Istungi profiil: Rain Epler

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

2025-10-15

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt opositsiooniline, iseloomustades valitsuse eelnõusid kui halbu ja ebapädevaid. Peamised seisukohad on suunatud kodumaise energiatootmise ja -julgeoleku kaitsmisele ning turu konsolideerumise vastustamisele, eriti väikeste ettevõtete arvelt. Toetab presidendi otsevalimist ja kritiseerib valitsuse kliimaeesmärkidel põhinevat poliitikat, mis lukustab maavarad 50 aastaks.

11 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust energeetika ja maavarade kasutamise valdkonnas, käsitledes detailselt juhuelektri (tuule- ja päikeseenergia) ebastabiilsust ja kulusid. Ta tunneb hästi sotsiaalhoolekande seaduse nüansse, kritiseerides toimetulekutoetuse aluste muutmist ja pensionäritoetuse määramise mehhanismi. Oma seisukohtade toetuseks viitab ta rahvusvahelistele analüüsidele (nt ENTSO-E Hispaania elektrikatkestuse kohta) ja direktiivide ülevõtmise rangetele meetoditele.

11 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnestiil on valdavalt võitlev, skeptiline ja kriitiline, kasutades sageli retoorilisi küsimusi ja irooniat (nt nimetades ministrit "maailmameheks" või eelnõu "egoprojektiks"). Apelleeritakse loogikale, pikaajalisele majanduslikule stabiilsusele ja riigi huvidele, seades kahtluse alla valitsuse poliitika aluseks olevad eeldused. Toon on formaalne, kuid sisaldab teravaid isiklikke noote.

11 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on väga aktiivne täiskogu istungil, osaledes mitme eelnõu arutelus (presidendivalimised, sotsiaalhoolekanne, energeetika) ning esitades korduvalt küsimusi nii istungi juhatajale kui ka ministritele. Ta viitab varasematele aruteludele komisjonides, näidates järjepidevat osalemist seadusloome protsessis.

11 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised kriitika objektid on valitsus tervikuna, eriti minister Sutt ja istungi juhataja Hussar. Kriitika on nii poliitiline (energeetika ebastabiilsus, sotsiaalsete standardite langetamine) kui ka isiklik/protseduuriline (Hussari "egoprojekt," Suti "helikopteri pealt" vaade). Opositsioon on intensiivne, nõudes eelnõude tagasivõtmist ja välistades kompromissi valitsuse pakutud raamistikuga.

11 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmed koostöö kohta on piiratud, kuid kõneleja viitab kolleeg Marani seisukohtadele, et markeerida oma eriarvamust. Ta esitab konkreetseid muudatusettepanekuid (nt tööstusrajatiste lubamine ammendatud varuga aladele) ja kutsub ministrit üles eelnõu tagasi võtma, mis näitab pigem vastanduvat kui kompromissile suunatud lähenemist.

11 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on tugevalt riiklikul tasandil, eriti Eesti energeetilise julgeoleku ja maavarade (põlevkivi, turvas) kasutamise pikaajalise strateegia küsimustes. Rahvusvahelisi näiteid (Saksamaa, Hispaania) kasutatakse riiklike riskide illustreerimiseks, rõhutades sõltuvuse ohtu impordist.

11 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja on kriitiline turu konsolideerimise suhtes, mis on tingitud regulatsioonidest, ja kaitseb väikeste ettevõtete huve energiasektoris, nõudes neile leebemaid aruandluskohustusi. Ta on skeptiline juhuelektri toetamise suhtes, pidades seda maksumaksjale kalliks ja ebastabiilseks süsteemiks. Eelistab majandusarengut toetavaid lahendusi (nt tööstusrajatiste ehitamine) kliimaeesmärkide ideoloogilisele eelistamisele.

11 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalvaldkonnas keskendub ta toimetulekutoetuse standardite kaitsmisele, vastustades tugevalt "inimväärse äraelamise" asendamist "esmase toimetulekuga," kuna see langetab oluliselt sotsiaalset latti. Samuti tõstatab ta küsimusi pensionäritoetuse määramise läbipaistvuse ja Riigikogu rolli vähenemise kohta selles protsessis.

11 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on valitsuse eelnõude vastustamine ja nende mõju leevendamine, eriti seoses energiatootmisettevõtetele pandavate kohustustega ja maavarade kasutamise piiramisega. Ta on aktiivne vastane, kes nõuab direktiivide leebemat ülevõtmist väiksemate ettevõtete suhtes ja esitab muudatusettepanekuid majanduse arendamiseks.

11 Analüüsitud kõnesid