Päevakorra profiil: Kadri Tali
Eesti Kultuurkapitali seaduse ja hasartmängumaksu seaduse muutmise seaduse eelnõu (338 SE) teine lugemine
2024-02-21
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Keskne teema on Kultuurkapitali rahastamise mehhanismid ja tugev vastuseis eelnõu 338 SE osale, mis suunab kasvuks mõeldud raha maksudeks ja sotsiaalsete garantiide loomiseks. Poliitiline hoiak on suunatud kultuuri arengutingimuste loomisele, rõhutades, et kultuuri ei tohi segi ajada sotsiaalvaldkonnaga. Kõneleja rõhutab vajadust luua finantsiline mehhanism, mis soodustab kasvu, innovatsiooni ja andekust, mitte jaotamist ja ümberjaotamist.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust kultuuri rahastamise ja juhtimise alal, viidates 26-aastasele rahvusvahelisele töökogemusele mänedžerina. Kasutatakse ajaloolisi viiteid (1919. aasta arutelud, stipendiumid, pajuk) ning tehnilisi kontseptsioone, nagu "finantsiline mehhanism" ja "eraraha kaasamise potentsiaali kalkulaator". Eraldi tuuakse välja teadmised Kultuuriministeeriumi eelarve jaotuse kohta (nt 13% ERR-ile, 13% lõimumisele).
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on asjatundlik, argumenteeritud ja murelik, rõhutades kultuuri olulisust ja eelnõu potentsiaalseid negatiivseid tagajärgi. Kõneleja kasutab loogilisi apelle ja ajaloolist konteksti, et põhjendada oma seisukohti, vältides samas otseselt ründavat keelt. Stiil on formaalne ja keskendub probleemide lahendamisele ning uute mehhanismide väljatöötamisele.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne seadusloome protsessis, osaledes Kultuurikomisjoni istungil ja viidates seal saadud infole Kultuurkapitali tulude kasvu kohta. Lisaks on ta seotud uue rahastusmudeli väljatöötamisega, töötades koos kolleegidega ja Arenguseire Keskusega.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud eelnõu 338 SE põhimõttele, mis suunab Kultuurkapitali tulude kasvu maksudeks ja sotsiaalsete garantiide loomiseks, nimetades seda "maksude uuesti maksustamiseks". Kriitika on poliitikapõhine, süüdistades algatust Kultuurkapitali eesmärgi muutmisel abivajaja nägu valdkonnaks. Samuti kritiseeritakse Kultuuriministeeriumi eelarve jaotust, kus liiga vähe raha jõuab "päriselt kaunite kunstide valdkonda".
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab koostööd kolleegidega, mainides tööd Tanel Teini ja teiste heade kolleegidega. Oluline on ka koostöö Arenguseire Keskusega, millega koos töötatakse välja eraraha kaasamise potentsiaali kalkulaatorit kultuuri ja spordi rahastamiseks. Eesmärk on luua üheskoos Eestile parim ja viljakam pinnas kultuurivaldkonna arenguks.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil Eesti kultuuri ja spordi rahastamise süsteemide parandamisel ja arendamisel. Kõneleja viitab oma rahvusvahelisele kogemusele kultuurivaldkonna rahastamisega erinevates riikides, mis annab tema seisukohtadele laiema konteksti.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetatakse majanduskasvu soodustavaid finantsmehhanisme, rõhutades, et kultuur vajab kasvuks tingimusi, mitte jaotamist ja ümberjaotamist. Vastustatakse riigipoolset maksude uuesti maksustamist sotsiaalsete garantiide loomise sildi all. Eelistatakse riigi ja erasektori koostööd ning eraraha kaasamist, nähes kultuuri ja sporti täie potentsiaaliga arendatava majandusharuna.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja eristab selgelt kultuurivaldkonda sotsiaalvaldkonnast, vastandudes kultuurkapitali tulude suunamisele sotsiaalsete garantiide loomiseks. Rõhutatakse loovisikute toetamist eesmärgiga anda neile "tiivad" ja võimaldada neil iseseisvalt hakkama saada, mitte muuta valdkonda abivajaja näoliseks.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Kultuurkapitali seaduse ja hasartmängumaksu seaduse muutmise seaduse eelnõul (338 SE), millele kõneleja on kriitiline vastane. Eesmärk on luua uus ja viljakam finantsiline mehhanism kultuuri ja spordi rahastamiseks, kaasates eraraha. Kõneleja on algataja rollis uue rahastusmudeli väljatöötamisel.
2 Analüüsitud kõnesid