Istungi profiil: Tanel Tein
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-05-29
Poliitiline positsioon
Keskendub tugevalt huvitegevuse ja spordi rahastamisele, toetades põhimõtteliselt toetuste taastamist, kuid tunnistades riigieelarve piiratust ("rahakott pole põhjatu"). Poliitiline fookus on suunatud alternatiivsete rahastusmeetodite leidmisele, eriti eraraha kaasamisele, mida peetakse väga suure potentsiaaliga lahenduseks. Välja tuuakse vajadus parandada varasemaid kärpeotsuseid (2022. aasta huvitegevuse toetuse vähendamine).
10 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab detailset teadlikkust spordi ja kultuuri rahastamise mehhanismidest, eriti huvitegevuse toetuste summadest ja koolispordi ümberjaotamise loogikast. Esitab tehnilisi andmeid tulumaksuseaduse annetuste regulatsioonide kohta, märkides ära 10% maksuvaba annetuslimiidi ja ligi 1 miljardi euro suuruse potentsiaali. Samuti väljendab huvi energeetika tulevikuküsimuste vastu (gaasi kadumine 2040).
10 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on valdavalt asjalik, analüütiline ja konstruktiivne, täites ettekandja rolli põhjalike komisjoni kokkuvõtetega. Kasutab loogilisi argumente ja numbrilisi andmeid (rahastussummad, protsendid). Väljendab isiklikku veendumust ja optimismi eraraha kaasamise idee suhtes, pakkudes ka komisjoniväliseid seisukohti.
10 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegutseb aktiivselt Kultuurikomisjoni ettekandjana, esitades põhjalikke kokkuvõtteid ja vahendades erinevate osapoolte (ministeerium, fraktsioonid, eksperdid) seisukohti. Osaleb aktiivselt täiskogu küsimuste-vastuste voorudes, pakkudes lisaks komisjoni seisukohtadele ka isiklikke analüüse.
10 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud varasematele valitsuse kärpeotsustele, mis vähendasid huvitegevuse toetust, kuigi tunnistab, et eesmärk (õpetajate palgatõus) oli õilis. Vahendab Keskerakonna fraktsiooni kriitikat Kultuuriministeeriumi rahastamise muudatuste osas (EKSL ja Jõud), kuid toetab ministeeriumi seisukohta, et muudatused olid vajalikud ja suunatud laiemale kaasamisele.
10 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kirjeldab komisjoni arutelu kui konstruktiivset ja teema olulisusest lähtuvat. Teeb ettepaneku võtta eraraha kaasamise teema Kultuurikomisjoni päevakorda, näidates avatust uute lahenduste arutamiseks ja koostööks. Viitab tihedale suhtlusele komisjoni liikmete ja ministeeriumi esindajatega.
10 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendub riiklikele rahastusmehhanismidele ja üleriigilistele organisatsioonidele (EKSL, Spordiliit Jõud). Märgib, et ligi 40 omavalitsuse juhid on ühinenud arvamusega, et huvitegevuse toetuse vähendamine pole õige, tuues esile kohalike omavalitsuste rolli.
10 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab fiskaalset vastutust, rõhutades, et riigi rahakott on piiratud. On tugev eraraha kaasamise eestkõneleja spordi ja kultuuri rahastamisel, pakkudes välja riigipoolse stimuleerimise mudeli (sarnane pensionisüsteemile). Pooldab maksude sildistamist, et osa suhkrumaksust läheks sihipäraselt kindlasse valdkonda.
10 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne fookus on noorte huvitegevuse ja koolispordi kvaliteedi tõstmisel ja kättesaadavusel. Rõhutab vajadust kaasata sporditegevusse need 50% lapsi, kes täna ei ole aktiivsed. Näeb lahendusena lapsevanemate spordihariduse ja selgitustöö tähtsust.
10 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamised seadusandlikud teemad on seotud Riigikogu otsuste eelnõudega 407 ja 405, mis taotlevad noorte huvitegevuse ja koolispordi toetuste taastamist. Toetab eraraha kaasamise memorandumi kiiret arutelu valitsuses ja komisjonis. Väljendab soovi muuta maksude sildistamise praktikat.
10 Analüüsitud kõnesid