Päevakorra profiil: Aivar Sõerd
Tulumaksuseaduse ja kogumispensionide seaduse muutmise seaduse eelnõu (434 SE ) esimene lugemine
2024-06-06
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on kriitiline kogumispensionide teise samba reformi tulemuste suhtes, tuues esile madala investeerimiskontode arvu (alla 5000) võrreldes lahkujate hulgaga (üle 230 000). Eelnõu 434 SE kontekstis täidab kõneleja Rahanduskomisjoni esindajana neutraalset ja protseduurilist rolli, keskendudes seadusandluse haldamisele. Kriitika on suunatud poliitika tulemuslikkusele, mitte väärtustele.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles asjatundlikkust finantsküsimustes, eriti kogumispensionide seaduse ja investeerimiskontode (PIK) teemal. Kasutatakse konkreetseid statistilisi andmeid teise samba reformi mõjude hindamiseks, sealhulgas lahkujate arvu ja pensioni investeerimiskontode kasutuselevõtu kohta. Samuti on kõneleja kursis krüptovara reguleerimise ja litsentseeritud teenusepakkujate teemadega.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, asjalik ja protseduuriline. Esimene kõne on andmepõhine küsimus, mis seab kahtluse alla poliitika tulemuslikkuse, kasutades loogilist apelli. Teine kõne on neutraalne ja informatiivne ülevaade komisjoni tööst, keskendudes faktidele ja tähtaegadele (nt muudatusettepanekute esitamise tähtaeg 20. juuni kell 17.15). Emotsionaalsed või isiklikud apellid puuduvad.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne seadusandlikus protsessis, olles määratud Rahanduskomisjoni esindajaks (juhtivkomisjoni esindaja) antud eelnõu arutelul. Tegevusmustrid hõlmavad osalemist komisjoni istungil (27. mail), ettekande tegemist täiskogule ja seadusandlike tähtaegade arvutamist.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastasseis on suunatud varasema pensionireformi tulemuste vastu, mida kirjeldatakse kaudselt ebaõnnestununa ("laiali tassimise resultaati"). Kriitika on poliitikapõhine ja keskendub reformi ebaefektiivsusele iseseisva investeerimise soodustamisel, tuues esile, et inimesed pidid ise "omal käel hakkama kõvasti investeerima", kuid seda tegi vaid väike osa.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on komisjonis konsensuslik ja protseduuriline. Kõneleja rõhutab, et kõik Rahanduskomisjoni otsused eelnõu menetlemise osas (päevakorda võtmine, esimese lugemise lõpetamine, esindaja määramine) tehti konsensuslikult.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Ei ole piisavalt andmeid.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated keskenduvad finantsinstrumentide reguleerimisele ja pensionisüsteemi efektiivsusele. Eelkõige väljendatakse muret selle üle, et iseseisva investeerimise soodustamine pensionireformi kaudu ei ole toonud oodatud tulemusi, kuna pensioni investeerimiskontode kasutajate arv on väga väike. Samuti käsitletakse krüptovara lubamist investeerimiskontodel, märkides selle piisavat kontrolli ja reguleeritust.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ei ole piisavalt andmeid.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Tulumaksuseaduse ja kogumispensionide seaduse muutmise seaduse eelnõul (434 SE). Prioriteedid hõlmavad krüptovara lubamist investeerimiskontodel ning tegevusloata väikefondide aspekte. Kõneleja on eelnõu menetlemise protseduuriline eestvedaja, kes teeb ettepaneku esimene lugemine lõpetada ja määrab muudatusettepanekute esitamise tähtaja.
2 Analüüsitud kõnesid