Päevakorra profiil: Kristina Šmigun-Vähi

Tolliseaduse muutmise seaduse eelnõu (515 SE) esimene lugemine

2024-10-22

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab tugevalt tolliseaduse muutmise eelnõu (515 SE), rõhutades vajadust ühtlustada Eesti tollisüsteem Euroopa Liidu ühtse süsteemiga. Poliitiline suund on suunatud rikkumiste eest määratavate trahvimäärade tõstmisele, et suurendada Maksu- ja Tolliameti kaalutlusruumi rahvusvahelise kaubandusega tegelevate äriühingute puhul. Toetus on poliitika- ja menetluskeskne, keskendudes seaduseelnõu kiirele edasiviimisele.

5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Ekspertiis on keskendunud majanduskomisjoni töö ja menetluslike otsuste edastamisele, olles juhtivkomisjoni esindaja rollis. Tehnilised teadmised puudutavad tolliseaduse detaile, nagu trahvimäärade tõstmise põhjused, Maksu- ja Tolliameti vormiriietuse seadustamine ning Euroopa Liidu regulatsiooni ülevõtmine Kaitseväe imporditava kauba osas. Kõneleja tugineb Rahandusministeeriumi ametnike ja ministri poolt komisjonis antud selgitustele.

5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja stiil on formaalne, protseduuriline ja informatiivne, keskendudes majanduskomisjoni istungi kokkuvõtte edastamisele. Rõhk on loogilisel ja faktipõhisel teabe esitamisel, vastates küsimustele lühidalt ja konkreetselt, sageli viidates komisjonis antud selgitustele. Emotsionaalsed apellid puuduvad, eesmärk on menetluslik selgus.

5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja tegevusmuster on seotud juhtivkomisjoni esindaja rolliga, andes ülevaate 14. oktoobril toimunud majanduskomisjoni istungist ja esitades menetluslikud otsused täiskogule 22. oktoobril. Tegevus hõlmab aktiivset osalemist komisjoni töös ja valmisolekut vastata küsimustele eelnõu detailide kohta.

5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsene vastuseis puudub; kriitika on suunatud pigem eelnõu detailidele, millele komisjonis vastused saadi (nt trahvimäärade järsk tõus või vormiriietuse seadustamise vajadus). Kõneleja ei kritiseeri ühtegi poliitilist rühmitust ega isikut, vaid vahendab komisjonis tekkinud küsimusi ja neile antud selgitusi.

5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on väga konsensuslik, rõhutades, et kõik majanduskomisjoni menetluslikud otsused (esindaja määramine, päevakorda võtmine, esimese lugemise lõpetamine) võeti vastu ühehäälselt. See viitab laialdasele toetusele eelnõu menetlemisel ja edukale koostööle komisjoni liikmete vahel.

5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul ja rahvusvahelisel tasandil, keskendudes Euroopa Liidu tollisüsteemi ühtlustamisele ja rahvusvahelise kaubandusega seotud rikkumistele. Mainitakse ka maksuvabastusi Eestisse tööle tulevatele ülikooli ametnikele ja Kaitseväe imporditava kauba regulatsiooni. Konkreetne regionaalne fookus Eestis puudub.

5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated toetavad rangemat regulatsiooni rahvusvahelises kaubanduses, pooldades trahvimäärade tõstmist rikkumiste eest. Eesmärk on tagada ühtne tolliruum ja suurendada Maksu- ja Tolliameti karistusvõimet, samuti lihtsustada tolliprotseduure, eemaldades koormava kolmeaastase järelevalve Kaitseväe impordilt.

5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Käsitleti vaid Maksu- ja Tolliameti vormiriietuse seadustamise küsimust, et tagada ametnikele väärikam staatus, mis on administratiivne sotsiaalne detail. Mainitakse ka rahvusvaheliste organisatsioonide ja ülikoolide ametnike maksuvabastusi. Muud laiaulatuslikud sotsiaalsed teemad puuduvad.

5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on tolliseaduse muutmise seaduse eelnõul (515 SE), mille puhul kõneleja on juhtivkomisjoni esindaja. Prioriteet on eelnõu menetlemine, trahvimäärade tõstmine ja Euroopa Liidu tolliregulatsiooni ühtne ülevõtmine. Kõneleja on toetaja ja menetluse eestvedaja.

5 Analüüsitud kõnesid