Päevakorra profiil: Riina Sikkut

Vabariigi Presidendi poolt välja kuulutamata jäetud rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse ning rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muutmise seaduse (640 UA) uuesti arutamine

2025-09-17

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub andmekasutuse ja privaatsuse tasakaalule e-riigis, rõhutades vajadust tagada inimeste usaldus, samal ajal võimaldades õiguskaitseorganitel (RAB, MTA) kasutada kaasaegset tehnoloogiat. Kõneleja ja sotsiaaldemokraadid ei toeta konkreetse seaduse (640 UA) vastuvõtmist praegusel kujul, kuid nõuavad sisuliste arutelude jätkamist. Positsioon on tugevalt väärtuspõhine, rõhutades põhiseadusega kooskõla ja usalduse kasvatamist.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab sügavat asjatundlikkust andmekasutuse, e-riigi usalduse, IT-turvalisuse investeeringute ja järelevalvemehhanismide (nii sisemine kui parlamentaarne) valdkonnas. Ta rõhutab seadusandliku aluse loomise vajadust andmete kasutamiseks ja viitab õiguskantsleri seisukohale, et otsustama peab inimene, mitte masin. Ekspertiis hõlmab ka Rahapesu Andmebüroo (RAB) ja Maksu- ja Tolliameti (MTA) operatiivvajaduste mõistmist kaasaegse kuritegevuse vastu võitlemisel.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on analüütiline ja sisuline, kutsudes kolleege üles "emotsiooni maha võtma" ning keskenduma vastutusele ja põhjalikule arutelule. Kasutatakse loogilisi apelle, illustreerides tehnoloogilist lõhet (harilik pliiats ja binokkel vs. uusim tehnoloogia) ning rõhutades seadusandliku aluse loomise vältimatust. Toon on ametlik, kuid murelik privaatsusriskide ja ebapiisava järelevalve pärast.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster piirdub parlamendisaalis toimuvate aruteludega, eriti seoses Vabariigi Presidendi poolt välja kuulutamata jäetud seaduse uuesti arutamisega. Kõneleja seostab käimasolevaid arutelusid ka eelarvekõnelustega, rõhutades investeeringute vajadust.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastasseis on suunatud kolleegide vastu, kes kasutavad liigset emotsiooni ("totalitarismist, kes kährikutest") või ebarealistlikke üleskutseid teemasid mitte arutada. Otsene kriitika esitati Kalle Grünthalile vale seisukoha omistamise eest, eriti seoses Eesti 200 "personaalse riigi" kontseptsiooniga, millele kõneleja on vastupidiselt privaatsust riivava iseloomu tõttu vastu.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on avatud sisulisele arutelule, märkides, et saalis valitseb "täielik üksmeel" vajaduse osas seadust muuta. Rõhutatakse vajadust leida tasakaalupunkt privaatsuse ja menetluse salajasuse vahel, mis viitab valmisolekule kompromissiks, kui arutelud on sisulised ja põhjalikud.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendutakse riiklikele küsimustele, nagu e-riigi usaldusväärsus, andmekasutus ja Rahapesu Andmebüroo (RAB) volitused. Regionaalne fookus puudub.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated rõhutavad vajadust pidevalt investeerida IT-süsteemide turvalisusesse, eriti seoses andmekasutuse aluste loomisega seaduses. Hoiatatakse kulude kokkuhoiu eest IT-investeeringute arvelt, mis võib realiseerida turvariske. See seisukoht on esitatud eelarvekõneluste kontekstis.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest on esiplaanil kodanikuvabadused ja privaatsus, eriti e-riigi kontekstis, kus on oluline tagada, et inimene näeks oma andmete kasutajaid. Väljendatakse muret masinate poolt andmete põhjal tehtud proaktiivsete otsuste ja Eesti 200 "personaalse riigi" kontseptsiooni privaatsust riivava iseloomu pärast.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse ning rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muutmise seaduse (640 UA) uuesti arutamisel. Eesmärk on luua seaduses alused andmekasutuseks ja uute tehnoloogiate rakendamiseks õiguskaitseorganite poolt, maandades samal ajal privaatsusriske ja tagades piisava järelevalve. Kõneleja on pigem muudatuste toetaja ja algataja, mitte seaduse vastuvõtja praegusel kujul.

2 Analüüsitud kõnesid