Päevakorra profiil: Aivar Sõerd

Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele pangandussektori ajutise solidaarsusmaksu kehtestamise kohta" eelnõu (367 OE) esimene lugemine

2024-05-08

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on ettepaneku (pangandussektori solidaarsusmaks) suhtes mõõdukalt skeptiline, rõhutades, et pankade erakorralise kasumi periood on möödumas ja et erakorraline konjunktuur tekib ka teistes reguleerimata valdkondades. Raamistik on majanduspoliitiline ja keskendub maksustamise õiglusele ning ajastusele, viidates turu tsüklilisusele. Ta rõhutab, et inflatsiooni ohjamine keskpanga intressipoliitika kaudu on olnud tõhus hoob.

10 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles tugevat asjatundlikkust panganduse, maksunduse ja rahapoliitika valdkonnas, kasutades spetsiifilist terminoloogiat (nt euribor, avansiline tulumaks, keskpanga rahapoliitika). Ta toetab oma seisukohti majanduslike andmetega, viidates tulumaksu laekumiste kasvule ja analüüsides intressitulu ning hoiuste intressikulu suhet pankade kasumlikkuses. Samuti viitab ta oma varasemale kogemusele maksuameti peadirektorina.

10 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, asjalik ja protseduurikeskne, eriti komisjoni ettekande osas. Argumentatsioon on loogiline ja tugineb majandusfaktidele (nt intressimäärade langus, inflatsiooni ohjamine) ning regulatiivsele teadmisele. Emotsionaalsed apellid puuduvad ning kõneleja rõhutab korduvalt vajadust jääda komisjoni arutelu juurde ja käsitleda poliitikat laiemalt läbirääkimiste voorus.

10 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja tegutseb juhtivkomisjoni (Rahanduskomisjoni) esindajana, andes detailse ülevaate eelnõu arutelust ja komisjoni konsensuslikest otsustest. Ta on aktiivne küsimustele vastaja, suunates poliitilised teemad läbirääkimiste vooru, et säilitada komisjoni ettekande fookus. Ta märgib ka eelnõu algataja puudumist ühel planeeritud istungil.

10 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest vastaspoolt ei kritiseerita isiklikult, kuid vaidlustatakse eelnõu algatajate poliitilist loogikat, küsides, miks maksustatakse ainult pangandussektori erakorralisi kasumeid. Ta toob näiteks bussifirmade kasumi kasvu, mis on tingitud erakorralistest oludest (Soome-Vene piiri sulgemine), vihjates maksustamise ebajärjekindlusele. Kriitika on suunatud poliitika ebaühtlusele ja ajastusele.

10 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on protseduuriline ja konsensuslik, rõhutades, et Rahanduskomisjonis tehti otsused (nt esindaja määramine, päevakorda võtmine) konsensuslikult. Ta viitab Keskerakonna fraktsiooni esindaja (Andrei Korobeinik) osalemisele ja toetusele eelnõu arutelul komisjonis. Ta on avatud küsimustele, kuid piiritleb rangelt, milliseid teemasid saab komisjoni ettekande ajal käsitleda.

10 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on peamiselt riiklik (maksupoliitika, pangandus) ja rahvusvaheline (Euroopa Keskpanga rahapoliitika). Regionaalset aspekti puudutati vaid näitena erakorralisest kasumist, viidates Venemaa-reise tegevatele bussifirmadele, kes teenivad kasumit Soome-Vene piiri sulgemise tõttu, mis suunab kliendid läbi Eesti.

10 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated rõhutavad turu tsüklilisust ja keskpanga rahapoliitika olulisust inflatsiooni ohjamisel. Leitakse, et pangandussektori kõrge kasumlikkus on mööduv nähtus, kuna euribor on languses ja hoiuste intressikulu pankadele kasvab. Ta märgib, et pangad panustavad juba praegu märkimisväärselt ettevõtte tulumaksu laekumisse ja neil tõuseb järgmisest aastast avansiline tulumaks.

10 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Puuduvad andmed.

10 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on eelnõu 367 (pangandussektori solidaarsusmaks) menetlemisel, kus kõneleja on juhtivkomisjoni esindaja. Rõhutatakse protseduurilisi detaile, nagu komisjoni arutelu käik, kuupäevade nihkumine ja eelnõu vastuvõtmiseks vajalik Riigikogu koosseisu häälteenamus.

10 Analüüsitud kõnesid