Päevakorra profiil: Kadri Tali

Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Tugevad maakoolid ja tugev koolivõrk" arutelu

2024-01-18

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt toetav praeguse haridusministri (Kristina Kallas) visioonile ja plaanile, rõhutades sirgjoonelist suunda eesti keelele üleminekul ja õpetajate karjäärimudeli loomisel. Kõneleja positsioneerib hariduse kui riigi kõige olulisema investeeringu, mis on aluseks ka energia- ja riigikaitsevaldkonna arengule. Toetus on väärtuspõhine, rõhutades, et haridusmaastikul on käes erakordne ja ajalooline võimalus.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust haridusvaldkonnas, eriti õpetajate töökoormuse (vastutus pea 24/7) ja psühholoogilise surve teemal, mis on koolist lahkumise põhjuseks. Ta on teadlik koolivõrgu probleemidest, tuues esile väikeste maakoolide olulisuse ja ellujäämisvõitluse, tuginedes isiklikule kogemusele. Samuti teab ta õpetajate palga maksmise keerukust, mainides omavalitsusi ja sihtasutuste juhtkondi.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kirglik ja veenev, kasutades nii isiklikke lugusid (väikeküla kooli eest võitlemine) kui ka moraalseid üleskutseid kolleegidele. Kõneleja kasutab emotsionaalset keelt ("kool on süda," "tunneta südames") ja rõhutab hariduse investeeringulist väärtust, kasutades võrdlusi teiste valdkondadega (energia, riigikaitse) toetuse intensiivistamiseks. Lõpetuseks kasutab ta meeldejäävat metafoori tipust alla tulemisest ja kohtumisest nendega, kellest mööda roniti.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Not enough data.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud sihtasutuste juhtkondadele, kes on teiste valdkondade töötajate palga maksjad, kuid vaatavad etteheitvalt otsa riigile, ning omavalitsustele, kellel lasub kohustus maksta õpetajatele väärilist tasu. Samuti kritiseeritakse riigi valmisolekut investeerida teadmatusse (energia, riigikaitse) kordades suuremaid summasid, jättes tähelepanuta hariduse.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja palub otseselt kõigi kolleegide toetust haridusminister Kristina Kallasele, rõhutades vajadust ühise pingutuse järele haridusvaldkonna arendamisel. Ta pöördub ka endiste ja tulevaste haridusministrite poole, et saavutada laiapõhjaline toetus ministri teadlikule ja läbimõeldud programmile.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tugev regionaalne fookus on suunatud väikestele maakoolidele ja külaelule, rõhutades kooli rolli elu ja kogukonna keskmena. Kõneleja tugineb isiklikule kogemusele väikekooli ellujäämisvõitluses, mis on tänaseks hoogsalt kasvanud.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Haridust nähakse otsese ja olulise riikliku investeeringuna, mis on tõhusam kui suured investeeringud energia- või riigikaitsevaldkonda, kus tõhusus pole garanteeritud. Toetatakse õpetajate väärilist tasustamist, märkides, et palga maksmise kohustus lasub omavalitsustel ja sihtasutuste juhtkondadel.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus, rõhutades eesti keelele üleminekut ja õpetajate sotsiaalset vastutust ning koormust. Samuti rõhutatakse noorte laste (6–10-aastased) psüühika ja kodu lähedal asuva kindlustunde olulisust tugeva haridusliku vundamendi loomisel. Õpetajate streiki peetakse julguse ja selgroo näitajaks.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud haridusministri läbimõeldud programmi ja visiooni toetamisele, mis hõlmab õpetajate karjäärimudeli loomist ja koolivõrgu arendamist. Kõneleja on valitsuse haridusreformide tugev toetaja ja eestkõneleja, rõhutades, et täna luuakse kindel pinnas tulevikuks.

1 Analüüsitud kõnesid