Ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu (725 SE) esimene lugemine

Istung: XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kuupäev: 2025-10-14 13:10

Sõnavõtte kokku: 42

Koosseis: 15

Päevakorra kestus: 38m

AI kokkuvõtted: 42/42 Sõnavõtud (100.0%)

Analysis: Structured Analysis

Poliitikute Kõneaeg

Poliitikud

Analüüs

Kokkuvõte

Riigikogu arutas Vabariigi Valitsuse algatatud ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu 725 esimest lugemist. Eelnõu eesmärk, mida tutvustas regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras, oli korrastada taksoteenuse korraldust, viies selle vastavusse digiriigi põhimõtetega. Peamine muudatus seisnes andmete dubleerimise lõpetamises, koondades kõik taksoveoloa, sõidukikaardi ja teenindajakaardi andmed Majandustegevuse Registrisse (MTR), kaotades Transpordiameti hallatava vananenud ühistranspordiregistri. See peaks vähendama halduskoormust, kulusid ja turvariske.

Kõige enam vastukaja tekitas eelnõu ettepanek kaotada teenindajakaardilt foto esitamise nõue, mida minister põhjendas andmekaitse ja bürokraatia vähendamisega, kuna tegemist ei ole isikut tõendava dokumendiga. Riigikogu liikmed (Rene Kokk, Mart Maastik, Priit Sibul) rõhutasid aga, et foto on oluline kliendi turvatunde ja juhi isikusamasuse kontrollimise seisukohalt. Majanduskomisjoni ettekandja Mario Kadastik kinnitas, et komisjon leidis konsensuslikult, et foto peaks jääma, ning minister lubas teiseks lugemiseks analüüsida võimalust kasutada rahvastikuregistri fotot. Samuti tõstatati küsimus Eesti Linnade ja Valdade Liidu ettepaneku eiramisest anda kohalikele omavalitsustele õigus teostada kontrolltehinguid platvormiteenuse osutajate suhtes. Minister Terras põhjendas selle väljajätmist eelnõu kiireloomulisuse ja tehnilise fookusega, lubades teemat käsitleda laiema ühistranspordiseaduse muudatuste raames.

Tehtud otsused 2
Kollektiivne otsus

Eelnõu 725 (ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu) esimene lugemine lõpetati.

Kollektiivne otsus

Muudatusettepanekute esitamise tähtajaks määrati 28. oktoober kell 17.15.

Aktiivseimkõneleja
Rene Kokk
Rene Kokk

Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon

Rene Kokk (EKRE fraktsioon, parem) oli aktiivne küsija ja läbirääkija, esitades korduvalt kriitilisi küsimusi teenindajakaardilt foto eemaldamise ja eelnõu väidetava kiireloomulisuse kohta, samuti kritiseeris ta Linnade ja Valdade Liidu ettepaneku arvestamata jätmist.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:10:26
AI kokkuvõte

Riigikogu on alustanud Vabariigi Valitsuse algatatud ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu 725 esimest lugemist. Eelnõu tutvustamiseks ja Riigikogu liikmete küsimustele vastamiseks paluti kõnetooli regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras. Tegemist on olulise seadusemuudatusega, mis puudutab Eesti ühistranspordikorraldust ja selle rahastamist. Eelnõu eesmärk on tõenäoliselt ajakohastada kehtivat seadust, et tagada ühistransporditeenuste parem kättesaadavus ja kvaliteet kogu riigis, arvestades regionaalpoliitilisi vajadusi. Ministri osalemine rõhutab muudatuste olulisust maapiirkondade ja regionaalarengu seisukohast.

Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras
13:10:47
AI kokkuvõte

Kõneleja tutvustas Riigikogule eelnõu, mis on küll tagasihoidlik, ent väga konkreetne samm riigi infosüsteemide korrastamisel ja bürokraatia vähendamisel taksoteenuse valdkonnas. Eelnõu peamine eesmärk on viia taksoteenuse korraldus kooskõlla tänapäevase digiriigi põhimõtetega, lõpetades teenindajakaardi andmete dubleerimise. Praegu on süsteem ebaefektiivne, kuna taksojuhid peavad taotlemisel suhtlema kahe registriga – Majandustegevuse Registriga (MTR) ja Transpordiameti peetava ühistranspordiregistriga. See ajalooliselt tekkinud olukord põhjustab topelt andmesisestust, halduskoormust ning hoiab üleval vananenud IT-süsteemi, mis tekitab riigile kulusid ja küberriske. Eelnõuga kaotatakse dubleerimine: edaspidi hallatakse kõiki taksoteenusega seotud andmeid – taksoveoluba, sõidukikaart ja teenindajakaart – ainult MTR-is. See tähendab ühtset vastutust, vähem segadust ja püsivat kokkuhoidu riigile, säästes tuhandeid eurosid aastas tehnilise lahenduse hoolduselt. Teise olulise muudatusena kaob nõue esitada teenindajakaardi saamiseks isikut tõendav foto. See nõue on ajale jalgu jäänud, ei suurenda turvalisust, vaid loob andmekaitse ja väärkasutuse riske. Muudatuse algatasid ettevõtjad ise, kes leidsid, et riiklikku andmekogusse kantud foto ei loo lisaväärtust. Muudatus puudutab ligikaudu 23 000 teenindajakaardi omanikku, kelle senised õigused ja kohustused jäävad samaks, muutub vaid andmete haldamise koht. Mõju on positiivne kõigile osapooltele: riik hoiab kokku raha ja vähendab riske, ettevõtjate halduskoormus väheneb ning kogu süsteem muutub selgemaks ja läbipaistvamaks. Tegemist on väikese, ent olulise reformiga, mis toetab sujuvat liikumissüsteemi tervikuna. Seadus on kavandatud jõustuma järgmise aasta 1. jaanuarist.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:15:24
AI kokkuvõte

Istungi avamisel edastas kõneleja lühikese tänuavalduse, misjärel asuti koheselt päevakorra olulise punkti juurde: Riigikogu liikmete küsimustele vastamisele. See sissejuhatus oli rangelt protseduuriline ja konkreetne, rõhutades parlamendi töökorra järgimist ning valmisolekut alustada sisulist debatti. Kõneleja teatas, et küsimuste voor on alanud ning sellega antakse saadikutele võimalus esitada arupärimisi ja küsimusi valitsuse liikmetele või teistele vastutavatele isikutele. Konkreetsemalt märgiti ära, et küsimuste esitamise järjekord on paika pandud ning esimesena saab sõna Riigikogu liige Rene Kokk. See teade tähistas üleminekut formaalselt sissejuhatuselt istungi sisulisele osale, kus eeldatavasti hakatakse käsitlema päevakajalisi teemasid ja poliitilisi küsimusi. Seega oli kõne peamine eesmärk juhatada sisse küsimuste ja vastuste sessioon ning anda sõna esimesele küsijale, käivitades sellega parlamendi kontrollifunktsiooni.

Rene Kokk
Rene Kokk
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
13:15:29
AI kokkuvõte

Kõneleja väljendas Majanduskomisjonis tekkinud arutelu valguses sügavat skeptilisust teenindajakaardilt foto kaotamise nõude suhtes, küsides ministrilt selgitusi, kuidas see muudatus tegelikult vähendab väärkasutuse riske, lihtsustab inimeste elu või muudab süsteemi läbipaistvamaks. Kuigi ametlikud põhjendused viitavad süsteemi selgemaks muutmisele, peab kõneleja neid argumente pigem loosunglikeks, kuna jääb arusaamatuks, kuidas need parendused kliendi vaates tegelikult realiseeruvad. Rõhutati, et otsuse tegemisel tuleks lähtuda eelkõige kliendi huvidest, mitte ettevõtjate eelistustest. Kliendid on selgelt väljendanud soovi näha taksojuhi pilti ka tulevikus kaardil, et veenduda roolis oleva isiku identsuses. Ettevõtjate vastumeelsus fotonõudele ei ole kõneleja hinnangul piisav argument selle kaotamiseks, tuues paralleeli maksude maksmise kohustusega. Seetõttu küsitakse ministrilt, millised konkreetsed argumendid õigustavad pildinõude eemaldamist ja kuidas see teeb teenuse kliendile läbipaistvamaks ja paremaks.

Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras
13:16:35
AI kokkuvõte

Kõneleja tunnustab seisukohta, et taksojuhi teenindajakaardil olev foto on sõitja jaoks oluline turvatunde element, võimaldades võrrelda roolis istuvat isikut kaardil oleva pildiga. See annab kindlustunde, et teenust osutab inimene, kellele on vastav tööluba väljastatud. Kõneleja aktsepteerib seda loogikat ja turvalisuse aspekti. Samas rõhutab kõneleja halduse poole pealt, et teenindajakaart on sisuliselt tööluba, mitte aga isikut tõendav dokument riigi mõistes. Kui kaardil puudub riiklik isikutuvastuse funktsioon, tekitab piltide kogumine ja andmete käitlemine asjatuid kulusid ja halduskoormust. Seega on küsimus selles, kas riik peaks koguma andmeid, mis ei ole otseselt vajalikud loa eesmärgi täitmiseks. Kõneleja kutsub Riigikogu liikmeid üles kaaluma seda dilemmat turvalisuse ja halduskulude vaatevinklist. Kui seadusandja otsustab, et pildi jätmine teenindajakaardile on turvatunde tagamiseks vältimatu, hoolimata kaasnevatest andmekäitluskuludest, on see otsus kõneleja poolt aktsepteeritav.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:17:48
AI kokkuvõte

Esitatud tekst "Mart Maastik, palun!" ei kujuta endast Riigikogu kõnet ega selle sisu, vaid on üksnes istungi juhataja poolt tehtud protseduuriline teavitus, millega antakse sõna nimetatud Riigikogu liikmele. Seega puudub antud juhul igasugune sisuline argumentatsioon, poliitiline seisukoht või teemapüstitus, mida oleks võimalik kokkuvõtvalt analüüsida ja refereerida. Kokkuvõtte koostamine eeldab kõne sisu, teemade, esitatud ettepanekute ja vastuväidete olemasolu. Kuna Mart Maastiku poolt peetud kõne tekst puudub, ei ole võimalik esitada 2–3-paragrahvilist kokkuvõtet tema peamistest seisukohtadest, olgu need siis seotud eelarve, julgeoleku või sotsiaalküsimustega. Ainus järeldus, mida esitatud tekstist teha saab, on see, et Riigikogu istungil oli saabunud Mart Maastiku kord oma seisukohti esitada või küsimustele vastata. Seega piirdub antud "kokkuvõte" nendinguga, et Riigikogu istungi protokollis registreeriti Mart Maastiku sõnavõtuks kutsumine. Palume esitada kõne tegelik tekst, et oleks võimalik koostada nõutud mahus ja sisuga eestikeelne kokkuvõte.

Mart Maastik
Mart Maastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
13:17:50
AI kokkuvõte

Kohaliku omavalitsuse üksuste (KOV) järelevalvevõimekus platvormiteenuste osutajate üle on jäänud seadusemuudatustes arvestamata, mistõttu on esitatud küsimus, miks valitsus ignoreerib Linnade ja Valdade Liidu ettepanekut. Liit on teinud märkuse ja ettepaneku täiendada ühistranspordiseaduse järelevalve peatükki sättega, mis annaks KOV-i kaitse- või eriüksustele õiguse teostada kontrolltehinguid ka platvormiteenuse osutajate suhtes. Kõneleja rõhutab, et selline muudatus on hädavajalik, et tagada turul õiglane konkurents, teenuse läbipaistev osutamine ning kohalike omavalitsuste tegelik suutlikkus täita neile pandud järelevalvefunktsiooni. Kuna ettepanekut pole arvestatud, küsitakse ministrilt otse, miks on Linnade ja Valdade Liidu seisukoht jäetud kõrvale, takistades sellega KOV-idel tõhusat järelevalvet platvormimajanduse üle.

Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras
13:18:34
AI kokkuvõte

Kõneleja rõhutab, et käesoleva eelnõu peamine eesmärk on korrastada aegunud registrit. Tegemist on väga spetsiifilise ja väikese sammuga, mis keskendub just registrite haldamisele ja uuendamisele. Laiemad küsimused, mis puudutavad kogu ühistranspordi korraldust ja sellega seotud korrigeerimisi, on planeeritud lahendada teise, ulatuslikuma eelnõuga. Seega kuulub käsitletav registrite korrastamise küsimus laiemasse muudatuste paketti, kuid on hetkel esitatud eraldi kitsa eelnõuna.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:19:03
AI kokkuvõte

Antud tekstilõik ei ole Priit Sibula kõne sisu, vaid hoopis protseduuriline sissejuhatus Riigikogu istungil. Tegemist on istungi juhataja pöördumisega, millega antakse sõna konkreetsele saadikule. Lühike fraas "Priit Sibul, palun!" tähistab hetke, mil saadik kutsutakse kõnepulti oma ettekannet või seisukohta esitama. Seega puuduvad siin sisulised argumendid, poliitilised seisukohad või arutelu teemad, mida oleks võimalik kokku võtta. Kuna esitatud materjal piirdub vaid sõna andmisega, ei ole võimalik välja tuua kõne peamisi teemasid, keskseid argumente ega ka poliitilist sõnumit. See lause on pelgalt formaalne viide Riigikogu kodukorrale, mis reguleerib sõnavõttude järjekorda ja algust. Kokkuvõtte tegemine peab seega keskenduma sellele, et tegemist on ootuse või ettevalmistusega, mitte aga juba esitatud sisuga. Lõpetuseks võib öelda, et see lühike pöördumine täidab parlamendi töös olulist rolli, tagades sujuva ülemineku ühelt kõnelejalt teisele. See annab märku, et Priit Sibul on valmis oma seisukohti esitama, kuid tema tegelikud seisukohad, olgu need siis seotud eelarve, seadusemuudatuste või mõne muu päevakajalise teemaga, jäävad antud teksti põhjal teadmata.

13:19:05
AI kokkuvõte

Riigikogu liige pöördus ministri poole kriitilise küsimusega seoses teenuse osutajate registripõhise kontrolliga. Kõneleja väljendas arusaamatust ja rahulolematust ministri seisukohaga, mille kohaselt ei peeta oluliseks, et teenuse tarbija – olgu ta siis bussi-, takso- või platvormisõitja – saaks edaspidi aru ja kontrollida, kas teenust osutav isik on seesama, kellele on väljastatud vastav tegevusluba registris. Kõneleja rõhutas, et kui tarbijal puudub võimalus teenuse osutaja vastavust kontrollida, on see oluline puudujääk. Jätkates teenuse kvaliteedi ja tarbija õiguste teemat, esitas kõneleja ministrile täiendava küsimuse keeleoskuse vajalikkuse kohta. Ta soovis teada, kas valitsuse hinnangul peaksid taksojuhid ja platvormitöötajad suutma suhelda eesti keeles reisijatega, kes nende teenuseid kasutavad, või kas ka see nõue on ministri arvates mingilgi määral ebavajalik.

Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras
13:19:54
AI kokkuvõte

Kõneleja käsitles oma ettekandes kahte peamist teemat: dokumentide staatust ja turvalisuse tagamist ning keelenõuete asjakohasust platvormitöös. Turvalisuse osas rõhutas ta, et kõnealune dokument ei ole juriidiliselt isikut tõendav dokument, mistõttu puudub seadusjärgne vajadus teatud elementide lisamiseks. Samas mõistab ta täielikult, et need nõuded tekitavad inimestes olulist turvatunnet. Kuigi kõneleja kahtleb nende meetmete otseses mõjus reaalsete turvariskide maandamisele, on ta seisukohal, et kui seadusandja otsustab turvatunde tagamiseks nõuete jätkumise kasuks, on see talle täiesti aktsepteeritav. Teise olulise argumendina puudutas kõneleja platvormitööga seotud keelenõudeid. Ta leidis, et teenuse osutamisel, kus algus- ja lõpp-punkt on juba telefoni või muu digivahendi kaudu paika määratud, ei ole taksojuhi ja kliendi vaheline suhtlusvajadus teenuse kvaliteetseks osutamiseks enam kriitiline. Sellest lähtuvalt hindas kõneleja, et platvormipõhises teeninduses ei ole range keelenõude kehtestamine enam põhjendatud.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:20:56
AI kokkuvõte

Riigikogu istungi protokoll näitab, et kõnevooru alustas Rene Kokk. Eesistuja andis talle sõna, kutsudes teda kõnepulti lausega "Rene Kokk, palun!", mis tähistab ametlikku üleminekut kõneleja ettekandele. Kuna esitatud tekst sisaldab vaid sissejuhatust ja kõneleja nime, puudub kokkuvõtte tegemiseks vajalik Rene Koka poolt esitatud ettekande sisu. Seetõttu ei ole võimalik analüüsida ega kokku võtta tema esitatud peamisi argumente, käsitletud teemasid ega poliitilisi ettepanekuid. Kokkuvõttes saab kinnitada vaid seda, et kõneleja oli määratud ja talle anti sõna, kuid tema poliitiline sõnum ja seisukohad jäid esitamata.

Rene Kokk
Rene Kokk
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
13:20:57
AI kokkuvõte

Kõneleja pöördus ministri poole, et saada selgitust, miks jäeti käesolevast seaduseelnõust välja Eesti Linnade ja Valdade Liidu oluline ettepanek. See ettepanek nägi ette omavalitsuste korrakaitseüksustele volituste andmise platvormiteenuse osutajate kontrollimiseks, mida nähakse tegeliku probleemkohana. Ettepaneku arvestamata jätmise põhjenduseks toodi eelnõu menetlemise suur kiireloomulisus. Kõneleja vaidlustas selle põhjenduse, nõudes ministrilt selgitust, millest on tingitud niivõrd suur kiireloomulisus, et see välistab probleemi olemuse lahendamise käesoleva seadusega. Lisaks paluti täpset ajakava selle teise, parandusi sisse viiva eelnõu Riigikogusse jõudmise ja menetlemise kohta, mille tulekut minister oli eelnevalt lubanud. Küsimuse fookus oli suunatud sellele, miks ei olnud võimalik seaduse kiirmenetluse käigus lahendada tegelikku ja linnade-valdade poolt esile toodud probleemkohta.

Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras
13:21:56
AI kokkuvõte

Kõneleja rõhutas vajadust korrastada kiireloomuliselt ühistranspordi valdkonna registreid. Eesmärk on järgmisest aastast kaotada Transpordiameti halduses olev ühistranspordiregister, viies läbi registrite ühildamise. See ettepanek on tulnud ka Eesti Linnade ja Valdade Liidult. Kuigi konkreetse registriküsimuse osas pole veel kokkulepet saavutatud, peaks selle arutelu toimuma laiemate ühistranspordiseaduse muudatuste raames. See laiem seaduseelnõu keskendub ka järelevalve funktsioonide parandamisele. Laiem seadusemuudatus käsitleb taksoteenuste ja platvormiteenuste järelevalvet ning teisi kitsaskohti ühistranspordisektoris. Seaduseelnõu on hetkel väljatöötamisel, kuid täpset ajakava selle valmimiseks ei osatud veel öelda.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:22:46
AI kokkuvõte

Esitatud tekst "Tanel Kiik, palun!" ei kujuta endast Riigikogu kõne sisu, vaid on juhatuse või eesistuja poolne märge, millega antakse sõna kõnelejale Tanel Kiigele. See on protseduuriline fraas, mis tähistab kõnelemisjärje algust. Seetõttu puudub tekstis igasugune sisuline argumentatsioon, poliitiline seisukoht või teemaarendus, mida oleks võimalik kokku võtta. Kokkuvõtte koostamine, mis hõlmaks kõne peamisi punkte ja võtmeväiteid, ei ole seega esitatud materjali põhjal võimalik. Kokkuvõtte loomiseks on vajalik kõne tegelik sisu, mis käsitleks konkreetseid seaduseelnõusid, poliitilisi küsimusi või päevakajalisi teemasid.

Tanel Kiik
Tanel Kiik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
13:22:49
AI kokkuvõte

Kõneleja tõstatab Riigikogu ees ühistranspordi korraldusega seotud olulise küsimuse, mis puudutab paljusid Eestimaa elanikke. Fookuses on valitsuse plaan vähendada ja liita praeguseid 11 ühistranspordikeskust (ÜTK). Kui varasemalt on meedias ja poliitilistes aruteludes räägitud keskuste arvu vähendamisest kolme-neljani, siis viimastel andmetel on päevakorral juba vaid ühe või kahe keskuse loomine. Ministrile esitatakse konkreetne küsimus, kui kaugel ollakse selle ambitsioonika liitmisplaaniga ning millised on peamised argumendid nii drastiliseks tsentraliseerimiseks. Peamine murekoht on aga see, kuidas kavatsetakse ühendamise käigus tagada, et kohapealne teadmine ja arusaam liinivõrgu vajadusest ning tihedusest parimal võimalikul viisil säiliks. Kõneleja rõhutab regionaalpoliitilist aspekti, hoiatades, et keskuste liitmine ei tohi viia olukorrani, kus ääremaad ja nende spetsiifilised transpordivajadused unustatakse. Oluline on vältida olukorda, kus tsentraliseerimise tulemusel halveneb teenuse kvaliteet just neis piirkondades, kus kohalikku teadmist on kõige enam vaja.

Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras
13:23:31
AI kokkuvõte

Ühistranspordikeskuste liitmise arutelu on hetkel väga intensiivne ja see on valitsuse fookuses, kuna vähem keskusi pakub juhtimise tasandil eeliseid. Arutelu keskmes on küsimus, kuidas korraldada transporti kõige mõistlikumalt ja mitu transpordikeskust on optimaalne. Praegu põrkuvadki erinevad vaated selle üle, milline peaks olema uus juhtimisstruktuur, ning lahenduse leidmiseks käivad aktiivsed läbirääkimised. Kõige olulisem aspekt liitmise juures on tagada, et isegi kui keskused juriidiliselt ühendatakse, säiliks kohapealne teadmine. Rõhutatakse, et keskusi ühendatakse, mitte ei kaotata ära. Kohalike ühistranspordikeskuste töötajate teadmised on äärmiselt olulised kvaliteetse teenuse tagamiseks, kuna nemad tunnevad bussiliinide detaile ning teavad kogukonna vajadusi, näiteks kuidas tagada bussiühendus kooli minevate laste jaoks. Seetõttu peab kohapealne teadmine alles jääma ning selle tagamiseks käib tihe läbirääkimine ka kohalike omavalitsustega.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:25:00
AI kokkuvõte

Esitatud tekst "Priit Sibul, palun!" on Riigikogu istungi stenogrammi kontekstis protseduuriline fraas, millega istungi juhataja annab sõna kõnelejale. See lause ise ei moodusta Priit Sibula ettekande sisu, argumente ega seisukohti, vaid tähistab üksnes kõnelemise õiguse üleminekut. Seetõttu ei ole võimalik koostada kokkuvõtet kõne peamistest punktidest, nagu näiteks käsitletud seaduseelnõu sisu, poliitilised seisukohad või esitatud kriitika, kuna need andmed puuduvad. Kuna kõne tegelik sisu on esitamata, piirdub kokkuvõte vaid sellega, et Priit Sibul oli määratud järgmiseks esinejaks. See fraas on oluline vaid Riigikogu töökorralduse seisukohast, märkides ära kõnevooru alguse. Lühidalt öeldes, antud fraas tähistab Riigikogu kõnepuldi ülevõtmist, mitte aga kõne sisu. Kokkuvõtte loomiseks oleks vaja Priit Sibula tegelikku kõneteksti.

13:25:02
AI kokkuvõte

Kõneleja tõstatab uuesti keeleoskuse teema ühistranspordis, mis on avalik teenus. Ta märgib, et kuigi tehnoloogilised lahendused (nagu algus- ja lõpp-punkti sisestamine) võimaldavad suhelda minimaalselt, eriti linnaliinidel, on pikematel reisidel bussijuhi roll siiski olulisem – ta tervitab reisijaid ja uurib nende vajadusi. Kõneleja peamine küsimus on hoiakutes ja arusaamades: kas avaliku teenuse osutajad ei pea tema arvates eesti keelt mõistma ja oskama. Ta toob näiteks Soome, kus olukord on vastupidine. Ta tunnistab, et tehniliselt on erinevad lahendused võimalikud, kuid küsib saadikurühmalt, kas nad on arutanud ja peavad põhjendatuks keelenõuete ja -oskuste kehtestamist teenuseosutajatele.

Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras
13:26:01
AI kokkuvõte

Kõneleja väljendas selget vastuseisu teenuseosutajate, sealhulgas ühistranspordi pakkujate, meelevaldsele ühte regulatsioonipaketti paigutamisele. Eriti puudutab see platvormitöötajaid, kelle teenuse osutamise spetsiifika erineb oluliselt traditsioonilisest teenindusest. Platvormitöötajate puhul on kontakt teenuse saajaga tihtipeale minimaalne ja võimalikud suhtlusvajadused on lahendatavad alternatiivsete meetoditega. Seetõttu ei näe kõneleja äärmist vajadust kehtestada neile ranget keeleoskuse kriteeriumi. Kuigi keeleoskus on elukeskkonnas elades tervitatav ja areneb aja jooksul loomulikult, ei tohiks see olla määravaks teguriks töö tegemise võimaldamisel. Peamine argument on, et kui teenuse algus- ja lõpp-punkt on digitaalselt või muul moel selgelt määratletud, ei tohiks keeleoskus olla nii oluline kriteerium, mis takistaks platvormitööd. Regulatsioon peaks arvestama töö iseloomu ja vältima ebaproportsionaalseid nõudeid valdkondades, kus inimkontakt on piiratud.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:26:48
AI kokkuvõte

Käesolev tekstikatke ei sisalda Mart Maastiku Riigikogu kõnet ega tema esitatud küsimuse sisu, vaid on pigem protseduuriline vahelehüüd või istungi juhataja pöördumine. Lühike lause "Mart Maastik, teine küsimus, palun!" annab märku, et parlamendi istungil oli käimas küsimuste või arupärimiste voor ning saadik Maastik oli saanud loa esitada oma järjekorras teine küsimus. Seega puuduvad kokkuvõtte tegemiseks vajalikud argumendid, seisukohad või teemakäsitlused. Antud fraas viitab Riigikogu töökorralduslikule küljele, rõhutades, et debatt toimub ettekirjutatud järjekorras ja ajapiirangute raames. See näitab, et Maastik oli eelnevalt juba ühe küsimuse esitanud ning jätkas oma õiguste kasutamist parlamendiliikmena. Sisulise kokkuvõtte tegemine Maastiku sõnavõtust on seega võimatu, kuna puudub tema poolt tõstatatud teema, valitsusele esitatud küsimuse sisu või tema seisukohtade argumenteeritud kaitse. Analüüs piirdub vaid järeldusega, et Maastik oli aktiivne osaleja käimasolevas debatis.

Mart Maastik
Mart Maastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
13:26:50
AI kokkuvõte

Riigikogu liige kritiseeris ministrit seoses platvormiteenuse osutajate kontrolltehingute õiguse teostamise eelnõu ajastusega. Kõneleja rõhutas, et seda teemat on arutatud juba aastaid, mistõttu tekitab hämmeldust, miks esitatakse see nüüd Riigikogule kui väga oluline ja kiireloomuline eelnõu, eriti arvestades, et teatud süsteem on varemgi toiminud. Ta seadis kahtluse alla, kas varem kehtinud süsteem on toiminud hästi või halvasti, kuid leidis, et kiirustamine on põhjendamatu. Kõneleja seadis kahtluse alla ministeeriumi töökorralduse efektiivsuse ja bürokraatia, küsides, miks ei saa seotud probleeme lahendada korraga ühe tervikliku eelnõuga. Samuti päriti, kas ministeeriumil napib ametnikke, et need lihtsad asjad ära teha, või mis on kontrolltehingute õiguse andmise juures nii keerulist, et see nõuab aastaid ettevalmistust ja miks seda ei saa lisada käesolevasse eelnõusse. Ta vihjas, et ministeerium venitab lihtsate ülesannete lahendamisega.

Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras
13:27:58
AI kokkuvõte

Kõneleja rõhutas, et arutlusel olev eelnõu on oma olemuselt tehniline. Selle peamine eesmärk on korrastada riiklikke registreid, mis hõlmab ühe registri kaotamist. Selline samm on vajalik andmepunktide ja kokkuvõttev info hulga vähendamiseks, lihtsustades seeläbi andmehaldust. Valitsuse seisukoht on eelnõuga edasi liikumine just selles vaimus, et saavutada registrite süsteemi efektiivsem ja selgem struktuur. Samas kinnitas kõneleja Riigikogu liikmete õigust esitada eelnõule muudatusettepanekuid, kui nad peavad seda vajalikuks ja näevad võimalusi eelnõu sisu täiendamiseks.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:28:25
AI kokkuvõte

Käesolev lühike fraas ei ole iseseisev kõne, vaid pigem Riigikogu istungi juhataja poolt tehtud protseduuriline vahelehüüd. See märgib hetke, mil Riigikogu liige Tanel Kiik kutsutakse üles esitama oma teist küsimust, mis viitab sellele, et tegemist on kas infotunni või mõne muu debati osaga, kus saadikutele on eraldatud mitu küsimisvooru. Seega oli selle pöördumise peamine eesmärk tagada istungi sujuv kulg ja anda sõna järgmisele kõnelejale vastavalt kehtestatud reglemendile. Kuna tegemist on vaid kutsega küsimuse esitamiseks, puuduvad tekstis sisulised argumendid, poliitilised seisukohad või konkreetsete eelnõude tutvustused. Antud lõigu põhjal ei ole võimalik välja tuua Tanel Kiige seisukohti majandus-, sotsiaal- või julgeolekupoliitika teemadel, kuna need pidid sisalduma alles tema esitatavas teises küsimuses. Seega ei ole tegemist poliitilise sõnumi, vaid puhtalt tehnilise ja administratiivse suunamisega. Kokkuvõttes rõhutab see lühike lause parlamendi töökorraldust ja istungi juhataja rolli protseduuride haldamisel. Sisuline debatt või poliitiline sõnum oleks pidanud järgnema Tanel Kiige teise küsimuse esitamisel, mille sisu antud tekstist aga välja ei selgu. See fraas oli pelgalt sissejuhatus järgmisele sisulisele panusele.

Tanel Kiik
Tanel Kiik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
13:28:28
AI kokkuvõte

Riigikogu kõneleja käsitles ühistranspordi rahastamise küsimust, tunnustades valitsuse hiljutist otsust suurendada baasrahastust püsikulude katmiseks. Kõneleja pidas seda õigeks praktikaks, kuna see aitab vältida pidevat raha taotlemist reservist, mis peaks olema ette nähtud vaid erakorralisteks asjaoludeks. Samas tõi kõneleja esile, et hoolimata baasrahastuse korrigeerimisest on nii minister kui ka ühistranspordikeskuste juhid nentinud, et vajalik lisaraha liinivõrgu tihendamiseks ja uute liinide avamiseks hetkel puudub. Seetõttu esitas kõneleja ministrile küsimuse optimaalse rahavajaduse kohta lähiaastatel. Ta soovis teada, milline on valitsuse hinnanguline rahasumma, mis oleks vajalik ühistransporditeenuse parandamiseks ja optimaalse liinivõrgu loomiseks, arvestades, et peatuse rajamine iga viimsegi talu õuele ei ole realistlik.

Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras
13:29:31
AI kokkuvõte

Ettekandes rõhutati raudteetaristu arendamise ja uute, oluliselt kiiremate rongiliinide käivitamise tähtsust, mis toob kaasa hüppelise teenuse kvaliteedi muutuse. Kui pakutav teenus on kvaliteetne ja kättesaadav, nähakse võimalust suurendada kasutaja omaosalust ühistranspordi rahastamisel, eeldusel, et see jääb tarbijale majanduslikult mõistlikuks. See on osa laiemast strateegiast teenuse kvaliteedi parandamiseks. Kuigi lähiaasta rahastusvajadused on kaetud, on pikaajaline jätkusuutlikkus tõusvate kütusehindade, taristutasude ja üldise inflatsiooni tõttu jätkuvalt väljakutse. Vaja on leida lahendusi ühistranspordi rahastuse kindlustamiseks ja liinivõrgu optimeerimiseks. Eesti hajaasustus teeb teenuse ühtlase pakkumise keeruliseks, kuid kulude kokkuhoiu ja teenuse kättesaadavuse tagamiseks laiendatakse edukalt piloteeritud nõudepõhise transpordi lahendusi, nagu näiteks Sõrve sääres rakendatud bussiliiklus.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:31:01
AI kokkuvõte

Tuleb märkida, et esitatud tekst ei ole iseseisev kõne, vaid Riigikogu istungi juhataja menetluslik pöördumine, millega antakse sõna järgmisele esinejale. Konkreetselt kutsuti kõnepulti Andres Metsoja. Seega puuduvad selles tekstilõigus igasugused poliitilised seisukohad, arutluskäigud või sisulised argumendid, mida saaks kokku võtta. Kuna tekst koosneb ainult ühest lausest ("Andres Metsoja, palun!"), ei ole võimalik esitada 2–3-paragrahvilist kokkuvõtet kõne peamistest punktidest või võtmeväidetest. Tekst tähistab vaid Riigikogu debati järgmist faasi ja kõneleja vahetust. Tegemist on puhtalt protseduurilise teatega, mis annab märku, et Metsoja on saanud loa oma ettekande või küsimuse esitamiseks. Sisuline kokkuvõte eeldaks Metsoja poolt tegelikult peetud kõne sisu olemasolu.

13:31:03
AI kokkuvõte

Lugupeetud kõneleja tõstatab Riigikogu ees küsimuse ühistranspordi rahastamise põhimõtetest, keskendudes valikule maksumaksja kulul täielikult tasuta transpordi ja omaosalusega süsteemi vahel. Ta juhib tähelepanu praegusele kahetsusväärsele praktikale, kus piletitulu ehk omaosalus kogutakse kokku ja jagatakse laiali ka nende piirkondade vahel, kus on kehtestatud täielikult tasuta ühistransport. Kõneleja peab oluliseks, et omaosalus säiliks ja et see raha jääks piirkondadele, kes tegelikult panustavad ühistranspordi katlasse. Ta küsib ministrilt, kas valitsus on seda rahastamismaatriksit üle vaadanud, rõhutades, et see on põhimõtteline küsimus. Tema seisukoht on, et piirkonnad, kus reisijad piletit ostes panustavad, peaksid saama sellest tulust ka reaalselt kasu, mitte ei peaks toetama neid piirkondi, kus omaosalust ei ole.

Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras
13:31:57
AI kokkuvõte

Kõneleja nõustub põhimõttega, et ühistranspordi rahastamisel tuleb leida tasakaal dotatsiooni ja omaosaluse vahel. Tunnistatakse, et Eestis töötab turutingimustel mõistlikult vaid väga väike hulk liine, mistõttu on riigipoolne toetus hädavajalik. Seetõttu on hetkel käsil kogu rahastusmaatriksi ja omaosaluse komponendi põhjalik ümberarvutamine, et leida lahendusi olemasolevatele probleemidele. Üks peamisi väljakutseid seoses täiesti tasuta ühistranspordiga on andmete usaldusväärsus. Kui piletid puuduvad, on vedajate, eelkõige bussifirmade esitatav veetud reisijate arv tihti vaid hinnanguline. See muudab andmete kontrollimise äärmiselt keeruliseks ning on viinud mitmete probleemsete kohtuvaidlusteni, kus esitatud andmete õigsuses puudub kindlus. Lahendusena nähakse üleminekut ühtsele süsteemile, mis eeldab kokkuleppeid kohalike omavalitsustega, kellest osad on valmis poliitiliste otsuste alusel täiendavat dotatsiooni pakkuma.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:33:15
AI kokkuvõte

Riigikogu istungi protokollide kohaselt anti kõneõigus saadik Anti Allasele, tähistades sellega üleminekut uuele kõnelejale debatis või ettekande faasis. Fikseeritud fraas "Anti Allas, palun!" on protseduuriline kutse, mis annab saadikule loa alustada oma seisukohtade esitamist või vastata eelnevalt esitatud küsimustele. Kuigi antud tekstis puudub Allase kõne sisuline osa, rõhutab see hetk parlamendi töökorralduse olulisust ja demokraatlikku protsessi, kus istungi juhataja tagab kõnevoorude sujuva ja korrektse järgnevuse. Kutse Anti Allasele kõnepulti viitab sellele, et päevakorras oli teema, mis nõudis tema fraktsiooni või isiklikku seisukohta. Parlamendi töös on sellised hetked kriitilised, kuna need võimaldavad saadikul esitada oma argumendid seaduseelnõude või poliitiliste avalduste kohta. Seega, kuigi kõne sisu jääb teadmata, on selge, et sellele protseduurilisele sammule pidi järgnema sisuline panus debatti, mis on Riigikogu töö aluseks. Kokkuvõttes peegeldab fraas "Anti Allas, palun!" Riigikogu istungi sujuvat juhtimist, andes märku kõnevooru üleminekust. Sisuliste argumentide puudumisel jääb rõhk protseduurilisele korrektsusele, mis on parlamenditöö lahutamatu osa.

Anti Allas
Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
13:33:16
AI kokkuvõte

Kõneleja tõi Riigikogu ees esile mure regionaalse transpordiühenduse puudujääkide pärast, mis on muutunud eriti teravaks maakonnakeskuste ja suuremate tõmbekeskuste vahel. Rõhutati, et kommertsliinid ei suuda enam tagada piisavat teenindust just kriitilistel kellaaegadel, eelkõige hommikuti, mil inimesed vajavad ühendust tööle jõudmiseks või edasiliikumiseks. See olukord takistab igapäevast liikumist ja tekitab elanike seas kasvavat rahulolematust. Seoses sellega pöörduti otse ministri poole kahe konkreetse küsimusega. Esiteks sooviti teada, kas valitsus on sellest laialdasest transpordimurest teadlik. Teiseks ja mis peamine, nõuti selget vastust sellele, kas järgmise aasta riigieelarve pakub konkreetseid lahendusi ja rahalisi vahendeid olukorra parandamiseks, et tagada elanikele vajalikud ja usaldusväärsed ühendused.

Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras
13:33:49
AI kokkuvõte

Kõneleja rõhutab, et ühistranspordi liinivõrgu kujunemine on olnud äärmiselt pikk protsess, mis on kestnud üle 34 aasta. Kvaliteetse teenuse tagamiseks on esmatähtis järjepidevus ja usaldusväärsus – buss peab väljuma iga päev samast nurgast samal kellaajal. Seetõttu hoiatatakse liiga kiirete või läbimõtlemata muudatuste eest, mis teenuse saajale head teenust ei paku. Kuigi massilist probleemi veel ei ole, on ääri-veeri hakanud laekuma viiteid valede busside kellaaegade kohta, eriti mis puudutab liikumist keskuste vahel. Nendele tähelepanu juhitud kohtadele otsitakse aktiivselt lahendusi. Samas rõhutatakse, et lahenduste leidmisel tuleb vaadata tervikmõju, sest bussiliinid ei teeninda tihtipeale ainult keskusi, vaid neil on ka laiemad ülesanded, näiteks reisijate ühendamine rongiliiklusega. Seega peab iga muudatust hindama terviklikult.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:34:53
AI kokkuvõte

Käesolev tekstikatke ei ole Jaak Aabi kõne sisu, vaid üksnes Riigikogu istungi juhataja poolt antud protseduuriline märge. Lause „Jaak Aab, palun!“ annab parlamendiliikmele sõna, et ta saaks esitada oma seisukohad, vastata küsimustele või osaleda debatis. Seega puuduvad tekstis igasugused sisulised argumendid, poliitilised seisukohad või ettepanekud, mida kokku võtta. Kuna kõne sisu puudub, ei ole võimalik välja tuua peamisi teemasid, nagu näiteks majanduspoliitika, sotsiaalküsimused või riigieelarve arutelu. Kokkuvõtte tegemine eeldaks Jaak Aabi tegeliku sõnavõtu olemasolu, mis käesolevas materjalis puudub. Antud juhul on tegemist vaid Riigikogu töökorraldust kajastava fraasiga, mis tähistab kõneleja vahetust. Seega ei saa esitada kokkuvõtet kõne sisulistest punktidest, kuna esitatud materjal piirdub üksnes sõnavõtu loa andmisega.

Jaak Aab
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
13:34:55
AI kokkuvõte

Austatud Riigikogu liige pöördus ministri poole küsimusega Elroni rahastamise ja raudtee kasutustasude teemal, mis on korduvalt päevakorral olnud. Kõneleja tõi esile pikaajalise probleemi, kus Elroni poolt Eesti Raudteele raudtee kasutamise eest makstav summa on pidevalt tekitanud puudujääke, sundides kas riiki lisaraha eraldama või piletihinda tõstma. Kuigi kõnealune eelnõu seda teemat otseselt ei käsitlenud, kasutas saadik võimalust, et ministrilt ühistranspordi rahastamise kohta selgust saada. Põhiline küsimus oli suunatud sellele, kas riigieelarve toetuse valguses on Elroni rahastamine järgmiseks aastaks piisavalt kindlustatud ja kas raudtee kasutustasude probleem on lahendatud. Saadik soovis ministrilt kinnitust, et see korduv rahastamise kitsaskoht, mis puudutab riiklikult toetatud raudteeühistransporti, on eelarves kokku lepitud ja et järgmisel aastal ei teki taas olukorda, kus raha ei piisa või on vaja piletihinda tõsta.

Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras
13:35:38
AI kokkuvõte

Kõneleja käsitles Eesti Raudtee ja Elroni vahelisi finantsplaneerimise küsimusi, rõhutades, et lahendus sõltub kolme osapoole – Eesti Raudtee, Elroni ja Tehnilise Järelevalve Ameti (TTJA) – koostööst. Peamine probleem seisneb selles, et TTJA poolt keset aastat määratavad liinikilomeetri hinna muudatused teevad planeerimise keeruliseks. Need ootamatud muutused põhjustavad olukorra, kus ühel poolel tekib planeerimata ülekulu ja teisel poolel vastupidine ületulu, mis ei olnud algselt aasta lõikes planeeritud. Arutelude käigus on jõutud arusaamani, et kuna mõlemad pooled on riigi teenusepakkujad, tuleb ülekulu ja ületulu käsitleda vastastikku seotuna – ühe ootamatu kulu on teise ootamatu tulu. Kõneleja hinnangul on Eesti Raudtee ja Elroni vahel praegu olemas mõistmine, et koostööd tuleb teha just selles vaimus. Praegune koostöö toimib hästi ning loodetakse, et tänu saavutatud kokkuleppele ja paremale planeerimisele ei teki sarnast probleemi enam järgmisel eelarveaastal.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:36:39
AI kokkuvõte

Kõneleja alustas oma repliiki kolleegidele, lõpetades eelneva küsimuste vooru. Ta esitas selge protseduurilise seisukoha parlamendi töökorra kohta, rõhutades, et kui eelnõu ettekandja lubab teema käsitlust, mis on laiem kui eelnõu otsene ese, annab see automaatselt ka Riigikogu liikmetele õiguse esitada küsimusi samuti laiemalt. See on oluline põhimõtteline kaitse laiaulatuslikule arutelule. Kõneleja julgustas kolleege seda õigust kasutama, märkides, et laiemate küsimuste esitamist ei pea kartma ega häbenema. Lõpetuseks andis ta sõna edasi, suunates Riigikogu edasi arutelu juurde juhtivkomisjonis, milleks on majanduskomisjon. Järgmise kõnelejana tervitati Riigikogu kõnetoolis kolleegi Mario Kadastikku.

Mario Kadastik
Mario Kadastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
13:37:04
AI kokkuvõte

Majanduskomisjon arutas kõnealust eelnõu kahel istungil, kus peamiseks vaidluskohaks kujunes teenindajakaardil oleva juhi foto eemaldamise nõue. Minister põhjendas foto kaotamist efektiivsuse ja digiplatvormide levikuga, kus juhist pilt on juba niigi nähtav. Komisjoni liikmed leidsid aga valdavalt, et turvatunde tagamiseks on foto kaardil hädavajalik, veendumaks, et taksojuht on ka loa omanik. Lahendusena pakuti välja kasutada uue pildi üleslaadimise asemel rahvastikuregistris juba olemasolevat dokumendifotot. Kuigi arutleti võimaliku lisakulu üle, kinnitas ettekandja, et pildi X-tee kaudu allalaadimine ei tohiks olla kulukas arendus. Komisjon otsustas suuresti konsensuslikult, et foto peab kaardile jääma. Minister lubas hinnata registripõhise lahenduse maksumust ja esitada vastava muudatusettepaneku teiseks lugemiseks. Lisaks selgitati, et ühistranspordiseadusesse ei kirjutata eraldi sisse keelenõuet, kuna see on juba reguleeritud teistes õigusaktides, mis näevad ette ühistransporti sooritavale juhile B1-kategooria keeleoskuse nõude. Komisjon võttis vastu otsused eelnõu täiskogu päevakorda võtmise ja esimese lugemise lõpetamise kohta.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:39:56
AI kokkuvõte

Riigikogu istungil avati pärast küsimuste ja vastuste vooru lõppu ametlikult läbirääkimised. Eesistuja teatas, et küsimusi enam esitada ei ole ning andis sõna üle järgmisele päevakorrapunktile, milleks oli fraktsioonide esindajate kõned. Läbirääkimiste avakõneks oli oma kõnejärge oodanud Isamaa fraktsiooni esindaja Mart Maastik. Talle anti võimalus fraktsiooni seisukohtade esitamiseks ja debati alustamiseks. Mart Maastik asus kõnepulti, et esitada Isamaa fraktsiooni seisukohad käsitletava teema osas.

Mart Maastik
Mart Maastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
13:40:08
AI kokkuvõte

Kõneleja käsitles Riigikogus eelnõu, mis puudutab ühistranspordiseaduse reformi, pidades seda küll väikeseks, kuid oluliseks muudatuseks. Eelkõige tekitas majanduskomisjonis elavat vastukaja ettepanek eemaldada taksojuhtide teenindajakaartidelt fotod. Kuigi ministeerium põhjendab seda andmete kogumise riski vähendamise ja aegunud nõudest loobumisega, on kõneleja seisukohal, et fotode eemaldamine ei vähenda riske, vaid hoopis suurendab neid. Fotota kaardi puhul muutub taksojuhi tuvastamine keeruliseks ning see loob võimaluse lubade meelevaldseks paljundamiseks ja kasutamiseks suvalistes autodes, mis seab kahtluse alla teenuse läbipaistvuse. Teine kriitiline teema on Linnade ja Valdade Liidu ettepanek anda kohalike omavalitsuste korrakaitseüksustele õigus teostada kontrolltehinguid platvormiteenuse osutajate suhtes. See on vajalik ausa konkurentsi tagamiseks. Kõneleja imestab, miks see lihtne lahendus, mida on Riigikogus arutatud aastaid, pole siiani eelnõusse jõudnud. Ühtlasi seab ta kahtluse alla ministri väite eelnõu kiireloomulisuse kohta, leides, et foto eemaldamine ei saa olla kiireloomuline, samas kui oluline kontrolliõiguse küsimus on jäänud lahendamata. Kõneleja väljendas kahtlust, et teatud võimuerakonnad ei ole huvitatud platvormiteenuste reguleerimisest, viidates võimalikule huvide konfliktile, kuna need teenusepakkujad võivad olla nende toetajad. Lõpetuseks lubas kõneleja, et Isamaa erakond esitab fotode teemal muudatusettepanekud ning nõuab tungivalt, et omavalitsuste kontrolliõiguse küsimus jõuaks Riigikogu saali arutlusele lähiajal, mitte ei jääks taas aastateks ootele.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:44:19
AI kokkuvõte

Tänasel Riigikogu istungil anti sõna EKRE fraktsiooni esindajale, kes kasutas oma aega lühikeseks sissejuhatuseks. Kõneleja tänas eelnevaid osalejaid ja palus seejärel kõnetooli oma fraktsioonikaaslase. Konkreetselt kutsuti EKRE fraktsiooni nimel Riigikogu kõnetooli hea kolleeg Rene Kokk. Sissejuhatus oli puhtalt protseduuriline, keskendudes vaid uue kõneleja tutvustamisele, et anda talle võimalus fraktsiooni seisukohti edastada. Kõne sisu ja argumendid selguvad Rene Koka edasisest esinemisest.

Rene Kokk
Rene Kokk
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
13:44:36
AI kokkuvõte

Kõneleja kritiseerib teravalt eelnõu, mis ministri sõnul peaks vähendama riske ja suurendama läbipaistvust, leides, et sisuliselt on see vastupidine. Eelkõige heidab ta ette teenindajakaardilt juhi foto eemaldamist. Ta rõhutab, et see muudab teenuse kliendi jaoks ebaselgemaks ja ebakindlamaks, kuna taksoga sõitjad soovivad näha, kas roolis on isik, kes on kaardi peal. Kõneleja sõnul ei leidnud ta kümnest küsitletud inimesest mitte ühtegi, kes oleks pildi kadumist pidanud turvalisemaks või paremaks. Samuti lükkab ta ümber väite, et fotode säilitamine oleks riigile koormav, kuna vajalikud pildid on juba olemas ID-kaardi ja passi registrites. Lisaks sisulistele puudujääkidele kritiseerib kõneleja eelnõu menetlemise kiirust. Väidetav kiireloomulisus ei ole tema hinnangul põhjendatud ja seda kasutatakse ettekäändena, et vältida sisuliste ettepanekute arvestamist, mis on näide halvast seadusloome praktikast ja formaalsest kaasamisest. Eriti tõi ta esile Eesti Linnade ja Valdade Liidu ettepaneku anda kohaliku omavalitsuse korrakaitseüksustele õigus teha platvormiteenuste osutajate suhtes kontrolltehinguid. See elust enesest tingitud ettepanek lükati tagasi just kiiruse argumendiga. Kõneleja kutsub ministeeriumi üles võtma aeg maha, töötama eelnõu korralikult läbi ja rääkima läbi inimestega, keda seadus puudutab, et luua seadus, mis teeb asja päriselt paremaks. Lõpetuseks kinnitab ta, et EKRE fraktsioon teeb eelnõule muudatusettepaneku, et teenindajakaartidele fotod kindlasti alles jääksid.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:49:16
AI kokkuvõte

Juhtivkomisjoni ettepanekul lõpetati Riigikogus eelnõu 725 esimene lugemine. See otsus tähendab, et eelnõu liigub edasi järgmisesse menetlusfaasi. Pärast esimese lugemise lõpetamist määrati kindlaks muudatusettepanekute esitamise tähtaeg. Kolleegidel on võimalik oma parandusettepanekud esitada käesoleva aasta 28. oktoobril kella 17.15-ni. Sellega lõpetati ka Riigikogu tänane istung, mille eest kõiki panustajaid tänati.