RMK teid laiendada ja hooldada, et tagada läbipääs. Lisaks on päevakorral uue tee rajamine, milleks kaalutakse seadusemuudatusi või riigikaitselise erandi kasutamist. Rõhutati, et inimeste ohutus ja julgeolek on selles debatis prioriteetsed. Muuhulgas lükati tagasi viide "neonatsionaliseerimisele" kui ilmselt segadusse aetud terminile, kinnitades, et Setomaa teede küsimus jääb aktuaalseks. Piiriehituse laiemalt edeneb plaanipäraselt. Maismaapiiri taristu põhiosa peaks valmima 2025. aasta lõpuks. Eesmärk on, et selle aasta lõpuks on valmis kokku 105 kilomeetrit viivitusaeda, mis katab 80% ehk 90 kilomeetrit maismaapiirist. Kuigi idapiir peaks valmima algselt otsustatud kujul, on vajadused ja projekti maht kasvanud, mistõttu on erinevaid arendusi planeeritud kuni 2027. aasta lõpuni. Paralleelselt ehitustegevusega paigaldatakse valminud taristule seiretehnikat, eesmärgiga saavutada tehniline valve 100% piirialal. Siseministeerium on juba algust teinud statsionaarse drooniseirevõimekuse ehk "droonimüüri" arendamisega. Selle esimese etapi hanked toimuvad käesoleval sügisel ning tarned on planeeritud 2026. aastasse. Seirevalmidus saavutatakse täielikult lähimate aastatega.

Esimees Lauri Hussar
16:30:25
AI kokkuvõte

Esitatud tekst ei ole iseseisev kõne, vaid Riigikogu istungi juhataja (või eelmise kõneleja) menetluslik vahepalaks, millega antakse sõna järgmisele parlamendiliikmele. Seega puuduvad tekstis sisulised argumendid, seisukohad või teemapüstitused, mida oleks võimalik kokku võtta. Teksti eesmärk on suunata arutelu edasi ja tagada istungi kord. Konkreetselt antakse sõna Riigikogu liikmele Priit Sibulale. Talle antakse võimalus esitada täpsustav küsimus, mis viitab sellele, et eelnevalt on toimunud ettekande või arutelu faas, mille sisu vajab täiendavat selgitamist. Juhataja väljendab tänu eelnevale kõnelejale ja annab seejärel Sibula käsutusse aja küsimuse esitamiseks. Kokkuvõttes piirdub kokkuvõte sellega, et istungi juhataja suunas arutelu edasi, andes Priit Sibulale võimaluse sekkuda täpsustava küsimusega. Tekst rõhutab parlamendi tööprotseduuri, mitte arutelu sisu.

16:30:29
AI kokkuvõte

Kõneleja tõstatas esmalt küsimuse piiritaristu infotehnoloogilise valmiduse tähtaja kohta, märkides, et kuigi valguskaabli paigaldus käib, on ebaselge, millal saabub täielik IT-valmidus piiril. Seejärel keskenduti Balti kaitsevööndi rajamisele, küsides konkreetset teavet ehitustempo, ettevalmistuste ja maakasutuse kohta. Eelkõige sooviti teada, kas rajatised kerkivad riigimaadele või on käimas maade omandamise protsess, ning milline on valitsuse teadmine selle projekti hetkeseisust. Kriitika keskendus aga riigi käitumisele piiriäärsete maaomanikega, keda puudutavad kitsendused. Kõneleja kasutas terminit "neonatsionaliseerimine," kirjeldades olukorda, kus eraomand küll säilib (koos maamaksukohustusega), kuid sellele kehtestatakse pikaajalised, näiteks 75-aastased piirangud, mis muudavad maa sisuliselt kasutuskõlbmatuks. Ta rõhutas, et selline olukord, kus omanik ei saa oma varaga midagi teha, on ebamõistlik. Eriti heideti ette Keskkonnaameti suhtumist, kes saadab inimestele pikaajaliste kitsendustega kirju, kuid ei suhtle nendega. Kõneleja rõhutas, et riigi ebamõistlik käitumine piiriäärsete elanike suhtes seab julgeoleku kontekstis küsimärgi alla nende valmisoleku riiki kaitsta, kui riik ise nendega niiviisi käitub. Lõpetuseks kordas ta küsimust Balti kaitsevööndi rajatiste kohta.

Peaminister Kristen Michal
16:32:29
AI kokkuvõte

Kõneleja alustas vastusega, viidates oluliste arengute ajateljele aastatel 2026 ja 2027. Ta rõhutas, et Eestis kehtivad mitmed piirangud, ning mainis varasemaid arutelusid ettevõtjate ja nõukojaga, mille eesmärk oli juurutada printsiip 30–70, et selgelt eristada majandatavaid ja piiratud alasid. Seejärel keskendus kõne Balti kaitsevööndi rajamise hetkeseisule. 2024. aastal hangiti traat- ja betoontõkestuselemente, mis on eelladustatud kirde- ja kagusuundadel. 2025. aastal jätkub metall- ja betoontõkete hankimine. Aasta teisel poolel on kavas rajada kummalegi suunale üks tugipunkt, mis hõlmab kokku 28 punkri paigaldamist maastikule, millest enamik (26) rajatakse riigimaadele. Lisaks on Kagu-Eestisse rajatud 500-meetrine tõkestuskraavi katselõik ning Kaitsevägi esitab 2025. aasta lõpuks vajaduse täiendava 40 kilomeetri kraavi rajamiseks. Aastatel 2026 ja 2027 keskendutakse eelkõige tugipunktide rajamisele ja vajalike maa-alade, sealhulgas ladustamisalade soetamisele. Projekti esialgne eelarve on 60 miljonit eurot ning kaitsevööndi rajamine on plaanitud lõpule viia 2027. aastal. Vajalik ressurss selleks on tagatud Kaitseministeeriumi valitsemisala nelja-aastases arengukavas.

Esimees Lauri Hussar
16:34:27
AI kokkuvõte

Kõnealune tekst ei kujuta endast sisulist parlamendikõnet, vaid pigem Riigikogu istungi juhataja protseduurilist vahelesegamist, mis suunab debatti edasi. Lühike pöördumine sisaldab kolme olulist elementi: tänu eelnevale esinejale, märguannet lisaküsimuste vooru alguse kohta ning konkreetse poliitiku, Martin Helme, kutsumist kõnetooli. See viitab sellele, et käimasolev arutelu oli jõudnud faasi, kus valitsuse või eelmise kõneleja seisukohti oli vaja täpsustada, ning fookus liikus nüüd küsimuste ja vastuste juurde. Protseduuriline samm rõhutab parlamendi debati dünaamikat, kus opositsioonipoliitikutele antakse sõnaõigus valitsuse vastutusele võtmiseks või eelnõude kriitiliseks hindamiseks. Martin Helme nime esiletoomine viitab ootusele, et just tema esitab järgmise teravama ja täpsustava küsimuse. Arvestades Helme positsiooni, võib eeldada, et tema esitatav lisaküsimus puudutas olulisi ja potentsiaalselt vastuolulisi poliitilisi teemasid, olles kriitiline valitsuse tegevuse või parajasti arutlusel oleva eelnõu suhtes. Kokkuvõttes oli tegemist lühikese, kuid olulise hetkega parlamendi töös, mis suunas debati edasi ja andis sõnaõiguse ühele Riigikogu mõjukamale opositsioonijuhile. See tagas teema põhjaliku ja kriitilise käsitlemise ning rõhutas parlamendi töökorralduslikku korda, mis lubab küsimuste esitamise kaudu tagada valitsuse tegevuse kontrolli.

Martin Helme
Martin Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
16:34:29
AI kokkuvõte

Kõneleja, kes peab end poliitikas vaieldamatuks eksperdiks, andis Kristen Michali valitsusele hävitava hinnangu. Tema sõnul koosneb valitsus suures osas läbikukkunud, silmapaistvalt küündimatutest, ebakompetentsetest ja rumalatest ministritest. Eriti tõi ta esile siseminister Taro, kes kõnnib selle läbikukkumise ja saamatuse eesrinnas. Kriitika keskendus hiljutisele juhtumile, kus seitse relvastatud Vene piirivalvurit patrullisid Vene territooriumil. Kõneleja sõnul sattus siseminister selle peale hüsteeriasse ja küttis üles üldrahvalikku paanikat. Sellist tegevust nimetas ta vastutustundetuks ja sõgedaks, leides, et olukord ei vajanud üle reageerimist. Kõneleja seadis kahtluse alla ministri tegelikud motiivid paanika tekitamisel. Ta esitas küsimuse, kas eesmärk oli saada riiklikku rahastust isiklikult kasulikule teejupile, näitamaks end kohalikele tegusa poliitikuna, või oli tegemist teadliku ühiskondliku hirmuhüsteeria kütmisega. Viimase eesmärgina nägi kõneleja valitsuse ümber toetuse koondamist ja sellega Eesti 200 muttavajunud protsentide upitamist. Ta nõudis selgitust, kumb neist motiividest vastab tõele või kas toimunule on olemas mõni mõistlik seletus.

Peaminister Kristen Michal
16:36:05
AI kokkuvõte

Kõneleja rõhutas, et Politsei- ja Piirivalveameti (PPA) otsus sulgeda Venemaa territooriumi läbiv teelõik oli Eesti inimeste ohutuse tagamiseks igati õigustatud ja kohane. Ta viitas eksperditeadmisele, märkides, et nõue läbida lõik peatumata muutub võimatuks, kui relvastatud isikud peaksid teele ette jääma, kuna keskmine inimene neist üle ei sõida. Seega on tegemist Venemaa ebaratsionaalsest käitumisest tingitud ohuga, mitte Eesti riigi või siseministri valede otsustega. Valitsus käitub vastavalt ohuhinnangule, mida täpsustatakse lähiajal, ning kui oht püsib, jääb teelõik suletuks. Ühtlasi lükkas kõneleja ümber hüpoteesi, justkui oleks uue alternatiivtee rajamiseks vaja olnud poliitilist tähelepanu tõmbamist. Ta kinnitas, et raha uue tee jaoks leiti valitsuse poolt juba 2024. ja 2025. aastal, mil ta ise vastutavates ametites oli, ning see on tegelikult olemas. Senine viivitus on tingitud eeskätt menetlemise kiirusest ja keskkonnanõuetest. Ajutise lahendusena laiendab Transpordiamet praegu RMK teid ja garanteerib nende tihedama hoolduse. Uue tee planeerimisega tegeletakse aktiivselt ning olukord liigub kõneleja hinnangul loogilist lahenduserada pidi, mis oli plaanis juba varem.

Esimees Lauri Hussar
16:38:38
AI kokkuvõte

Antud lühike sõnavõtt Riigikogu saalis tähistab päevakorra ühe olulise etapi lõppu. Kõneleja, tõenäoliselt istungi juhataja, teatas ametlikult, et parlamendi tööplaanis olnud kaheksanda küsimuse arutelu on jõudnud oma lõpp-punkti. See teade on oluline protseduuriline samm, mis võimaldab Riigikogul liikuda edasi järgmiste päevakorrapunktide juurde, tagades seeläbi istungi sujuva ja struktureeritud kulgemise. Kuigi kõne ise on sisult napp, rõhutab see parlamendi töökorra ranget järgimist ja viisakust. Tänusõnadega ("Suur tänu!") antakse märku nii osalejate tunnustamisest kui ka ametliku lõpetamise vormistamisest. Kaheksanda küsimuse käsitlemise lõpetamine tähendab, et selle teema kohta on kas hääletatud, arutelu ammendatud või on see edasi suunatud vastavatesse komisjonidesse, mis näitab istungi juhitud ja struktureeritud iseloomu. Kokkuvõttes oli tegemist puhtalt protseduurilise teatega, mis kinnitas, et parlamendi istung jätkub vastavalt kinnitatud ajakavale. Peamine eesmärk oli kinnitada, et üks päevakorrapunkt on lõpetatud, et alustada järgmist, tagades seeläbi Riigikogu töö efektiivsuse ja järjepidevuse.