Päevakorra profiil: Tarmo Tamm
Atmosfääriõhu kaitse seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (kasvuhoonegaaside heitkogustega kauplemise süsteemi direktiivi muudatuste osaline ülevõtmine) eelnõu (667 SE) teine lugemine
2025-09-10
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugev toetus Euroopa Liidu kliimapoliitika ülevõtmisele, eriti kasvuhoonegaaside heitkogustega kauplemise süsteemi laiendamisele meretranspordile. Seisukoht on peamiselt poliitika- ja õiguskindlusepõhine, rõhutades vajadust täita EL-i kohustusi, vältida trahve ja soodustada kaasaegsete tehnoloogiate kasutuselevõttu. Eelnõu toetatakse kui meedet, mis teeb keskkonna puhtamaks ja seab kõik EL-i ettevõtted võrdsesse konkurentsi.
29 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab kõrget asjatundlikkust EL-i kliimaõiguse ja HKS-i (heitkogustega kauplemise süsteem) direktiivi ülevõtmise osas, viidates konkreetsetele määrustele ja rakendusotsustele (nt 12.10.2023 delegeeritud määrus). Esitab detailseid andmeid laevandusettevõtetele kehtestatavate kohustuste ja kompensatsioonimeetmete (umbes 8 miljonit EUR maks, 25 miljonit EUR keskkonnatoetuseks) kohta. Tugineb oma seisukohtade põhjendamisel Riigikogu õigus- ja analüüsiosakonna arvamustele õiguspärase ootuse ja õiguskindluse põhimõtete kohta.
29 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on ametlik ja protseduuriline komisjoni ettekande osas, muutudes küsimustele vastates selgitavaks ja kaitsvaks. Apelleerib tugevalt loogikale ja õiguslikule paratamatusele, rõhutades, et Eestil puudub direktiivi sätete osas kaalutlusõigus. Kasutab otseseid vastuväiteid ja korrigeerib kolleegide väärinformatsiooni (nt kirjade teemal), et tagada faktide selgus.
29 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegutseb Keskkonnakomisjoni ettekandjana, juhtides seaduseelnõu teist lugemist ja esitades komisjoni seisukohti. Viitab kahele komisjoni istungile (17. juuni ja 25. august) ning planeeritud kolmanda lugemise kuupäevale (17. september 2025). Mainib konsultatsioone tööstusharu esindajatega (Eesti Laevaomanike Liit, Viru Keemia Grupp).
29 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastuseis suunatud Andres Metsoja muudatusettepanekule, mille arvestamata jätmist põhjendatakse vastuoluga EL-i õigusega ja Eesti ettevõtjate halvemasse olukorda seadmisega. Kritiseerib Urmas Reinsalu väiteid komisjonile saadetud kirjade kohta, nimetades neid eksitavaks ja selgitades, et kirjad saadeti varem Vabariigi Valitsusele.
29 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Demonstreerib koostööd Keskkonnakomisjoni raames, esitades üheksa tehnilist komisjonipoolset muudatusettepanekut ja komisjoni ühise otsuse Metsoja ettepanek arvestamata jätta. Rõhutab, et eelnõu ettevalmistamisel konsulteeriti oluliste tööstusharu esindajatega.
29 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendub Eesti laevandusettevõtetele ja nende konkurentsivõimele EL-i turul, tuues näiteks Tallinki olukorra Eestis ja Soomes. Mainib spetsiifilist regionaalset erisust jääklassi laevade maksuvabastuse osas, mis on tingitud Eesti raskematest kliimaoludest.
29 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab regulatsiooni, mis loob võrdsed konkurentsitingimused kõigile EL-i ettevõtetele, pidades seda mõistlikuks plaaniks. Pooldab riigipoolset kompensatsiooni (palgatoetus ja 25 miljonit EUR keskkonnatoetus) laevandusettevõtetele, et leevendada uue maksu mõju ja vältida laevade teiste riikide lipu alla minekut. Näeb maksu kui ajapikku vähendatavat meedet, mis motiveerib ettevõtjaid keskkonnasõbralikumaks muutuma.
29 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Puudub piisav teave.
29 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on atmosfääriõhu kaitse seaduse muudatuste (667 SE) vastuvõtmine, et tagada EL-i direktiivide nõuetekohane ja õiguskindel ülevõtmine. Rõhutab, et tegemist on liikmesriigile selgete ajaliste ja koguseliste kohustustega, mille osas puudub kaalutlusõigus.
29 Analüüsitud kõnesid