Päevakorra profiil: Kristina Šmigun-Vähi

Haridus- ja teadusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (haridusreformid)

2024-03-05

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline rõhuasetus on väärtuspõhisel haridusreformil, kus rõhutatakse isikliku vastutuse õpetamise vajadust. Seisukoht on mõõdukalt toetav haridussüsteemi laiendamisele inimlike oskuste suunas, et tagada õpilaste teadlikkus oma õpingute eesmärkidest. Kadunud on väärtuspõhine raamistik, mis seob vastutuse võtmise vajaduse eesti keele oskuse ja tulevase hariduse saamisega.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab teadlikkust kooli õppeainetest (matemaatika, eesti keel), kuid tema panus on pigem filosoofiline ja väärtuspõhine kui tehniline või andmepõhine. Puudub viide konkreetsetele andmetele või haridusstrateegia "Eesti 2035" tehnilistele detailidele.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on viisakas ja küsiv, kasutades isiklikku mõtiskelu ("peas tagunud") emotsionaalse apellina. Kõneleja esitab oma idee otse küsimusena ministrile, säilitades ametliku, kuid dialoogile suunatud tooni.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Teave piirdub ühe lühikese sõnavõtuga haridusministri ettekande ajal 2024. aasta märtsis. Ebapiisav teave regulaarsete esinemiste või mustrite kohta.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Ebapiisav teave.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on avatud ja lugupidav, pöördudes otse ministri poole ettepanekuga, mis on esitatud küsimuse vormis. See näitab valmisolekut ideede jagamiseks ja dialoogiks haridusreformi teemal.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul haridussüsteemil ja selle üldistel reformidel, puuduvad viited konkreetsetele piirkondadele, koolidele või kohalikele probleemidele.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Otsesed majandusvaated puuduvad. Kaudselt seotakse haridus ja eesti keele oskus tulevase hea hariduse ja seeläbi tõenäoliselt ka majandusliku eduga.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus ja iseloomuõpetus, rõhutades vajadust lisada õppekavasse vastutuse võtmine kui "inimlik asi". See on suunatud õpilaste iseseisvuse ja motivatsiooni suurendamisele.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on haridussüsteemi sisulisel reformimisel ja õppekava laiendamisel. Kõneleja tegutseb ideede algatajana, pakkudes välja uue suuna, kuid konkreetseid seaduseelnõusid ei mainita.

1 Analüüsitud kõnesid