Istungi profiil: Aivar Sõerd
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
2024-10-22
Poliitiline positsioon
Peamine teema on ettepanek kehtestada ajutine solidaarsusmaks pangandussektorile, millele kõneleja on tugevalt vastu, pidades seda "lootusetult hiljaks jäänuks". Ta rõhutab, et maksustamine ei saa olla üles ehitatud ajutiselt soodsa konjunktuuri põhjal, mis on juba möödumas. Poliitiline positsioon on tugevalt poliitika- ja majanduskeskne, kaitstes olemasolevat maksusüsteemi ja hoiatades maksueksperimentide eest.
13 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab suurt asjatundlikkust maksunduse ja panganduse majanduskeskkonna osas, kasutades täpseid termineid nagu euribor, avansiline tulumaks ja majanduskonjunktuur. Ta esitab konkreetseid andmeid maksulaekumiste kohta, märkides pankade avansiliste maksude mitmekordistumist ja juriidilise isiku tulumaksu laekumise ületamist prognoosist. Ekspertteadmiste toetuseks viitab ta Leedu SEB panga peaanalüütiku ja Leedu Keskpanga seisukohtadele välisinvesteeringute riski kohta.
13 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja stiil on formaalne, analüütiline ja autoriteetne, eriti vastates küsimustele ja korrigeerides vastaspoole väiteid. Rõhk on tugevalt loogilistel argumentidel, majanduslikul ajastusel ja andmete esitamisel, vältides emotsionaalseid pöördumisi. Ta kasutab otsest korrigeerimist, et lükata ümber vastaspoole väiteid (nt väide, et tarbijad maksavad maksud kinni, ei ole vastuargument maksu kehtestamisele).
13 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne Riigikogu täiskogu istungil, tegutsedes juhtivkomisjoni (Rahanduskomisjoni) ettekandjana eelnõu arutelul. Ta viitab komisjoni istungitel toimunud aruteludele ning regulaarsetele kohtumistele Pangaliidu ja Eesti Pangaga finantssektori teemade käsitlemiseks.
13 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastaspool on eelnõu algatajad, keda kritiseeritakse nii poliitika (maksustamine ajutise konjunktuuri alusel) kui ka protseduuri (analüüsi puudumine seletuskirjas) pärast. Kõneleja lükkab tagasi väite pankade kasumite "riisumisest" kui "ilmselgest liialdusest". Ta hoiatab, et sellised maksueksperimendid peletavad eemale välisinvestoreid, viidates Leedu kogemusele.
13 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on formaalne ja protseduuriline, keskendudes juhtivkomisjoni konsensuslike otsuste edastamisele eelnõu päevakorda võtmise ja esindaja määramise osas. Ta piiritleb rangelt oma rolli komisjoni esindajana, suunates laiemad arutelud läbirääkimiste vooru.
13 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul maksukeskkonnal ja pangandussektoril, kuid tugevalt rõhutatakse rahvusvahelist võrdlust ja konteksti. Eriti detailne on Eesti ja Leedu majanduskeskkondade võrdlus euriborist sõltuvuse ja välisinvestorite atraktiivsuse osas. Mainitakse ka Eesti majanduse seotust Skandinaavia turgudega (Soome ja Rootsi).
13 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja pooldab stabiilset maksukeskkonda ja on vastu ajutistele, reaktiivsetele maksudele, mis on tingitud soodsast konjunktuurist. Ta rõhutab, et pangad maksavad juba praegu avansilist tulumaksu, mis on kordades kasvanud, ning et tarbija maksab lõppkokkuvõttes kõik maksud kinni. Ta hoiatab, et erakorralise kasumi maksustamine tekitab välisinvestorite silmis maksuriski ja kahjustab riigi atraktiivsust.
13 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid ebapiisavalt.
13 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine fookus on Riigikogu otsuse eelnõu 487 (ajutine solidaarsusmaks pangandussektorile) vastustamisel, rõhutades selle eelnõu ajastuse ebaotstarbekust ja tagasiulatuva maksustamise võimatust. Ta tegutseb juhtivkomisjoni esindajana, kritiseerides algatajaid põhjaliku analüüsi puudumise eest eelnõu seletuskirjas.
13 Analüüsitud kõnesid