Päevakorra profiil: Rain Epler

Arupärimine ühtse eesti kooli kohta (nr 13)

2024-01-15

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht keskendub tugevalt hariduskriisile, rõhutades õpetajate streigi ja süveneva õpetajate põua probleemi kiiret lahendamist. Esitatakse jõuline nõue valitsuse tegevusplaani järele, mis viitab esineja fookusele valitsuse tegevuse ja tulemuslikkuse hindamisele. Seisukoht on selgelt kriitiline valitsuse senise tegevusetuse suhtes.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja näitab teadlikkust haridusvaldkonna kriisist, keskendudes spetsiifiliselt õpetajate streigi ja pikaajalise õpetajate põua seostele. Ta rõhutab, et streik süvendab niigi olemasolevat probleemi, mis näitab teema tundmist ja olukorra hindamise oskust.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõne toon on ametlik ja kiireloomuline, rõhutades probleemi tõsidust ja vajadust kohese tegutsemise järele ("Me peame kiiresti ju selle probleemiga tegelema"). Esineja kasutab loogilist argumentatsiooni (streik süvendab põuda) ning esitab küsimuse otsese nõudena valitsuse konkreetse tegevusplaani järele.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid ebapiisavalt. (Tegemist on ühe salvestatud küsimusega peaministrile arupärimise käigus, mis viitab aktiivsusele istungitel.)

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Esineja on opositsioonilises rollis, esitades peaministrile terava küsimuse tegevusplaani puudumise kohta õpetajate põua leevendamiseks. Kriitika on suunatud valitsuse tegevusetusele ja poliitilisele suutlikkusele lahendada kiireloomulist sotsiaalset kriisi.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Esineja viitab toetavalt kolleeg Belobrovtsevi varasemale küsimusele ja seisukohtadele, kasutades seda oma küsimuse alusena. See näitab valmisolekut toetuda fraktsioonikaaslaste või teiste poliitikute poolt tõstatatud teemadele, et luua küsimusele laiem kontekst.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on olemas, kuna esineja rõhutab õpetajate põua probleemi seoses Tallinna ja Ida-Virumaaga, viidates sellega vajadusele lahendada kriis ka spetsiifilistes piirkondades.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid ebapiisavalt. (Kõne puudutab tööjõuprobleeme haridussektoris, kuid ei esita seisukohti maksude, eelarvedistsipliini või majanduskasvu kohta.)

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus, kus esineja rõhutab vajadust kiiresti lahendada õpetajate põud ja peatada streik, mis ohustab haridussüsteemi stabiilsust. Fookus on haridussüsteemi toimivuse tagamisel.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on valitsuse tegevuskava nõudmisel ja täitevvõimu vastutusele võtmisel, mitte otseselt uute seaduseelnõude algatamisel või toetamisel. Esineja nõuab valitsuselt konkreetset tegevusplaani kriisi lahendamiseks.

1 Analüüsitud kõnesid