Meresõiduohutuse seaduse täiendamise seaduse eelnõu (526 SE) esimene lugemine

Istung: XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kuupäev: 2024-11-04 19:10

Sõnavõtte kokku: 32

Koosseis: 15

Päevakorra kestus: 23m

AI kokkuvõtted: 32/32 Sõnavõtud (100.0%)

Analysis: Structured Analysis

Poliitikute Kõneaeg

Poliitikud

Analüüs

Kokkuvõte

Päevakorrapunkt 3 käsitles meresõiduohutuse seaduse täiendamise seaduse eelnõu 526 esimest lugemist. Eelnõu eesmärk on vähendada veeteetasu 14% 2025. aasta jooksul kõikides Eesti sadamatesse või sadama reidile sisenevates laevades, mis on suunatud konkurentsivõime tagamiseks ja majandustegevuse soodustamiseks ning on ajendatud COVID-aja tugimeetmetest ning hilisematest väliskeskkonna muutustest, nagu Ukraina konflikt ja sanktsioonid, mis on piirkondlikku kaubandust mõjutanud. Eelnõu esitati koostöös majandus- ja kliimaministeeriumi merendusosakonnaga ning riigieelarve kontekstis on kavandatud 1,6 miljonit eurot, mis moodustab veeteetasu kavandatud soodustuse 14% täitmisest. Majanduskomisjon otsustas konsensuslikult algatada eelnõu ning tegi ettevalmistavaid otsuseid juhtiva komilisjoni ja päevakorra osas, võttes arvesse, et menetlemine peaks toimuma koos riigieelarve eelnõuga. Poliitilise tausta ja arutelude käigus tõsteti esile, et kujunenud olukorras on oluline säilitada sadamateenuste konkurentsivõime ning arvestada naaberriikide tasudega. Lisaks tuuakse välja väike tehniline viga eelnõu tekstis (paragrahv 9512 vs 9511), mis parandati kohapeal ning selgitati, et 2025. aasta soodustus jääb 14% juurde, mitte 15% nagu 2024. aasta puhul. Kokkuvõttes rõhutati, et soodustus aitab hoida sektori konkurentsivõimet ning annab tsentraliseeritud raamistiku arvestatavate kulude ja tulude tasakaaluks.

Tehtud otsused 5
Kollektiivne otsus

Algatada majanduskomisjoni poolt meresõiduohutuse seaduse täiendamise seaduse eelnõu – konsensuslikult.

Kollektiivne otsus

Juhivkomisjoni esindajaks määrata uueks juhtivkomisjoni esindajaks siinkõneleja; varasema otsuse muudatus: esindajaks määrata juhataja Jaak Aabi esitlusel koordineeriv esindaja – konsensuslikult muudeti.

Kollektiivne otsus

Koondpäevakorra ettepanek: eelnõu võtta täiskogu päevakorda 4. novembriks 2024 – konsensuslikult.

Kollektiivne otsus

Esimene lugemine lõpetada – konsensuslikult.

Kollektiivne otsus

Muudatusettepanekute esitamise tähtajaks kehtestada viis tööpäeva; hääletustulemuseks: poolt 5, vastu 2.

Aktiivseimkõneleja
Jaak Aab
Jaak Aab

Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed

Kõige aktiivsem kõneleja on Jaak Aab (pid 3iK35z0_4VM), majanduskomisjoni esimees; poliitiline asetus: other (kõigi jaoks neutraalne/mitteotsenühine). Ta on esinenud koos mitme küsimuse ja vastusega ning vedanud arutelude kulgu suuremal määral kui teised osalejad.

Aseesimees Toomas Kivimägi
19:10:53
AI kokkuvõte

Päevakorrapunkt nr 3 käsitleb majanduskomisjoni algatatud meresõiduohutuse seaduse täiendamise eelnõu 526 esimese lugemise ning ettekandjaks on Riigikogu majanduskomisjoni esimees Jaak Aab.

Jaak Aab
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:11:11
AI kokkuvõte

Jaak Aab ütles, et majanduskomisjon algatab meresõiduohutuse seaduse täiendamise eelnõu, millega 2025. aastal vähendatakse kõigil Eesti sadamatesse sisenevatel laevadel veeteetasu 14%, et tagada laevandussektori konkurentsivõime, ning järgmiseks aastaks on kavandatud 1,6 miljonit eurot selle soodustuse katmiseks riigieelarve eelnõu raames, mida menetletakse koos.

Aseesimees Toomas Kivimägi
19:15:50
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi tänas ja palus Arvo Aller esitada küsimuse.

Arvo Aller
Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:15:52
AI kokkuvõte

Arvo Aller märkis, et seadus koosneb ainult ühest paragrahvist ning käsitletakse muudatusi.

Jaak Aab
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:16:03
AI kokkuvõte

Kõne keskmes on lihtsalt öeldud väljend: "Just nimelt."

Arvo Aller
Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:16:04
AI kokkuvõte

Arvo Aller märgib uue paragrahvi 9512 („Veeteetasu arvestamise erisused 2025. aasta 1. jaanuarist kuni 31. detsembrini”) teksti juures segadust 2024. aasta osas, kus §9511 näeb ette 2024. aastal 15% vähendust, kuid tekstis on 14%, ja küsib, kas see on trükiviga ning kas 2024 peaks asendama 2025.

Jaak Aab
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:16:42
AI kokkuvõte

Jaak Aab tänab tähelepanelikkuse eest ning märgib, et eelnõus on näpuviga ning peaks olema 2025, nii nagu on ka paragrahvi pealkirjas üleval, ning selgitab, et 2024 oli 15% soodustus ja järgmisel aastal on 14%, kuna sadamakülastuste arv kasvab umbes 2% ning sama raha eest saab 1% võrra vähem soodustust.

Aseesimees Toomas Kivimägi
19:17:14
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi kutsub lavale Lauri Laats.

Lauri Laats
Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioon
19:17:16
AI kokkuvõte

Lauri Laats küsib majanduskomisjoni esimehena, kuidas ta suhtuks maksutõusudesse, kui merendus- ja logistikasektor ei ole COVID-i järgsest taastumisest taastunud ning kogu majanduskeskkond on kehvas seisus ning samal ajal jätkuvad soodustused.

Jaak Aab
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:18:19
AI kokkuvõte

Jaak Aab ütles, et 2025 tuleb sama suurune soodustus kui 2024, kuid selle mõju sõltub sellest, kas laevad jõuavad meie sadamatesse ja arvestatakse sadama- ning lootsitasudega ning sõlmitud lepingutega, ning kuigi veeteetasu määr on konkurentsivõimeline ja naaberriikidega võrreldes erinev, ei langeta 14%-iline soodustus meie konkurentsivõimet – see hoiab meid konkurentsis teiste lähisadamatega.

Aseesimees Toomas Kivimägi
19:19:43
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palub Arvo Alleri pidada kõne.

Arvo Aller
Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:19:45
AI kokkuvõte

Arvo Aller rõhutab, et koroonaperioodil tehtud head otsused peaksid edasi kehtima, meenutab koalitsiooni ajal tehtud otsuseid, mis tõid majanduskasvu, ning väidab, et käesolev seaduseelnõu ei pärsi sadamate konkurentsivõimet ja küsib, kas valitsuselt on tulemas veel sarnaseid häid algatusi nagu aktsiiside langetamine.

Jaak Aab
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:20:35
AI kokkuvõte

Majanduskomisjon alustas konkurentsivõime eksperdikogu tööd, sai kogult soovitusi ning valitsus on neid osaliselt arvesse võtnud, mille eesmärk on parandada ettevõtluse ja kogu majanduse konkurentsivõimet, ning plaanitakse seiret ning kevadistungjärgu ajal veel kord arutada nende soovituste elluviimist ja edasisi samme.

Aseesimees Toomas Kivimägi
19:22:10
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi kutsub Lauri Laatsi.

Lauri Laats
Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioon
19:22:12
AI kokkuvõte

Lauri Laats tänab istungi juhataja ja majanduskomisjoni esimeest, märgib, et eelnõu vähendab laevade veeteetasu 14% COVID-ist taastumise tõttu, ning rõhutab, et majanduse üldine langus on paljusid sektoreid tabanud, ning küsib, kuidas sellises olukorras maksutõusule erandeid võiks teha ja kas neid üldse on vaja.

Jaak Aab
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:23:18
AI kokkuvõte

Jaak Aab ütles, et valitsus peab eelarveprobleemidega kokku leppima, sest pikaajaline defitsiit ja suur laenukoormus ning riigireitingu languse risk suurendavad riskimarginaale ning võivad kahjustada konkurentsivõimet, ning kuigi lühiajaliselt sõltub olukord maksudest ja nende tõstmisest, on pikaajaliselt neid otsuseid vaja teha.

Aseesimees Toomas Kivimägi
19:24:31
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Rain Eplerit rääkima.

Rain Epler
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:24:33
AI kokkuvõte

Rain Epler märkis, et riigieelarve puudujääk ja laenukoormus on viimastel aastatel kiiresti kasvanud ning koalitsioon suurendab neid isegi retoorika taustal, ning küsis, kuidas teod ja sõnad paremini kokku läheksid.

Jaak Aab
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:25:08
AI kokkuvõte

Ta mainib konkurentsivõime eksperdikogu soovituste tähtsust, kuid jutt on tegelikult meresõiduohutuse seaduse muutmisest ja täiendamisest.

Aseesimees Toomas Kivimägi
19:25:39
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi kinnitas, et täpsustus oli igati asjakohane, ning andis Mart Maastikule sõna.

Mart Maastik
Mart Maastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:25:41
AI kokkuvõte

Mart Maastik tänab eesistujaid ja komisjoni, lubab olla konkreetsem, märgib, et alkoholiaktsiisi tõstmine tuleb arvestada varasemate kogemustega piirikaubanduse ja Soome turistide arvu vähenemisega ning võib-olla ei peaks kõiki aktsiise tõstma, ning kiidab praegust mõistlikku eelnõu, küsides seejärel Lauri Laatsi arvamust.

Jaak Aab
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:26:42
AI kokkuvõte

Jaak Aab rõhutab, et riigieelarve tasakaalu nimel on maksud vaja tõsta ja kulutusi mõistlikult kärpida, sest riigikaitsekulud ja Ukraina kriis teevad vajalikkuks suurenevaid tulusid ning kui 2028. aastaks intresse ei katta, võib see olla umbes 500 miljonit eurot, mis ei ole jätkusuutlik.

Aseesimees Toomas Kivimägi
19:28:29
AI kokkuvõte

See on lühike palve kutsuda Vadim Belobrovtsev esinema.

Vadim Belobrovtsev
Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioon
19:28:31
AI kokkuvõte

Ta rõhutab, et kuigi eelarvet tuleb tasakaalus hoida ja kärpeid teha, ei tohi see tulla kõige vaesemate arvelt, ning küsib, kas Sotsiaaldemokraatliku Erakonna põhimõtted püsivad ja kas partei ei söö jälle oma sõnu.

Jaak Aab
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:29:33
AI kokkuvõte

Jaak Aab rõhutas, et maksupaketi kompromiss peab kaasama erinevaid gruppe ning sisaldab nii kasumi pealt maksu kui tarbimismaksu, sest ilma nende kokkulepeteta ei saa otsuseid teha ning otsustamatus võib kahjustada majanduse konkurentsivõimet.

Aseesimees Toomas Kivimägi
19:30:29
AI kokkuvõte

Aseesimees tänab ja kutsub Mart Maastikut kõnelema.

Mart Maastik
Mart Maastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:30:29
AI kokkuvõte

Maastik rõhutas, et jätkab meresõiduohutuse teemaga ning alkoholiaktsiisi arutelu, meenutades, et varasem alkoholiaktsiisi tõus ei toonud riigikassasse rohkem raha, vaid vähendas turiste ja tekitas piirikaubandust, ning küsis, kas uue eelnõu raames vaadatakse see teema üle, et mitte astuda sama reha otsa.

Jaak Aab
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:31:31
AI kokkuvõte

Jaak Aab ütles, et meresõiduohutuse teemast jõuti aktsiisideni ning aktsiisipoliitika peab olema tasakaalukas, naaberriikide arenguid jälgides; Rahandusministeeriumi hinnangul ei tohiks tulev aktsiisitõus olla suur hüpe ja piirikaubandus ei peaks järsult kasvama, kuigi algne plaan oli 5% aastas tõsta ja nüüd tuleb 10%.

Aseesimees Toomas Kivimägi
19:32:27
AI kokkuvõte

Kõnes väljendati lootust, et Rain Epler lõpetab küsimuste vooru.

Rain Epler
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:32:28
AI kokkuvõte

Rain Epler küsib, kuidas ühe sektori puhul jõuti vastupidise lähenemiseni – et ettevõtjatel on raske aeg ja tuleks kergendust –, samal ajal kui valitsus laia haardega käsitleb teisi sektoreid, ning kas kohustuslik lobiregister võiks anda vastuse selle taustale.

Jaak Aab
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:33:16
AI kokkuvõte

Jaak Aab ütles, et Kliimaministeeriumi ettepanek, mille alusel 1,6 miljonit eelarves säilis ja mis annaks 14% soodustuse, on mõeldud sadamatasude konkurentsivõime parandamiseks teiste riikide portidega ning arutelu ettevõtjatega jätkub, ilma lobistideta.

Aseesimees Toomas Kivimägi
19:34:10
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi teatas, et läbirääkimised avati ja seejärel suleti, lõpetati eelnõu 526 esimene lugemine ning märgiti, et muudatusettepanekute esitamise tähtaeg on 11. novembril kell 17.15 ning kolmanda päevakorrapunkti menetlus on lõpetatud.