Arupärimine B-kategooria sõiduki juhtimise lubade ulatuse kohta (nr 327)
Istung: XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kuupäev: 2024-05-27 20:23
Osalevad Poliitikud:
Sõnavõtte kokku: 20
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 17m
AI kokkuvõtted: 20/20 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Riigikogu teisel päevakorral käsitleti Varro Vooglaiu ja Kalle Grünthali 13. mai 2023 esitatud arupärimist B-kategooria sõiduki juhtimise lubade ulatuse kohta (arupärimise nr 327). Arupärimise keskmes oli küsida, kas Eestis võiks lubada B-kategooria juhiluba omaval inimesel liikluses osaleda kuni 125 cc rolleriga ilma eraldi A-kategooria eksamit sooritamata. See peegeldab Euroopa praktikaid, kus mõnes riigis on sarnane piirang rakendatud, ning arutleti potentsiaalsete ühiskondlike mõjude üle – linnasõiduks kiirem liikumine, ummikute ja parkimiskoormuse vähenemine ning heitkoguste langus. Samuti tõstatati küsimus turvalisuse, koolituse ja järelvalve kohta ning miks Eestis ei ole sarnast lahendust rakendatud.
Tehtud otsused 1
Ei võetud lõplikke otsuseid. Arutelu jätkub ning edasised sammud ning eelnõu täpsustused varieeruvad vastavalt valitsuse ja transpordiministeeriumi töökavadele. Mõeldud on jätkuvateks sammudeks seadusandluse ja eelnõude arendamiseks ning taotlusvoorude ja investeeringute elluviimiseks jalgrattateede ja nõudluspõhise liikuvuse arendamiseks.
Aktiivseimkõneleja
Kõneleja on Riigikogu liige (arupärimise üks esitajatest). Positsioon: muu (vähemalt partei eristumist puudutav täpsustus puudub antud materjalist).
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Teisel päevakorrapunktil käsitletakse Varro Vooglaiu ja Kalle Grünthali 13. mail 2023 esitatud arupärimist B-kategooria sõiduki juhtimise lubade ulatuse kohta (arupärimise nr 327).

Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Varro Vooglaid tegi ettepaneku lubada B-kategooria juhilubadega inimestel sõita kuni 125cc rolleriga ilma eraldi A-kategooria eksamit tegemata, põhjendades, et see parandaks linnas liikumist, vähendaks ummikuid, parkimiskoormust ja heitgaase ning vastaks sarnaselt Lõuna-Euroopa riikide praktikale.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi tänas ja ütles, et neil on suurepärane võimalus saada kahe olulise küsimuse kohta selge ja konkreetne vastus, paludes Riigikogu kõnetooli auväärt kliimaministri Kristen Michali.
Kliimaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Kliimaminister Kristen Michal teatas, et töös on liiklusseaduse muudatus, millega lubataks B-kategooria juhiloa omanikul juhtida A1-kategooria mootorratast tingimusel, et isik on B-kategooria juhiloa omanik olnud vähemalt kaks aastat ja on autokoolis läbinud A1-kategooria ohutuse kursuse (riiklikke eksameid ei pea sooritama), ning lisas, et autode kasutamise vähendamiseks viiakse ellu rattastrateegia, mille raames rahastatakse Tallinna, Tartu ja Pärnu rattateede ja rattaparklate arendamist Euroopa Liidu toel ning kokku ligikaudu 37 miljonit eurot (Pärnule 12 miljonit, Tartule umbes 14 miljonit eurot), sünkroniseeritakse transpordiliigid ja arendatakse nõudluspõhist liikuvust.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänab kõnet ning märgib, et see oli väga selge ja informatiivne, ning annab Varro Vooglaiule võimaluse esitada ühe küsimuse.

Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Varro Vooglaid tänab ja möönab, et lahendus on samm õiges suunas, kuid küsib selgitust, kuidas saavad B-kategooria lubadega juba autokoolis käinud inimesed, kes on võib-olla aastaid B-lubadega sõitnud, lisaks 10 tundi A1-kategooria jaoks ja kas see lisatakse nende juhtimisõigusele.
Kliimaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Arutusel olev eelnõu on pooleli ning täna kirjeldatu on selle arutelu sisu: 10-tunnise kursuse läbimine on võimalik ka neil, kes seda praegu soovivad, kuid täpsemad tingimused selgitatakse eelnõu koostamise käigus.

Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Kõne rõhutab, et kuigi rattaga sõit ei nõua lubasid ega koolitust, kasvab ratturite arv ja tuleb mõelda nooremate teadlikkuse ja koolituse arendamiseks kooliõppes, võttes eeskujuks Hollandi praktika ning suurendades ohutust kergliikluses.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palub Anastassia Kovalenko-Kõlvarti tulla.
Kliimaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Kristen Michal märgib, et liikluskoolitus ning jalgratturilubade väljastamine toimuvad, ning lubab täpsemalt üle vaadata, millised programmid ja projektid meie poolt käivad.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõne alguses kutsutakse Lauri Laats esinema.

Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Lauri Laats rõhutab, et kastirattad on liikluses ohtlikud, sest nende kastis viibivad inimesed ei ole kinnitatud ja kokkupõrke korral ei ole nende elu kaitstud, ning tuleb arutada, kuidas nende kasutusohutust tagada ja kas see on üldse probleem.
Kliimaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Kliimaminister Kristen Michal ütles, et on sõitnud kastirattaga nii tihedas kui hõredas liikluses, katsetanud nende kasti Haabersti ringil ja mainis, et jalgrattakastil on väike rihm, millega saab lapsi ja naisi kinnitada, ning kutsus kuulajaid kastiratastega lähemalt tutvuma.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi väidab, et Eestis on hakanud juurduma kastisüsteem.

Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Helle-Moonika Helme tõstatab küsimuse B-kategooria lubade ulatuse laiendamisest rollerijuhtidele ja kas eakate osas kavatsatud kitsendus on tõeline plaan või on see vaid meedias tekkinud ažiotaaž.
Kliimaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Ettekanne keskendub tervisetõendite süsteemi laiemale ülevaatusele ja tulevaste lahenduste kavandamisele, mis põhinevad tervisehinnangutel ning võivad juhtimisõigust mõjutada, näiteks liiklusõnnetuse korral, ning seda tööd viivad ellu Sotsiaalministeerium ja teised osapooled, mitte Kliimaministeerium.

Mart Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Mart Helme väidab, et ohtlikku liikluskäitumist näevad peamiselt noored juhid, kes kihutavad 120–130 km/h ja teevad ohtlikke manöövreid, ning probleem on tema hinnangul pigem nõrgast liiklusjärelevalvest ning vanematele juhtidele arstitõendite kättesaadavusest kui sellest, et üle 70-aastased juhid muutuksid äkitselt ohtlikuks.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsub Mart Helmet kõnelema.
Kliimaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Liikluses osalemise võime ei sõltu ainult vanusest või tervisest, vaid on mitme teguri koosmõju: riskikäitumine on nooremate seas tõenäolisem ning liiklusjärelevalve ja politsei roll rahustab liiklust; üks tegur ei määra teist.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänas kõiki panustanud, kuulutas küsimuste arutelu lõppenuks, avas ja sulges läbirääkimised ning lõpetas selle päevakorrapunkti menetlemise.