Istungi profiil: Urve Tiidus
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
2025-09-10
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on suunatud kiire interneti taristu arendamise toetamisele, rõhutades regulatsioonide leevendamise vajadust (nt kaablite sügavus, mastide asukoht). Keskendutakse turutõrke vähendamisele ja riigi/KOV-i ressursside kasutamisele, mis viitab pragmaatilisele ja poliitikapõhisele lähenemisele. Toetatakse ettepanekut vaadata üle Transpordiameti valdkonnaspetsiifiliselt kehtestatud nõuded. Eesmärk on luua sideettevõtjatele lihtsamad tingimused taristu rajamiseks.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi sideinfrastruktuuri regulatsioonidest, sealhulgas kaablite paigaldamise tehnoloogiatest (freesimine, sidekõri) ja mastide asukoha nõuetest. Kasutatakse spetsiifilist terminoloogiat ja viidatakse Euroopa Liidu regulatsioonidele ning Põhjamaade praktikale. Hilisemates sõnavõttudes seostab kõri läbimõõdu turu ja tarbijate tihedusega, tuginedes füüsika ja turumajanduse põhimõtetele.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, neutraalne ja protseduuriline, olles tüüpiline komisjoni ettekandjale. Fookus on majanduskomisjoni arutelu faktilisel edasiandmisel, esitatud küsimuste ja saadud vastuste refereerimisel. Apellatsioonid on loogilised ja tuginevad ametnike selgitustele ning õigusaktidele, vältides emotsionaalset keelekasutust.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Peamine tegevusmuster on esinemine majanduskomisjoni ettekandjana täiskogu istungil 10. septembril, refereerides 16. juuni komisjoni istungi sisu ja otsuseid. Kõneleja tegeleb ka täiendava info hankimisega (nt kirikutele antennide paigaldamise kohta) ja selle edastamisega. Tegevus hõlmab tehniliste detailide selgitamist parlamendi ees.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Puudub otsene kriitika poliitiliste vastaste või rühmade suunas. Fookus on turutõrke vähendamisel ja regulatiivsete takistuste ületamisel, näiteks Transpordiameti kehtestatud nõuete ülevaatamise vajadusel. Probleemid on raamitud pigem regulatiivsete või turupõhiste takistustena, mitte poliitilise vastuseisuna.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konsensuslik, kuna komisjoni otsused eelnõu päevakorda võtmise ja esimese lugemise lõpetamise kohta tehti konsensusega. Märgitakse ära koostöö vajadus kohalike omavalitsuste ja sideettevõtjate vahel (kokkulepped) ning ministeeriumidevaheline tegevus (taristuminister tegeleb nõuete ülevaatamisega). Toetatakse sideettevõtjate vahelist taristu jagamist vastavalt EL-i regulatsioonile.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul sideinfrastruktuuri regulatsioonil, kuid rõhutatakse vajadust lahendada kiire interneti kättesaadavuse probleem hajaasustuses elavatele inimestele. Oluline roll antakse kohalikele omavalitsustele ehituslubade andmisel ja taristu paigaldamise tingimuste kehtestamisel. Võrdluseks tuuakse Rootsi ja Põhjamaade praktikad.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad toetavad regulatsioonide leevendamist sideettevõtjate tegevuse hõlbustamiseks ja turu arengu soodustamiseks. Nähakse seaduseelnõud turutõrke vähendamise meetmena. Tunnistatakse, et turu tihedus ja tarbijate hulk määravad investeeringute ulatuse (nt kõri läbimõõt), mis viitab turupõhisele lähenemisele.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on kiire interneti kättesaadavuse tagamine hajaasustuses, et vähendada digitaalset lõhet. Käsitletakse antennide paigaldamist avalike hoonete (KOV asutused) ja kirikute külge, rõhutades, et see toimub poolte kokkuleppel ja arvestades arhitektuurset sobivust. Välistatakse suurte mastide paigaldamine näiteks lasteaedade külge.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on sidevõrkude taristu regulatsiooni muudatustel, mis puudutavad kaablite paigaldamise sügavust, mastide asukohta ja avaliku taristu kasutamist. Kõneleja on eelnõu toetaja ja ettekandja, kes viis komisjoni konsensusliku otsuseni eelnõu täiskogu päevakorda võtmiseks ja esimese lugemise lõpetamiseks.
4 Analüüsitud kõnesid