Päevakorra profiil: Kadri Tali

Haridus- ja teadusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (haridusreformid)

2024-03-05

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on terviklikul ja kõikehaaraval haridusreformil, mis on hädavajalik Eesti tuleviku ja majanduskasvu tagamiseks. Haridust käsitletakse tugevalt väärtuspõhise investeeringuna ja riigi ainsa tõeliselt võimsa ekspordiartiklina (ajud, leidlikkus). Kõneleja toetab tugevalt reformi eesmärki tõsta Eesti elanike keskmist haridustaset ja vähendada väljalangevust. Seisukoht on tugevalt poliitika- ja väärtuspõhine, rõhutades hariduse jätkusuutlikkuse tagamist.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõrge kompetents ilmneb haridusvaldkonnas, eriti kutsehariduse probleemide (atraktiivsus, tupiktee, rahastamine) ja alushariduse muusikaõppe akadeemilise tähtsuse rõhutamisel. Kasutatakse konkreetseid andmeid väljalangejate arvu kohta (ligi 700 põhikoolilõpetajat aastas) ja viidatakse rahvusvahelistele PISA testidele. Rõhutatakse muusikaõppe metoodika ja professionaalse õpetaja olulisust lapse aju arengus vanuses 3–10 aastat.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on isiklik ja emotsionaalne, kasutades lugusid (ema, Anu Tali, oma lapsepõlve kired) poliitiliste argumentide toetamiseks. Toon on optimistlik, kuid sisaldab tungivat üleskutset reformi vajalikkusele ja õpetajate töö väärtustamisele. Kasutatakse nii loogilisi argumente (majanduslik vajadus kvalifitseeritud tööjõu järele) kui ka isiklikke kogemusi (kahe poja ema, Pärnumaa Kutsehariduskeskuse külastus).

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja viitab osalemisele Kultuurikomisjoni kuulamistel, mis annab hea ülevaate õpetajate ja koolitajate soovidest. Samuti mainitakse Pärnumaa Kutsehariduskeskuse külastamist, mis näitab otsest kontakti valdkonna institutsioonidega.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest poliitilist opositsiooni ei kritiseerita, kuid heidetakse ette varasemat tegelikkuse ignoreerimist hariduse kui investeeringu osas. Kriitika on suunatud ka kutsehariduse rahastamise mudelile, mis soosib hobiharidust esimese ringi õppijate ees. Samuti kritiseeritakse tendentsi asendada akadeemiline muusikaõpe (music education) passiivse muusika nautimisega (music appreciation).

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on toetav ja kollegiaalne, pöördudes austusega nii ministri kui ka kolleegide poole. Lõpetuseks tehakse otsene üleskutse toetada heategevuslikku algatust (Metsküla kool), mis viitab soovile ühiskondlikult panustada ja kolleegidega ühiseid väärtusi jagada.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Peamine fookus on riiklikul haridusstrateegial ja rahvusvahelisel konkurentsivõimel (PISA testid). Tuuakse esile regionaalseid näiteid Pärnumaa Kutsehariduskeskuse külastamise kaudu. Kõne lõpeb spetsiifilise üleskutsega toetada väikest Metsküla kooli, mis näitab tähelepanu regionaalsetele kogukondadele.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on tugevalt seotud haridusega kui investeeringuga, mis tagab majanduskasvu ja kvalifitseeritud tööjõu. Toetatakse õpetajate väärikat töötasu ja palgatõusu jätkumist riikliku prioriteedina, hoolimata ebakindlast ajast. Rõhutatakse, et reformi tulemusel siseneb tööturule igal aastal ligi 1500 kvalifitseeritud noort rohkem.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Põhiline sotsiaalne fookus on haridussüsteemi jätkusuutlikkusel ja noorte toetamisel, et vältida väljalangemist (ligi 700 noort aastas). Rõhutatakse õpetajate vaimse tervise, töökoormuse ja läbipõlemise probleeme, nõudes ühiskonnalt nende töö märkamist. Toetatakse sotsiaalset võrdsust, et kõik saaksid võimaluse oma tuleviku rajamiseks.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik prioriteet on haridusreformi terviklik elluviimine, mis hõlmaks kõiki tasandeid alusharidusest teaduseni. Toetab kooliea pikendamise reformi ja kutseharidusreformi, mis muudaks kutsehariduse atraktiivseks alternatiiviks üldharidusele. Eesmärk on tagada, et kutseharidus ei oleks tupiktee, vaid looks võimaluse jätkata ka kõrgharidusteel.

1 Analüüsitud kõnesid