Päevakorra profiil: Margit Sutrop

Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Tugevad maakoolid ja tugev koolivõrk" arutelu

2024-01-18

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja on tugevate haridusreformide pooldaja, rõhutades vajadust tagada kvaliteetne haridus ning õpetajate vääriline palk ja töökoormuse vähendamine. Poliitiline seisukoht on tugevalt poliitika- ja väärtuspõhine, rõhutades vajadust leppida demograafiliste muutustega (linnastumine, madal iive) ja alustada struktuurseid reforme. Esindab Reformierakonna seisukohti, lubades toetada haridusministrit reformide läbiviimisel.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab sügavat asjatundlikkust hariduse ajaloos ja kaasaegsetes poliitikaprobleemides, viidates Forseliusele, Ignatsi Jaagule ja väärtuskasvatuse tiitlitele. Ta kasutab tehnilisi termineid (koolivõrgu ruumianalüüs, õmblusteta haridus) ning keskendub hariduse kvaliteedile ja õpetajate töötingimustele. Ekspertiis hõlmab ka koolipidaja rolli ja hariduse seost laste hilisema toimetulekuga "elueksamil".

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja stiil on analüütiline, ajalooline ja samas tungiv, kasutades lugusid (Unipiha kool) ja kirjanduslikke viiteid (Runnel, Uusberg) emotsionaalseks taustaks. Rõhutatakse loogilist vajadust reformide järele, säilitades formaalse ja konstruktiivse tooni. Kõne lõpeb selge üleskutsega tegutsemisele: "Käärime käised üles ja asume tööle!".

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja viitab hiljutisele tegevusele, mainides Unipiha kooli külastamist aastavahetusel, et kuulata õpetajate muresid. Samuti mainitakse hiljutist vestlust Pärt Uusbergiga laulupidudest. Need viited näitavad aktiivset suhtlust nii kohaliku kogukonna kui ka kultuuritegelastega.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud neile, kes eiravad tegelikkust (madal iive, linnastumine) ja püüavad püsiväärtusi hoida muutumise hinnaga ("nad ei tohiks seda teha tegelikkust eirates"). Samuti kritiseeritakse praeguseid ebaefektiivseid lahendusi õpetajate palgaprobleemile, märkides, et 33-eurone tõus ei lahenda probleemi, vaid tegelik mure on töökoormus.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja on koostööaldis, väljendades tugevat toetust haridusministrile ja Reformierakonna valmisolekut reformide läbiviimisel kaasa lüüa. Samuti tunnustatakse ettekandja (Erli Aasametsa) tööd ja nõustutakse tema seisukohtadega kvaliteetse kooli defineerimisel. Koostööd nähakse vajalikuna reformide alustamiseks.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tugev fookus on maapiirkondade haridusprobleemidel ja koolivõrgu ümberkorraldamisel, rõhutades vajadust tagada kvaliteetne haridus ka maal. Konkreetselt tuuakse näiteks Unipiha kool Kambja vallas, rõhutades selle ajaloolist väärtust ja kogukonnakeskuse rolli. Linnastumist ja väljarännet käsitletakse kui regionaalseid probleeme, mis nõuavad riiklikku reageerimist.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad rõhutavad, et raha eraldamine peaks sõltuma hariduse kvaliteedist, mitte ainult olemasolust. Reformide (töökoormus, koolivõrk) läbiviimine on vajalik, et tagada õpetajatele vääriline palk, viidates praeguse süsteemi ebaefektiivsusele, kus õpetajad ei saa täiskoormust.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus, mida käsitletakse kui ettevalmistust elueksamiks, kodanikueluks ja tööeluks. Oluline on väärtuspõhine kasvatus ja kogukonnakeskuste loomine, mis ühendaksid lasteaia, kooli, raamatukogu ja vanadekodu. Käsitletakse ka demograafilisi probleeme nagu madal iive ja väljaränne.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud struktuursetele reformidele, sealhulgas õppekavade reformile ja õpetajate karjäärimudeli rakendamisele. Eesmärk on tagada õpetajatele suurem koormus ja paremad töötingimused, toetades haridusministri algatusi koolivõrgu korrastamisel. Rõhutatakse vajadust alustada reforme koheselt.

3 Analüüsitud kõnesid