Istungi profiil: Aivar Sõerd
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
2025-02-18
Poliitiline positsioon
Tugev vastuseis Keskerakonna fraktsiooni esitatud pangandussektori ajutise solidaarsusmaksu eelnõule (535), rõhutades, et pangad on juba märkimisväärsed maksumaksjad ja neile kehtib eraldi avansiline tulumaks. Seisukoht on tugevalt poliitika- ja andmepõhine, keskendudes kehtiva maksusüsteemi kaitsmisele ning ettepaneku läbimõtlematuse kritiseerimisele. Poliitiline seisukoht rõhutab vajadust etteaimatava maksukeskkonna järele, mis soosib ettevõtlust.
9 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab kõrget kompetentsi ettevõtte tulumaksu ja pangandussektori maksustamise valdkonnas, kasutades täpseid maksumäärasid (nt 18% avansiline tulumaks, 22/78 dividendidelt) ja finantsandmeid. Esitab detailseid statistilisi andmeid pankade makstud tulumaksu kogusummade kohta (250 miljonit eurot) ning võrdleb Eesti süsteemi Läti ja Leedu maksurežiimidega. Kompetentsi kinnitab ka majanduskonjunktuuri mõju selgitamine (euribor, LHV kasumi langus).
9 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, analüütiline ja korrigeeriv, kusjuures vastuväiteid lükatakse ümber otsekoheselt ja andmetele tuginedes ("lükkan täielikult ümber selle väite"). Rõhk on loogilisel argumentatsioonil, kasutades detailseid maksuandmeid ja viiteid komisjoni aruteludele, et näidata eelnõu läbimõtlematust. Kasutab retoorilisi küsimusi, et paljastada vastaspoole ettepaneku tehnilisi puudujääke, eriti seoses jaotamata kasumi maksustamisega.
9 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegutseb aktiivselt Riigikogu Rahanduskomisjonis, olles konkreetse eelnõu (535) ettekandja, mis näitab rolli seadusloome protsessi juhtimisel ja selgitamisel. Tegevusmuster hõlmab detailsete ülevaadete andmist komisjoni aruteludest, otsustest ja eelnõu menetluse edasilükkumiste jälgimist. Esineb täiskogus korduvalt, et vastata küsimustele ja korrigeerida vastaspoolte väiteid maksustamise kohta.
9 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Tugev opositsioon eelnõu algatajate (Keskerakonna fraktsioon, Andrei Korobeinik) suhtes, kritiseerides nende ettepanekut läbimõtlematuse ja ebakorrektsuse pärast maksuküsimustes. Kriitika on poliitikapõhine, lükates ümber väiteid pankade ebapiisavast maksustamisest ning kasiinode ja pankade marginaalide võrdlemise. Vastaseid süüdistatakse ebapädevuses, soovitades neil maksusüsteem endale selgeks teha ja korralik analüüs koostada.
9 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on formaalne ja protseduuriline, keskendudes komisjoni konsensuslike otsuste (nt ettekandja määramine) edastamisele. Sisulises arutelus toetub teiste kolleegide (Mart Võrklaev, Rain Epler) argumentidele, et tugevdada vastuseisu eelnõule. Mainib, et eelnõu saaks muudatusettepanekutega paremaks teha, kuid rõhutab samas selle algset ebaloogilisust.
9 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on Balti riikide (Läti ja Leedu) majanduskeskkonna ja maksupoliitika võrdlemisel, kasutades neid näiteid hoiatava eeskujuna. Rõhutab, et Läti ja Leedu pangamaksude tõttu on Eesti investeerimiskeskkond atraktiivsem, tuues näiteks SEB kontserni otsuse peakontor Tallinnasse tuua. Regionaalne fookus on rahvusvahelisel investeerimiskontekstil ja konkurentsivõimel.
9 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab ettevõtlust soosivat, läbipaistvat ja etteaimatavat maksusüsteemi ning vastustab järske ja kõrgeid makse, mis võivad investoreid eemale peletada. Peab oluliseks pankade tsüklilisuse arvestamist, kuna nende kasumid sõltuvad majanduskonjunktuurist (euribor). Rõhutab, et pangad panustavad riigieelarvesse oluliselt (600 miljonit eurot lisaraha viie aasta jooksul) tänu kehtivatele maksumuudatustele ja avansilisele tulumaksule.
9 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid ebapiisavalt.
9 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on eelnõu 535 (ajutine solidaarsusmaks Eesti pangandussektorile) menetlemisel ja sellele vastuseisu väljendamisel. Speaker tegutseb juhtivkomisjoni ettekandjana, keskendudes eelnõu tehniliste ja sisuliste puuduste paljastamisele, eriti seoses selle haakuvusega kehtiva avansilise tulumaksu süsteemiga. Rõhutab, et eelnõu vajab vastuvõtmiseks Riigikogu koosseisu häälteenamust.
9 Analüüsitud kõnesid