Päevakorra profiil: Toomas Uibo

Raamatupidamise seaduse muutmise ja sellest tulenevalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (516 SE) esimene lugemine

2024-10-22

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Keskne teema on Raamatupidamise seaduse muutmise eelnõu (516 SE) auditeerimiskohustuse piirmäärade ebapiisav tõstmine. Kõneleja toetab tugevalt valitsuse üldist eesmärki vähendada bürokraatiat ja suurendada ettevõtluse konkurentsivõimet, kuid vastustab Rahandusministeeriumi pakutud 25% piirmäära tõusu. Poliitiline positsioon on selgelt poliitika- ja tegudepõhine, nõudes vähemalt 50% tõusu, mis vastaks Eesti tegelikule inflatsioonile (57%).

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib suurt asjatundlikkust raamatupidamisregulatsioonide ja auditeerimiskohustuse valdkonnas, kasutades detailseid statistilisi võrdlusi. Esitatakse andmed Eesti (57%) ja euroala (27,2%) tarbijahinnaindeksi tõusu kohta ning arvutatakse auditeerimiskohustusega hõlmatud ettevõtete tegelik protsent (5,5%), arvestamata nullkäibega ettevõtteid. See näitab sügavat teadmist majandusaasta aruannete baasil tehtud mõjuanalüüsidest.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on murelik ja tungiv, rõhutades, et praegu on just õige hetk majandusele "hapnikku peale anda". Stiil on ametlik ja tugineb tugevalt loogilistele argumentidele ning numbrilistele võrdlustele, et näidata Eesti ettevõtete ebaõiglast halduskoormust. Emotsionaalse apellatsiooni asemel kasutatakse faktipõhist kriitikat ja viiteid hea tava normidele (4% hõlmatus).

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõnelemine toimus konkreetse seaduseelnõu (516 SE) esimese lugemise arutelul Riigikogus. Kõneleja võttis lisaminuteid, mis viitab soovile teemat põhjalikult ja detailides käsitleda ning oma fraktsiooni (Eesti 200) muret esindada.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud Rahandusministeeriumi vastu, kuna nende ettepanek (25% piirmäära tõstmine) ei korreleeru Eesti majandusolukorraga ja suurendab halduskoormust. Samuti vaidlustatakse Majanduskomisjoni esimehe Jaak Aabi esitatud andmeid ettevõtete varade kasvu kohta, pidades neid ebaõigeks mõõtmiseks. Kriitika on poliitika- ja metoodikapõhine, mitte isiklik.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja on avatud kompromissile ja koostööle, väljendades lootust, et kahe lugemise vahel suudetakse saalis või komisjonis ettevõtjatele vastutulemiseks kokkuleppele jõuda. Märgitakse, et tegemist on Eesti 200 fraktsiooni ühise murega, mis näitab fraktsioonisisese toetuse olemasolu.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on suunatud riiklikule tasandile, keskendudes Eesti ettevõtete konkurentsivõimele ja halduskoormusele. Analüüs hõlmab rahvusvahelist võrdlust, viidates Brüsseli soovitustele ja euroala keskmisele inflatsioonile, et rõhutada Eesti eripära. Puudub viide konkreetsetele kohalikele piirkondadele.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on tugevalt pro-ettevõtluslikud, rõhutades vajadust vähendada bürokraatiat ja regulatsioone, et suurendada konkurentsivõimet. Toetatakse majanduskasvu soodustavat poliitikat, mis vähendaks halduskoormust ligikaudu tuhandel ettevõttel, märkides, et see ei lähe riigile rahaliselt midagi maksma.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid ei ole piisavalt.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik prioriteet on Raamatupidamise seaduse muutmise eelnõu (516 SE) parandamine, et tõsta auditeerimiskohustuse piirmäärasid vähemalt 50%. Kõneleja on algatuse kriitiline toetaja, kes püüab muuta eelnõu parameetreid, et viia seadusandlus vastavusse Eesti majandusreaalsusega ja toetada ettevõtjaid.

2 Analüüsitud kõnesid