Päevakorra profiil: Rain Epler

Riigikontrolli seaduse, erakonnaseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (erakondade rahastamise kontrollorgan) eelnõu (599 SE) esimene lugemine

2025-06-04

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja poliitiline positsioon on tugevalt bürokraatiavastane ja suunatud erakondade rahastamise järelevalve süsteemi reformimisele, toetades ERJK tegevuse lõpetamist ja kontrolli andmist Riigikontrollile. Ta kritiseerib teravalt praeguse süsteemi muutumist "jaburaks" ja "kõverpeegliks", mis takistab isegi heategevust ja sündmuste reklaamimist. Ta rõhutab vajadust vähendada "rahva iket" ja bürokraatiat, viidates maksukoormuse tõusule.

21 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi erakondade rahastamise järelevalve seadusandlusest ja menetlusprotsessidest, tuues esile arvukalt konkreetseid näiteid ERJK hiljutistest menetlustest. Ta on kursis meediareklaami hinnakirjade ja poliitreklaami uue Euroopa Liidu regulatsiooniga. Samuti viitab ta maksukoormuse muutustele Eestis, mainides SKT protsente.

21 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on irooniline, anekdootlik ja mänguliselt võitlev, kasutades olukorra absurdsuse rõhutamiseks rohkelt näiteid ja huumorit. Kõneleja esitab avalikult kaebusi ERJK-le (nt Liisa Oviiri ja Riigikogu koori vastu), et illustreerida süsteemi ebamõistlikkust. Ta kasutab nii loogilist argumentatsiooni (bürokraatia kulu) kui ka emotsionaalset apellatsiooni (heategevuse karistamine).

21 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne eelnõu ettekandja Riigikogu saalis, vastates küsimustele ja esitades oma seisukohti. Ta viitab hiljutistele aruteludele kolleegidega väljaspool saali ning osalemisele korruptsioonivastase erikomisjoni istungil Euroopa poliitreklaami teemal.

21 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud ERJK-le ja selle esimehele Liisa Oviirile, keda süüdistatakse isiklikus kampaanias ja jaburate menetluste algatamises. Reformierakonda kritiseeritakse üldise vastandlikkuse ja "rahva ike" suurendamise eest. Kriitika on suunatud nii protseduuridele (menetluste alusetus) kui ka isikute motiividele (Oviiri ambitsioonid).

21 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja on avatud koostööle ja muudatusettepanekutele, kutsudes ka koalitsioonisaadikuid eelnõu toetama ja seda paremaks tegema. Ta märgib, et ka koalitsioonipoliitikud tunnistavad väljaspool saali probleemi olemasolu. Eesmärk on leida ühine lahendus, mis viiks asja "mõistuspärasesse voolusängi tagasi".

21 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul seadusandlusel, kuid regionaalseid näiteid kasutatakse illustratsiooniks. Mainitakse Vana-Vigala punkfestivali, Võru laulupidu ning viidatakse Viljandi ja Pärnu teemadele, et näidata, kuidas ERJK regulatsioon mõjutab kohalikke sündmusi.

21 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja pooldab bürokraatia vähendamist ja kulude kokkuhoidu, mis tekiks kontrolliorganite kaotamisest. Ta kritiseerib maksukoormuse tõusu (viidates 36%-le SKT-st) ja toetab läbipaistvat annetamist (ülekanded, mitte "kilekottidega värk"), eelistades laiemat reklaamivabadust eraisikutele ja sündmustele.

21 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsete teemade asemel keskendutakse poliitilise tegevuse reguleerimisele. Sotsiaalsed aspektid tõusevad esile seoses heategevuse (lastehaigla toetamine) ja kultuurisündmuste (laulu- ja tantsupidu) reklaamimise takistamisega ERJK poolt.

21 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on Riigikontrolli seaduse ja erakonnaseaduse muutmise eelnõu (599 SE), mille eesmärk on anda erakondade rahastamise kontroll Riigikontrollile. Kõneleja on eelnõu algataja ja toetaja, rõhutades vajadust muudatusettepanekutega edasi liikuda, et süsteem tööle saada.

21 Analüüsitud kõnesid