Päevakorra profiil: Margit Sutrop
Väliskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimusena välispoliitika arutelu
2024-02-13
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Mõlemad kõnelejad keskenduvad välispoliitika ja riikliku julgeoleku küsimustele, esitades pragmaatilisi ja poliitika-põhiseid nõudmisi. Esimene kõneleja nõuab tugevat poliitilist strateegiat Eesti-Hiina suhete juhtimiseks, et kaitsta ettevõtjaid majanduslike riskide eest. Teine kõneleja tõstatab küsimuse Venemaa agressiivsele tegevusele (kriminaalasi peaministri vastu) reageerimise vajalikkusest, rõhutades suveräänsuse kaitset.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esimene kõneleja näitab asjatundlikkust Eesti-Hiina majandussuhete ja kaubandusstatistika osas, tuues välja konkreetseid ekspordinumbreid (94 miljonit eurot) ja viidates varasematele ebaõnnestumistele (2011. aasta kahjumid). Tal on teadmisi välisriikide strateegiate (Saksamaa 2023. aasta Hiina-strateegia) ja julgeolekuriskide (Balticconnector, Hiina-Venemaa peidetud koostöö) kohta.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne ja küsimustele orienteeritud, pöördudes lugupidavalt ametnike (asespiiker, välisminister, väliskomisjoni esimees) poole. Toon on pragmaatiline ja murelik, otsides konkreetset juhist või reaktsiooni. Kasutatakse loogilisi apelle, viidates konkreetsetele andmetele, varasematele sündmustele ja meediaallikatele (Postimees, Mediazona).
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Not enough data
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on suunatud välisriikide tegevusele: Venemaa Siseministeeriumi kriminaalasja algatamisele ja Hiina varjatud koostööle Venemaaga. Esimene kõneleja kritiseerib kaudselt valitsuse suutmatust pakkuda ettevõtjatele selget strateegilist juhist, mis on toonud kaasa kahjumeid.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil väljendub küsimuste esitamises valitsuse ja komisjoni juhtidele, otsides dialoogi ja poliitilist sekkumist. Esimene kõneleja viitab vajadusele luua strateegia, mis eeldab valitsuse ja ettevõtjate koostööd, et vähendada majandusriske.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt rahvusvaheline ja riiklik, käsitledes Eesti suhteid Hiina ja Venemaaga. Viidatakse Saksamaa strateegiale kui eeskujule, mis näitab huvi parimate rahvusvaheliste praktikate vastu.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on ettevõtlust toetavad, rõhutades vajadust riikliku strateegia järele, mis aitaks ettevõtjatel välisturge (Hiina) ära kasutada ja vältida kahjumit. Oluline on majandusriskide maandamine julgeolekukaalutlusi arvestades, et tagada ekspordi (elektriseadmed, mehaanilised masinad) jätkusuutlikkus.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Teine kõneleja puudutab kaudselt ajaloolise mälu ja suveräänsusega seotud sotsiaalset küsimust, viidates nõukogude okupatsioonimonumentide kõrvaldamisele kui Venemaa vastuseisu põhjusele. See rõhutab riiklikku julgeolekut ja ajaloolist õiglust.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine fookus on poliitika algatamisel ja suuniste loomisel, eelkõige nõudes avaliku Hiina-strateegia väljatöötamist Eesti ettevõtjatele. Teine kõneleja otsib valitsuse reaktsiooni diplomaatilisele ja julgeolekuprobleemile, mis võib viia ametlike avalduste või seadusandlike meetmeteni.
2 Analüüsitud kõnesid