Päevakorra profiil: Madis Timpson
Ravimiseaduse ja tervishoiuteenuste korraldamise seaduse muutmise seaduse eelnõu (458 SE) teine lugemine
2024-10-24
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugev toetus Ravimiseaduse muutmise eelnõule (458 SE), mis on ajendatud Riigikontrolli juriidilistest märkustest. Eesmärk on viia tervishoiuvarude haldamise mudel õigusruumiga kooskõlla ning maandada riske, jagades varude haldamist kahe haigla vahel. Seisukoht on tugevalt poliitika- ja juriidilise korrektsuse keskne.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles asjatundlikkust tervishoiuvarude haldamise juriidiliste ja praktiliste aspektide osas, viidates Riigikontrolli märkustele ja varude omandiküsimustele. Ta selgitab detailselt, kes vastutab varude eest (haiglad) ning edastab spetsiifilist teavet külmla õnnetusjuhtumite ja haiglaapteekide ostukorralduse kohta. Ekspertiis tugineb Sotsiaalministeeriumi ja Terviseameti ametnike kinnitustele.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja retooriline stiil on formaalne, neutraalne ja protseduuriline, olles tüüpiline komisjoni raportööri ettekandele. Ta keskendub komisjoni arutelu, küsimuste ja konsensuslike otsuste objektiivsele edasiandmisele, kasutades loogilisi apelle ja tuginedes ametnike kinnitustele. Toon on rahulik ja informatiivne, vältides emotsionaalseid väljendeid, välja arvatud lühike isiklik arvamus juriidilise tee õigsuse kohta.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja tegevusmuster hõlmab aktiivset osalemist komisjoni istungil (15. oktoobril) ning detailset aruandlust täiskogule. Ta on vastutav seadusandliku menetluse ajakava (hääletused 23. oktoobril ja 6. novembril) esitamise ja menetlusdokumentide allkirjastamise eest.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastuseis tuleb Eesti Ravimihulgimüüjate Liidult, kes kardab tulu kaotust ja väitis, et neid jäeti aruteludest välja. Kõneleja, tuginedes ametnike infole, lükkab need väited ümber, kinnitades, et kaasamine toimus ja nende olukord ei halvene. Vastuseisu nähakse pigem majandusliku hirmuna saamata jääva tulu ees, mitte sisulise poliitilise kriitikana.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konsensuslik, kuna kõik menetluslikud otsused komisjonis (eelnõu päevakorda võtmine, teise lugemise lõpetamine) võeti vastu konsensusega. Koostööd tehti ka Sotsiaalministeeriumi ja Terviseameti ametnikega, et saada selgitusi eelnõu sisu ja kaasamise kohta.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on riiklik, keskendudes riiklike tervishoiuvarude haldamise ümberkorraldamisele ja juriidilisele kooskõlale. Konkreetsetest asutustest mainitakse Tartu Ülikooli Kliinikumi rolli varude senisel haldamisel, kuid see on pigem halduslik viide.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated puudutavad ravimihulgimüüjate tulu säilimist ja turu stabiilsust. Kõneleja lükkab tagasi väited turu solkimisest ja kinnitab, et eelnõu eesmärk ei ole hulgimüüjatelt tulu ära võtta. Rõhutatakse, et haiglad ostavad ravimeid hulgimüüjatelt, mitte haiglaapteekidelt, kaitstes seega olemasolevat tarneahelat.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalvaldkonna fookus on tervishoiu ja riikliku julgeoleku tagamine, rõhutades vajadust hädaolukorraks vajalike ravimivarude juriidiliselt korrektse haldamise järele. Mainitakse ka ohuhinnangute punasemaks muutumist, mis põhjendab kiirustamist varude süsteemi korrastamisel.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Ravimiseaduse ja tervishoiuteenuste korraldamise seaduse muutmise eelnõul (458 SE), mille eesmärk on lahendada Riigikontrolli poolt tuvastatud juriidiline ebakõla varude omandisuhetes. Kõneleja on eelnõu toetaja ja menetluse eest vastutav raportöör, kes viib eelnõu lõpphääletusele.
3 Analüüsitud kõnesid