Arupärimine põhikooli lõpueksamite ja gümnaasiumis õpingute jätkamise korralduse kohta (nr 801)

Istung: XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kuupäev: 2025-10-07 00:20

Osalevad Poliitikud:

Sõnavõtte kokku: 28

Koosseis: 15

Päevakorra kestus: 20m

AI kokkuvõtted: 28/28 Sõnavõtud (100.0%)

Analysis: Structured Analysis

Poliitikute Kõneaeg

Poliitikud

Analüüs

Kokkuvõte

Riigikogu arutas Riina Solmani, Helir-Valdor Seedri ja Mart Maastiku esitatud arupärimist põhikooli lõpueksamite ja gümnaasiumis õpingute jätkamise korralduse kohta. Arupärimise keskmes oli mure seoses tänavuse riikliku lõpueksamite korraldusega, kus eksamid toimusid oluliselt varem kui varasematel aastatel. Arupärijate esindaja Riina Solman (V6xrhBxABHI) tõi esile, et eksamite varasemaks toomine suurendas õpilaste koormust ja vaimset pinget, kuna eksamiteks tuli õppida paralleelselt igapäevase õppetööga, vähendades kordamisperioodi. Samuti kritiseeriti järeleksamite tulemuste mittearvestamist riigigümnaasiumides sisseastumisel ja avalduste vastuvõtu sulgemist enne lõpueksamite toimumist.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas kaitses muudatusi, selgitades, et varasem süsteem, kus gümnaasiumisse astuti enne põhikooli lõpetamist, tekitas õpilastele veelgi pikema ja stressirohkema perioodi. Minister kinnitas, et eksamite varasemaks toomine ei mõjutanud eksamitulemusi ning tõi esile, et paljud riigikoolid loobusid vastuvõtukatsetest, mis vähendas laste stressi. Kallas rõhutas, et järeleksamite kaotamine on seotud uue õppimiskohustusega, mis nõuab põhihariduse omandanud noortelt õpingute jätkamist. Õpilünkadega laste toetamiseks luuakse riigikoolides ettevalmistava aasta õppekohad. Solman väljendas läbirääkimistel rahulolematust ministri vastustega, leides, et pedagoogide ja lapsevanemate tagasisidet ei ole piisavalt arvesse võetud.

Tehtud otsused 1
Kollektiivne otsus

Otsuseid ei tehtud

Aktiivseimkõneleja
Riina Solman
Riina Solman

Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed

Riina Solman (V6xrhBxABHI) oli arupärimise esindajana kõige aktiivsem, tutvustades arupärimise sisu, esitades täiendava küsimuse ja tehes lõppsõna läbirääkimistel. Tema positsioon on parempoolne (Isamaa).

Esimees Lauri Hussar
00:20:28
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar andis teada, et päevakorras on järgmine punkt – Riigikogu liikmete Riina Solmani, Helir-Valdor Seedri ja Mart Maastiku esitatud arupärimine põhikooli lõpueksamite ja gümnaasiumis õpingute jätkamise korralduse teemal, ning kutsus Riina Solmani seda kõnetoolis tutvustama.

Riina Solman
Riina Solman
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:20:55
AI kokkuvõte

Riina Solman väljendab muret hariduselu juhtimise ja eestikeelsele õppele ülemineku valupunktide pärast, keskendudes seejärel Tallinna lapsevanemate kaebustele seoses kevadiste põhikooli lõpueksamite varasema ajastamisega. Ta rõhutab, et eksamite toomine ettepoole suurendas oluliselt õpilaste koormust ja vaimset pinget, kuna õppida tuli paralleelselt igapäevase koolitööga, ning küsib haridusministrilt, kuidas see mõjutas laste vaimset tervist ja tulemusi. Lisaks nõuab ta selgitust, miks riigigümnaasiumid ei arvesta järeleksamite tulemusi ning miks vastuvõtt algas enne eksamite toimumist, seades noored ebaõiglasesse olukorda.

Riina Solman
Riina Solman
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:20:55
AI kokkuvõte

Riina Solman väljendas muret hariduselu juhtimise ja eelkõige tänavuse põhikooli lõpueksamite varasema korralduse pärast, mis on tekitanud õpilastes ja lapsevanemates suurt stressi ning vaimset pinget, kuna eksamiteks tuli valmistuda paralleelselt igapäevase õppetööga. Ta küsis ministrilt, kuidas see mõjutas laste vaimset tervist ja eksamitulemusi, ning nõudis riiklikku lahendust, et gümnaasiumide vastuvõtt toimuks alles pärast kõigi lõpu- ja järeleksamite sooritamist, et vältida olukorda, kus paremad tulemused jäävad arvestamata.

Esimees Lauri Hussar
00:25:26
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänas ja kutsus haridus- ja teadusminister Kristina Kallase Riigikogu kõnetooli tagasi, et ta vastaks esitatud arupärimisele.

Esimees Lauri Hussar
00:25:26
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänas ja kutsus haridus- ja teadusminister Kristina Kallase Riigikogu kõnetooli tagasi, et ta vastaks esitatud arupärimisele.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
00:25:40
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas selgitas, et kuigi põhikooli lõpetamise ja gümnaasiumisse astumise pingeline periood on lühendatud ühele kuule, ei ole avalduste esitamist võimalik lükata pärast lõpetamist, sest see kaotaks gümnaasiumide vastuvõtukatsed ja satuks vastuollu õpetajate jaanipäevast algava puhkusega, ent eksamite varasemaks toomine on juba oluliselt vähendanud õpilaste stressi, kuna paljud koolid loobusid seetõttu katsete korraldamisest, ilma et see oleks eksamitulemusi negatiivselt mõjutanud.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
00:25:40
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas selgitab, et kuigi praegune süsteem koondab põhikooli lõpetamise ja gümnaasiumisse sisseastumise pingelise perioodi ühte kuusse, on avalduste esitamise lükkamine pärast lõpueksameid keeruline, kuna gümnaasiumid vajavad aega katsete läbiviimiseks ning vastuvõtu korraldamine pärast jaanipäeva pole õpetajate puhkuste tõttu võimalik; samas tõi eksamite varasemaks toomine sel aastal kaasa paljude riigikoolide katsete ärajätmise, mis vähendas oluliselt õpilaste stressi ilma tulemusi halvendamata.

Esimees Lauri Hussar
00:28:13
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänas ministrit, märkides, et talle on esitada vähemalt üks küsimus, ning andis seejärel sõna Riina Solmanile.

Riina Solman
Riina Solman
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:28:18
AI kokkuvõte

Riina Solman tervitas Riigikogu esimeest ja esitas lühikese protseduurilise küsimuse, uurides, kas tal on lubatud esitada vaid üks küsimus.

Esimees Lauri Hussar
00:28:22
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar rõhutas, et arupärimisele vastamine piirdub vaid üheainsa küsimusega.

Riina Solman
Riina Solman
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:28:27
AI kokkuvõte

Riina Solman, viidates kodukorra nõudele vastata eraldi juunis esitatud arupärimistele, nõuab ministrilt põhjalikku analüüsi selle kohta, kas põhikooli lõpueksamite varasemaks toomine, mida õpetajad pidasid ettevalmistust lühendavaks ohuks, võimaldas siiski kõik õppeained kvaliteetselt läbida ja tagas õpilastele piisavad teadmised, hoolimata ministri kinnitusest, et tulemused olid head.

Riina Solman
Riina Solman
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:28:27
AI kokkuvõte

Riina Solman rõhutab, et varasemad arupärimised vajavad vastamist, ning nõuab ministrilt põhjalikku analüüsi selle kohta, kas põhikooli lõpueksamite ettetoomine võimaldas õpilastel omandada kvaliteetseid teadmisi ja läbida õppeained täielikult, arvestades õpetajate muret lühenenud ettevalmistusaja pärast.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
00:29:25
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas selgitab, et õppeainete kvaliteedi põhjalikuks analüüsiks tuleks kehtestada riiklikud eksamid kõigis ainetes, mida aga ei ole võimalik teostada, lisades, et nendes ainetes, kus lõpueksamid toimusid, tulemused ajastusest hoolimata oluliselt ei muutunud.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
00:29:25
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas rõhutab, et ainus viis õppeainete kvaliteedi põhjalikuks analüüsiks oleks kehtestada riiklikud eksamid kõikides ainetes, kuid tunnistab, et selline analüüs on teostamatu, lisades, et nendes ainetes, kus lõpueksamid juba toimusid, jäid tulemused ajastusest hoolimata stabiilseks.

Esimees Lauri Hussar
00:30:03
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar Madis Kallas paluti kõnepulti, et oma ettekanne või sõnavõtt esitada.

Madis Kallas
Madis Kallas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:30:05
AI kokkuvõte

Madis Kallas tõi esile kodulähedaste gümnaasiumide kättesaadavuse ebavõrdsuse erinevates omavalitsustes ning küsis Saaremaa näitel, kas on tehtud täiendavaid analüüse Orissaare Gümnaasiumi ja Kuressaare Täiskasvanute Gümnaasiumi kriitilise rolli kohta hariduskriisi ärahoidmisel, et kõik noored saaksid gümnaasiumikoha.

Madis Kallas
Madis Kallas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:30:05
AI kokkuvõte

Madis Kallas tundis huvi kodulähedaste gümnaasiumide kättesaadavuse erinevuste vastu Eestis ning palus ministril esitada täiendavaid analüüse Saaremaa olukorra kohta, et hinnata, millise hariduskriisi aitasid vältida Orissaare Gümnaasium ja Kuressaare Täiskasvanute Gümnaasium, tagades kõigile Saaremaa noortele õppekoha.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
00:31:11
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas selgitas, et Kuressaare Täiskasvanute Gümnaasiumi sulgemist ei kavandata, vaid käivad läbirääkimised selle riigile üleandmise üle, et ühtlustada see teiste täiskasvanute gümnaasiumidega; samuti kinnitati, et Orissaare Gümnaasiumi sulgemise vajadus tekib alles pikas plaanis, umbes 2030. aastal, kui lõpetajate põlvkonnad vähenevad ja nad mahuksid ära Kuressaare õppeasutustesse.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
00:31:11
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas lükkas ümber Kuressaare Täiskasvanute Gümnaasiumi sulgemise kuulujutud, selgitades, et käivad läbirääkimised kooli riigile üleandmiseks, mis on üleriigiline suund, ning kinnitas, et täiskasvanute õppeliigil on Saaremaal oma kindel koht; lisaks märkis ta, et Orissaare Gümnaasiumi sulgemist lähiaastatel ei plaanita, kuid pikas perspektiivis, pärast 2030. aastat, võib väiksemate lõpetajate põlvkondade tõttu selle tulevik küsitavaks muutuda.

Esimees Lauri Hussar
00:32:35
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar lõpetas ministrile suunatud küsimuste vooru, tänas teda ning avas parlamendis läbirääkimised, kutsudes kõnetooli arupärijate esindaja Riina Solmani.

Esimees Lauri Hussar
00:32:35
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar lõpetas ministrile suunatud küsimuste vooru, tänas teda ning andis seejärel sõna läbirääkimiste avamiseks arupärijate esindajale Riina Solmanile.

Riina Solman
Riina Solman
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:32:52
AI kokkuvõte

Riina Solman heidab haridusministrile ette liigset enesekindlust ja pedagoogide ning koolide tagasiside eiramist, kritiseerides teravalt uut koolikorraldust, mis lubab õpilastel lõpetada kooli negatiivsete hinnetega ja kaotab järeleksamivõimalused, küsides, millist kvaliteeti ja tulevikku selline nõuete puudumine lastele ette valmistab ning rõhutades, et tark inimene kuulab teisi.

Riina Solman
Riina Solman
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:32:52
AI kokkuvõte

Riina Solman heidab haridusministrile ette liigset enesekindlust ja pedagoogide ning lapsevanemate tagasiside eiramist, rõhutades, et praegune poliitika, mis lubab kooli lõpetada negatiivsete hinnetega ja kaotab järeleksamivõimaluse, kahjustab õpilaste küpsemisvõimalust, alandab hariduse kvaliteeti ning jätab lahenduseta küsimuse, kuidas tagatakse keskhariduse omandamine teadmistes lünkadega õpilaste puhul.

Esimees Lauri Hussar
00:35:55
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar, olles tänanud ja kinnitanud, et rohkem kõnesoove pole, andis seejärel sõna ministrile, kutsudes teda Riigikogu kõnetooli.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
00:36:13
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas selgitas muudatusi põhikooli lõpetamisel, rõhutades, et lõpueksamid jäävad, kuid kaotatakse õpilünki varjanud järeleksamid, mis lubasid õpilastel puudulike teadmistega haridussüsteemist lahkuda, ning kehtestatakse õppimiskohustus, mis suunab nõrga tulemusega õpilased (eriti need, kellel on suured lüngad matemaatikas või eesti keeles) spetsiaalsele ettevalmistavale aastale, et tagada baasteadmiste omandamine enne järgmisele õppeastmele liikumist.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
00:36:13
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas selgitab, et põhikooli lõpueksamid jäävad alles, kuid kaotatakse järeleksamid, mis varjasid õpilaste tegelikke õpilünki; süsteemi muudatuse eesmärk on tagada õppimiskohustus ja pakkuda neile, kes eksamil lävendit (50%) ei ületa, spetsiaalset tuge ja võimalusel ettevalmistavat lisa-aastat riigikoolides, et õpilüngad enne järgmisele õppeastmele siirdumist likvideerida, lahendades ühtlasi eelmise süsteemi probleemi, kus gümnaasiumisse vastuvõtmine toimus enne lõpueksameid.

Esimees Lauri Hussar
00:40:56
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänas lugupeetud ministrit ning teatas seejärel, et läbirääkimised on suletud ja üheksanda päevakorrapunkti käsitlemine lõpetatud.

Esimees Lauri Hussar
00:40:56
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänas lugupeetud ministrit ning sulges seejärel läbirääkimised, lõpetades sellega üheksanda päevakorrapunkti käsitlemise.