Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (488 SE) esimese lugemise jätkamine
Istung: XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kuupäev: 2024-11-06 16:01
Sõnavõtte kokku: 103
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 59m
AI kokkuvõtted: 103/103 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
See istung keskendus Isamaa fraktsiooni algatatud mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu 488 esimesel lugemisel. Eelnõu eesmärk on mootorsõidukimaksu ( automaksu ) kehtestamise lõpetamine või selle kehtetuks tunnistamine, millega koalitsioon ja eelnõu esitaja vaidlustasid praeguse maksusüsteemi majandusliku ja regionaalse mõju ning püüdsid näidata, et riigi eelarve ja keskkonnaeesmärgid on võimalik saavutada ka maksumuudatustest loobumisel ning alternatiivsete lahenduste abil. Samas tõstatati küsimused tervikki või konteksti osas: kuidas mõjutab selline muutus inflatsiooni, majanduskasvu ning inimeste ja perede toimetulekut järgmisel aastal, ning milline on regionaalne mõju maapiirkondade elanikutele, koolidele ning avalike teenuste kättesaadavusele.
Tehtud otsused 1
Eelnõu 488 esimesel lugemisel tagasi lükata. Hääletustulemus: 48 poolt, 28 vastu, erapooletuid 0. Seaduse menetlus langeb välja.
Aktiivseimkõneleja
Kõige aktiivsem esineja oli Mart Võrklaev (pid 3qzWXtEX7Y4), kel oli komisjoni esindajana nii eelnõu menetluses kui parlamendi saalilises arutelus märkimisväärne kohalolu. Ta on parempoolse poliitilise suuna esindaja (parempoolne), ning tema roll hõlmas rahanduskomisjoni liikme ja eelnõu arutelu juhatamise aspekti.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi teatas, et jätkatakse eilsel istungil pooleli jäänud mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu esimest lugemist, ning kutsus Urmas Reinsalu küsimustele vastama, märkides, et Andres Metsoja on terve öö oodanud.

Andres Metsoja
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Andres Metsoja tänab istungi juhatajat ja ettekandjat, märgib, et öö on olnud tegus ja on, mille üle mõelda, ning esitab taaskäivituse mõttes küsimuse, paludes Urmasil rahulikult end kokku võtma.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palub saalis vaikust ja annab Andres Metsojale mikrofon, et ta saaks esitada oma küsimuse.

Andres Metsoja
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Ettekande peamine sõnum on, et Isamaa soovib mootorsõidukimaksu kaotada, kuid maksutõusude kontekstis tuleb hinnata tervikpilti ning mõelda, milline on selle maksu panus Eesti majanduskeskkonna arengusse.

Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Reinsalu kutsus parlamendi esimesel lugemisel mitte tagasi lükata mootorsõidukimaksu tühistamise seaduse ning rõhutas, et Isamaa alternatiivne eelarve näitab, kuidas riigi kulupoliitikat ja tulupoliitikat saab kujundada ilma uute maksudeta, sest automaksu kaotamine vähendaks järgmisel aastal inflatsiooni, suurendaks majanduskasvu ja inimeste ostujõudu ning oleks ajutine maks.

Tõnis Lukas
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Tõnis Lukas ütleb, et regionaalse poliitika kumulatiivne mõju koos automaksuga raskendab perede elu, kuna auto soetamine ja liikumine muutuvad kulukamaks ning koolide ja ametkondade asukohad sunnivad kaugele sõitma.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palub Tõnis Lukast kõnelema.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänab kuulajaid.

Tõnis Lukas
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Tõnis Lukas esitab küsimuse, milline võiks olla regionaalpoliitiline vaade ja kuidas asjad korda teha.

Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Reinsalu väidab, et praegune valitsuse poliitika on ideoloogiline ning halvendab elukvaliteeti, eriti maapiirkondades, suurendades kaudseid makse (toitlustus 24% ja majutus 13% käibemaksu), ning kutsub vastuseisu sellele poliitikaagendale, sest see ei ole mõistlik, ei anna kindlustunnet ja vähendab majanduskasvu potentsiaali.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Rohkem küsimusi ei ole; suur tänu ja palve: juhtivkomisjoni arutelu ja seisukohad esitatakse Riigikogu kõnetoolil rahanduskomisjoni liikme Mart Võrklaeva poolt.

Mart Võrklaev
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Rahanduskomisjon arutas mootorsõidukimaksu eelnõu lühidalt ning tegi menetluslikke otsuseid: määras Mart Võrklaeva juhtivkomisjoni esindajaks, kavatses eelnõu 22. oktoobri täiskogu päevakorrale ja tagasi lükata, kuid 21. oktoobril otsustati arutelu sellest päevakorrist välja võtta, sest ettekandja viibis välislähetuses, ning viia see 5. novembri päevakorrale.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees tänab publikut ja kutsub esitama küsimusi, paludes, et Aleksandr Tšaplõgin astuks üles.

Aleksandr Tšaplõgin
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ta kritiseerib automaksu loogikat ning toob näite: viieaastase Mercedes Sprinteri aastamaks on 900 eurot, samas kui veerand miljoni eest makstud uhiuue Lamborghini aastamaks on vaid 848 eurot, ning leiab, et loogika pole – rikkaid ei solvata, vaeseid aga röövitakse.

Mart Võrklaev
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Mart Võrklaev ütles, et komisjon ei arutanud seda küsimust selles võtmes ning seda saab loomulikult saalist väljaspool arutada.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsub Rene Kokk'i lavale ja palub tal tulla.

Rene Kokk
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Rene Kokk küsib, kas varastatud auto omanik peab maksma automaksu, kui kaua ning kuidas riik sellises olukorras käitub.

Mart Võrklaev
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Mart Võrklaev ütles, et oluline küsimus oleks pidanud komisjonis arutama, et saada vastuseid; kuna seda pole seal arutatud, ei saa ta siin vastata ja tuleb leida vastus väljaspool saali.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõne on Lauri Laatsi lavale kutsumise palve.

Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Lauri Laats nendib, et automaksu algatus on üha rohkem suunatud riigikassa täitmisele kui ainult keskkonnaeesmärk ning et madalate sissetulekute pered võivad autoostust maksta kuni veerandi, ning küsib, kas see oligi tõesti keskkonnaeesmärk ja kas neid küsimusi on arutatud.

Mart Võrklaev
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Mart Võrklaev ütles, et komisjonis ei toimunud eelnõu kohta põhjalikku debatti, mida ta oleks oodanud, ning seetõttu ei saa ta hetkel vastata, sest arutelu pole toimunud.

Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Reinsalu viitab Astrid Lindgreni Pomperipossa maal nähtusele ja PricewaterhouseCoopersi analüütiku tähelepanekule, et maksud ja registreerimistasud võivad olla suuremad kui auto hind, ning küsib Võrklaevilt, kas meil võiks sama efekt eksisteerida.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Urmas Reinsalu kutsutakse kõnelema.

Mart Võrklaev
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ma olen pettunud, et Isamaa ei pidanud selle eelnõu teemal komisjonis praktiliselt mingit debatti ning näib, et sisulist soovi midagi muuta tegelikult ei ole.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõnes kutsutakse Rain Epler üles tulema ja rääkima.

Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler palus selgitust autode maksustamise peamiste mõtete ja selle mõju kohta Eesti tulevikule, viidates varasematele aruteludele ning sellele, et vastaja oli kunagi reklaamnägu ning arutles 1992. aasta Audi ostu-müügi üle.

Mart Võrklaev
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Mart Võrklaev ütles, et ta on valmis nendest teemadest avalikult ja koridoris üksteisega arutama, kuid praegu hoiab kinni formaadist, et komisjonis neid ei arutata, ja seetõttu on saali debatt vaesem.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
See on Rene Kokkile esinema kutsumine.

Rene Kokk
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Rene Kokk märkis, et Eesti autoomanikud ja pered ootavad selgitusi ning esitas küsimuse, mis juhtub, kui auto varastatakse kohe pärast ostu, milline on riigi ja politsei seisukoht ning mida ametkonnad plaanivad teha.

Mart Võrklaev
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Aitäh tunnustuse eest, et mind eksperdiks nimetate; see on oluline küsimus, millele tuleb koos vastus leida, kuigi komisjonis neid teemasid ei arutatud ja siin ei saa kommentaarigi anda, ent lahendus otsitakse.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Lavale kutsutakse Helle-Moonika Helme.

Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Helme-Moonika Helme rõhutab, et nad soovivad automaksuseaduse kehtetuks tunnistada, toob välja komisjonis arutelu puudumise ning küsimus julgeolekuaspektide valguses, miks sõjaolukorras rekvireeritavate sõidukite puhul maksust ei vabastata.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi väljendas tänu.

Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Maksu tõttu ei pruugi riigil olla enam võimalik vastu võtta autosid, mida inimesed võiksid tasuta riigile üle anda.

Mart Võrklaev
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Võrklaev selgitab, et automaksuseaduse kehtestas Riigikogu, mitte teda, ning rõhutab, et küsimus oleks võinud komisjonis tõstatada ja arutelud on varasemates protokollides olemas.

Mart Maastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
See kõne kritiseerib esinejat, väites, et ta korduvalt vastab saadikute küsimustele, öeldes, et komisjonis ei arutatud midagi ning süüdistab opositsiooni, ning rõhutab, et opositsioon peaks esitama vaid selliseid küsimusi, mis tegelikult vajavad vastuseid, küsides lõpuks, kas esineja ise ei pane tähele, et komisjon tegi otsuse ilma olulisi aspekte arutamata.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Mart Maastikut lavale.

Mart Võrklaev
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ta ütles, et tema komisjonile viidud või algatatud eelnõude üle on alati sisuliselt arutelu peetud ning seepärast pole tal muret, ning iga algataja peab sellepärast muret tundma, kuigi Isamaa komisjonis selle pärast liiga palju muret ei tundnud.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
See oli lihtsalt lühike kutse Aivar Kokk esinema.

Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Kokk kinnitas, et komisjonis on teemat arutatud ja väide, et see poleks arutatud, on vale, ning ta kritiseeris automaksu ja maamaksu eelnõusid ning tõi esile ühistranspordi rahastuse vastuolud.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Ta tänas kuulajaid.

Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Me mõistame, et olukord ei parane, ning seetõttu tuleks mootorsõidukimaks tühistada.

Mart Võrklaev
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Võrklaev kinnitab, et ta ei ole valetanud, ning märgib, et arutlusele kuuluva eelnõu tutvustas komisjonis Isamaa esindajana Aivar ja protokollis on kirjas ainult, et Aivar tõdes mootorsõidukimaksi ei ole regionaalselt mõistlik.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi pöördub Kert Kingo poole ja palub teda.
Kert Kingo
AI kokkuvõte
Kert Kingo kritiseeris automaksuseadust, küsides Rene Koka käest, kuidas toimida juhtudel, kui auto varastatakse või kaob (nt läbi jää või järve põhja), rõhutades, et need reaalsed situatsioonid peab seadus täpselt reguleerima ning küsides, kas need juhtumid on juba sätestatud või alles lahendusi otsitakse, mis viitab, et seadus on praak.

Mart Võrklaev
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Mart Võrklaev ütles, et praeguses eelnõus on väga vähe punkte ning mõningaid küsimusi ei ole komisjonis arutatud, kuid nendele küsimustele on vastused ja lahendused olemas ning neid teemasid on käsitletud ka mootorsõidukimaksu eelnõu raames.

Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler küsis, kas Isamaa ei mõtle tõsiselt, et see maks tuleks kaotada, ning palus kirjeldada, kes komisjonis tegi ettepaneku selle tagasi lükata ja millised argumendid sellega seotud olid, kas see oli kirglik vastuseis või lihtsalt kiirem menetlus opositsiooni eelnõu tõttu ning kuidas see ettepanek komisjonis sündis ja mida seal argumendina toodigi.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Rain Eplerit rääkima.

Mart Võrklaev
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Mart Võrklaev ütles, et saalis oli arutelu kordades kirglikum kui komisjonis ning komisjon otsustas eelnõu tagasi lükata, mille tulemuseks oli 7 poolthäält ja 2 vastuhäält, ning protokoll ei täpsusta, kes ettepaneku tegi.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõnes palutakse Lauri Laats võtta sõna.

Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Lauri Laats kritiseerib endist rahandusministrit peitu pugumise eest ja küsib, mida peaksid tegema madala sissetulekuga autoomanikud, kelle auto hind on 1000–2000 eurot ning kelle jaoks aastane maksukoormus ulatub lausa veerandi auto hinnast selle eest, et nad autot omavad.

Mart Võrklaev
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ma ei ole peitu pugenud – olen täna siin teie ees, vastanud kõigile küsimustele ja tutvustan Isamaa eelnõu komisjonis peetud arutelu ning selle sisulist kvaliteeti.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsub Kalle Grünthal lavale.

Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Grünthal süüdistab Reformierakonda ja Eesti 200-d maksudest valetamises, meenutab, et nad lubasid maksude mitte tõsta, ning kutsub hääletama eelnõu poolt nende reputatsiooni puhastamiseks.

Mart Võrklaev
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Võrklaev ütles, et komisjonis arutati vaid seda, kas eelnõu tuleb vastu võtta või tagasi lükata; komisjoni ettepanek oligi eelnõu tagasi lükata ja selle poolt olid 7 komisjoni liiget, ning iga saadik otsustab oma otsuse Riigikogu saalis iseseisvalt.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Riina Solmani kõnelema.

Riina Solman
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Riina Solman väitis, et ministrite roll ei vabanda vastamata jätmist ja nõudis ülevaadet oma rahandusministeeriumi rollist ning automaksu kavandi eesmärkidest, küsides, kas president pidi tema vastu väljaütlemise peale ühendust võtma ja mida talle selgitati, kuhu see raha läheb ja kuidas seadus koostatakse, ning märkis, et vajadusel võib eraviisiliselt küsida Aivar Kokalt Isamaa asjade kohta.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi tänab publikut.

Riina Solman
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Riina Solman ütleb, et ta ei taha teada, mida Aivar Kokk komisjonis tegi, vaid mida nemad arvavad ja teevad, ning et nad on täna siin puldis meie ees.

Mart Võrklaev
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Võrklaev eitab süüdistust, et rahandusministrina jättis mõnele küsimusele vastamata, rõhutades, et vastas igale küsimusele saalis ja avalikult ning jätkab vastamist ka edaspidi.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Ta kutsub Vladimir Arhipovi esinema.

Vladimir Arhipov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Vladimir Arhipov ütles, et kuigi maksu ei toetata, sooviks ta raha suunata sihtotstarbelisse fondi, mis aitaks teid ja keskkonda korras hoida ning katta kruusateede, neljarajaliste teede ehituse ja ühistranspordi rahastamise puudujäägid.

Mart Võrklaev
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ta rõhutab, et tegemist on olulise küsimusega, kuid neid küsimusi ei arutatud antud eelnõu raames rahanduskomisjonis.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõne sisaldab ainult palvet kutsuda Kalle Grünthal esinema.

Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Grünthal süüdistab Reformierakonda ja Eesti 200-d lubaduste rikkumises automaksu osas ning küsib, kas Riigikogu liikmetele antakse vaba voli hääletada vastavalt südametunnistusele või sunnitakse valetama.

Mart Võrklaev
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ta kinnitab, et ei ole valetanud ning Kaja Kallas ja Reformierakond samuti ei ole valetanud; Reformierakonna saadikud hääletavad vabalt ning tema teeb sama.

Siim Pohlak
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Siim Pohlak küsib komisjonilt, kas odava auto puhul võib registreerimistasu olla suurem kui auto ostuhind, tuues näitena 1992. aasta Audi ja rõhutades vajadust saada konkreetne vastus automaksu maaletooja vaatenurgast.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Siim Pohlaki lavale.

Mart Võrklaev
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Mart Võrklaev tänas tiitlite eest, rõhutas olulist küsimust ning ütles, et eelnõu algatajad ja opositsioonisaadikud oleksid pidanud neid teemasid komisjonis tõstatama, kuid ei teinud seda, ning vastus on lihtsasti leitav samast MTA kalkulaatorist.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsub Arvo Alleri esinema.

Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Arvo Aller rõhutas, et kuigi komisjoni istungitel osalemine on talle võimatu, tuleks debatti siiski laiemalt pidada ning arutada, miks automaks võiks jääda ja kuidas see suurendab Eesti rikkust ning inimeste toimetulekut.

Mart Võrklaev
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Võrklaev märkis, et küsimus komisjonis ei arutatud, kuna EKRE esindaja Martin Helme puudus või loobus, ning rõhutas, et iga Riigikogu saadik ei saa kuuluda igasse komisjoni, kuid igal fraktsioonil on oma esindaja komisjonis ja tema kaudu saab küsimusi tõstatada.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Siim Pohlaku.

Siim Pohlak
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Siim Pohlak kritiseeris, et debatt surutakse komisjoni katteloori taha ja avalikkus ei kuule, ning ta nõudis ausat vastust, kas automaks võib olla suurem kui auto hind, rõhutades vajadust avatud arutelu Riigikogus.

Mart Võrklaev
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Mart Võrklaev väitis, et Riigikogu töökorraldus on fikseeritud ning see pole tema välja mõeldud, ning EKRE saadik oleks võinud küsimused komisjonis esitada, kuid ilmselt puges ta sel hetkel peitu, vähemalt protokoll näitab.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Helle-Moonika Helme esinema.

Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Helle‑Moonika Helme ütles, et EKRE pooldab mootorsõidukimaksu tühistamist, kritiseeris valetamist ning tõi välja, et mootorsõidukimaksu kehtetuks tunnistamise eelnõu avas ka selle seaduse ning palus selle kitsaskohti parandada.

Mart Võrklaev
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Mart Võrklaev kinnitab, et ta ja Kaja Kallas ei ole valetanud, palub solvamise lõpetamist ja rõhutab, et komisjonis ei arutatud kitsaskohti ning ta seal ettepanekuid ei teinud.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palus Kert Kingole esitada ettekandjale küsimus.
Kert Kingo
AI kokkuvõte
Kert Kingo küsib kriitiliselt, kuidas komisjon võis koalitsioonisaadikute häälteenamusega otsustada, et eelnõu ei saa toetust, kuigi nad pole sisus arutanud, ning palub selgitust selle loogika kohta.

Mart Võrklaev
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Mart Võrklaev ütles, et mootorsõidukimaksu kehtetuks tunnistava eelnõu puhul seitsme saadiku arvates oli mõistlik see tagasi lükata ning Riigikogus hääletas selle üle.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
See on lihtsalt palve Arvo Allerile tulla ja kõnelema.

Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Arvo Aller küsis komisjonis, kas koalitsioonil olid mingid põhjused ja põhjendused automaksu kehtima jätmiseks, mis suurendaks Eesti inimeste rikkust, vähendaks regionaalset ebavõrdsust ja parandaks toimetulekut.

Mart Võrklaev
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ta rõhutab, et antud eelnõu raames komisjonis ei ole arutatud automaksu või mootorsõidukimaksu küsimusi, kuigi neist on varem põhjalikult arutatud nii komisjonis kui saalis.

Riina Solman
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Riina Solman küsis, kuidas riik saab olla samaaegselt inimeste kaitsja ja neile lajatada, viidates kiirlaenude intressi piirile ja vana auto registreerimistasule.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Riina Solmanile antakse sõna.

Mart Võrklaev
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ma teen ühe paranduse: me ei menetle praegu valitsuse algatatud eelnõu, vaid Isamaa Erakonna algatatud mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise eelnõu, mida Isamaa esindaja rahanduskomisjonis pidi tutvustama ja debatti vedama, ning mille kohta tema ei tõstatanud neid küsimusi, seetõttu komisjonis seda ei arutatud.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi tänab, teatab, et küsimused lõppesid, ning avab läbirääkimised, ning Eesti Keskerakonna fraktsiooni nimel kõneleb Aleksandr Tšaplõgin.

Aleksandr Tšaplõgin
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Automaks on Tšaplõgini sõnul algusest peale halb mõte ning ebaõiglane ning kahjulik majandusele, sest riigi maksukoormus on juba liiga suur ning eelarvet koormavad Rail Balticu projekt, rohelise energia toetused ja 30 000 ametnikku, mille asemel pakub Keskerakond solidaarset pangamaks ja globaalsete korporatsioonide kasumi maksu.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi tänab ja esitab EKRE fraktsiooni nimel palve, mida vahendab Siim Pohlak.

Siim Pohlak
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Siim Pohlak kutsus automaksu tühistama, väites, et maks on ebaefektiivne ja ebaõiglane, suurendab kulusid maapiirkondades ja ettevõtluses, lisab bürokraatiat ning kahjustab konkurentsivõimet, ning pakkus, et eelarvet tuleks leida bürokraatia vähendamise ja korruptsioonivastase võitluse kaudu.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi tänab ja palub, et Aivar Kokk esindaks Isamaa fraktsiooni.

Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Isamaa esindaja Aivar Kokk ütles, et Isamaa astub koalitsiooni ainult mootorsõidukimaksu kaotamise eeltingimusega, ning süüdistas Reformierakonda ja sotsiaaldemokraate eelarvevahendite ebaõiges jaotuses ning ühistranspordi rahastuse kärpimises, viidates maapiirkondades autoga elamise raskustele.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi ütles, et ta segab korraks ning viis minutit ja natuke rohkem on täis.

Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Kokk ütles, et võtame selle kolm ja jätkame ikka täisajaga.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõne ütleb, et veel on kaks alles.

Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Kokk väljendas lühidalt positiivset hinnangut.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi esitab palvet.

Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Kokk kritiseerib, et pärast 2023. aasta valimisi on inimeste taskust järjest rohkem raha võetud energiahindade, raudteevagunitite müügi ja muude sammudega ning kavandatavad maksusoodustused teevad paljude eestlaste elu veel vaesemaks ning kahjustavad Eesti majandust.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänas.

Aivar Kokk
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Kokk loodab, et südametunnistusega Riigikogu liikmed hääletavad Isamaa Erakonna väljapakutud seaduseelnõu poolt ning mootorsõidukimaks tühistatakse.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Ta teatas, et läbirääkimised on lõppenud ja juhivkomisjon soovib eelnõu 488 esimesel lugemisel tagasi lükata ning asub selle hääletusele ettevalmistamise juurde.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Ettepanekule anti 48 häält, vastu oli 28 ja erapooletuid 0; eelnõu 488 on tagasi lükatud ja menetlusest välja langenud, esimene päevakorrapunkt on ammendatud.