Jäätmeseaduse, liiklusseaduse ja riigilõivuseaduse muutmise seaduse eelnõu (461 SE) esimene lugemine
Istung: XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kuupäev: 2024-09-18 23:10
Osalevad Poliitikud:
Sõnavõtte kokku: 36
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 54m
AI kokkuvõtted: 36/36 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Esitlusel käsitleti valitsuse algatatud jäätmeseaduse, liiklusseaduse ja riigilõivuseaduse muutmise seaduse eelnõu 461 esimest lugemist. Eelnõu keskne eesmärk on vähendada kadunud ja mittenähtavate sõidukite hulka ning selgitada registri- ja lammutustõendiga seotud kohustusi nii jäätmekäitluse kui mootorsõidukite registri haldamise kontekstis. Lisaks täpsustatakse vanasõiduki regulatsiooni ning laiendatakse tootjavastutust, et tagada romusõidukite tõhusam kogumine ja ümberringlusse suunamine. Samuti nähakse ette erinevad üleminekukavad ja tasud, mis puudutavad registrist kustutamist ning keskkonnalõivega seotud arveldusi, mis mõjutavad omanikke ja käitlejaid.
Eelnõu peamisteks muudatusteks on: registrijärgse sõiduki omanikul on võimalus peatatud registrikandiga sõiduki puhul seda ajutiselt kustutada või käitlejale üle anda; automaatne registrikande kustutamine algab 2026. aastal nende sõidukite puhul, mille peatatud kand on kestnud üle seitse aastat ning omanikule saadetakse teavitus; ning 2027. aastast jõustuvad kõrgemad tasud ja selgemad nõuded romusõidukite kogumisele ja üleandmisele. Lisaks täiustatakse vanasõiduki regulatsiooni, et vanasõidukiklubide kvaliteed ja kujundid oleksid selgemalt defineeritud ning et vanasõidukid oleksid tõhusamalt kaitstud ja säilitatud kultuuripärandina.
Tehtud otsused 6
Esimene lugemine lõpetada; esimene lugemine on lõpetatud.
Võtta eelnõu täiskogu päevakorda 18.09, konsensusega.
Teha ettepanek esimene lugemine lõpetada, konsensusega.
Määrata juhtivkomisjoni esindajaks siinkõneleja, ka konsensusega.
Küsida majanduskomisjonilt arvamust eelnõu §-de 2–4 kohta hiljemalt 3. oktoobriks käesoleval aastal.
Muudatusettepanekute esitamise tähtaeg on käesoleva aasta 2. oktoober kell 17.15.
Aktiivseimkõneleja
Andres Metsoja – Isamaa fraktsioon, parempoolsest leerist; kõige aktiivsem esineja ning küsimuste esitajana esindamas riiklike jäätme- ja keskkonnavaldkonna teemade arutelu ning keskkonnamajanduslike toimingute fookust.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Tänane päevakorrapunkt käsitleb valitsuse algatatud eelnõu 461, mis muudab jäätmeseaduse, liiklusseaduse ja riigilõivuseaduse ning on esimene lugemine; ettekandeks on taristuminister Vladimir Sveti.
Taristuminister Vladimir Svet
AI kokkuvõte
Ettepanekuga muudetakse jäätmeseadust ja liiklusseadust, et vähendada teadmata asukohaga sõidukite hulka, kaotada 2025. aastast registrikande peatamise automaatne lisandumine, suurendada romusõidukite tasuta kogumist ja lammutust ning täpsustada vanasõiduki regulatsiooni, samal ajal kehtestades üleminekuaegadega tasud ja mehhanismid ning vähendades administratiivset koormust ja suurendades õigusselgust.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänas ministrit, märkis, et küsimusi on, ning tutvustas esimese küsijana kolleegi Mart Võrklaeva.

Mart Võrklaev
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Mart Võrklaev küsib täpsustust, kas vanade autode kogumise kohustus ja iga-aastane kogumisring pannakse automüüja või autotootja rahastatava kohustuse alla ning mida see tähendab ning kui suur mõju sel on romude kõrvaldamisele.
Taristuminister Vladimir Svet
AI kokkuvõte
Vladimir Svet ütles, et romusõidukite ja nende osade taaskasutus on väärtuslik vanametall ning edaspidi tuleb nende kogumine ja utiliseerimine korraldada käitlejate ja maaletoojate lepingulise ning laiendatud tootjavastutuse raames, mis suurendab materjalide ringlussevõttu ja toob rohkem vanametalli majandusse.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees palub Arvo Alleri tulla kõnelema.

Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Arvo Aller küsis, kas jäätmekäitlusettevõte kontrollib sõiduki omandivormi ja kas ükskõik milline sõiduk võib registrist kustutamiseks ettevõttesse viia.
Taristuminister Vladimir Svet
AI kokkuvõte
Ta ütles, et käitleja kontrollib, kas üleandjal on sõiduki üleandmiseks õigus.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõneleja palub kutsuda Andres Metsoja lavale.

Andres Metsoja
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Andres Metsoja küsib ministrilt, kuidas 2027. aastast jõustuv 800-eurone keskkonnalõiv mõjutab neid, kes hoiavad aia- või garaaži ääres vanemaid autosid varuosadena, ja kas nende elu muutub sellega võimatuks või mõttetuks.
Taristuminister Vladimir Svet
AI kokkuvõte
Vladimir Svet ütles, et Eesti eesmärk on vähendada romuautode arvu ning suunata donorautod jäätmekäitlejatele, riik ei kavatse kontrollida inimeste koduseid tingimusi ning alates 2027. aastast on donorauto omaniku valik: hoida auto ja maksta automaksu või anda see õigesse jäätmetöötlusse.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar kutsus Jüri Jaansonit lavale.

Jüri Jaanson
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Jüri Jaanson tõi välja, et ministri kõnes on viis põhilist varianti kasutatud autode utiliseerimiseks ning neist viimased kaks käsitlevad olukorda, kus auto on tegelikult kadunud, kuid see on endiselt peatatud liiklusregistris, ning registrist kustutamine on piiratud ajaga enne suurema keskkonnamaksu jõustumist, seetõttu on tal huvi teada, kas plaanitakse autoomanikke teavitada, sest nad ei pruugi teada, et kustutamine on nüüd tasuta.
Taristuminister Vladimir Svet
AI kokkuvõte
Kui see seadus vastu võetakse, teavitab Transpordiamet peatatud registrikandiga sõidukite omanikke kohe üleminekuperioodist ja sellest, kuidas nad saavad oma sõidukid registrist tasuta kustutada, uuesti registrisse võtta, muuta aktiivseks, ajutiselt kustutada või anda üle jäätmekäitlejale, ning ligikaudu 223 000 inimest tuleb sellega teavitada, mida tehakse elanikega kohtumiste kaudu ning Transpordiamet ja Kliimaministeerium saadavad ametlikke teavituskirju.

Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Arvo Aller tõstatas Transpordiameti kavandatava asukohapõhise fotorakenduse, mis võltsimiskindlusega tõendab auto olemasolu ja võimaldaks registrist kannet kustutada või kanda, kuid tõstatab küsimuse vanemate inimeste ligipääsu ning kes kontrollib, et foto tegi omanik.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar kutsus Arvo Aller esinema.
Taristuminister Vladimir Svet
AI kokkuvõte
Taristuminister Vladimir Svet ütles, et autoomaniku tuvastamiseks kasutatakse peamiselt digilahendust, kuid kui see ei toimi, verifitseerib ametnik kohapealse kontrolli, et isikul on auto ja see asub tema hoovis või garaažis, ning eesmärk on vältida liigset bürokraatiat, järgides kindlustusseltside sarnast lahendust — halvemal juhul leitakse mõistlik alternatiiv.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar kutsub Andres Metsoja rääkima.

Andres Metsoja
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Metsoja sõnavõtt käsitleb doonorauto ja keskkonnatasu teemat ning märgib, et alates 2026 peab omanik seitsme aasta jooksul tõestama auto olemasolu ja tegema tehnoülevaatuse, vastasel juhul registrist kustutatakse ning deregistratsiooniks tuleb maksta 800 eurot, mis tekitab küsimuse, kas mõnel juhul makstakse automaksu oluliselt vähem kui keskkonnatasu ja lõppkokkuvõttes võib 800-eurone tasu maksmata jääda.
Taristuminister Vladimir Svet
AI kokkuvõte
Taristuminister Vladimir Svet ütles, et registrikande kustutamine toimub üks kord järgmisel aastal 2026 ning pärast seda peab sõiduki omanik regulaarselt tõendama Transpordiametile, et tal on sõiduk olemas, kuid kõige odavam on auto romulasse viia ja sellest raha teenida ning otsustada, kas maksta automaks või riigilõiv, mille jaoks inimestel on kaks aastat aega, esimesel aastal on kustutamise lõiv tasuta ning teisel aastal 2026 see maksab 15 eurot.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar palub Urve Tiidust võtta sõna.

Urve Tiidus
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Urve Tiidus esitas hüpoteetilise küsimuse romuautode arvust (224 000, komisjonis arutati kuni 300 000) ja küsis, kui paljud inimesed romusõidukitest lahti saavad selle minu meelest suhteliselt hea seaduse tõttu.
Taristuminister Vladimir Svet
AI kokkuvõte
Taristuminister Vladimir Svet ütles, et 223 000 sõidukit ei ole eranditult romusõidukid ning neid on kogutud nii riigi kui kohalike omavalitsuste kampaaniate kaudu, ning seadus motiveerib ka neid, keda varasemad kampaaniad ei mõjutanud, sest iga käitlejate kätte jõudev romusõiduk suurendab taaskasutatavate materjalide hulka ja on seetõttu majanduslikult kasulik, ning mida varem romusõidukeid tänavatelt liigub, seda turvalisemad on linnad ja seda rohkem on parkimiskohti.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänab ja pöördub Anti Allase poole palumisega.

Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Anti Allas kiitis eelnõu osaliselt, rõhutades registrite korda ja romusõidukite vähendamist, kuid muretses kustutatud registrikandiga sõidukite automaksustamise üle – eriti vanasõidukite ja ajaloolise väärtusega sõidukite puhul – ning ütles, et mujal maailmas on ajutiselt kustutatud sõidukid maksuvabad ning küsis, kas menetluse käigus on võimalik teha muudatusi, mis liidaks riigi ja kogukonna ning teeks riigis elamise kõigile sobivamaks.
Taristuminister Vladimir Svet
AI kokkuvõte
Ta ütles, et automaks hakkab peatatud registrikandiga sõidukitele kehtima alates 2027. aastast, ning selle küsimusega plaanitakse Riigikogus ja komisjonis edasi tegeleda, kuid automaks ei ole tema vastutusvaldkond.

Jüri Jaanson
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Jüri Jaanson teatas, et algab kaheaastane akna autode utiliseerimiseks, mille hüpoteetilisteks kogusteks on umbes 223 000 autot (üle 300 auto päevas), ning küsis, kas jäätmekäitlejad on valmis selliseks kampaaniaks.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar kutsub Jüri Jaansoni esinema.
Taristuminister Vladimir Svet
AI kokkuvõte
Taristuminister Vladimir Svet kinnitas, et eelnõu on valminud laia konsultatsiooni tulemusena paljude organisatsioonide ja ettevõtetega ning Eesti autolammutussektor on valmis, kuna üle Eesti on palju ettevõtteid, kellel on keskkonnaluba, ning kuigi võib tekkida järjekord ja konkurents ning see võib mõjutada romu väärtust, ei ole sektor monopol.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänas ministeri, märkides, et küsimusi pole, ning palus Mait Klaasseni keskkonnakomisjoni arutelu tutvustama.

Mait Klaassen
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ettekandes käsitletud eelnõu seab eesmärgiks suunata romusõidukid taaskasutusse ning reguleerida sõidukite registrist kustutamist, riigilõive, lammutustõendi kasutamist, vanade registrijälgede ja illegaalsete jäätmekäitlejate probleeme ning laien dam tootjavastutust, ning komisjon otsustas viia eelnõu täiskogu päevakorda 18.09, lõpetada esimene lugemine konsensusel, määrata siinkõneleja juhtivkomisjonina ning küsida majanduskomisjonilt arvamust eelnõu lõigukohaste paragrahvide kohta hiljemalt 3. oktoobriks.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänas ettekandjat, märkis, et küsimusi ei olnud, ja kuulutas läbirääkimiste alguse ning kutsus Isamaa fraktsiooni esindaja Andres Metsoja kõnetooli.

Andres Metsoja
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Ettekanne selgitab automaksu järelkäru ideed, kuid toob esile kitsaskoha: kui sõiduk registrist välja arvatakse, võivad vanad romud ringluse alt hoopis välja jääda ning vaja on tagada nende tegelik taaskasutus ja keskkonnakaitse.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänas, teavitas, et kõnesoove pole enam ning kutsus härra ministrit sõna võtma, kuna ta soovib.
Taristuminister Vladimir Svet
AI kokkuvõte
Ühe lausega: eelnõu lahendab selle kitsaskoha ning annab korralikult käituvale inimesele võimaluse doonorauto lahti saada kas täiesti tasuta või isegi kasumiga, kui autos on veel midagi väärtuslikku ning ta ei lammuta sõidukit ise, vaid annab selle jäätmekäitlejale.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar lõpetas läbirääkimised, teavitas, et eelnõu 461 esimene lugemine on lõpetatud ja muudatusettepanekute esitamise tähtaeg on käesoleva aasta 2. oktoober kell 17.15.