2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (737 SE) esimese lugemise jätkamine
Istung: XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kuupäev: 2025-10-08 17:08
Sõnavõtte kokku: 140
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 1h 33m
AI kokkuvõtted: 140/140 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Istung jätkas Vabariigi Valitsuse algatatud 2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (737) esimest lugemist. Juhtivkomisjoni ettekande tegi rahanduskomisjoni esimees Annely Akkermann, kes andis ülevaate eelarve menetlemisest komisjonis ja tutvustas selle põhiparameetreid: tulud 18,6 miljardit, kulud 19,5 miljardit ning valitsussektori finantseerimisvajadus 1,7 miljardit eurot. Akkermann rõhutas eelarve kahte peamist märksõna: kaitsekulude jõuline kasv (üle 5% SKP-st) ja maksukoormuse langus (maksuküüru kaotamise kaudu).
Järgnenud küsimuste ja läbirääkimiste voorus kritiseeris opositsioon teravalt eelarve vastutustundetust, eriti rekordilist defitsiiti ja laenuraha kasutamist jooksvate kulude katteks. Keskseks teemaks oli ka tulumaksureformi õiglus, kus opositsioon (sh Tanel Kiik, Riina Sikkut, Reili Rand) väitis, et suurima võidu saavad jõukamad, samal ajal kui sotsiaal- ja kultuurivaldkond kannatavad kärbete all. Koalitsiooni esindajad (Õnne Pillak, Toomas Uibo) kaitsesid eelarvet, rõhutades riigikaitse prioriteetsust ja maksuküüru kaotamise positiivset mõju keskmisele palgasaajale. Neli opositsioonifraktsiooni (Keskerakond, SDE, Isamaa, EKRE) esitasid ettepaneku eelnõu esimesel lugemisel tagasi lükata. Hääletusel ettepanek toetust ei leidnud (32 poolt, 44 vastu). Eelnõu esimene lugemine lõpetati.
Tehtud otsused 3
Rahanduskomisjoni esimees Annely Akkermann teatas, et komisjon otsustas 6. oktoobril hääletusega (5 poolt, 3 vastu) teha ettepaneku esimene lugemine lõpetada.
Eesti Keskerakonna, Sotsiaaldemokraatliku Erakonna, Isamaa ja Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonide ettepanek eelnõu 737 esimesel lugemisel tagasi lükata ei leidnud toetust (32 poolt, 44 vastu).
Vabariigi Valitsuse algatatud 2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu 737 esimene lugemine lõpetati. Muudatusettepanekute esitamise tähtajaks määrati 22. oktoober kell 17.15.
Aktiivseimkõneleja
Kõige aktiivsem esineja oli rahanduskomisjoni esimees Annely Akkermann, kes esitas juhtivkomisjoni ettekande ja vastas paljudele küsimustele eelarve defitsiidi, maksuküüru kaotamise ja eelarve ülesehituse kohta. Ta esindas koalitsiooni seisukohti (parem).
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi andis teada, et Riigikogu jätkab eilsel istungil pooleli jäänud Vabariigi Valitsuse algatatud 2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu esimest lugemist ning palus juhtivkomisjoni ettekandeks kõnepulti rahanduskomisjoni esimehe Annely Akkermanni.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi teatas, et jätkatakse eilsel istungil pooleli jäänud Vabariigi Valitsuse algatatud 2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu esimest lugemist, ning palus juhtivkomisjoni ettekandeks Riigikogu kõnetooli rahanduskomisjoni esimehe Annely Akkermanni.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann annab rahanduskomisjoni esimehena põhjaliku ülevaate 2026. aasta riigieelarve eelnõu esimese lugemise ettevalmistamisest, märkides, et eelarve tulude ja kulude vahe on ligi miljard eurot ning selle peamised märksõnad on tulumaksu langetus ja kaitsekulude jõuline kasv üle 5% SKP-st, ning kinnitab, et komisjon on pärast nelja istungit ja kõigi ministrite ärakuulamist teinud otsuse esimene lugemine lõpetada, avades seega muudatusettepanekute esitamise tähtaja.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann andis rahanduskomisjoni esindajana põhjaliku ülevaate 2026. aasta riigieelarve eelnõu esimese lugemise ettevalmistusprotsessist, mis hõlmas nelja istungit kõigi ministrite osalusel, tuues esile, et eelarve põhilised märksõnad on maksukoormuse langus ja kaitsekulude jõuline tõus üle 5% SKPst, ning kinnitas, et komisjon on teinud vajalikud menetlusotsused eelnõu edasiseks aruteluks.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänas kuulajaid ja andis seejärel võimaluse Urmas Reinsalule esitada vastukomplement ning palus tal esitada oma küsimus.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänas kuulajaid ja andis seejärel sõna Urmas Reinsalule, kutsudes teda esitama küsimust, mida ta humoorikalt vastukomplimendiks nimetas.
Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Reinsalu heidab valitsusele ja peaministrile ette eelarvevassimist, tuues esile terava vastuolu: peaminister lubas valitsemiskulude kärpimist 1,4 miljardi euro ulatuses, ent kõneleja andmetel on need kulud hoopis 1,9 miljardi võrra kasvanud, mistõttu nõutakse avalikult, millistelt eelarveridadelt lubatud kärpeid tegelikult näha on.
Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Reinsalu kritiseerib teravalt valitsuse eelarvekommunikatsiooni, kuna peaministri lubatud 1,4 miljardi euro suurune valitsemiskulude kärbe ei kajastu eelarveprojektis, mis näitab hoopis 1,9 miljardi euro suurust kasvu, ning nõuab tungivalt, et näidataks konkreetsed read, kust lubatud kokkuhoid reaalselt näha on.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann selgitas, et kuigi ta ei kuulnud eelnevat küsimust, eeldab ta, et 1,9 miljardi eurone valitsemiskulude kärbe on jaotatud mitme aasta peale, tuues esile eelarve edasikantavate kulude olemuse ja viidates ka tulude poolele, näiteks tulumaksule.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann, tunnistades, et ei kuulnud eelnevat küsimust ega peaministri vastust, asus selgitama 1,9 miljardi euro suuruse valitsemiskulude kärpe ajalist jaotust, rõhutades, et see summa on jaotatud mitme aasta peale ning viidates eelarve edasikantavatele kuludele ja tulumaksule.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänas Urmast ja kinnitas lühidalt, et tema esitatud repliik oli täiesti arusaadav.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann rõhutas, et ta ei saa vastata küsimusele valitsemiskulude kohta, kuna eelarves puudub selline spetsiifiline rida, ning leidis, et küsija tõlgendab valitsemiskulude definitsiooni liiga vabalt.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann selgitab, et riigieelarves puudub spetsiifiline rida "valitsemiskulud", mistõttu ta ei saa küsitud andmeid esitada, kuid kulude üldine kasv on tingitud palgatõusust, tulumaksu osalisest edasikandmisest kohalikele omavalitsustele ning sadades miljonites suurenenud siiretest sotsiaalfondi.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi püüdis debatti juhtida, paludes kolleegidel anda sõna Annelyle, kuid pidi seejärel katkestama Urmas Reinsalu jätkuva kõne, väljendades lühidalt oma arusaamist olukorrast.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann täpsustab, et kuigi riigieelarves puudub eraldi valitsemiskulu rida, on kulude kasvu peamiseks põhjuseks palgatõusust tingitud sotsiaal- ja tulumaksu laekumiste suurenemine, mis omakorda nõuab sadades miljonites eurodes edasikandeid kohalikele omavalitsustele ja sotsiaalfondile.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Urmas Reinsalu korrale, märkides teravalt, et käimasolev arutelu ei ole vaba mikrofoni saade "Esimene stuudio", kus vahelesegamine on igal hetkel lubatud.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann selgitab, et kuigi eelarves on arvestatud Tervisekassa ja Töötukassaga, puudub spetsiifiline rida "valitsemiskulud", mistõttu on tal võimatu seda aspekti 2026. aasta eelarve kontekstis sisuliselt kommenteerida.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann rõhutab, et kuigi eelarves on eraldi read Tervisekassale ja Töötukassale, puudub sealt valitsemiskulu rida, mistõttu on 2026. aasta eelarve vaates selle kommenteerimine võimatu.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi andis lühikese sissejuhatuse järel sõna Tanel Kiigele.
Tanel Kiik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Tanel Kiik kritiseerib teravalt riigieelarvet, pidades seda vastutustundetuks ja ebaõiglaseks, kuna see suurendab kulusid ja vähendab tulusid, andes samal ajal defitsiidi tingimustes jõukaimale 10%-le üle 100 miljoni eurose maksukingituse, jättes tõsist abi vajava erihoolekande vaid 4,2 miljoni eurose lisarahastuse juurde, ning küsib, kas selline prioriteetide seadmine on õiglane.
Tanel Kiik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Tanel Kiik ei mõista rahulolevat tooni vastutustundetu ja ebaõiglase eelarve kontekstis, mis miinuse tingimustes vähendab tulusid ja suurendab kulusid, kritiseerides teravalt valitsuse prioriteete, mis annavad jõukamale 10%-le üle 100 miljoni euro suuruse maksukingituse, jättes samal ajal tõsist abi vajava erihoolekande vaid 4,2 miljoni eurose lisarahastuse juurde.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann kaitseb Reformierakonna valimismandaati viia ellu tulumaksuküüru kaotamine, rõhutades, et see samm on matemaatiliselt suunatud eelkõige keskmise ja mediaanpalgaga töötajate ostujõu taastamisele, kes on kannatanud pikaajalise inflatsiooni ja ebaõiglase 33%-lise maksustamise all, märkides irooniliselt, et eelarve on sel aastal erandlikult kulupõhine kõrgete kaitsekulude tõttu.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann kaitseb Reformierakonna valimislubadust tulumaksuküüru kaotamise osas, rõhutades, et see on vastus tugevale mandaadile ning et see samm parandab enim just keskmiste Eesti töötajate netopalka, kes on pikalt kannatanud inflatsiooni ja ebaõiglase, ruineeriva maksusüsteemi all, mis maksustas keskmist palka ebamõistlikult kõrge määraga, märkides irooniliselt ka Isamaa eelarvepoliitika sarnasust tänavuse erandliku kaitsekulude tõusu tõttu.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi andis sõna Aivar Sõerdile, kutsudes ta kõnepulti.
Aivar Sõerd
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Sõerd kritiseerib teravalt ministeeriumide lähenemist kulukärbete väljatöötamisele, kuna need on esitatud klassikalise kuluressursi eelarve ridadena (nt lähetus- ja IT-kulu), mitte aga tegevuspõhise eelarve programmide lõikes, küsides, miks ministeeriumid ise eelarveotsuseid tehes kasutavad süsteemi, mis ei vasta ametlikule menetlusviisile.
Aivar Sõerd
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Sõerd kritiseerib teravalt ministeeriumeid, et need kasutavad eelarvekärbete väljatöötamisel ja selgitamisel klassikalisi kulupõhiseid ridu (nt lähetus-, koolitus- ja remondikulud), kuigi eelarvet menetletakse tegevuspõhiste programmide lõikes, küsides, miks eelarveotsuste tegemisel endiselt vana kulueelarve metoodikat rakendatakse.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann rõhutab, et poliitikute roll Riigikogus on tegeleda poliitika ja eesmärkidega, mitte raamatupidamisliku kululiikide arvestusega, mistõttu on tegevuspõhine eelarve hädavajalik, et arutada sisulisi küsimusi ja maksumaksja raha kasutamise mõju, näiteks liiklussurmade vähendamise või ministeeriumite tegevuse eesmärgistamise kaudu.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann rõhutas, et poliitikud peavad keskenduma tegevuspõhisele eelarvele ja poliitilistele eesmärkidele (nagu liiklussurmade vähendamine), mitte raamatupidajate kombel kululiikidele ja administratiivsetele üksustele, sest maksumaksja raha kasutamise arutelu peab toimuma poliitika, mitte riigi raamatupidamise kontoplaani kontekstis.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi väljendas segadust eelneva kõne lõpetamise ajastuse üle, tegi pikema pausi ning andis seejärel sõna Reili Rannale.
Reili Rand
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Reili Rand juhtis tähelepanu Eesti sündimuse drastilisele langusele, mis on langenud alla 10 000 piiri, ning rõhutas poliitilise tahte vajadust rakendada Sotsiaalministeeriumi analüüsil põhinevaid soovitusi, mis eeldavad sihipäraseid kulutusi, nagu peretoetuste õiglasemaks muutmine ja üksikvanema toetuse tõstmine ning koolitoidutoetuse suurendamine, et toetada peresid ja tagada laste vaimne tervis.
Reili Rand
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Reili Rand juhib tähelepanu Eesti sündimuse kriitilisele langusele ja rõhutab, et poliitilist tahet on vaja, et suunata riigieelarve ressursid Sotsiaalministeeriumi analüüsil põhinevatele konkreetsetele meetmetele, nagu peretoetuste õiglasemaks muutmine, koolitoidutoetuse suurendamine ja tugispetsialistide kättesaadavuse parandamine, et toetada lapsi soovivaid peresid ja pöörata demograafiline trend.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi piirdus lühikese tänuavaldusega, väljendades kõigest ühe sõnaga oma tänu.
Reili Rand
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Reili Rand heitis rahanduskomisjonile ette, et riik teeb rahakülvi jõukaimatele, samal ajal kui laste ja perede vajadused jäävad tähelepanuta, pidades sellist poliitikat Eesti riigi tulevikku kahjustavaks.
Reili Rand
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Reili Rand heitis rahanduskomisjonile ette, et nad eelistavad raha jagamist jõukaimatele, jättes samal ajal lapsed ja pered tähelepanuta.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi väljendas lühidalt oma tänu ja lõpetas sellega oma esinemise.
Reili Rand
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Reili Rand seab kahtluse alla käsitletava tegevuse õigluse ja põhjendatuse, rõhutades, et selle mõju Eesti riigi tulevikule on küsitav.
Reili Rand
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Reili Rand lõpetab oma mõttekäigu, pannes kuulajad küsimuse ette, kas käsitletav teema on vaadates õiglane ja põhjendatud.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann rõhutab, et maksuküüru likvideerimine ja sellest tulenev tulumaksu langetus, kuigi matemaatiliselt puudutab ka jõukamaid, on eelkõige suunatud keskmist palka teenivatele Eesti inimestele (nagu õed, arstid ja õpetajad), eesmärgiga kasvatada perede ostujõudu, parandada nende toimetulekut ja julgustada seeläbi laste sündi.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann selgitab, et maksuküüru likvideerimisest tulenev tulumaksu langetus ei ole suunatud vaid jõukatele, vaid toetab matemaatiliselt paratamatult ka keskmist palka teenivaid lapsevanemaid, nagu õpetajad ja meditsiiniõed, suurendades nende ostujõudu ning potentsiaalselt soodustades laste sündi.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi Aivar Kokk paluti kõnepulti oma ettekannet alustama.
Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Kokk tunnustab eelnevaid vastuseid, kuid rõhutab, et riigieelarve tulude pool, eriti käibemaksu laekumise detailne jaotus (nt elektri, kütuse ja toiduainete lõikes), on eelarvedokumendis puudulik ja ebaselge, mistõttu on raske teha sisukaid muudatusettepanekuid, samas kui kulude pool on hästi esitatud.
Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Kokk rõhutab tulude poole olulisust, kuid leiab, et esitatud riigieelarve tulude jaotus on liiga nõrk, nõudes detailset selgitust, millistest allikatest (nt elekter, kütus, toiduained) laekub suur osa riigituludest moodustav käibemaks, et muudatusettepanekute tegemine oleks võimalik.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann leiab, et kuigi käsitletav teema võib riigieelarve jaoks olla liiga detailne, on vajalik info ettevõtete käivete jaotamise kohta EMTAK-koodide järgi riigil aastaaruannete kaudu juba olemas, mistõttu ei kahtle ta andmete kättesaadavuses ega nende statistilisel väljaarvutamise võimalikkuses.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann rõhutas, et kuigi käimasolev arutelu detailitase võib riigieelarve jaoks olla liigne, on riigil ettevõtete aastaaruannete kaudu (kus jagatakse käibed EMTAK-koodide järgi) vajalik statistiline info tegelikult juba olemas ja kättesaadav.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi andis sõna Arvo Allerile, kutsudes ta kõnepulti.
Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Arvo Aller seab kahtluse alla riigieelarvest mitterahaliste kulude, eelkõige amortisatsiooni, väljajätmise, kahtlustades, et see muudatus on tehtud selleks, et hoida eelarve puudujäägi näitaja (4,5%) kunstlikult madalana Euroopa Liidule meeldimise eesmärgil, ning küsib, kas amortisatsiooni arvestamisel ei oleks tegelik puudujääk hoopis suurem.
Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Arvo Aller pärib komisjonipoolselt ettekandjalt, miks on riigieelarvest välja jäetud mitterahaliste kulude, eelkõige amortisatsiooni, kajastamine, kahtlustades, et see samm on astutud eelarve miinusprotsendi (4,5%) kunstlikuks allhoidmiseks, et täita Euroopa Liidu nõudeid ja vältida suurema defitsiidi näitamist.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann selgitas, et amortisatsiooni arvestus on küll standarditega määratletud ja seletuskirjas kirjeldatud, kuid seda ei ole eelarvepositsiooni arvutamisel arvesse võetud, kuna Riigikogu liikmed ei saa teha mitterahalisi muudatusi ning see ei muudaks ka Euroopa Liidu metoodika järgi arvutatavat võrreldavat eelarvepositsiooni.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann vastas küsimusele amortisatsioonikulu puudumise kohta eelarves, märkides, et kuigi kulu on kirjeldatud seletuskirjas ja seda arvestatakse standardite (nt IFRS) järgi, jäeti see eelarve lihtsuse huvides välja, kuna Riigikogu liikmed ei saa mitterahaliste kulude osas muudatusettepanekuid teha, rõhutades, et see ei mõjutaks eelarvepositsiooni, mida arvutatakse ühtse EL-i metoodika alusel.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi andis lühikese sissejuhatuse järel sõna järgmisele kõnelejale, Reili Rannale.
Reili Rand
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Reili Rand tunnustab maksuküüru kaotamise vajadust ja keskmise palga saajate, nagu õpetajate ja päästjate, toetamist, kuid kritiseerib teravalt praegust eelarvet, kuna see annab suurima maksuleevenduse (114 miljonit eurot) just kõige rikkamale 10%-le, kes teenivad 5000–6000 eurot, pidades seda ebaproportsionaalseks võrreldes näiteks Hiiumaa mediaanpalgaga ning küsides, kas ettekandja nõustub, et suurima võidu saab just rikkaim detsiil.
Reili Rand
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Reili Rand tunnistab maksuküüru kaotamise vajadust ja toetust keskmise palga saajatele, ent juhib teravalt tähelepanu sellele, et praegune eelarve annab ebaproportsionaalselt suurima võidu just 10% kõige rikkamatele inimestele, kelle maksuleevenduseks kulub 114 miljonit eurot, seades kahtluse alla pildi õigsuse võrreldes näiteks Hiiumaa mediaanpalgaga.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann lükkab matemaatiliselt ümber väite, et toetuse mõju oleks proportsionaalne, selgitades, et maksimaalne 154-eurone hüvitis läheb neile, kes teenivad 2100–2200 eurot, samas kui kõrgematesse detsiilidesse kuuluvate inimeste (5000–6000 eurot teenivate) jaoks moodustab see summa tunduvalt väiksema suhtelise osa palgast, mistõttu jaotus ei ole matemaatiliselt pädev.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann lükkab ümber väite, et teatud soodustus on matemaatiliselt proportsionaalne, selgitades, et kuigi absoluutne maksimaalne võit (154 eurot) läheb 2100–2200 eurot teenivatele inimestele, moodustab see kõrgema palgaga detsiilide puhul suhteliselt tühise osa, mistõttu jaotus ei ole matemaatiliselt pädev.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi andis sõnajärje üle Mart Maastikule.
Mart Maastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Mart Maastik kritiseerib valitsuse plaani kaotada lineaarne tulumaksuvabastus ajal, mil riigieelarve on 1,7 miljardi euroga sügavas defitsiidis ja jooksvate kulude katteks võetakse laenu, seades kahtluse alla sellise valimislubaduse täitmise ajastuse ja korrelatsiooni eelarveolukorraga.
Mart Maastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Mart Maastik kritiseerib valitsuse plaani kaotada lineaarne tulumaksuvabastus ajal, mil riigieelarve on 1,7 miljardi euroga sügavas defitsiidis ja jooksvaid kulusid kaetakse laenudega, seades kahtluse alla, kas valimislubaduse täideviimine on sellises majandusolukorras põhjendatud.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann rõhutab valimislubaduste täitmise tugevat mandaati, kuid kritiseerib teravalt ebaõiglast maksusüsteemi, mille kohaselt palgakasv vahemikus 1200–2100 eurot maksustatakse 33%-lise efektiivse maksumääraga, hoolimata sellest, et hetkel on kehtestatud 700-eurone maksuvaba tulu töötajatele ja suurem soodustus pensionäridele.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann rõhutab valimislubaduste täitmise tugevat mandaati ning kritiseerib teravalt praegust maksusüsteemi, pidades äärmiselt ebaõiglaseks 1200–2100-eurose palgaga töötajate 33% efektiivset maksustamist, kinnitades, et pakutav 700-eurone maksuvabastus on suunatud just nimelt töötajatele.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi manitseb kolleege, eriti üht pidevat segajat, hoiduma liiga pikkadest vahelehüüetest, rõhutades, et kuigi lühikesed repliigid on lubatud, tuleb pikemad mõtteavaldused jätta ametlikuks läbirääkimiste vooruks.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palub kolleegidel lõpetada liiga pikad vahelehõiked ja meenutab, et kuigi lühikesed repliigid on debati huvides aktsepteeritavad, peavad pikemad jutud jääma läbirääkimiste vooru, mil segajal on endal võimalus pikalt rääkida.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann väidab, et 700-eurone maksuvaba tulu kehtestamine loob tegelikult lineaarse tulumaksusüsteemi, kus efektiivne maksumäär tõuseb sujuvalt 0%-lt 22%-le, tuues näiteks, et 700-eurose palga puhul on tulumaks 0%, samas kui 1400-eurose palga puhul on see juba ligikaudu 10%, lähenedes matemaatiliselt 22%-le.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann väidab, et 700-eurone maksuvaba tulu piir loob sisuliselt lineaarse tulumaksusüsteemi, kus efektiivne maksumäär tõuseb sujuvalt 0 protsendilt 22 protsendini, tuues näiteks, et 700-eurose sissetuleku puhul on tulumaks 0, kuid 1400-eurose palga juures juba ligikaudu 10 protsenti.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi Helir-Valdor Seeder kutsuti kõnepulti, et oma ettekannet alustada.
Helir-Valdor Seeder
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Helir-Valdor Seeder provotseerib valitsuse esindajat selgitama, kust pärineb nende väidetavalt tugev mandaat kehtestada pärast valimisi automaks, tõsta tulumaksu ja käibemaksu, kuna need meetmed on otseses vastuolus peaministri valimiseelsete lubadustega, et maksud ei tõuse.
Helir-Valdor Seeder
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Helir-Valdor Seeder vaidlustab valitsuse väite tugevast mandaadist, nõudes selgitust, kust see mandaat tuli ulatuslike maksutõusude (sh auto-, tulu- ja käibemaks) kehtestamiseks, mis on otseses vastuolus peaministri valimiseelse lubadusega, et maksud ei tõuse.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann kinnitab, et Reformierakonna valitsus on täitnud oma valimislubaduse korrektse rahanduspoliitika osas, hoides defitsiidi rangelt lubatud piirides ja Maastrichti kriteeriumides, vastandudes varasema EKREIKE valitsuse 5,2%-lisele SKP defitsiidile.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann kinnitab, et Reformierakond on täitnud oma valimislubaduse hoida riigi rahanduspoliitika korras ja defitsiit Maastrichti kriteeriumide piires, vastandades seda EKREIKE valitsuse ajal saavutatud 5,2%-lisele SKP defitsiidile.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi, Õnne Pillak, kutsuti kõnepulti, kuid tema esitatud sõnavõtu sisu ei ole tekstis kajastatud.
Õnne Pillak
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Õnne Pillak esitab ajaloolis-filosoofilise küsimuse, seades kahtluse alla praeguste eelarvedefitsiidi kriitikute järjepidevuse, küsides, kas nad muretsesid ja omasid väljumisplaani ka siis, kui 2020. aastal oli defitsiit 5,2% (mis tekkis "headel aegadel" laristamise tõttu), võrreldes tuleva aasta 4,5% defitsiidiga, mis on tingitud riigikaitsekulude hüppelisest tõusust.
Õnne Pillak
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Õnne Pillak heidab kriitikutele ette silmakirjalikkust, küsides retooriliselt, miks nad ei muretsenud ega pakkunud lahendusi 2020. aasta 5,2-protsendilise eelarvedefitsiidi ajal, kui raha löödi laiaks, aga on nüüd äärmiselt häälekad seoses riigikaitsekulude tõstmisest tingitud 4,5-protsendilise defitsiidiga.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann tunnistab, et kuigi ta kunagi Mart Laari põhiseadusesse eelarve tasakaalu nõude lisamise ideed heaks ei pidanud, peab ta Laari 2016. ja 2017. aasta sündmusi silmas pidades äärmiselt ettenägelikuks poliitikuks.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann kiidab Mart Laari ettenägelikkust, meenutades, kuidas Laar soovis põhiseadusesse sisse viia eelarve tasakaalu nõude, ning tunnistab, et kuigi ta tookord ideed heaks ei pidanud, oleks hilisemaid sündmusi (nt 2016/2017) teades pidanud Laari ettepanekut toetama.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi lõpetas oma esinemise või küsitlusvooru, tänades osalejaid ja kinnitades, et tal pole enam lisaküsimusi.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi lõpetas küsimuste vooru, tänas osalejaid ning teatas, et on jõutud läbirääkimiste faasi, andes aga enne sõna Arvo Allerile protseduurilise küsimuse esitamiseks.
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann lõpetas oma lühikese sõnavõtu tänusõnaga.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi teatas kolleegidele läbirääkimiste algusest, kuid märkis, et enne sisulise arutelu juurde asumist on Arvo Alleril vaja esitada protseduuriline küsimus.
Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Arvo Aller tõstatas protseduurilise küsimuse, märkides, et kuigi ta oli saatnud teate, ei leia ta enam päevakorrapunkti juurest vajalikke materjale ega linke, mis olid veel eile olemas, ning palus selgitust, kas need on tehnilise vea tõttu kadunud.
Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Arvo Aller esitab protseduurilise küsimuse, kuna päevakorrapunkti materjalid, mis olid eile veel kättesaadavad, on tänaseks kadunud, ning palub selgitust tekkinud tehnilise probleemi või materjalide kadumise asjus.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi, rõhutades vajadust materjalid läbi lugeda ja läbirääkimiste käigus tehnilised lahendused leida, avas ametlikult arutelu ning kutsus esimesena Eesti Keskerakonna fraktsiooni nimel Riigikogu kõnetooli kolleegi Lauri Laatsi.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi rõhutas kolleegidele vajadust materjalid läbi lugeda ja täpsustusi teha, avaldas lootust tehniliste lahenduste leidmisele läbirääkimiste käigus ning avas seejärel ametlikult debati, kutsudes esimesena kõnetooli Eesti Keskerakonna fraktsiooni esindaja Lauri Laatsi.
Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Lauri Laats palus lühidalt kolm minutit lisaaega.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi piirdus oma sõnavõtus vaid aja märkimisega, teatades lühidalt, et aega on kaheksa minutit.
Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Lauri Laats lükkab kategooriliselt tagasi Reformierakonna väite tugevast mandaadist, süüdistades erakonda valetamises valijatele maksutõusude osas ning rõhutades, et rahvas valitsust ei usalda. Ta kritiseerib teravalt ministrite ebakompetentsust ja ebausaldusväärsust, tuues esile segaduse kaitsevaldkonnas ja ministrite sobimatud väljaütlemised. Sõnavõtja leiab, et esitatud eelarve on vastuvõetamatu, kuna see süvendab defitsiiti, võetakse laenu jooksvate kulude katteks ning ignoreeritakse ühiskonna tellimust, nagu näiteks toiduainete käibemaksu langetamine, eelistades selle asemel progressiivse tulumaksusüsteemi kaotamist.
Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Lauri Laats seab teravalt kahtluse alla Reformierakonna väidetava tugeva mandaadi, rõhutades, et see saadi valimistel valedega, eriti maksutõusude osas, ning et rahvas ei usalda ebakompetentset ja skandaalidesse kistud valitsust. Seetõttu ei saa kõneleja toetada esitatud riigieelarvet, mis on sügavas defitsiidis, kasutab laenu jooksvate kulude katteks ja ignoreerib ühiskonna tellimust, nagu toiduainete käibemaksu langetamine, mistõttu tehakse ettepanek eelarve tagasi lükata.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi andis lühikese pöördumisega kõnelemisjärje üle oma kolleegile, andes märku tema esinemisaja algusest.
Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Lauri Laats kinnitas lühidalt ja otsustavalt, et kõneleja pool esitab käsitletava ettepaneku tagasilükkamise eelnõu.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi andis Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni nimel kõnelemiseks sõna kolleeg Riina Sikkutile.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi andis Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni nimel kõnelemiseks sõna Riina Sikkutile.
Riina Sikkut
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Riina Sikkut kritiseerib teravalt valitsuse 2026. aasta riigieelarvet, nimetades seda pettuseks ja peataolekuks, mis ei too jõukust ega taga julgeolekut, vaid kasvatab pretsedenditut struktuurset võlakoormust ilma igasuguse plaanita miinusest väljatulekuks, samal ajal kui drastiliselt kasvavad intressikulud söövad eelarvet. Eriti taunib sõnavõtja seda, et laenuraha suunatakse maksukingitustena jõukaimale 10%-le, jättes tähelepanuta kriitilise alarahastuse sotsiaalhoolekandes ja madalapalgaliste toimetuleku, näidates valitsuse vastutustundetut ja riigimehelikkust eiravat prioriteetide seadmist.
Riina Sikkut
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Riina Sikkut kritiseerib teravalt valitsuse 2026. aasta riigieelarvet, mis tema hinnangul ei too jõukust ega julgeolekut, vaid kasvatab pretsedenditult võlakoormust püsikulude katteks, eemaldudes struktuursest tasakaalust ja jättes riigi kaitsetuks kasvavate intressikulude ees. Ta heidab valitsusele ette vastutustundetust ja plaani puudumist miinusest väljatulekuks ning kritiseerib eelarve prioriteete, mis suunavad laenuraha maksukingitusena jõukaimale 10%-le elanikkonnast, jättes samal ajal kriitiliselt alarahastatuks erihoolekande ja teised madalapalgalisi toetavad valdkonnad.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palus lühidalt kolm minutit lisaaega oma sõnavõtu jätkamiseks.
Riina Sikkut
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Riina Sikkut kritiseerib teravalt valitsuse eelarvepoliitikat, mis on toonud kaasa pretsedenditult suure puudujäägi ja kasvava võlakoorma, süüdistades koalitsiooni poliitilises lühinägelikkuses ja vastutuse vältimises ning teatades sotsiaaldemokraatide nimel ettepanekust eelarve esimesel lugemisel tagasi lükata.
Riina Sikkut
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Riina Sikkut kritiseerib teravalt valitsuse eelarveprojekti, pidades seda poliitilise lühinägelikkuse, majandusliku hoolimatuse ja sotsiaalse ebaõigluse peegliks, mis on toonud kaasa pretsedenditult suure puudujäägi ja võlakoorma, ning teatab sotsiaaldemokraatide nimel, et nad lükkavad selle eelarve esimesel lugemisel tagasi.
Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Lauri Laats tänas kuulajaid ja andis seejärel Eesti Reformierakonna fraktsiooni nimel Riigikogu kõnetooli üle oma kolleegile, Õnne Pillakule.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänas kohalolijaid ning kutsus Eesti Reformierakonna fraktsiooni nimel Riigikogu kõnepulti oma kolleegi Õnne Pillaku.
Õnne Pillak
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Õnne Pillak kaitseb kirglikus riigieelarve arutelus valitsuse eelarvepoliitikat, rõhutades, et kuigi järgmise aasta eelarve on 4,5% defitsiidis, on see tingitud Euroopa halvenenud julgeolekuolukorrast ja vajadusest tõsta riigikaitsekulud vähemalt 5%-ni SKP-st, mida teeb ka enamik teisi EL-i riike. Ta kritiseerib varasemaid valitsusi varude kogumata jätmise eest ning kinnitab, et Reformierakonna eelarve on Eesti vabadust ja majandust toetav, täites lubaduse kaotada maksuküür ja langetada maksukoormust 35,2%-ni, luues majanduskasvuks soodsad tingimused.
Õnne Pillak
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Õnne Pillak kaitseb järgmise aasta riigieelarvet, tunnistades 4,5% defitsiiti, kuid põhjendades seda Euroopa halvenenud julgeolekuolukorrast tingitud hädavajaliku riigikaitsekulude (mis tõusevad tulevikus 5%-ni SKP-st) suurendamisega, rõhutades samas, et eelarve on suunatud majanduse ja sissetulekute kasvule läbi maksukoormuse langetamise, kaotades maksuküüru ja vältides tulumaksu tõusu, luues sellega soodsad tingimused ettevõtlusele.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi esitas lühikese palve, soovides oma ettekande või mõtteavalduse jätkamiseks kolm minutit lisaaega.
Õnne Pillak
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Õnne Pillak kaitseb eelarvevalikuid, rõhutades, et maksulangetused kasvatavad oluliselt keskmise tööinimese sissetulekut (nt 1800 eurot aastas) ning elavdavad majandust, kinnitades samal ajal pühendumust riigi rahanduse kordategemisele 1,4 miljardi euro suuruste kärbetega. Ta rõhutab, et hoolimata kokkuhoiust tagatakse pensionide indekseerimine (prognoositav kasv 5,4%) ning avaliku sektori palgatõusud (õpetajad, päästjad jne), mis kaetakse avaliku sektori sisemise kokkuhoiu arvelt, ning kutsub eelarvet toetama, kuna see tugevdab riigikaitset, alandab maksukoormust ning kasvatab sissetulekuid ja pensione.
Õnne Pillak
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Õnne Pillak kaitseb valitsuse eelarvevalikuid, rõhutades, et maksulangetused kasvatavad oluliselt keskmise palga saajate (nagu õpetajad ja päästjad) sissetulekuid, elavdades seeläbi majandust, ning kinnitab pensionide indekseerimise jätkumist ja kasvu. Ta vastab muredele riigi rahanduse pärast, lubades eelarve puudujääki vähendada ja viia läbi 1,4 miljardi euro ulatuses kärpeid, millest kaetakse ka palgatõusud, ning kutsub kolleege toetama eelarvet, mis keskendub kaitse tugevdamisele, maksukoormuse alandamisele ja sissetulekute kasvule.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänas kuulajaid ja kutsus Eesti 200 fraktsiooni nimel Riigikogu kõnetooli oma kolleegi Toomas Uibo.
Toomas Uibo
Profiileerimine Eesti 200 fraktsioonAI kokkuvõte
Toomas Uibo esitleb 2026. aasta riigieelarvet kui vastutustundliku rahanduse ja majanduskasvu alustala, millega soovitakse murda senine defitsiidi ja riigivõla kiire kasvu suund, vähendades maksukoormust ja aeglustades võla suurenemise tempot, tehes samal ajal sihipäraseid investeeringuid inimestesse (õpetajate, päästjate ja meditsiinitöötajate palgad) ning Eesti konkurentsieelistesse (teadus ja digiriik), et viia riik targalt ja prioriteete seades tagasi eelarve tasakaalu poole.
Toomas Uibo
Profiileerimine Eesti 200 fraktsioonAI kokkuvõte
Toomas Uibo esitleb 2026. aasta riigieelarvet kui teadlikku valikut, millega murda defitsiidi ja võla kasvu suund, pakkudes samal ajal maksukoormuse langetamise kaudu inimestele ja ettevõtetele hingamisruumi ning tehes nutikaid investeeringuid haridusse, teadusesse ja elutähtsatesse valdkondadesse, et ehitada vastutustundlikku ja tugevat Eesti tulevikku, liikudes samm-sammult eelarve tasakaalu poole.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänas eelnevaid kõnelejaid ja andis seejärel Isamaa fraktsiooni nimel sõna kolleeg Aivar Kokale, lisades lühikese protseduurilise märkuse, et kõike ei jõuta ette lugeda.
Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Kokk kritiseerib teravalt esitatud riigieelarvet, pidades seda pikka aega halvimaks ja ministri vastuseid nõrgaks, süüdistades valitsust valetamises maksuküüru kaotamise osas ning rõhutades, et 1,7 miljardi euro suurune laen on võetud peamiselt kõrgepalgaliste (Riigikogu liikmed, ministrid) palgatõusuks, samal ajal kui madalama sissetulekuga inimesed praktiliselt midagi ei võida, ning leiab, et valitsus võtab inimestelt ja ettevõtjatelt kokku 2 miljardit eurot ära, andes tagasi vaid murdosa ja seda peamiselt rikkamale poolele.
Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Kokk peab esitatud riigieelarvet pikka aega halvimaks, kritiseerides ministri nõrku vastuseid ja valitsuse väiteid maksuküüru kaotamise kohta, rõhutades, et kuigi riigi tulud on kasvanud, võetakse inimestelt ja ettevõtjatelt uute maksude ja laenude abil miljardeid eurosid, mis suunatakse peamiselt kõrgema sissetulekuga poliitikute palgatõusuks, jättes madalama sissetulekuga inimesed praktiliselt ilma kasuta ja süüdistades valitsust majanduslanguse põhjustamises valede energiaotsustega.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi piirdus äärmiselt lühikese jaatava vastusega, väljendades nõusolekut või kinnitust.
Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Kokk kritiseerib teravalt valitsuse eelarvepoliitikat ja maksutõuse, heites ette läbipaistmatust tulude osas ning rõhutades, et laenu võetakse Riigikogu liikmete tulumaksuvabastuse katteks, samal ajal kui aktsiiside tõstmine (elekter, kütus) ja mõttetu mootorsõidukimaks koormavad tavainimesi; eriti süüdistab ta koalitsiooni, eesotsas sotsiaaldemokraatidega, silmakirjalikkuses ja peredelt 2400 euro äravõtmises.
Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Kokk kritiseerib teravalt valitsuse eelarvepoliitikat, heites koalitsioonile ette, et laenu võetakse kõrgepalgaliste tulumaksuvabastuse rahastamiseks, samal ajal kui tõstetakse aktsiise kütustel ja elektril, mis pigistab tavainimesi ja ettevõtteid, ning süüdistades sotsiaaldemokraate lastega peredelt 2400 euro äravõtmises ja mõttetu mootorsõidukimaksu toetamises, nõudes eelarve poolt hääletajatelt siirast häbi.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi piirdus vaid lühikese tänusõnaga.
Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Kokk, esindades Isamaa Erakonda, tegi ettepaneku lükata käsitletav eelnõu esimesel lugemisel tagasi ning lubas vastava dokumendi kohe esitada.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi lõpetas oma sõnavõtu lühikese tänusõnaga.
Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Kokk tegi Isamaa Erakonna nimel ettepaneku kõnealune eelnõu esimesel lugemisel tagasi lükata, märkides, et toob vastava dokumendi kohe lauale.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi andis teada, et Riigikogu kõnetooli palutakse EKRE fraktsiooni nimel esinema hea kolleeg Rain Epler.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi teatas, et EKRE fraktsiooni nimel astub Riigikogu kõnetooli järgmisena hea kolleeg Rain Epler.
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler kritiseerib teravalt koalitsiooni esitatud eelarvet, süüdistades valitsust valetamises ja vastutustundetus rahanduses, kuna riigivõlg ja defitsiit kasvavad rekordiliselt, lükates ümber lubadused riigi rahandus korda teha. Ta rõhutab, et kuigi laenukoormuse kasvu põhjendatakse julgeolekuga, läheb suur osa lisarahast hoopis Kliimaministeeriumile ja Rail Balticule, mille otstarbekus on Läti poole prioriteetide puudumise tõttu küsitav, näidates, et eelarve ei too lubatud "jõukust" ega "julgeolekut".
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler süüdistab valitsuskoalitsiooni valelikkuses ja vastutustundetus rahanduspoliitikas, kuna lubatud võlakoormuse vähendamise asemel kasvab eelarvedefitsiit ajalooliselt kõrgele tasemele ja riigivõlg paisub 13,5 miljardini, kusjuures laenuraha kulutatakse ebaproportsionaalselt riigikaitse asemel rohepöördele ja ebamõistlikule Rail Balticu projektile, mille puhul ka Läti ei pea Eesti-suunalist ühendust prioriteediks.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi väljendas lühidalt ja konkreetselt oma nõusolekut või kinnitust.
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler esitab terava kriitika valitsuse eelarveprioriteetide aadressil, nõudes geopoliitiliselt keerulises olukorras riigikaitse eelistamist ning taunides Kultuuriministeeriumi kärpeid ajal, mil Kliimaministeerium kulutab miljoneid "metsade uputamisele", mis on vastuolus põhiseaduse eesmärgiga. Ühtlasi kutsub ta kultuurirahvast üles olema vähem tundlikud krõbedate metafooride suhtes ja mitte toetama "moraalseid värdjaid" (Reformierakond, Sotsid, Eesti 200), kes ei mõista Eesti riigi olemasolu mõtet ja peaksid riigitüüri juurest lahkuma.
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler kritiseerib teravalt valitsuse prioriteete, leides, et geopoliitiliselt keerulises olukorras tuleks tegeleda riigikaitsega, mitte uputada Kliimaministeeriumi eelarvest miljoneid sohu (metsade uputamine), samal ajal kui Kultuuriministeeriumis tehakse põhiseaduslikke eesmärke ohustavaid kärpeid; lõpetuseks kutsub ta kultuurirahvast üles olema vähem pehmed, mitte minestama krõbedate metafooride peale ja mitte valima tagasi "moraalseid värdjaid" ehk praeguseid valitsuserakondi, kes riigi olemasolu mõttest aru ei saa.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi andis teada, et kuigi Eesti Keskerakonda otseselt ei nimetatud, ajendas korduv viitamine EKREIKE-le Keskerakonna fraktsiooni esitama vastusõnavõtu, milleks paluti kõnepulti Vadim Belobrovtsev.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänas ja selgitas, et ehkki Keskerakonda nimepidi ei nimetatud, andis korduv viitamine koalitsioonile EKREIKE fraktsioonile aluse vastusõnavõtuks, milleks paluti kõnepulti Vadim Belobrovtsev.
Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Vadim Belobrovtsev heidab Reformierakonnale ette valedel põhinevat poliitikat, rõhutades, et maksuküüru kaotamine, mis maksab riigile pool miljardit, ei too enamikule inimestele mingit märgatavat maksuleevendust, vaid tõstab hoopis kõrgepalgaliste sissetulekuid, mistõttu jutt maksukoormuse langemisest on puhas vale.
Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Vadim Belobrovtsev süüdistab Reformierakonda valedega poolehoiu võitmises, lükates ümber väite maksukoormuse langemisest ning osutades, et maksuküüru kaotamine on ebaproportsionaalselt kallis (pool miljardit eurot) reform, mis toob märgatavat kasu vaid parlamendiliikmete ja teiste kõrgepalgaliste sissetulekutele, jättes enamiku inimeste maksuleevenduse olematuks.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi juhatas sisse Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni vastusõnavõtu, tänades eelmist kõnelejat ja andes seejärel sõna Reili Rannale.
Reili Rand
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Reili Rand täpsustas sotsiaaldemokraatide perepoliitikat, rõhutades, et riik peab väärtustama igat Eesti last, sõltumata tema sünnijärjekorrast või peremudelist, ning kutsus kolleege üles lõpetama erinevate peremudelite vastandamise.
Reili Rand
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Reili Rand kritiseeris kolleeg Aivar Koka suuri sõnu ja selgitas sotsiaaldemokraatide perepoliitika põhimõtet, mille kohaselt peab riik väärtustama igat Eesti last, sõltumata peremudelist või sündimise järjekorrast, ning nõudis õiglase ja hooliva poliitika nimel erinevate peretüüpide vastandamise lõpetamist saalis.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi selgitas, et kuigi tegemist pole vastusõnavõtu vastusõnavõtuga, on Isamaa fraktsioonil õigus vastata seoses EKREIKE mainimisega, ning andis seejärel sõna Aivar Kokale Isamaa fraktsiooni nimel vastusõnavõtuks.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi selgitas, et kuigi tegemist pole otsese vastusõnavõtu vastusõnavõtuga, on Isamaa fraktsioonil õigus vastata, kuna eelnevas arutelus mainiti EKREIKE-t, ning andis seejärel sõna Isamaa nimel vastusõnavõtuks Aivar Kokale.
Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Kokk heidab sotsiaaldemokraatidele ette lasterikaste perede toetuste äravõtmist, pidades seda ebaloogiliseks ja poliitiliselt kahjulikuks sammuks, eriti kuna toetuste kärpimist esitletakse lastesõbraliku poliitikana, mis jääb erakonda pikalt kummitama.
Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Kokk heidab sotsiaaldemokraatidele ette silmakirjalikkust perepoliitikas, kuna nad hääletasid esmalt lasterikaste perede toetuse tõstmise poolt, et seejärel neilt 2400 eurot ära võtta, rõhutades, et see samm jääb erakonda pikalt saatma, hoolimata kõigi laste ja peretüüpide olulisuse tunnistamisest.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänas eelmist kõnelejat ja palus EKRE fraktsiooni nimel vastusõnavõtuks kõnepulti Helle-Moonika Helme.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi Helle-Moonika Helme paluti EKRE fraktsiooni esindajana esitama vastusõnavõttu.
Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Helle-Moonika Helme kaitseb endist EKRE, Isamaa ja Keskerakonna valitsust Reformierakonna süüdistuste eest, rõhutades, et eelmine koalitsioon jättis majanduse 8%-lise kasvu ja väiksema laenukoormusega, samas kui praegune valitsus on riigivõla viinud üle 11,5 miljardi euroni, mistõttu palub ta lõpetada tarbetu süüdistamise ja asuda Eesti riigi hüvanguks tegutsema.
Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Helle-Moonika Helme heidab Reformierakonna juhitud koalitsioonile ette tarbetut retoorikat ja pidevat näpuga näitamist eelmise, EKRE, Keskerakonna ja Isamaa valitsuse suunas, rõhutades, et eelmine valitsus jättis neile päranduseks 8%-lise majanduskasvu ja väiksema laenukoormuse, samas kui praegune võim on riigivõla viinud rekordilisele 11,5 miljardi tasemele, mistõttu tuleks lõpetada enesekaitse ja asuda Eesti rahva hüvanguks tööle.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi sulges läbirääkimised ja teatas, et hoolimata juhtivkomisjoni soovitusest eelnõu 737 (2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu) esimene lugemine lõpetada, on neli fraktsiooni – Eesti Keskerakonna, Sotsiaaldemokraatliku Erakonna, Isamaa ja Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonid – esitanud samasisulise ettepaneku eelnõu tagasi lükata, mistõttu asutakse nüüd selle tagasilükkamise hääletuse ettevalmistamise juurde.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi lõpetas läbirääkimised ja teatas, et hoolimata juhtivkomisjoni soovitusest 2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu 737 esimene lugemine lõpetada, on neli fraktsiooni esitanud samasisulise ettepaneku eelnõu tagasi lükata, mistõttu pandi see ühine tagasilükkamise ettepanek koheselt hääletusele.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi teatas, et eelnõu 737 esimene lugemine on lõpetatud, kuna ettepanek ei leidnud toetust (poolt hääletas 32, vastu 44), ning määras muudatusettepanekute esitamise tähtajaks käesoleva aasta 22. oktoobri kell 17.15.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi teatas, et Riigikogu ei leidnud toetust eelnõu 737 esimesele lugemisele, kuna hääletustulemused olid 32 poolt ja 44 vastu, kuid menetlus jätkub ning muudatusettepanekute esitamise tähtaeg on määratud 22. oktoobrile kell 17.15.