Päevakorra profiil: Rain Epler

Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (511 SE) teine lugemine

2024-11-13

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Keskne teema on riigieelarve läbipaistvuse ja Riigikogu kontrolli suurendamine valitsuse üle, mida ta peab praeguses menetluses puudulikuks ja paradoksaalseks. Ta kritiseerib teravalt eelarve koostamise aluseid ja mõõdikuid ning nõuab tegevvõimule piiride seadmist eelarve ümbertõstmisel. Tema seisukoht on tugevalt protseduuripõhine, rõhutades vajadust parema parlamentaarse järelevalve järele.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust riigieelarve ülesehituse, liigenduse ja menetlusprotseduuride osas, kasutades tehnilisi termineid nagu "kulud majandusliku sisu järgi" ja "ümbertõstmised". Ta rõhutab vajadust muuta põhieelarve kulupõhiseks ning viitab riigi avaandmete olemasolule MTÜ-de rahastamise kohta. Ta kritiseerib eelarve "pehmete mõõdikute" ja mahuka lisadokumendi (700 lehekülge) ülesehitust.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on kriitiline, võitluslik ja kohati irooniline, eriti koalitsiooni ja meedia (ERR) suhtes. Ta kasutab loogilisi argumente eelarvekontrolli vajalikkusest, kuid lisab ka teravaid süüdistusi (nt propaganda) ja anekdootlikke näiteid (nt kõne ERR-i ajakirjanikuga). Stiil on formaalne, kuid sisaldab otseseid üleskutseid avalikkusele (külastada Uusi Uudiseid või Facebooki lehte).

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne seadusandja, esitades koos kolleegiga muudatusettepanekuid Riigieelarve seaduse eelnõule. Ta tegeleb aktiivselt avaliku teavitusega, avaldades riigi avaandmetel põhinevaid faile MTÜ-de rahastamise kohta. Ta suunab avalikkust regulaarselt külastama oma sotsiaalmeedia kanaleid ja veebilehte Uued Uudised.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud koalitsioonile, keda kritiseeritakse Riigikogu kontrolli vähendamise ja eelarve läbipaistmatuse eest. Ta kritiseerib koalitsiooni ka protseduuriliste võtete eest, kus nende ettepanekuid küll arvestatakse, kuid kirjutatakse analoogselt ümber. Lisaks süüdistab ta ERR-i ajakirjanduse asemel propagandaga tegelemises, seades kahtluse alla nende võime kasutada avalikke andmeid.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja teeb tihedat koostööd Martin Helmega, kellega koos esitati olulised muudatusettepanekud eelarve seadusesse. Ta viitab toetavalt ka kolleeg Sõerdi argumentidele eelarve ülesehituse puuduste kohta. Ta näitas üles avatust arutelule ministrite ümbertõstmiste piiri kõrguse üle, kuid kritiseerib koalitsiooni valmisolekut kompromissiks.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on täielikult riiklikel ja keskvalitsuse finantsjuhtimise küsimustel, eelkõige Riigieelarve seaduse menetlusel. Konkreetsed piirkondlikud või kohalikud teemad puuduvad.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Ta toetab tugevat fiskaaldistsipliini ja läbipaistvust, nõudes tegevvõimule piiride seadmist eelarve ümbertõstmisel. Ta kritiseerib avaliku raha kulutamist mittetulundusühingutele, mille tegevus (nt kirveviskamine) peaks tema hinnangul olema rahastatud huvitatud inimeste erarahast. Ta pooldab kulupõhist eelarvestamist.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalküsimusi käsitletakse kaudselt läbi riigieelarvest rahastatavate MTÜ-de tegevuse kriitika. Ta seab kahtluse alla riigi raha kasutamise tegevusteks nagu "kirveviskamise edendamine" või "rännakud looduses, et elu üle mõelda", viidates, et need ei peaks olema riigieelarvelised prioriteedid.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Riigieelarve seaduse (511 SE) muutmine, eriti eelarve liigenduse kohustuslikuks muutmine ja ministrite eelarve ümbertõstmise volituste piiramine. Ta oli algataja ettepanekule, mis viis eelarve liigenduse kohustuslikuks muutmiseni, ning oli tugev vastane ettepaneku tagasilükkamisele, mis puudutas Riigikogu kontrolli ümbertõstmiste üle. Ta taotleb paremat kontrolli eelarve täitmise üle.

2 Analüüsitud kõnesid