Päevakorra profiil: Aivar Sõerd
Väärtpaberituru seaduse muutmise ja sellest tulenevalt teiste seaduste muutmise seaduse (tuletis- ja repotehingute regulatsioon) eelnõu (633 SE) teine lugemine
2025-09-24
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on suunatud finantsregulatsiooni tehnilisele korrastamisele, toetades tuletis- ja repotehingute regulatsiooni vastavusse viimist rahvusvaheliste standarditega. Seisukoht on mõõdukas ja protseduuripõhine, rõhutades juhtivkomisjoni konsensuslikke otsuseid. Kuigi eelnõu põhisisu toetatakse tugevalt, pööratakse tähelepanu ka kõrvalteemadele, nagu tarbijakrediidilepingute tagatiseks oleva kinnisvara hindamise küsimus.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näidatakse üles sügavat tehnilist asjatundlikkust väärtpaberituru seaduse, kriisilahendusmeetmete ja finantsjärelevalve pädevuste osas. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "rohevõlakirjad", "tasaarvelduste regulatsioon" ja "tuletusinstrumentidega kauplemine", selgitades muudatusi mitmes seaduses (nt Pankrotiseadus, Saneerimisseadus). Ekspertiis on suunatud regulatiivsete normide täpsustamisele ja sõnastuse korrigeerimisele.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõne on väga formaalne, protseduuriline ja informatiivne, keskendudes eranditult komisjoni töö ja otsuste raporteerimisele. Toon on neutraalne ja objektiivne, kasutades loogilist ülesehitust koos viidetega konkreetsetele kuupäevadele, huvigruppidele ja muudatusettepanekute numbritele. Emotsionaalsed apellid puuduvad, rõhk on detailidel ja protseduurilisel korrektsusel.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Aktiivsusmuster on seotud intensiivse tööga juhtivkomisjonis, kus toimus kolm istungit (9., 15. ja 22. septembril) eelnõu teiseks lugemiseks ettevalmistamisel. Tegevus hõlmab huvigruppide (Finantsinspektsioon, Eesti Kinnisvarafirmade Liit) kaasamist ja konsensuslike otsuste langetamist. Esitatakse detailne ülevaade komisjoni töö rütmist ja ajakavast (nt lõpphääletuse kuupäev 15. oktoober).
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Poliitilist vastasseisu ei esine ning kriitika puudub. Ainus erimeelsus oli tehniline diskussioon Eesti Kinnisvarafirmade Liiduga seoses tagatisvara hindamise mudelitega, mida käsitleti pigem lahendamist vajava kõrvalteemana. See erimeelsus lahendati selgitava teksti lisamisega seletuskirjale, mitte vastandumisega.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on tugevalt konsensuslik, rõhutades korduvalt, et kõik juhtivkomisjoni otsused ja üheksa muudatusettepanekut võeti vastu konsensuslikult. Toimus tihe koostöö Rahandusministeeriumi ja Finantsinspektsiooni esindajatega, samuti huvigruppide ärakuulamine. Valmidus kompromissiks väljendus selgitava teksti lisamises kinnisvara hindamise teemal.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil (Eesti seadusandlus ja Finantsinspektsiooni pädevused) ning rahvusvahelisel tasandil (regulatsiooni vastavusse viimine rahvusvahelise standardiga). Konkreetsed kohalikud või piirkondlikud huvid puuduvad, kuigi arutelu puudutas Eesti kinnisvaraturgu ja eluasemelaene.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetatakse finantsturu stabiilsust ja rahvusvahelistele standarditele vastavat regulatsiooni, mis on suunatud tuletis- ja repotehingutele. Oluline on regulatiivne selgus finantsasutuste (krediidiasutused) jaoks ning tähelepanu pööratakse tarbijate huvide kaitsele kinnisvara hindamise kontekstis. Vaated on suunatud finantsdistsipliini ja regulatiivse täpsuse tagamisele.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ei ole piisavalt andmeid.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on väärtpaberituru seaduse ja teiste seaduste muutmine tuletis- ja repotehingute regulatsiooni osas, et viia see vastavusse rahvusvaheliste standarditega. Kõneleja on juhtivkomisjoni ettekandja rollis, kes tagab üheksa konsensusliku muudatusettepaneku eduka menetlemise teisel lugemisel. Saavutuseks peetakse eelnõu viimist lõpphääletusele konsensusliku toetusega.
1 Analüüsitud kõnesid