Riigieelarve seaduse ja riigieelarve seaduse muutmise seaduse muutmise seaduse eelnõu (736 SE) esimene lugemine

Istung: XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kuupäev: 2025-10-13 19:47

Sõnavõtte kokku: 86

Koosseis: 15

Päevakorra kestus: 49m

AI kokkuvõtted: 86/86 Sõnavõtud (100.0%)

Analysis: Structured Analysis

Poliitikute Kõneaeg

Poliitikud

Analüüs

Kokkuvõte

Päevakorrapunktiks oli Vabariigi Valitsuse algatatud riigieelarve seaduse ja riigieelarve seaduse muutmise seaduse muutmise seaduse eelnõu 736 esimene lugemine. Rahandusminister Jürgen Ligi tutvustas eelnõu, mille peamised eesmärgid olid Euroopa Liidu eelarveraamistiku direktiivi ülevõtmine (sh struktuurse puudujäägi uue piirmäära kehtestamine 1,5% SKP-st), eelarve läbipaistvuse suurendamine (integreerides 2026. aasta eelarvesse tegevus- ja majandusliku vaate), toetuste andmise tõhustamine ning kohalike omavalitsuste rahastamise paindlikkuse suurendamine. Ligi selgitas ka valitsuse reservi piiramist 3%-le kulude mahust ja kasutamata jäägi ülekandmise lõpetamist.

Debati käigus kritiseerisid Riigikogu liikmed (Peeter Ernits, Rain Epler, Aivar Kokk) uusi reegleid, pidades neid bürokraatiat suurendavaks ja demokraatlikku otsustusprotsessi (eriti seoses EL-i nelja-aastaste raamistikega) piiravaks. Ligi kaitses uusi reegleid, rõhutades ekspertiisi ja Euroopa Komisjoni rolli poliitilise populismi ohjeldamisel. Samuti tekkis diskussioon eelarve detailsuse üle, kus opositsioon nõudis kulude (tööjõu-, majandus-, sotsiaalkulud) täpsemat liigendust, millele Ligi vastas, et rahvusvahelised soovitused ja praktiline vajadus nõuavad paindlikkust kulude ümbertõstmisel. Rahanduskomisjoni ettekandja Maris Lauri kinnitas, et Riigikogu liikmetel on eelarve infosüsteemi kaudu erakordselt hea ligipääs detailsetele eelarveandmetele.

Tehtud otsused 2
Kollektiivne otsus

Eelnõu 736 esimene lugemine lõpetati.

Kollektiivne otsus

Muudatusettepanekute esitamise tähtajaks määrati 27. oktoober kell 17.15.

Esimees Lauri Hussar
19:47:38
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar liikus edasi neljanda päevakorrapunkti juurde, milleks oli Vabariigi Valitsuse algatatud riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu 736 esimene lugemine, ning palus ettekande tegemiseks kõnetooli rahandusminister Jürgen Ligi.

Esimees Lauri Hussar
19:47:38
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar teatas, et istung liigub edasi neljanda päevakorrapunkti juurde, milleks on Vabariigi Valitsuse algatatud riigieelarve seaduse ja sellega seotud seaduste muutmise eelnõu 736 esimene lugemine, ning palus ettekandeks kõnetooli rahandusminister Jürgen Ligi.

Rahandusminister Jürgen Ligi
19:48:10
AI kokkuvõte

Rahandusminister Jürgen Ligi tutvustab Riigieelarve baasseaduse ulatuslikke muudatusi, mille peamised eesmärgid on viia Eesti õigusesse üle Euroopa Liidu ajakohastatud fiskaalraamistik, suurendada riigieelarve läbipaistvust ja arusaadavust (integreerides tegevus- ja majandusvaate), tõhustada riigisiseste toetuste andmist ning vähendada bürokraatiat kohalike omavalitsuste rahastamisel, kehtestades samas uued piirid struktuursele puudujäägile ja valitsuse reservi suurusele.

Rahandusminister Jürgen Ligi
19:48:10
AI kokkuvõte

Rahandusminister Jürgen Ligi esitles Riigieelarve baasseaduse põhjalikke muudatusi, millega viiakse Eesti õigusesse üle Euroopa Liidu fiskaalse järelevalve uuendatud raamistik, kehtestades uued struktuurse puudujäägi piirmäärad ja eelarve struktuurikava nõude, samuti suurendatakse eelarve läbipaistvust tegevus- ja majandusvaate ühendamise kaudu, täpsustatakse riiklike toetuste andmise ja tagasinõudmise tingimusi ning antakse kohalikele omavalitsustele suurem paindlikkus toetusfondide ja juhtumipõhiste toetuste kasutamisel.

Esimees Lauri Hussar
19:53:57
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänas lugupeetud ministrit, andis teada, et talle on esitada vähemalt üks küsimus, ning palus seejärel Peeter Ernitsal küsimuse esitamiseks kõnepulti tulla.

Peeter Ernits
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:53:59
AI kokkuvõte

Peeter Ernits juhib tähelepanu reformi võrdlusmaterjali puudustele, küsides, kas 2026. aasta andmeid puudutav halliks värvitud lehekülg on trükiviga või on sealt teadlikult eemaldatud olulised majandamiskulud ning Rahapesu Andmebüroo ja Riigi Tugiteenuste Keskuse eelarveandmed.

Peeter Ernits
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:53:59
AI kokkuvõte

Peeter Ernits juhib ministri tähelepanu reformi puudutava dokumendi veale, kus 2026. aasta võrdlusandmed (nt Rahapesu Andmebüroo ja majandamiskulude osas) on leheküljel kümme esitatud halli alana, küsides, kas tegu on trükivea või tahtliku andmete eemaldamisega.

Rahandusminister Jürgen Ligi
19:54:52
AI kokkuvõte

Rahandusminister Jürgen Ligi väljendas tänu, kuid keeldus teemat kommenteerimast, paludes samas täpsustada, mis leheküljel kõnealune info asus.

Peeter Ernits
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:54:57
AI kokkuvõte

Peeter Ernits suunas kuulajad kümnendale leheküljele, märkides, et arutelu all olev teema asub just seal.

Peeter Ernits
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:54:57
AI kokkuvõte

Peeter Ernits viitab lühidalt materjali asukohale, täpsustades, et vajalik info asub leheküljel kümme.

Rahandusminister Jürgen Ligi
19:54:58
AI kokkuvõte

Rahandusminister Jürgen Ligi juhtis tähelepanu võimalikule veale vaadatavas materjalis, küsides, kas vaadatakse vale lehekülge, kuid leidis kiirelt kinnitust, et otsitavad intressi- ja omanikutulud on siiski õigetes lahtrites olemas.

Rahandusminister Jürgen Ligi
19:54:58
AI kokkuvõte

Rahandusminister Jürgen Ligi lahendas dokumendi lugemisel tekkinud segaduse, selgitades, et otsitavad finantsandmed, nagu intress ja omaniku tulud, asuvad kindlates lahtrites, mitte tingimata valel leheküljel.

Peeter Ernits
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:55:06
AI kokkuvõte

Peeter Ernits rõhutas lühikese ja üllatunud hüüatusega, et käsitletav materjal on mahukas, öeldes: "Terve lehekülg!".

Rahandusminister Jürgen Ligi
19:55:08
AI kokkuvõte

Rahandusminister Jürgen Ligi puudutas oma lühikeses ettekandes teemasid, mis seonduvad omanikutulude ja seaduse lisadega.

Rahandusminister Jürgen Ligi
19:55:08
AI kokkuvõte

Rahandusminister Jürgen Ligi käsitles lühidalt omanike sissetulekuid puudutavaid küsimusi, viidates seejuures ka vastavale seaduse lisale.

Peeter Ernits
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:55:11
AI kokkuvõte

Peeter Ernits seadis lühidalt kahtluse alla, kas käsitletav seadus on ikka õige ja asjakohane.

Peeter Ernits
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:55:11
AI kokkuvõte

Peeter Ernits rõhutas lühidalt, et kõige aluseks on ikkagi see, et seadus oleks õige ja asjakohane.

Rahandusminister Jürgen Ligi
19:55:13
AI kokkuvõte

Rahandusminister Jürgen Ligi täpsustas esitatud tabeli andmeid, selgitades, et 2026. aasta tulba tühjus on korrektne ja tahtlik, kuna 2025. aastal kehtinud seaduselisa kaotatakse, kuigi ta leidis, et see asjaolu oleks pidanud dokumendis selgelt välja tooma.

Rahandusminister Jürgen Ligi
19:55:13
AI kokkuvõte

Rahandusminister Jürgen Ligi täpsustas, et kuigi 2026. aasta tulbas valitseb tühjus, on see korrektne, kuna vastav seaduse lisa on kaotatud, ning võrdlus eelmise aasta sisuga on seega asjakohane, ehkki kaotamise fakt oleks võinud olla selgemalt märgitud.

Esimees Lauri Hussar
19:56:15
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar lõpetas oma sõnavõtu lühikese tänusõnaga ning andis seejärel sõna Riina Sikkutile.

Riina Sikkut
Riina Sikkut
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
19:56:18
AI kokkuvõte

Riina Sikkut kritiseerib teravalt siseriikliku eelarvereegli muudetud versiooni, mis on muutunud ülemäära pikaks ja bürokraatlikuks, küsides, miks on vaja luua nii ulatuslikku administratiivset kohustust ja aruandlussüsteemi, eriti olukorras, kus reegleid näiliselt leevendatakse valitsuse eelarvestrateegia sisse mahutamiseks.

Riina Sikkut
Riina Sikkut
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
19:56:18
AI kokkuvõte

Riina Sikkut heidab ette siseriikliku eelarvereegli muudetud versiooni ülemäärast bürokraatiat, mis on tekkinud hoolimata reeglite leevendamisest, et valitsuse eelarvestrateegia sinna mahuks, ning küsib, miks on vaja luua täitmata jätmise korral nii mahukat administratiivset kohustust ja aruandlust, mis ulatub juba kahe ja poole leheküljeni.

Rahandusminister Jürgen Ligi
19:57:12
AI kokkuvõte

Rahandusminister Jürgen Ligi nendib, et eelarvereeglite muudatused toovad kaasa paratamatu bürokraatia paisumise, mis on küll kirjeldatav ja vajadustest lähtuv, kuid mille tee on ometi sillutatud õilsate kavatsustega.

Rahandusminister Jürgen Ligi
19:57:12
AI kokkuvõte

Rahandusminister Jürgen Ligi möönis, et eelarvereeglite muudatused toovad paratamatult kaasa bürokraatia paisumise, nentides irooniliselt, et see tee on tavaliselt sillutatud õilsate kavatsustega, mis ongi bürokraatia paisumise tavapärane põhjus.

Esimees Lauri Hussar
19:57:46
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar andis sõna Rain Eplerile, kutsudes ta kõnepulti.

Rain Epler
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:57:48
AI kokkuvõte

Rain Epler väljendab muret uute eelarvereeglite pärast, mis annavad Euroopa Komisjoni tehnokraatidele liigse kontrolli riikide rahaasjade üle, küsides, milline on valimiste ja Riigikogu roll, kui Brüssel seab riigieelarvele ette rööpad, millelt kõrvale kalduda ei saa, ohustades seeläbi demokraatlikku protsessi.

Rain Epler
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:57:48
AI kokkuvõte

Rain Epler väljendab muret direktiivi ja eelnõu sisu pärast, mis puudutab riiklikke raamistikke ja kulupiiranguid, rõhutades, et kui tehnokraadid Brüsselis saavad seaduste kaudu kontrolli riigi rahaasjade üle, hakates hindama eelarvete vastavust etteantud rööbastele, muutub valimiste ja Riigikogu otsustusõiguse mõte liikmesriikides küsitavaks.

Rahandusminister Jürgen Ligi
19:58:53
AI kokkuvõte

Rahandusminister Jürgen Ligi väljendab sügavat austust rahandusliku ekspertiisi vastu ning põlastab poliitilist suva, rõhutades, et arenenud demokraatia põhineb tasakaalustavatel mehhanismidel, nagu võimude lahusus, õigusriik ja vaba ajakirjandus, mis on hädavajalikud poliitilise populismi ja võimu kuritarvitamise ohjeldamiseks.

Rahandusminister Jürgen Ligi
19:58:53
AI kokkuvõte

Rahandusminister Jürgen Ligi rõhutab sügavat austust ekspertiisi vastu ja põlastab poliitilist suva, leides, et arenenud demokraatia ei tähenda piiramatut võimu, vaid tugineb tasakaalustavatele meetmetele, nagu õigusriik, võimude lahusus ja vaba ajakirjandus, mis ohjeldavad poliitikute ambitsioone ja populismist tulenevat reeglite eiramist.

Esimees Lauri Hussar
20:00:31
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänas eelmist kõnelejat ja andis seejärel sõna Peeter Ernitsale, paludes tal esitada oma teise küsimuse.

Peeter Ernits
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:00:33
AI kokkuvõte

Peeter Ernits väljendab sügavat skepsist käimasoleva reformi suhtes, võrreldes seda sandi riietamisega – rõhutades, et tegevuspõhine totrus jääb sisuliselt totruseks, hoolimata ilusast esitlusest, ning küsib, kas valitsusel on plaanis seda mõttetut protsessi jätkata kuni oma võimuperioodi lõpuni.

Peeter Ernits
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:00:33
AI kokkuvõte

Peeter Ernits kritiseerib teravalt tegevuspõhise totruste reformimist, kasutades metafoori sandist, keda ei tee riietamine normaalseks, ning kahtleb, kas sellisel kosmeetilisel reformimisel on üldse mõtet või jätkatakse seda lihtsalt võimuloleku lõpuni.

Rahandusminister Jürgen Ligi
20:01:21
AI kokkuvõte

Rahandusminister Jürgen Ligi heitis vastasele ette inimeste sildistamist, nimetades neid santideks ja ebanormaalseteks, ning selgitas, et tegevuspõhine eelarve on rahvusvaheline soovitus, mille juurutamisega alustas tegelikult eelmine EKREIKE valitsus, tuues esile vastaspoole poliitilise järjepidevusetuse ja siduvad jooned eelarvepoliitikas.

Rahandusminister Jürgen Ligi
20:01:21
AI kokkuvõte

Rahandusminister Jürgen Ligi heitis vastasele ette sildistavat keelekasutust, millega nimetati teistsuguseid inimesi ebanormaalseteks, ning kaitses tegevuspõhist eelarvet, rõhutades irooniliselt, et selle rahvusvaheliselt soovitatud eelarveformaadi juurutas Eestis just vastase endine koalitsioon (EKREIKE valitsus), viidates poliitilisele oportunismile ja erakondadeülesele siduvusele.

Esimees Lauri Hussar
20:02:43
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänas ja andis seejärel sõna Rain Eplerile.

Rain Epler
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:02:45
AI kokkuvõte

Rain Epler püüab Jürgeni vastusest kinnitust saada, kas viimase arvates oleks Euroopa Komisjon pidanud oma tugevamat positsiooni kasutades sekkuma ja takistama Eesti valitsuse kiirustatud ja nüüd tagasipööratavaid maksuotsuseid, kutsudes seega valitsust korrale hoolimata selle mandaadist.

Rain Epler
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:02:45
AI kokkuvõte

Rain Epler palub Jürgenil kinnitada, kas ta tõepoolest eelistaks tugevamat Euroopa Komisjoni, kes oleks kaks aastat tagasi sekkunud ja keelanud praegusel valitsuskoalitsioonil teha kiirustatud maksu- ja muid otsuseid, mida nüüd tasapisi tagasi pööratakse, hoolimata valitsuse toonasest tugevast mandaadist.

Rahandusminister Jürgen Ligi
20:03:33
AI kokkuvõte

Rahandusminister Jürgen Ligi näeb Euroopa Komisjoni rolli nõrgema distsipliini ja populistlike riikide ohjeldajana, rõhutades, et Eesti on endisest eelarve priimusest muutunud kroonilises miinuses olijaks tänu Jüri Ratase koalitsiooni tehtud eelarvereeglite muudatustele ja maksuküürule, ning toetab sanktsioone eeskirjade eirajate vastu, eelistades ratsionaalsust populismile.

Rahandusminister Jürgen Ligi
20:03:33
AI kokkuvõte

Rahandusminister Jürgen Ligi leiab, et Euroopa Komisjoni peamine ülesanne on ohjeldada populistlikke ja nõrga distsipliiniga riike, ning kritiseerib teravalt Eesti eelarve kroonilist miinust, mis sai alguse Jüri Ratase valitsuse eelarvereeglite muutmisest ja maksuküüru kehtestamisest, rõhutades samas oma eelistust ratsionaalsusele ning toetades sanktsioonide rakendamist soovitusi eiravate liikmesriikide vastu.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:05:05
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi andis sõna Priit Sibulale, kutsudes ta kõnepulti.

20:05:07
AI kokkuvõte

Priit Sibul kritiseerib valitsuse eelarvepoliitikat seoses Eesti Raudtee püsiva, 40–50 miljoni euro suuruse dotatsiooniga, küsides ministrilt, miks see regulaarne ja prognoositav kulu on jäetud Riigi Eelarve Strateegiast (RES) välja ja hoitud reservis, kuigi raudteevedude taastumist ette ei nähta.

20:05:07
AI kokkuvõte

Priit Sibul väljendab muret, et Eesti Raudtee püsivalt suured, 45 miljoni euro ringis olevad dotatsioonid on riigi eelarvestrateegias (RES) näidatud reservis, mitte planeeritud kuludena, küsides ministrilt, mis on sellise varjamise eesmärk, kuna raudteevedude taastumist ei ole ette näha.

Rahandusminister Jürgen Ligi
20:05:54
AI kokkuvõte

Rahandusminister Jürgen Ligi Rahandusministeeriumist tunnistab, et raudtee taristu vajab lisafinantseerimist, kuna käibest ei piisa, kuid täpne vajaminev summa on ebaselge ja selgub aasta jooksul, mistõttu hoitakse vajalikke summasid reservis, et vältida eksitamist ebatäpsete numbritega, kuna tal puudub raudteelase pädevus õige summa nimetamiseks.

Rahandusminister Jürgen Ligi
20:05:54
AI kokkuvõte

Rahandusminister Jürgen Ligi möönis, et raudtee taristu lisarahavajadus on kindel, kuna käibest ei piisa, kuid selle täpne suurus sõltub võõrkapitali kaasamisest ja selgub aasta jooksul, mistõttu Rahandusministeerium, kellel puudub pädevus õiget summat kohe nimetada, hoiab vajalikud vahendid reservis ja eraldab need vastavalt täpsustatud vajadusele.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:06:57
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi andis sõna Riina Sikkutile, paludes tal oma ettekannet alustada.

Riina Sikkut
Riina Sikkut
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
20:06:59
AI kokkuvõte

Riina Sikkut soovis ministrilt saada kolmele konkreetsele küsimusele vastuse kas "jaa" või "ei", et selgitada välja, kas esitatud eelnõu leevendab siseriiklikku eelarvereeglit, suurendab bürokraatiat ja vähendab riigirahanduse jätkusuutlikkust.

Riina Sikkut
Riina Sikkut
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
20:06:59
AI kokkuvõte

Riina Sikkut pöördus ministri poole, esitades kolm konkreetset jaatavat või eitavat vastust nõudvat küsimust, mis puudutasid eelnõu mõju siseriikliku eelarvereegli leevendamisele, bürokraatia kasvule ja riigi rahanduse jätkusuutlikkusele.

Rahandusminister Jürgen Ligi
20:07:27
AI kokkuvõte

Rahandusminister Jürgen Ligi vastas kolmele küsimusele, andes ühele neist jaatava vastuse, selgitades, et bürokraatia on vajalik reeglistik, ning rõhutades, et kuigi paratamatud riigikaitsekulud halvendavad riigi rahandust, on tegemist julgeolekupoliitilise otsusega, mis kokkuvõttes jätkusuutlikkust tagab, mitte ei vähenda, kuigi see rahandusministrile rõõmu ei tee.

Rahandusminister Jürgen Ligi
20:07:27
AI kokkuvõte

Rahandusminister Jürgen Ligi vastas küsimustele, kinnitades esimesele jaatavalt ning selgitades, et kuigi bürokraatia on vajalik, on paratamatud riigikaitsekulud, mis küll halvendavad riigi rahanduslikku olukorda, julgeolekupoliitiline otsus, mis tagab pikas plaanis jätkusuutlikkuse.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:08:29
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi andis kõnevooru üle Aivar Kokale.

20:08:31
AI kokkuvõte

Aivar Kokk nõuab ministrilt selgitust eelnõu koostamisel osalenud ekspertide kohta ning rõhutab vajadust muuta riigieelarve struktuuri läbipaistvamaks, tuues kulud (sh tööjõu-, majandus- ja amortisatsioonikulud) ning tulud selgelt välja, et tagada arusaadavus nii Riigikogu liikmetele kui ka tavakodanikele.

20:08:31
AI kokkuvõte

Aivar Kokk pärib ministrilt eelnõu taga seisvate ekspertide kohta ning leiab, et riigieelarve peaks olema oluliselt läbipaistvam, tuues selgelt välja nii tööjõu-, majandus-, sotsiaal- ja investeeringukulud kui ka tulud, et eelarve sisu oleks arusaadav nii Riigikogu liikmetele kui ka tavakodanikele.

Rahandusminister Jürgen Ligi
20:09:13
AI kokkuvõte

Rahandusminister Jürgen Ligi kritiseeris teravalt vastaspartei eelarvekommentaare kui ostetud ja kallutatud ekspertiisi, rõhutades samas, et eelarve liigenduse jäigastamine tööjõu- ja majanduskulude vahel on vastuvõetamatu, kuna ministeeriumid vajavad rahvusvahelise soovituse kohaselt paindlikkust kärbete tegemisel ning riigisektori tõsise palgaprobleemi lahendamisel, kus palgad jäävad erasektorile alla ja sunnivad majanduskulusid palkadeks ümber tõstma.

Rahandusminister Jürgen Ligi
20:09:13
AI kokkuvõte

Rahandusminister Jürgen Ligi kritiseerib vastaspoole ostetud ja kallutatud ekspertiisi ning eksitavaid eelarvekommentaare, kaitstes samas eelarve paindlikku liigendust, eriti tööjõu- ja majanduskulude eristamata jätmist, mis on rahvusvaheline soovitus ja hädavajalik ministeeriumide erineva kulustruktuuri tõttu. Ta rõhutab, et paindlikkus on kriitilise tähtsusega, kuna riigisektoris valitseb tõeline palgaprobleem, mis sunnib ministeeriume, sealhulgas Rahandusministeeriumi, töötajate hoidmiseks ja konkurentsivõime säilitamiseks majanduskuludest palgakuludesse summasid ümber tõstma.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:12:16
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi andis sõna Priit Sibulale, kutsudes ta kõnepulti.

20:12:18
AI kokkuvõte

Priit Sibul tunnistab olukorra keerukust, avaldab kahtlust valitsuse plaanis muuta eelarvereegleid laenu võtmiseks ja valimislubaduste täitmiseks ning nõuab Rahandusministeeriumilt eelarvetehnilist selgitust, kuidas prognoosimatute kulude (u 150 miljonit) reservi kandmine mõjutab defitsiidi arvestust.

20:12:18
AI kokkuvõte

Priit Sibul peab olukorda keeruliseks, kahtleb eelarvereeglite muutmise ja täiendava laenu võtmise mõistlikkuses valimislubaduste täitmiseks ning esitab tehnilise küsimuse, kuidas mõjutab tulevaste suurte kulude (nt Kliimaministeeriumi 150 miljonit) reservi jätmine, mitte kulureale kandmine, riigieelarve defitsiidi arvestust ja selle vähendamist.

Rahandusminister Jürgen Ligi
20:13:18
AI kokkuvõte

Rahandusminister Jürgen Ligi kinnitas, et reservid defitsiiti ei mõjuta, kuid keskendus peamiselt kriitikale halbade valimislubaduste täitmise aadressil, mis on finantseeritud laenu ja eelarve lõdvendamise arvelt, rõhutades vajadust parandada teiste tehtud vigu, eriti maksunduses.

Rahandusminister Jürgen Ligi
20:13:18
AI kokkuvõte

Rahandusminister Jürgen Ligi kinnitas, et reservide ümberpaigutamine ei mõjuta defitsiiti, kuid kritiseeris teravalt varasemat praktikat täita halbu valimislubadusi (viidates 2016. aastale) laenu ja eelarve lõdvendamise teel, rõhutades, et selliseid vigu, eriti maksunduses, tuleb parandada.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:14:00
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus kõnepulti Anti Allase.

Anti Allas
Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:14:02
AI kokkuvõte

Anti Allas soovis ministrilt saada ülevaadet, kuidas käimasolev eelnõu muudab kohalike omavalitsuste reegleid, paludes ühtlasi selgitada, millised on selle eelnõu olulisemad mõjud omavalitsustele.

Rahandusminister Jürgen Ligi
20:14:16
AI kokkuvõte

Rahandusminister Jürgen Ligi tutvustas muudatusi kohalike omavalitsuste rahastamisskeemides, täpsustades, et tasandusfondi jaotuspõhimõtted määratakse edaspidi riigieelarves, samas kui toetusfondi jaotamise alused sätestatakse valdkondlikes seadustes, ning rõhutas, et juhtumipõhiste toetuste andmine lihtsustub, andes vastutavale ministrile suurema volituse anda KOV-idele toetusi tegevuskuludeks ja investeeringuteks ilma läbirääkimiskohustuseta.

Rahandusminister Jürgen Ligi
20:14:16
AI kokkuvõte

Rahandusminister Jürgen Ligi tutvustab muudatusi kohalike omavalitsuste rahastamissüsteemis, millega tasandusfondi jaotuspõhimõtted määratakse edaspidi riigieelarves, samas kui toetusfondi jaotamise alused ja püsitoetused sätestatakse valdkondlike seaduste ja määrustega, lihtsustades ühtlasi vastutava ministri võimalusi anda KOV-idele juhtumipõhiseid toetusi ning nõudes riiklike ülesannete rahastamise kohta ministri määrust.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:15:50
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi andis Aivar Kokale sõna, et too saaks esitada oma teise küsimuse.

20:15:51
AI kokkuvõte

Aivar Kokk juhib tähelepanu ebaõiglasele eelarvepaindlikkusele, küsides, miks peaksid omavalitsused iga eelarverea muudatuse puhul volikogu ette tulema, kui ministrid saavad majandus- ja palgakulusid Riigikogu heakskiiduta oma äranägemise järgi ümber tõsta.

20:15:51
AI kokkuvõte

Aivar Kokk seab kahtluse alla topeltstandardi, mille kohaselt ministrid võivad majandus- ja palgakulusid oma äranägemise järgi ümber tõsta Riigikogu heakskiiduta, samas kui omavalitsused peavad iga eelarverea muudatuse puhul volikogu ette tulema, küsides, miks ei võiks ka kohalikud omavalitsused saada samasugust eelarvelist paindlikkust.

Rahandusminister Jürgen Ligi
20:16:23
AI kokkuvõte

Rahandusminister Jürgen Ligi selgitab, et eelarve ümberjaotamine majanduskulude arvelt palgakulude suurendamiseks toimub "vajaduse järgi", mitte suvaliselt, et tulla toime keerulise tööjõuturuga, rõhutades, et kuigi tegemist on üldise eelarvekärpega, on erandkorras palgaraha juurde saavad valdkonnad (nagu politsei, päästjad, Kaitsevägi ja kultuuritöötajad) õigustatud.

Rahandusminister Jürgen Ligi
20:16:23
AI kokkuvõte

Rahandusminister Jürgen Ligi selgitab, et eelarve ümberpaigutamine majanduskuludelt palgakuludeks on keerulisel tööjõuturul õigustatud tegevus, mida tuleks teha vajaduse, mitte suva järgi, rõhutades, et kuigi tegemist on üldise eelarvekärpega, on teatud valdkonnad (politsei, päästjad, Kaitsevägi, meditsiin, kultuuritöötajad ja erihoolekanne) saanud erandkorras palgafondi suurendust.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:17:30
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi lõpetas küsimusteringi ministriga, tänas teda, ning andis seejärel sõna rahanduskomisjoni liikmele Maris Laurile, et ta tutvustaks juhtivkomisjonis langetatud otsuseid.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:17:30
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi tänas ministrit, lõpetas küsimuste vooru ning andis seejärel sõna rahanduskomisjoni liikmele Maris Laurile, et ta tutvustaks juhtivkomisjonis toimunud arutelu ja langetatud otsuseid.

Maris Lauri
Maris Lauri
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
20:17:52
AI kokkuvõte

Maris Lauri annab ülevaate rahanduskomisjoni konsensuslikest otsustest eelnõu esimese lugemise ettevalmistamisel, mis toimub 13. oktoobril, rõhutades, et Eesti eelarve infosüsteem pakub rahvusvahelises võrdluses erakordselt head detailsust ja läbipaistvust, mis võimaldab Riigikogu liikmetel teha sisulisi muudatusettepanekuid, ning märgib, et kuigi eelarvereegleid ja detailsust arutati, vajavad programmide tegevused ja mõõdikud jätkuvat korrastamist ministeeriumide vastutusel.

Maris Lauri
Maris Lauri
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
20:17:52
AI kokkuvõte

Maris Lauri andis Riigikogu rahanduskomisjoni nimel ülevaate eelnõu esimeseks lugemiseks ettevalmistamisest, kus konsensuslike otsuste kõrval keskenduti eelarvereeglitele ning eelarve detailsusele ja läbipaistvusele. Komisjon rõhutas, et tänu eelarve infosüsteemile on Eesti Riigikogu liikmetel rahvusvahelises võrdluses erakordselt hea ligipääs detailsetele eelarveandmetele, mis võimaldab teha sisulisi muudatusettepanekuid, samas kui programmide, tegevuste ja mõõdikute korrastamine ministeeriumides on jätkuv protsess.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:21:27
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi lõpetas eelneva arutelu, märkides, et küsimusi ei esitatud, ning avas seejärel läbirääkimised, andes esimesena sõna EKRE fraktsiooni liikmele Rain Eplerile.

Rain Epler
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:21:44
AI kokkuvõte

Rain Epler hoiatab, et näiliselt tehniline eelnõu, mis võtab üle Euroopa Liidu nõuded, annab Euroopa Komisjonile liigse kontrolli liikmesriikide eelarvete üle, nõudes nelja-aastaste eesmärkide kinnitamist, millest Riigikogu on välja lülitatud. Tema hinnangul kahjustab see protsess rängalt demokraatiat, võimaldades tehnokraatidel tasalülitada valimistulemusi ja blokeerida ideoloogiliselt ebasobivaid valitsusi (eriti kliimaeesmärkide sildi all), mistõttu kutsub ta valitsust üles eelnõu tagasi võtma.

Rain Epler
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:21:44
AI kokkuvõte

Rain Epler kritiseerib teravalt arutlusel olevat eelnõu, mis tema hinnangul on demokraatiale kahjulik, kuna see annab Euroopa Komisjonile liigse kontrolli riikide keskpika perioodi eelarve-eesmärkide üle, lülitades Riigikogu otsustusprotsessist välja, ning loob tehnokraatidele võimaluse kasutada kliimaeesmärke ideoloogiliselt ebasobivate valitsuste poliitika tasalülitamiseks, mistõttu nõuab ta eelnõu tagasivõtmist.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:25:49
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi tänas eelmist kõnelejat ja palus Isamaa fraktsiooni nimel kõnepulti Aivar Koka.

20:26:10
AI kokkuvõte

Aivar Kokk kritiseeris kolme eelarvega seotud eelnõu, heites valitsusele ette läbipaistmatust suurte summade (nt SmartCapi ja kaitsetööstuse fondi) eraldamisel, mille kohta puuduvad detailsed vastused, kahtlustades tulumaksu tõusu ajutise ärajätmise poliitilist tagamõtet olukorras, kus üldine maksukoormus on kasvanud pea kahe miljardi võrra, ning rõhutades Isamaa ettepanekut muuta riigieelarve seadust, et eelarve struktuur oleks Riigikogu liikmetele loetavam ja detailsem (tuues programmidena välja tööjõu- ja majandamiskulud).

20:26:10
AI kokkuvõte

Aivar Kokk kritiseeris teravalt rahandusministri esitatud eelnõusid, heites ette riigieelarve muudatuste ebaproportsionaalset kulude kasvu võrreldes kokkuhoiuga ning läbipaistmatust kümnete miljonite eraldamisel fondidele (nagu SmartCap ja kaitsetööstuse fond), mille kohta vastuseid ei anta. Ta väljendas sügavat skepsist ka tulumaksu tõusu ärajätmise osas, nähes selles valimiseelset taktikat, mis võib pärast valimisi tagasi tulla, ning rõhutas vajadust muuta riigieelarve seadust, et eelarve oleks parlamendiliikmetele loetavam ja detailsem.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:30:43
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi piirdus äärmiselt lühikese jaatava vastusega.

20:30:44
AI kokkuvõte

Aivar Kokk kritiseerib teravalt riigieelarve läbipaistmatust ja ministrite liiga suurt otsustusõigust vahendite ümbertõstmisel, nõudes kulude ja toetuste detailset liigendamist iga juriidilise isiku kaupa ning ministri õiguse tühistamist eelarve piirmäärade muutmiseks, viidates näiteks 2023. aasta palgatõusule ja selguseta 67 miljoni euro suurusele tehingule, mistõttu esitab Isamaa Erakond eelnõule läbipaistvust suurendavad muudatusettepanekud.

20:30:44
AI kokkuvõte

Aivar Kokk rõhutab vajadust suurendada riigieelarve läbipaistvust, nõudes kulude ja toetuste detailsemat liigendust iga juriidilise isiku kaupa ning piirates ministrite õigust muuta eelarves kindlaksmääratud vahendite liigendust, andes selle õiguse vaid Vabariigi Valitsusele, tuues näiteks 2023. aasta palgatõusu juhtumi ja 67 miljoni euro suuruse kahtlase tehingu, mis näitavad eelarve musti auke ja kontrolli puudumist, ning lubab esitada vastavad muudatusettepanekud.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:34:08
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi tänas ja andis seejärel Eesti Reformierakonna fraktsiooni nimel kõnelemiseks sõna Maris Laurile.

Maris Lauri
Maris Lauri
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
20:34:23
AI kokkuvõte

Maris Lauri kritiseerib eelkõnelejate seisukohti, rõhutades vajadust pidada kinni Euroopa Liidu ja euroga seotud lepetest, kaitstes samas EL-i vahendite kasutamise piirangute seadmist, ning soovitab tungivalt kolleegidel lugeda eelarve eelnõu sissejuhatavat osa, et mõista termineid ja vältida ebakompetentsust, kutsudes kõiki üles tegema korralikumat tööd ja vajadusel kolleegidelt abi küsima.

Maris Lauri
Maris Lauri
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
20:34:23
AI kokkuvõte

Maris Lauri lükkas ümber eelnevate kõnelejate seisukohad, rõhutades, et nii Euroopa Liidu kui ka euroga liitumisel sõlmitud kokkulepped kehtivad ning Eesti kui netosaaja puhul on EL-i vahendite kasutamise piirangute seadmine igati mõistlik. Ühtlasi soovitas ta kolleegidel tungivalt eelarvet põhjalikult lugeda, eriti sissejuhatavat osa, et vältida vigu finantsmõistete ja -kirjendamise mõistmisel, kutsudes kõiki üles suuremale hoolsusele ja kompetentsusele.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:37:23
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi sulges läbirääkimised ning teatas, et juhtivkomisjoni ettepanekul on eelnõu 736 esimene lugemine lõpetatud, määrates muudatusettepanekute esitamise tähtajaks käesoleva aasta 27. oktoobri kell 17.15 ja lõpetades ühtlasi neljanda päevakorrapunkti menetlemise.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:37:23
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi sulges läbirääkimised, teatas juhtivkomisjoni ettepanekul eelnõu 736 esimese lugemise lõpetamisest ning määras muudatusettepanekute esitamise tähtajaks käesoleva aasta 27. oktoobri kell 17.15, lõpetades sellega neljanda päevakorrapunkti menetlemise.