Päevakorra profiil: Aleksandr Tšaplõgin
Õpetajad
2024-01-24
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline valitsuse eelarveprioriteetide suhtes, rõhutades vajadust suunata raha õpetajate palgatõusuks (€10 miljonit) ametnike preemiate maksmise asemel. Kadreering on tulemuspõhine, küsides, kas riigis läheb tõesti nii hästi, et helded preemiad on õigustatud ja kas Eesti rahvas on hakanud paremini elama. Seisukoht on tugevalt toetav õpetajate palgatõusu osas.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib teadmisi riigi eelarve ja halduskulude jaotuse kohta, tuues välja konkreetseid numbreid ja asutusi. Mainitakse 10 miljoni euro suurust puudujääki õpetajate palgatõusuks ning konkreetseid kulutusi ametnike preemiatele, näiteks PRIA 600 000 eurot. Ekspertiis on suunatud avaliku sektori rahanduse ja prioriteetide kriitikale.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on terav ja küsitlev, kasutades otseseid retoorilisi küsimusi peaministri poole pöördudes, et seada kahtluse alla valitsuse prioriteedid ja tulemused. Toon on kriitiline ja nõudlik, rõhudes loogilisele kontrastile (vajadus vs. luksuskulud). Kõne on formaalne, kuid sisult konfronteeriv.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid on liiga vähe.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on suunatud valitsuse ja ministeeriumide (sh PRIA) vastu, kritiseerides nende otsust maksta ametnikele heldeid preemiaid ajal, mil õpetajate palgatõusuks raha napib. Kriitika on intensiivne ja keskendub eelarvepoliitika ebaõiglusele ja valitsuse suutmatusele rahva elujärge parandada.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid on liiga vähe.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on rangelt riiklik, käsitledes riigieelarve jaotust, ministeeriumide kulutusi ning õpetajate palkade küsimust üleriigilisel tasandil. Puudub viide konkreetsetele piirkondlikele probleemidele või projektidele.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated rõhutavad vajadust suunata riigi raha hariduse ja avaliku sektori tööjõu (õpetajad) toetamiseks, olles vastu heldetele preemiatele ametnikele. Toetatakse raha ümberjaotamist administratiivkuludelt sotsiaalsete prioriteetide suunas, seades kahtluse alla riigi majandusliku olukorra headuse.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest on esiplaanil haridus ja õpetajate piisav tasustamine, toetades tugevalt õpetajate palgatõusu. See on esitatud kui oluline sotsiaalne prioriteet, mis peaks ületama administratiivsed kulutused.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on eelarve täitmise ja riigi rahakasutuse kontrolli all, nõudes raha ümbersuunamist ametnike preemiatelt õpetajate palgatõusu katteks. Kõneleja on kriitiline kehtivate eelarveotsuste suhtes ja nõuab nende muutmist.
1 Analüüsitud kõnesid